Bildanslutningar del 3 – HDMI

Permalänk
Melding Plague

Bildanslutningar del 3 – HDMI

HDMI är en lösning för din dator vare sig du vill eller inte. Utskälld och ofta missförstådd är det tekniken som finns överallt och fungerar – för det mesta i alla fall. Detta är vad HDMI innebär för datorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, det var ingen liten artikel. Blir nog en trevlig kvällsläsning

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Wow vilken artiken! Vilket jobb!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Utförlig och välskriven, men ändå med karaktär.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag måste ha missat del 1 och 2.
Någon som vet var dom finns?

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem

"Du kan aldrig få subjektivt ”bättre bild” av en HDMI-kabel trots att den är dyr och tillverkad av silver och handtvinnad av tibetanska munkar."

Mkt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åh tack, jag kollade i arkivet, men måste ha missat dom.
Jo själv sitter jag och läser del 3, även om solen motarbetar telefonskärmen.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är mycket man inte tänker på i detaljer när det gäller kablar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

"Du kan aldrig få subjektivt ”bättre bild” av en HDMI-kabel trots att den är dyr och tillverkad av silver och handtvinnad av tibetanska munkar."

Mkt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Subjektiv?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Hedersmedlem

En riktigt ordentligt djupdykande artikel på en mycket bra nivå - tackar och bockar för lördagsläsningen!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten: haha jo jag reagareade också på det.
Köper någon en 1m HDMI kabel för 1000$ så får nog denne en subjektivt bättre bild även om den objektivt inte är det

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja få förtydligat hur en standard receiver med HDMI in och ut hanterar signalen.

Dvs om man följer HDMI specifikationen där upp till 10m kablar stödjs. Kan man då med en receiver i mitten ha 2x10m kabel då de aktivt skickar ut signalen eller blir det 2x5m kabel som fungerar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jensa86:

Jag skulle vilja få förtydligat hur en standard receiver med HDMI in och ut hanterar signalen.

Dvs om man följer HDMI specifikationen där upp till 10m kablar stödjs. Kan man då med en receiver i mitten ha 2x10m kabel då de aktivt skickar ut signalen eller blir det 2x5m kabel som fungerar?

Det står i artikeln #17 och bildtexten. Men svaret på frågan är väl än indirekt beskriven, så jag förstår om textmängden gör informationen svår att gräva fram. Receivrar är inte passiva switchar utan aktiva. De måste ju in i signalen och plocka ut ljudet.

Därför handlar det också om det som står i kapitel #16 om långa kablar. Det är alltså upp till förstärkaren, i egenskap av repeater mellan sink och source skicka ut signalen på nytt. Huruvida du kan eller "måste" köra 2x10 m eller 2x5 meter är alltså upp till kretsuppsättningarna i receivern i kombination med kretsuppsättningarna i sink och source.

Man kan hamna i sitsen att 20 meter kabel direkt från källan fungerar bra men 2x10 m via en förstärkare faktiskt inte fungerar. Eller tvärtom. Direkt från källan 10 meter fungerar men inte 10 meter från förstärkaren.

Och det är alltså inte specifikationen (hur något ska fungera) som bestämmer detta, utan produktegenskaperna bestämmer att det fungerar. Dåliga produkter tyvärr är dåliga oavsett vad specifikationen säger.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Subjektiv?

Skrivet av Nautilus011:

@Hattifnatten: haha jo jag reagareade också på det.
Köper någon en 1m HDMI kabel för 1000$ så får nog denne en subjektivt bättre bild även om den objektivt inte är det

Skulle tro att Thomas syftar på de påståenden om bättre färger och skarpare bild som vissa tillverkare skriver ut i produktbeskrivningen på dyra hmdi-kablar. Även om det hade stämt så hade det ju vart subjektiva "förbättringar" då det hade förvrängt bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kanske öppnar käften för tidigt nu. Men vad är det för fel med att använda versionsnummer för olika produkter när det gäller HDMI-versioner? Står det att en produkt kan hantera HDMI 1.4, ja då ska ALLA funktioner upp till 1.4 specifikationen fungera också utan några undantag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

En fin genomgång

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Jag har haft två olika problem med HDMI genom tiderna:

  1. Kablar som trillat ur eftersom HDMI kontakterna inte har någon form av låsning likt DVI-kontakternas skruvterminaler eller DisplayPorten små hakar. Särskilt Typ C mini kontakterna, som trillar ut bara man tittar på dem lite argt. Men även de stora Typ A kan trilla ut ifall saker och ting råkar röra på sig (typ TV som sitter på en vägghängd arm). Det finns visserligen separata skruvterminaler som går att eftermontera på typ A kontakterna. Men det känns ju som en onödig extrautgift.

  2. Källor som inte vill prata rätt EDID med varandra. Men denna problematik nämns ju i artikeln.

Permalänk
Medlem

Har ett problem som kanske passar här?

Har en Shield Android TV (SATV), och jag får vitt klippt när jag kör via förstärkaren (en Yamaha RX-V463, som jag läst mig till klipper vitt). Det funkar om kabeln dras direkt till skärm.

Hursomhelst så borde då bilden funka om jag ställer SATV och skärm till begränsad RBG istället för full, men det blir bara marginellt bättre. Till saken hör att det funkar utmärkt med bilden via förstärkaren med min Xtreamer Wonder (också Android TV), samt min gamla PlayonHD.

Hur kan detta komma sig?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Snusfri

Älskar dessa artiklar, de skulle dock enligt mig bli ännu bättre av att även ha en grundläggande video likt Linus Tech Tips "As Fast As Possible".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En varning för folk som använder HDMI kablar mot datorskärmar är att T.ex. Nvidia defautlar till Limited färgrymd även då de flesta dator skärmar använder sig av Full, detta gäller TV apparater också dock är det inte många TV's där ute som använder full, men har du en så förlorar du en hel del färger.

För att lösa det idag så kan du göra det i Nvidas kontroll panel under Change Resolution, där finner ni Output Dynamic Range.

Detta är tyvärr så got som alla missar om man inte känner till detta, samt för 2 år sedan så fanns inte dessa inställningar och krävdes register hack då med så var ännu värre förr.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Det finns alla anledningar att återvända till Sweclockers när sådana här artiklar skrivs.

Permalänk
Medlem

@MugiMugi:

Tack för den infon, har missat denna funktion. Kan köra 3840x2160@60hz Chroma 4:4:4 till min TV och kör UHD Deep Color ON men detta kanske ytterligare förbättrar min redan hårdvarukalibrerade (Spyder Pro) bild från datorn?!

För videouppspelning så kör jag PC Levels 0-255 10bit+ i dess (MadVR) inställningar men detta ovan gäller då även övrig windows och dess färger eller?

Kalibrerade om teven nu efteråt, får se om ja märker nån skillnad.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nME:

Har en Shield Android TV (SATV), och jag får vitt klippt när jag kör via förstärkaren (en Yamaha RX-V463, som jag läst mig till klipper vitt). Det funkar om kabeln dras direkt till skärm.

Hursomhelst så borde då bilden funka om jag ställer SATV och skärm till begränsad RBG istället för full, men det blir bara marginellt bättre. Till saken hör att det funkar utmärkt med bilden via förstärkaren med min Xtreamer Wonder (också Android TV), samt min gamla PlayonHD.

Det är tyvärr väldigt vanligt att förstärkarna inte följer standard, dvs arbetar inom definitionen för ITU Rec.709 och sätter referens för svart och vitt till 16 och 235 om de borde. De klipper signal och förskjuter nivåer.

Träffade nyligen på en Pioneer-förstärkare som lyfte hela signalomfånget fel (svart på digital 4) och alltså gjorde bilden mycket ljusare. Då måste man introducera fel i bilden i TV:n för att kompensera för felet i förstärkaren. Några reglage eller inställningar som påverkade detta i förstärkaren fanns inte. Min rekommendation till ägaren var att reklamera den, enbart köra ljudet till stärkaren eller helt enkelt köpa nytt.

I ditt fall är det troligtvis fel i både källorna och i förstärkaren. Men det kan också vara EDID-fråga där förstärkaren ger fel information till källorna. Kanske i kombination med att den också gör fel och klipper.

För att få svar på sådant måste man först se till att TV:n gör rätt mot en korrekt signalkälla. Annars är man lite "dubbelblind". Man ser att det är fel men vet inte var det introduceras.

Permalänk
Medlem

Grymt välskriven och djupgående artikel, mycket bra!
Rolig och nördig läsning såhär på regniga söndagen är inte fel

Trodde det var rätt vanligt dock att Recivers inte visade sig själv som mottagare för tex dator och liknande.
Min reciever som inte är speciellt dyr visar inte sig själv som mottagare i datorn utan det gör är tvn som dyker upp.

Dock så har den 4k passtrough, även när den är avstängd, kanske har med det att göra?
Har en Yamaha RX473

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Har ett problem som kanske passar här?

Har en Shield Android TV (SATV), och jag får vitt klippt när jag kör via förstärkaren (en Yamaha RX-V463, som jag läst mig till klipper vitt). Det funkar om kabeln dras direkt till skärm.

Hursomhelst så borde då bilden funka om jag ställer SATV och skärm till begränsad RBG istället för full, men det blir bara marginellt bättre. Till saken hör att det funkar utmärkt med bilden via förstärkaren med min Xtreamer Wonder (också Android TV), samt min gamla PlayonHD.

Hur kan detta komma sig?

Klipper vitt?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag förstod inte riktigt det där med HDMI och en bärbar dator med Nvidia-kort. Jag har en bärbar dator med Nvidia GTX960M som endast har HDMI och inte DVI/DP. Innebär detta att jag kan koppla in den i min 144hz-skärm och få ut 144hz? Måste jag isåfall ha en omvandlare som omvandlar HDMI-signalen från laptopen till DP-signal in i skärmen?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel. Lärde mig mycket nytt. Känns inte bra det där med färgerna. Man vill bara att plugga ihop sakerna och att det ska fungera bra. Det är smidigt när tv:n har datorläge, för då blir alltid bilden snabbt mer naturlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Jag förstod inte riktigt det där med HDMI och en bärbar dator med Nvidia-kort. Jag har en bärbar dator med Nvidia GTX960M som endast har HDMI och inte DVI/DP. Innebär detta att jag kan koppla in den i min 144hz-skärm och få ut 144hz? Måste jag isåfall ha en omvandlare som omvandlar HDMI-signalen från laptopen till DP-signal in i skärmen?

Nej, det innebär inte att du kan koppla datorn ihop datorn och skärmen och tro att du får ut full uppdateringsfrekvens. Problemet ligger inte i datorn, problemet ligger i skärmen där tillverkarna ofta snålar in. Din displayport klarar specifikationerna utan problem. Du måste ha en dyr omvandlare. Men innan du kastar in handduken, läs vad tillverkaren skriver att skärmen ska klara över HDMI.

Vet inte anledningen till att de stoppar dit dåligt specifierade hdmi-portar (istället för att hoppa över dem helt), men tror det kanske är ett säljargument samt att det möjliggör att man kan köra xbox/ps4 på skärmen