Permalänk
Medlem

Råd angående överklockning i7 6700K

Jag överklockade CPUn via AI suite 3 som är från ASUS, och aktivera TPU II och klickade vidare så datorn startades om några gånger, och nu när allt är klart verkar datorn vara helt pajj, försöker jag starta något spel tar det jävligt lång tid, eller aa, just nu så startar t.ex war thunder inte alls, det bara nöter med Steams startingsmeddelande.
Rocket leauge startar, men visar bara en svart fönstrad ruta som inte svarar, och mad games tycoon startar i processen men inget dyker upp...
Att även öppna mappar och sådant har några sekunders fördröjning, verkar verkligen som något är begränsat eller förstört här...

Det jag gjorde i stora hela på samma drag var att uppdatera BIOS till senaste versionen "Z170-A-ASUS-1801"

Och så gjorde jag den här "built in" överklockningen via AI Suite.

Laddar upp en bild på CPU Z här så kan ni säga om det är något som verkar off

http://i.imgur.com/7jPsTC8.png

http://i.imgur.com/Ijjn81C.png
(^efter jag har War Thunder startat^)
Detta är så sjukt knepigt, jag förstår verkligen inte vad som kan vara fel?

Edit: Läs längre ner i tråden för uppdaterad info

Redigerad på begäran. // MOD
Permalänk
Medlem

Iomed att det tar lång tid för allt att starta låter det som att du har problem med hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Iomed att det tar lång tid för allt att starta låter det som att du har problem med hårddisken?

Jag vet inte... Nu när jag startade om datorn verkar programmen starta som vanligt, men nu spikar temperaturen på CPUn som in i helvete, startar jag launchern till War Thunder, så spikar DIREKT tempen upp till 80-85 grader och fläktarna tokspringer igång!

Vafan är det för sketen överklock som finns "inbyggt"?

Permalänk
Medlem

Det är programmet som ställer till problemet. Det rekommenderas klocka i BIOS.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, nu när jag kollar...

http://i.imgur.com/p49Nx5w.png

Detta är väl liiiite för mycket överklockning väl? Cache ratio x41?

Permalänk

Skippa sk "auto tunes" då de inte brukar vara så presisa och ofta överdriva spänningen vid oc så det blir extra varmt.

Så mitt råd är klocka manuellt eller inte alls.

Sen om du använder stockkylaren så rekomenderar jag att avstå från. Oc tills du skaffat en ordentlig kylare då stock är på gränsen till för dålit även oklockat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Skippa sk "auto tunes" då de inte brukar vara så presisa och ofta överdriva spänningen vid oc så det blir extra varmt.

Så mitt råd är klocka manuellt eller inte alls.

Sen om du använder stockkylaren så rekomenderar jag att avstå från. Oc tills du skaffat en ordentlig kylare då stock är på gränsen till för dålit även oklockat.

Jag har en "tower cooler" på, alltså inte stock.

Cooler Master något, minns inte modell men den är stor.

Men jag försöker hitta resultat på "Cache ratio" och ratio, och verkar inte hitta något om hur mycket det ska vara där "x41" låter jävligt mycket bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag vet inte... Nu när jag startade om datorn verkar programmen starta som vanligt, men nu spikar temperaturen på CPUn som in i helvete, startar jag launchern till War Thunder, så spikar DIREKT tempen upp till 80-85 grader och fläktarna tokspringer igång!

Vafan är det för sketen överklock som finns "inbyggt"?

den matar väl på för mycket cpu-volt helt enkelt? så antingen nån sorts övervolt för att få den stabil.
sätt den manuelt och låst på 1.2-1.3V, kanske då 1.25V är den då ostabil, prova dej fram till lagom vcore och multipel.
testa aida64 eller intel XTU o stresstesta så ser du tydlig info osv.

EDIT: oj missade din nya bild, men 500rpm på cpufan är ju för lågt då ifall den blir varm direkt så justera fläkt-kurva.
sedan verkar ju vcore lågt vilket är konstigt för då ska den inte bli varm, så är nog nån annan vcore när den belastas.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/sxl7iaB.png

Att den matar in 97Watt i processorn, är väl ganska mycket? (till höger är max)

Alltså jag förstår knappt detta, tänkte att denna sorts överklock duger för amatör som jag men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

http://i.imgur.com/sxl7iaB.png
http://i.imgur.com/sxl7iaB.png

Att den matar in 97Watt i processorn, är väl ganska mycket? (till höger är max)

Alltså jag förstår knappt detta, tänkte att denna sorts överklock duger för amatör som jag men...

Din processor throttlar stenhårt. Du kan inte dra på 1.4V med en mesig kylare. Lär dig överklocka själv så slipper du problem. Orkar du inte lära dig behöver du inte prestandan heller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

den matar väl på för mycket cpu-volt helt enkelt? så antingen nån sorts övervolt för att få den stabil.
sätt den manuelt och låst på 1.2-1.3V, kanske då 1.25V är den då ostabil, prova dej fram till lagom vcore och multipel.
testa aida64 eller intel XTU o stresstesta så ser du tydlig info osv.

EDIT: oj missade din nya bild, men 500rpm på cpufan är ju för lågt då ifall den blir varm direkt så justera fläkt-kurva.
sedan verkar ju vcore lågt vilket är konstigt för då ska den inte bli varm, så är nog nån annan vcore när den belastas.

http://i.imgur.com/CVOIpdL.png
Ja alltså detta är allt som själva programmet har ställt in, hälften av dessa sliders har jag ingen aning om att dom fanns typ.

Men jag ändra kurvan för att testa till MAX redan innan jag drog igång stress test från CPU-Z, och ändå spikade graderna direkt upp till ca 100 celcius

Något är ju helt off med denna överklockningen, får väl ta och återställa och försöka själv

Det är ju skit att dom gör program som verkar vara så fancy, och så förstör det bara

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Jävligt avancerat... Orkade inte läsa allt så jag får nog avstå från att överklocka. Det är för mycket helt enkelt, och jag förstår inte ens vilket program dom föreslår för att göra dessa ändringar?

Eller alltså... Med denna kylaren jag har, https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
Hur bra är denna egentligen? Verkar som att tempen går upp väldigt lätt på processorn ändå

Är det ens värt att ge sig på vattenkylning och därefter kolla mer på överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jävligt avancerat... Orkade inte läsa allt så jag får nog avstå från att överklocka. Det är för mycket helt enkelt, och jag förstår inte ens vilket program dom föreslår för att göra dessa ändringar?

Eller alltså... Med denna kylaren jag har, https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
Hur bra är denna egentligen? Verkar som att tempen går upp väldigt lätt på processorn ändå

Är det ens värt att ge sig på vattenkylning och därefter kolla mer på överklockning?

Du gör ändringarna i bios och det är jävligt mycket lättare att överklocka manuellt än med auto. Du stänger av lite strömsparinställningar, ökar multiplier till något passande typ x42-x44, sen ökar du spänningen i små steg tills datorn fungerar och är stabil. Kolla guider på youtube så lär du dig fort.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jävligt avancerat... Orkade inte läsa allt så jag får nog avstå från att överklocka. Det är för mycket helt enkelt, och jag förstår inte ens vilket program dom föreslår för att göra dessa ändringar?

Eller alltså... Med denna kylaren jag har, https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
Hur bra är denna egentligen? Verkar som att tempen går upp väldigt lätt på processorn ändå

Är det ens värt att ge sig på vattenkylning och därefter kolla mer på överklockning?

Finns enklare guider, jag va nybörjare för 1 vecka sedan, och har nu klockat genom att bara läsa en guide som bara går igenom att öka multipliern, öka volten, samtidigt kolla tempen. Här har du guiden. http://lifehacker.com/a-beginners-introduction-to-overclockin... . Ge denna guiden en chans, du kommer klara det. Angående fläkten, monterade du den själv? Kanske montera bort den och lägg dit ny kylpasta?

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Jävligt avancerat... Orkade inte läsa allt så jag får nog avstå från att överklocka. Det är för mycket helt enkelt, och jag förstår inte ens vilket program dom föreslår för att göra dessa ändringar?

Eller alltså... Med denna kylaren jag har, https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
Hur bra är denna egentligen? Verkar som att tempen går upp väldigt lätt på processorn ändå

Är det ens värt att ge sig på vattenkylning och därefter kolla mer på överklockning?

Pure Rock är en vettig kylare, men inte det fetaste man kan ha. Problemet är den automatiska överklockningen.

Det är faktiskt inte så svårt alls att överklocka. Läs en guide, skriv gärna ut den och gå bara steg för steg. Skulle inte gå och köpa dyr vattenkylning bara för att jag inte orkade läsa på hur man gör inställningar i BIOS.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Pure Rock är en vettig kylare, men inte det fetaste man kan ha. Problemet är den automatiska överklockningen.

Det är faktiskt inte så svårt alls att överklocka. Läs en guide, skriv gärna ut den och gå bara steg för steg. Skulle inte gå och köpa dyr vattenkylning bara för att jag inte orkade läsa på hur man gör inställningar i BIOS.

Jag läste den guiden jag fick, det var inte "steg för steg" utan mer "how to do it"

Som sagt, hittade inte ens vad dom rekommenderade för program, eller var det BIOS dom menade?

Missade nils guide, ska läsa!

Permalänk
Medlem

Nästan så man borde ändra trådtitel och hela köret för nu är ju "problemet" borta, nu är det snarare överklockningen i sig jag behöver råd med...

Iallafall, följde guiden (mycket lätt faktiskt) och överklockade med 41 CPU ratio efter att ha gjort en BIOS återställning så allt är normalt nu, och så startade jag alla stresstest och temp monitor och skit, LinX och RealTemp...

Redan när jag bara har höjt från 40x till 41x så damp graderna upp från max 75~ grader till 96 grader, om jag kan lita på detta?
När jag väl stresstestar så hoppar graderna DIREKT från 40~ till 90, verkligen på en sekund, går det verkligen så fort?

Iallafall, jag testade även att bränna upp CPU fläkten till 100% hela tiden, utan någon "smart fan" utan hela tiden 100%, graderna ändrades inte alls, svinvarmt verkar det som, och då har jag ändå gjort en mycket snäll överklockning om jag fattade guiden rätt?

Det jag tänkte göra nu medans jag väntar hoppfullt på råd här är att koppla ur datorn, göra rent allmänt i den, och försöka applicera ny pasta och se om det gör skillnad
(Man ska lägga en rak rand vertikalt på metallen, så kletas det ut rätt, om jag fattar det rätt?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

(Man ska lägga en rak rand vertikalt på metallen, så kletas det ut rätt, om jag fattar det rätt?)

Okokt riskorn i mitten, smeta inte ut själv, för din CPU. Lite annorlunda för vissa andra, men detta är normen för din CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Nästan så man borde ändra trådtitel och hela köret för nu är ju "problemet" borta, nu är det snarare överklockningen i sig jag behöver råd med...

Iallafall, följde guiden (mycket lätt faktiskt) och överklockade med 41 CPU ratio efter att ha gjort en BIOS återställning så allt är normalt nu, och så startade jag alla stresstest och temp monitor och skit, LinX och RealTemp...

Redan när jag bara har höjt från 40x till 41x så damp graderna upp från max 75~ grader till 96 grader, om jag kan lita på detta?
När jag väl stresstestar så hoppar graderna DIREKT från 40~ till 90, verkligen på en sekund, går det verkligen så fort?

Iallafall, jag testade även att bränna upp CPU fläkten till 100% hela tiden, utan någon "smart fan" utan hela tiden 100%, graderna ändrades inte alls, svinvarmt verkar det som, och då har jag ändå gjort en mycket snäll överklockning om jag fattade guiden rätt?

Det jag tänkte göra nu medans jag väntar hoppfullt på råd här är att koppla ur datorn, göra rent allmänt i den, och försöka applicera ny pasta och se om det gör skillnad
(Man ska lägga en rak rand vertikalt på metallen, så kletas det ut rätt, om jag fattar det rätt?)

Det här funkade för mig, en ärta i storlek, men det kanske beror på vilken kylpasta man använder, men det funkar bra för mig. Det är viktigt att lägga pastan riktigt, annars kan det bli temp problem av den typ som du just beskriver, utav den erfarenhet jag har haft iaf. Se till att du trycker ner fläkten rakt och på ett försök, så pastan smets ut fint, och så det inte blir luftbubblar i skiten.

2:08 in i klippet

Permalänk
Medlem

Ajfan... Jag läste såklart efter, jag gjorde den vertikala kabeln rakt över aluminumet, men jag får la ta och testa nu och se om det är bättre eller sämre...

För jag börjar bli fundersam på vad som kan vara fel, då det såg ut såhär innan jag bytte kylpastan (Inet har applicerat det)
http://imgur.com/a/Vsp1X

Detta ser väl inte dåligt ut direkt?

ADD:
Nu testade jag igen, nu var det inte alls lika illa, runt 70 grader nu!
Då kanske det var för lite kylpasta eller kass kvalite eller nått? Märkte när jag skrapa bort det att det var väldigt vattnigt liksom.

Men, med x42 så blir tempen lika äckligt hög igen, direkt spikar det till 100 grader... Har jag en kass kylare eller vad är det frågan om? Känns som jag har gjort väldigt lite än så länge för att uppnå dessa sjuka temperaturer

Permalänk
Avstängd

@totte101

Vad har du satt vcore på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@totte101

Vad har du satt vcore på?

Har inte kollat i bios men enligt HWmonitor vid max stress så är VID på 1,418 V

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Har inte kollat i bios men enligt HWmonitor vid max stress så är VID på 1,418 V

Det låter fortfarande lite högt för Intel, så det är nog därför tempen går upp så mycket även med liten överklockning. Prova att få till den fast på 1,25V kolla om det är stabilt eller hänger sig vid stresstest, öka på lite till 1,3V ifall det inte funkade osv. Sen kollar man temperaturerna när det är stabilt också.

4GHz är ju rätt så hög standardfrekvens för en CPU också, så det finns ju inte så många hundra MHz att hämta, så får du inte till det bra så är det inte hela världen heller

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jävligt avancerat... Orkade inte läsa allt så jag får nog avstå från att överklocka. Det är för mycket helt enkelt, och jag förstår inte ens vilket program dom föreslår för att göra dessa ändringar?

Eller alltså... Med denna kylaren jag har, https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs
Hur bra är denna egentligen? Verkar som att tempen går upp väldigt lätt på processorn ändå

Är det ens värt att ge sig på vattenkylning och därefter kolla mer på överklockning?

Jag har samma processor och samma kylare. Kylaren fungerar kanon tycker jag (för det priset). Jag överklockade till 4,6Ghz @1.328v och har temperaturer mellan 66-69C i CPU-Z:as stresstest.
Har du verkligen monterat kylaren rätt? Skruvat dit den tillräckligt hårt? Snurrar fläkten?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag kan inte I7 6700K så kolla upp vilka värden som är lämpliga. OBS.

Sätt din bios på default. Så den är helt original sas.

Höj din volt till något som andra som klockat I7 6700K anser säkert. Låt oss säga 1,3V
Hur blir då dina temperaturer när du stresstestar den?

Är den hög? Sänk lite och se var du landar. När du når en temp som du är bekväm med så klocka lite i taget och se var du landar stabilt.
Så volt och klock möts på mitten.

Vi måste ta reda på om det är din kylare som är skit eller ej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag har samma processor och samma kylare. Kylaren fungerar kanon tycker jag (för det priset). Jag överklockade till 4,6Ghz @1.328v och har temperaturer mellan 66-69C i CPU-Z:as stresstest.
Har du verkligen monterat kylaren rätt? Skruvat dit den tillräckligt hårt? Snurrar fläkten?

Detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, automatisk överklockning är sällan bra när man närmar sig högre frekvenser.
Spontant känns Vcoren alldeles för hög!
Har själv aldrig använt automatiska inställningar då det inte funkat så bra (labbade extensivt med i7-920 och i7-930 senast), eller rättare sagt funkade bara till lättare OC.

Sänk frekvensen, Vcoren, applicera om pastan. Läs guiderna ordentligt. Arbeta lugnt och metodiskt.
Tillse att du har nog med luft in/ut ur chassit också, har själv ett rätt tätt chassi och det påverkar till viss del klockningsmöjligheter, dock har jag idag icke-K och bara klockat grafikkortet.

Tänk också på att det inte finns någon garanti att du når en viss frekvens.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

För jag börjar bli fundersam på vad som kan vara fel, då det såg ut såhär innan jag bytte kylpastan (Inet har applicerat det)
http://imgur.com/a/Vsp1X

Detta ser väl inte dåligt ut direkt?

För att svara på din fråga: Det ser riktigt kasst ut, för mycket pasta helt enkelt. För bästa effekt vill man bara ha pasta mellan CPU Heatspreader och kylare, alltså inget överflöd utanför.
Gör om montering ett antal gånger och testa dig fram om du vill uppnå bästa resultat.

Sedan, att jämföra med någon annan som har samma CPU och kylare hjälper inte så mycket då vi inte vet hur bra själva värmeöverföringen är mellan hans Chip och Heatspreader, vilken temperatur omgivningen hade, hur effektivt hans chip är (vissa läcker mer eller mindre ström) och en del andra parametrar. Det ger en okej fingervisning om vad du bör uppnå, men bli inte besviken om det skiljer 10 grader.

Permalänk
Medlem

Jag applicera ny pasta, och skruvade åt så att skruvmejseln tog stopp helt enkelt, drog inte åt som en total dåre men lite kraft i handen så att säga.

Fläkten snurrar finfint.

Gjorde hela bios till default innan jag började med denna överklockning, så inget är kvar från den automatiska överklockningen

Nu är mina inställningar dessa:
http://i.imgur.com/SZIGp81.jpg

Och fick dessa temps:
http://i.imgur.com/jYtiO64.png

Är det något jag bör ändra på mer? I CPU-Z står det fortfarande att jag har @4.00Ghz även fast ration är på 43 (även i bios säger den x40 konstigt nog)

(Dock så kaosar temperaturen upp till 90 grader när jag stressar med LinX)

ADD:

Vad kan vara felet om datorn BSODar efter typ 10 minuters idlande? Jag satt och pilla med mobilen så vips fick jag BSOD

Eller är det bsod när Windows 10 fula blåa bakgrund dyker upp och säger att den samlar information?