Tips på bra nybörjar-RTS

Permalänk

Tips på bra nybörjar-RTS

Hej

Kan någon hjälpa en stackars FPS-spelare som aldrig riktigt kommit in i RTS-världen med tips på ett bra strategispel att börja med. Ska alltså inte vara för komplext spel med för hög inlärningskurva. Tror egentligen att mitt psyke passar för RTS men har aldrig haft tålamodet att sätta mig in i genren. Nytt eller gammalt spelar inte så stor roll, men hellre nyare spel såklart.

Permalänk

@Baradet Funkar: Ska du lira ensam eller med polare? Generellt så hade jag lirat/tränat på det spelet som jag skulle spela mest. Olika RTS skiljer sig precis som olika FPS. Overwatch/CSGO och Payday är alla FPS fast komplett olika t.ex.

Så igen; träna på det spelet du kommer att spela mest!

Eller bara kör starcraft

Permalänk
Medlem

Starcraft.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Entusiast

@Baradet Funkar:
StarCraft 2 helt klart, online är aktivt för alla skicklighetsnivåer och det finns mängder med bra tutorials och challenges för att inte tala om kampanjen som börjar enkelt å trappar upp i svårighetsgrader.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kan föresslå Dawn Of War 2, det är lite mer RTT då man har en squad och kan "bygga" lite extra trupper vid specifika platser. Det är lite enklare att hålla reda det som sker på skärmen, annars är Dawn Of War ganska bra RTS.
(Sen fastnar du i serien och har ångest ända fram till att Dawn Of War 3 släpps nästa år )

Sen har vi ju även Starcraft 2 som nämnts och kommande Ashes Of Singularity.
Company Of Heroes 1 & 2 om man gillar andra världskriget settings.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Maggotcoffee:

@Baradet Funkar: Ska du lira ensam eller med polare? Generellt så hade jag lirat/tränat på det spelet som jag skulle spela mest. Olika RTS skiljer sig precis som olika FPS. Overwatch/CSGO och Payday är alla FPS fast komplett olika t.ex.

Så igen; träna på det spelet du kommer att spela mest!

Eller bara kör starcraft

Har i nuläget inga att spela med så det handlar om att i lugn och ro ge strategigenren en chans. Hade jag folk att spela med hade jag också vetat vilket spel jag skulle ge mig på.

Skrivet av Firkraag:

@Baradet Funkar:
StarCraft 2 helt klart, online är aktivt för alla skicklighetsnivåer och det finns mängder med bra tutorials och challenges för att inte tala om kampanjen som börjar enkelt å trappar upp i svårighetsgrader.

Låter intressant. Starcraft2 känner jag ju till eftersom den verkar så populär.

Skrivet av Necrophor:

Kan föresslå Dawn Of War 2, det är lite mer RTT då man har en squad och kan "bygga" lite extra trupper vid specifika platser. Det är lite enklare att hålla reda det som sker på skärmen, annars är Dawn Of War ganska bra RTS.
(Sen fastnar du i serien och har ångest ända fram till att Dawn Of War 3 släpps nästa år )

Sen har vi ju även Starcraft 2 som nämnts och kommande Ashes Of Singularity.
Company Of Heroes 1 & 2 om man gillar andra världskriget settings.

Dawn of war 2 låter också intressant. Har precis nu förstått att det finns något som heter RTT också. Kanske är det mer för mig än RTS.

Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Dawn of war 2 låter också intressant. Har precis nu förstått att det finns något som heter RTT också. Kanske är det mer för mig än RTS.

Är bra startspel, enkelt att komma in i men svårt att bemästra. Basbyggandet är minimalt (man höjer nivåer i en byggnad typ). Sen är det få enheter att kontrollera också, men de har speciella förmågor man måste lära sig. Brukar ofta vara med på reorna, så om du väntar till Steams sommarrea så kan du säkert få det billigt. Men det är någon månad kvar typ.

Ser verkligen fram emot kommande DOW3 (nästa år någon gång).

Permalänk

Kan rekommendera Company of Heroes, ett av få RTS-spel som faktiskt "fångat" mig då jag normalt kör FPS. Riktigt roande spel som är rätt så enkelt att lära sig men svårt att bli riktigt bra på. Har även en förvånansvärt bra SP-story.

Kan även rekommendera Men of War AS2 som är mer åt det "realistiska" hållet men fortfarande samma typ som Company of Heroes.

Båda dessa utspelar sig under WW2 om man gillar sådant.
Däremot är spelarbasen inte enorm så bäst är om man har några polare som vill spela vilket blir klart roligare

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma den gamla goa Warcraft III!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Skrivet av PsychoPutte:

Kan rekommendera Company of Heroes, ett av få RTS-spel som faktiskt "fångat" mig då jag normalt kör FPS. Riktigt roande spel som är rätt så enkelt att lära sig men svårt att bli riktigt bra på. Har även en förvånansvärt bra SP-story.

Kan även rekommendera Men of War AS2 som är mer åt det "realistiska" hållet men fortfarande samma typ som Company of Heroes.

Båda dessa utspelar sig under WW2 om man gillar sådant.
Däremot är spelarbasen inte enorm så bäst är om man har några polare som vill spela vilket blir klart roligare

Tack för ytterligare tips. Kommer att hålla ögonen öppna på steamrean. Comapany of Heroes - är det ettan eller tvåan som rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Age of empires givetvis. Finns på Steam. Sen när du är lite vassare Total war.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av Baradet Funkar:

Tack för ytterligare tips. Kommer att hålla ögonen öppna på steamrean. Comapany of Heroes - är det ettan eller tvåan som rekommenderas?

Jag skulle personligen säga att det är 1an man vill åt, dels för att det finns väldigt många mods till det som gör det mycket roligare (min absoluta favorit som jag brukar spela heter Blitzkrieg) vilket inte finns till 2an samt att 2an känns aningen ''dumbed down''.

Spelen är egentligen rätt så lika varandra, 2an gör ''allt'' som 1an gör fast aningen sämre så det beror lite på vad man föredrar.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Inaktiv

Age of Mythology: Extended Edition

Permalänk

Shoppade loss nu under Steamrean och köpte:
Age of Empires II - HD
Company of Heroes
Dawn of War 2
Ultimate General: Gettysburg

Det lär väl hålla mig sysselsatt ett tag. Steamreorna är fantastiska om man vill testa lite nya spel. Typ 30 kr för varje titel gick det på.
Tack för alla tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Shoppade loss nu under Steamrean och köpte:
Age of Empires II - HD
Company of Heroes
Dawn of War 2
Ultimate General: Gettysburg

Det lär väl hålla mig sysselsatt ett tag. Steamreorna är fantastiska om man vill testa lite nya spel. Typ 30 kr för varje titel gick det på.
Tack för alla tipsen.

Riktigt bra köp!

Age of Empires II håller ju än idag, riktigt bra spel som är lätt att komma igång med.

Ultimate General: Gettysburg är mer hardcore, det är riktigt bra men klart svårast av dom spel du köpte att komma igång med.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Baradet Funkar:

Shoppade loss nu under Steamrean och köpte:
Age of Empires II - HD
Company of Heroes
Dawn of War 2
Ultimate General: Gettysburg

Det lär väl hålla mig sysselsatt ett tag. Steamreorna är fantastiska om man vill testa lite nya spel. Typ 30 kr för varje titel gick det på.
Tack för alla tipsen.

Jag lirar Dawn of War II o Company of Heroes. Så om du gillar 1v1 så kontakta mig

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Jag lirar Dawn of War II o Company of Heroes. Så om du gillar 1v1 så kontakta mig

Kanske gör det lite senare. Sedan steamrean har jag varit på semester. Dawn of War 2 är det enda spelet jag hunnit dra igång, men inte mer än så.

Permalänk

@Baradet Funkar: Stronghold Cruader. Fenomenalt spel.
Railroad Tycoon 2.
Båda dessa spel kan göras hur invecklade som helst, om man vill. Eller hållas väldigt enkla och straight forward....

Permalänk
Medlem

Ta en titt på supreme commander 2

Permalänk

Starcraft

Skickades från m.sweclockers.com