Permalänk
Medlem

val av headset

Tjena!
Hade tänkt köpa ett nytt headset. Kan tyvärr inte mycket om headset och vet inte vilken man ska köpa.

Sitter nu med ett Steelseries Seberia v2 eller vad det heter och skulle vilja ha en uppgradering till ett nytt 7.1 headset.

Vilket ska man köpa? Har kollat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1642688 är de bra?

Har budget på 2000kr.

Permalänk
Medlem

kan tipsa om dessa

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/...

-kostar 1600 på webbhallen och 799 på elgiganten
-ljudet är riktigt schysst
-trådlöst, fruktansvärt bekvämt
-batteritiden är förvånande OK

fick ett "Sweclockers rekommenderar" märke

Permalänk
Medlem

Det är lite beroende på också, att köpa dyra lurar och sen köra med moderkortets ljudkort är lite som att sätta en turbo på en lådbil. Dock är det ju oftast bättre byggkvalité på dyrare lurar.

Permalänk
Medlem

Jag har testat G930 och tycker de känns alldeles för plastiga.

vill ha ett headset som håller länge och klarar mycket.

Måste man ha ett extra ljudkort alltså? jag kör med det inbyggda i mitt ASUS Z97-A just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exarel:

Jag har testat G930 och tycker de känns alldeles för plastiga.

vill ha ett headset som håller länge och klarar mycket.

Måste man ha ett extra ljudkort alltså? jag kör med det inbyggda i mitt ASUS Z97-A just nu.

Måste måste du väl inte, men är du en sån som bryr dig om bästa ljudkvalitén så kan det vara något att kika på. Sitter själv på något high-end lurar som jag kör direkt i moderkortet, jag valde att pröjsa mer för att jag var trött på 500-700 kronors lurar som höll i ett år.

Det kommer inte låta dåligt med direkt ur moderkortet, bara att den kan låta bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Måste måste du väl inte, men är du en sån som bryr dig om bästa ljudkvalitén så kan det vara något att kika på. Sitter själv på något high-end lurar som jag kör direkt i moderkortet, jag valde att pröjsa mer för att jag var trött på 500-700 kronors lurar som höll i ett år.

Det kommer inte låta dåligt med direkt ur moderkortet, bara att den kan låta bättre.

Vore det inte bra att köpa några dyrare hörlurar då och sedan köra direkt i moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exarel:

Vore det inte bra att köpa några dyrare hörlurar då och sedan köra direkt i moderkortet?

För mig personligen kändes det värt det, bara för att slippa byta lurar varje år. Du kan ju köpa dyrare lurar, ploppa in dem i moderkortet och sen köpa någon extern ljudlösning framtiden om du känner för det. Om inte så har du ändå ett par bra lurar som du kan lita på liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

För mig personligen kändes det värt det, bara för att slippa byta lurar varje år. Du kan ju köpa dyrare lurar, ploppa in dem i moderkortet och sen köpa någon extern ljudlösning framtiden om du känner för det. Om inte så har du ändå ett par bra lurar som du kan lita på liksom.

Har du något bra tips på några bra eller är Sennheiser PC 363D bra hörlurar?

Har även haft ett ASUS-STRIX 7.1 som fick ett bugg och har precis fått pengarna tillbaka. Ska man köpa ett sånt igen?

Permalänk
Medlem

Sennheiser är vad du letar efter. Dock skulle jag köpt hörlurar+modmic istället om jag var du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Sennheiser är vad du letar efter. Dock skulle jag köpt hörlurar+modmic istället om jag var du.

Vad menar du med modmic? jag vill ha bra grejer men absolut inte för avancerat.

Permalänk
Medlem

Har ett Qpad 1339 som kommit i retur från rep och inte är använt sedan dess (har 2st) du kan få köpa.
Gör fullständigt mos av ovannämda lurar i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har ett Qpad 1339 som kommit i retur från rep och inte är använt sedan dess (har 2st) du kan få köpa.
Gör fullständigt mos av ovannämda lurar i prestanda.

Nja, Köper nog helst nytt av företag

Permalänk
Medlem

är Sennheiser bäst eller finns det något bättre för 2000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exarel:

Vad menar du med modmic? jag vill ha bra grejer men absolut inte för avancerat.

Google är din bästavän

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Google är din bästavän

Ah, jag googlade och förstår inte varför jag ska ha nått sånt. Är inte mikrofonen bra i Sennheisern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exarel:

Ah, jag googlade och förstår inte varför jag ska ha nått sånt. Är inte mikrofonen bra i Sennheisern?

Jodå, det är den säkert. Men en del väljer att köra endast hörlurar då dem oftast har större fokus på ljudet utan några avvägningar för en mic, sen bara köpa till en modmic för att få till ett headset.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för headset för max 2000kr då? Lirar mest CS:GO

Permalänk
Medlem
Skrivet av exarel:

Vad ska man ha för headset för max 2000kr då? Lirar mest CS:GO

Jag har ingen personlig rekommendation, men här har du en Prisjakt sökning på surround headset i omfånget 1000-2000kr, sorterat på betyg.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s272060155&o=produkt_be...

Kolla igenom där, ser du något som ser bra ut dra ut på googleäventyr och leta recensioner och forma en uppfattning utifrån det.

Permalänk
Medlem

Jag har sennheiser game zero och komplettade precis med razer manowar som var riktigt trevliga.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@exarel: Om du söker så finns det ca 1000 trådar om detta ämne.

Rekommenderar dig också att köpa ett par bra stereohörlurar som är lätta att driva (runt 30-50 ohms impedans och 110 dB/mW) med modmic och Razer surround eller DTS studio surround eller vad det heter som jag tror kommer med ditt realtek-kort, för att fixa till en headphone surround-lösning. (Sennheiser kör ju med Dolby Headphone vilket, vad jag hört, inför en hel del reverb.)

Edit: Har du ett par stereolurar nu så kan du kolla på youtube hur det låter med virtuell surround.

Tänkte skippa att rekommendera några hörlurar i början. Du kan googla så får du fram olika svar. En bra start är head-fi.org.

Även hört mycket bra om Sennheisers lite dyrare gaminghörlurar men inte hört dom själv. Tror inte du skulle bli missnöjd dock om du går den vägen, trots att inte alla gillar Dolby Headphone.

Edit2: Kan väl ändå tipsa dig om Philips Fidelio X2 med en Vmoda Boompro Mic. Har x2orna själv så dom brukar bli min rekommendation. Drivs lätt ur ditt moderkort och är en allroundlösning med mycket bättre ljud än alla gamingprodukter för samma pris. Dom säljs av webbhallen för 1790 kr (brukar gå upp då och då). En Vmoda går för en 300 - 400 kr tror jag? Googla vet ja! Men detta förutsätter att du vågar lämna gamingprodukterna.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Viktigt att nämna när du blir rekommenderad en modmic är att dom inte alltid lirar så bra med realtek's ljudkort. Ofta blir det väldigt låg volym så man får vrida upp alla inställningar på max och ha micen 1cm från munnen. Detta gör att folk hör dig andas och att du får ett statiskt ljud som får det att låta som att du använder en 10kr's mic.

Jag har själv detta problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Viktigt att nämna när du blir rekommenderad en modmic är att dom inte alltid lirar så bra med realtek's ljudkort. Ofta blir det väldigt låg volym så man får vrida upp alla inställningar på max och ha micen 1cm från munnen. Detta gör att folk hör dig andas och att du får ett statiskt ljud som får det att låta som att du använder en 10kr's mic.

Jag har själv detta problem...

Ah, visste inte jag. Beror det på att mic-ingången är för okänslig? Tror ASUS har förbättrat ut- och ingångarna på 170A men det kanske bara är hörlursutgången. Gäller detta även Vmoda boompro mic?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ah, visste inte jag. Beror det på att mic-ingången är för okänslig? Tror ASUS har förbättrat ut- och ingångarna på 170A men det kanske bara är hörlursutgången. Gäller detta även Vmoda boompro mic?

Helt ärligt så har jag inte gått till botten med vad det beror på men jag har inte sett några antydelser till att vissa skulle vara besparade från problemet utan mer att är det realtek så är det en väldigt stor risk. Problemet löses med ett ljudkort som inte är ett realtek, ett 3 dollars usb ljudkort löser problemet..

Googla :
Modmic low volume
-||- quiet
-||- static
-||- realtek

Angående micen du nämner så vet jag inte men sök på ovannämda men byt ut modmic.