Permalänk
Medlem

Patetiskt lite 1080 kort?

Är det bara jag eller fanns det patetiskt lite 1080 kort på lager? När 3e parts kylda korten kom upp så hann man uppdatera sidan en gång så var varenda kort slutsålt. Det känns ju lite sådär.

Är det någon som har någon som helst koll på hur lång tid det tar innan nya kort skeppas till Sverige? Det är en otrolig besvikelse för den som inte hann tälta framför inets eller webbhallens sida.

Visa signatur

- ekloeef i7 6700k, 2x EVGA Titan Black, 16GB Corsair Vengence DDR4

Permalänk
Medlem

Jah märkte också att dem sålde slut skjut snabbt. Alltid så med nya releaser Kan nog ta någon vecka eller två innan dem finns på lager på riktigt igen. Vet inte riktigt vad dem har för "yield" på chippen men det verkar inte lovande hittills.

Permalänk
Medlem

Ska komma in stora lass om ungefär 1-2 veckor enligt ASUS och Webhallen.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@ekloeef:

Komplett har 100+ på väg in, är det tillräckligt för dig?

https://www.komplett.se/product/890645/datorutrustning/grafik...

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Entusiast

Ahhh låter klockrent då jag ska byta till just två såna istället för FTW

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ahhh låter klockrent då jag ska byta till just två såna istället för FTW

Skickades från m.sweclockers.com

Hört nå rykten om vattenblock för antingen ftw eller strix korten?

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av grimboso:

Hört nå rykten om vattenblock för antingen ftw eller strix korten?

Strixkorten kommer, FTW verkar mindre troligt... minimal chans med tanke när man läser i denna tråden. EVGA verkar ligga långt ner på Ek's lista...

http://www.overclock.net/t/1600921/ek-unveils-new-nvidia-gefo...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Strixkorten kommer, FTW verkar mindre troligt... minimal chans med tanke när man läser i denna tråden. EVGA verkar ligga långt ner på Ek's lista...

http://www.overclock.net/t/1600921/ek-unveils-new-nvidia-gefo...

FTW-kort brukar väldigt sällan få vattenblock.

När det gäller EVGA är det referens och typ Kingpin som får det, 980 Ti Classified fick ju vattenblocken från 780 Classified av EK.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

FTW-kort brukar väldigt sällan få vattenblock.

När det gäller EVGA är det referens och typ Kingpin som får det, 980 Ti Classified fick ju vattenblocken från 780 Classified av EK.

Ja Classified har fått det historiskt. Sen är det ju EK som gjort blocken för HC... men när man läser där i tråden så vet man ju inte

Permalänk
Medlem

Lästa att det var 100 kort(FE) tilldelade Sverige(eller om det var norden) till release. Men det tar nog inte så lång tid innan partnerkorten börjar trilla in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Hört nå rykten om vattenblock för antingen ftw eller strix korten?

https://www.ekwb.com/configurator/waterblock/3831109831274

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Inaktiv

Vet någon vad toleranstempen för 1080 ligger på i referensutförandet? Är det samma som 980Ti som runt 82 eller kommer kortet ha en lägre temp-gräns iom nm övergången?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vet någon vad toleranstempen för 1080 ligger på i referensutförandet? Är det samma som 980Ti som runt 82 eller kommer kortet ha en lägre temp-gräns iom nm övergången?

Har för mig att standard temp limit är satt till 83 grader om jag minns recensionerna rätt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vet någon vad toleranstempen för 1080 ligger på i referensutförandet? Är det samma som 980Ti som runt 82 eller kommer kortet ha en lägre temp-gräns iom nm övergången?

Reviews och videos hittills har visat att det ligger på 82 grader. Dock så visar även reviews att Founders Edition kort (referens) når den gränsen och därav thermal throttlar med orginal fläktkurvan.

Jag får ett Foudners Edition på måndag hem men kommer att returnera det och vänta in EVGA Superclocked med deras kylare, då den inte hade de problemen. Fick in en beställning på den ca 4h efter korten lades upp så får väl förhoppningsvis det i juni nångång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Har för mig att standard temp limit är satt till 83 grader om jag minns recensionerna rätt.

Skrivet av Morx:

Reviews och videos hittills har visat att det ligger på 82 grader. Dock så visar även reviews att Founders Edition kort (referens) når den gränsen och därav thermal throttlar med orginal fläktkurvan.

Jag får ett Foudners Edition på måndag hem men kommer att returnera det och vänta in EVGA Superclocked med deras kylare, då den inte hade de problemen. Fick in en beställning på den ca 4h efter korten lades upp så får väl förhoppningsvis det i juni nångång.

Lite surt. Hade hoppats på lägre temp, men ska hålla ut tills EVGA släpper hybridkylare. Håller tempen runt 50c på 980Ti i TW3 i ultra. Prestandan finnes, men kylningen har halkat efter en smula.

Permalänk
Medlem

Kommer väl fortsätta så ett bra tag framåt att det kommer vara lågt tillgänglighet. Både för att det tydligen ska vara så att det finns dåligt om/tillverkas inte tillräckligt snabbt med GDDR5X och för att nvidia ska maxa profiten ifrån släppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Datorfixarna har satt upp datum för leverans av Asus STRIX kortet, 2016-06-18, då de enligt dem själva har samma distributörer som tex Inet så kanske vi har iaf 3 veckors väntan på korten. Förhoppningsvis är de nerprioriterade att få kort pga de är en rätt liten butik och att de stora, webhallen, netonnet, komplett etc får kort före det.

Permalänk
Medlem

Varför länkar du block till referens PCB när han frågar om FTW och STRIX, i vilket fall så kommer inte EKWB göra vattenblock till varken Classified eller FTW som det ser ut idag.

Olika länkar till kort med custom PCB:

Länk till EVGA FTW: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=200...

Länk till EVGA Classified: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=200...

Länk till ASUS Strix: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=199...

Länk till MSI Gaming X: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=200...

Länk till GIGABYTE Gaming G1: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=200...

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Varför länkar du block till referens PCB när han frågar om FTW och STRIX, i vilket fall så kommer inte EKWV göra vattenblock till varken Classified eller FTW som det ser ut idag.

Olika länkar till kort med custom PCB:

Länk till EVGA FTW: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=200...

Länk till EVGA Classified: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=200...

Länk till ASUS Strix: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=199...

Länk till MSI Gaming X: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=200...

Länk till GIGABYTE Gaming G1: https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=200...

Troligt vis för jag inte var vaken och läste ordentligt, sorry

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Skrivet av LocSin:

Datorfixarna har satt upp datum för leverans av Asus STRIX kortet, 2016-06-18, då de enligt dem själva har samma distributörer som tex Inet så kanske vi har iaf 3 veckors väntan på korten. Förhoppningsvis är de nerprioriterade att få kort pga de är en rätt liten butik och att de stora, webhallen, netonnet, komplett etc får kort före det.

Kollar du på deras fb sida (Asus rog) står det 7-9 juni

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinterFrog:

Kollar du på deras fb sida (Asus rog) står det 7-9 juni

Skickades från m.sweclockers.com

Låter ju klart bättre! Får hoppas det stämmer. Iofs har Asus Nordic ofta ingen koll alls på sina egna produkter när det gäller när de kommer vara tillgängliga, men det är nog mest för att de inte får veta speciellt mycket från deras huvudkontor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Heinel:

Lästa att det var 100 kort(FE) tilldelade Sverige(eller om det var norden) till release. Men det tar nog inte så lång tid innan partnerkorten börjar trilla in.

Skickades från m.sweclockers.com

Mina källor säger att det är mer. Men inte hur mycket mer. Vi pratar kanske 200-250st till Sverige. Dock var ju FE slutsålda på 5-10min i samtliga butiker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Mina källor säger att det är mer. Men inte hur mycket mer. Vi pratar kanske 200-250st till Sverige. Dock var ju FE slutsålda på 5-10min i samtliga butiker.

Har också hört sådana siffror och som du säger tog det inte lång tid innan alla var slut.
Sjuk lageromsättningshastighet på första batchen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Lite papperslansering kanske från nvidia? Hade det varit amd igen så hade vi haft 100+ gnälltrådar uppe redan efter 3-4 dagar:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mocka:

Har också hört sådana siffror och som du säger tog det inte lång tid innan alla var slut.
Sjuk lageromsättningshastighet på första batchen

Skrivet av jonas1972:

Lite papperslansering kanske från nvidia? Hade det varit amd igen så hade vi haft 100+ gnälltrådar uppe redan efter 3-4 dagar:(

Jo, sedan skall man även differentiera mellan papperslanseringar och marknadsstyrningar.
Anledningen till att de är få är troligen även:
Låg till gång, högre efterfrågan (lite mer premium att vara först ute).
Färre kort att lager hålla för Nvidia. Mindre värdeminskningar och bra för aktieutdelningen.

AMD gjorde ju misstaget och hade alldeles för många Hawaii och Tahiti i lager. Något som slog hårt på finanserna.
Kostnaden att tillverka en viss GPU kärna är mer eller mindre helt konstant under livslängden bortsett från eventuella förbättringar i Yield. Försäljningsvärdet på samma GPU faller under produktens livslängd och man får sämre och sämre ROI ju längre grejerna ligger.

Tror just Nvidia ville lansera FE tidigt, men samtidigt inte sitta och hålla på ett gäng i lager som ingen köper, speciellt när add-in boards är billigare för slutkonsument att köpa (om man skulle döma av MSRP).

Jag tror den låga tillgången är en kombination av en komplicerad krets, att det är FE och Nvidia inte vill sitta på ett lager som bara ligger och just för att trissa upp priser och efterfråga något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Härligt av Conrad att erbjuda EVGA 1080 FE i lager! Bara 9999:-
Sanslöst.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: sämre och sämre roi vet jag inte med tanke på att investment lär vara utvecklingen vilket minskar ju mer kort man producerat i min värld.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gainsgoblin:

@DavidtheDoom: sämre och sämre roi vet jag inte med tanke på att investment lär vara utvecklingen vilket minskar ju mer kort man producerat i min värld.

Om de ändå bara ligger och ingen vill köpa dessa... Och du måste lagerhålla, betala plats, ligga ute med miljonbelopp (som du inte kan investera på annat och inte kan få ränta på).

Utvecklingskostnaden är konstant oavsätt antal kort som producerats. Sedan kan visserligen andelen, av de totala kostnaderna, som varit utvecklingskopplat minska något med mängden kort man producerar. Detta översätts dock inte till vinst.

Kanske kan man få bättre vinst genom att inte ha något lager som ligger och skräpar, kan lägga pengarna på annat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekloeef:

Är det bara jag eller fanns det patetiskt lite 1080 kort på lager? När 3e parts kylda korten kom upp så hann man uppdatera sidan en gång så var varenda kort slutsålt. Det känns ju lite sådär.

Är det någon som har någon som helst koll på hur lång tid det tar innan nya kort skeppas till Sverige? Det är en otrolig besvikelse för den som inte hann tälta framför inets eller webbhallens sida.

Är inte så konstigt, det här är ju antagligen anledningen till varför partnertillverkarnas kort är så dyra just nu, det finns helt enkelt inte tillräckligt kort ute än för att behöva konkurrera.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag betalade 6600:- för ett EVGA-kort på Komplett direkt när de släpptes, men pga stor efterfrågan tog de ner den produkten bara någon dag efter. 15 juni ska de komma in enligt kundtjänst.

Svårt att säga hur många kort som faktiskt funnits tillgängliga, när efterfrågan bevisligen är ganska stor på dessa kort.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED