Permalänk
Medlem

Höga temps efter OC

Jag har suttit nu under morgonen och försökt hitta en bra/stabil överklock för min 4690k med en 212 evo, det bör tilläggas att det är första gången jag försöker överklocka. Problemet jag har är att temperaturen blir väldigt hög (73 75 76 72) vid 4.1 @ 1.08 i IntelBurntest Maximum/15 times, den klarar dock att köra igenom hela vilket tog ungefär 2h. Självklart vill jag öka VCore ytterligare men med tanke på temperaturerna vet jag inte om det skulle kunna vara direkt skadligt. Den första OC jag testade var 4.3 @ 1.2 vilket gav 85-90 grader i IBT, det gjorde att jag avbröt testet omedelbart. Jag är förhållandevis säker på att kylaren sitter korrekt monterad men har börjat tvivla lite nu efter de här temperaturerna.

Spec pc:
4690k
Hyper 212 evo
ASUS Z97-A
16GB DDR3 1600 MHZ
EVGA Supernova G2 850
Windows 10

Programmen jag har använt är IntelBurnTest, RealTemp, MSI AB, Firestrike och Cinebench.

Lite övriga benchmarks vid 4.1 @ 1.08
Cinebench: 614, maxtemp (57 59 61 56)
Firestrike: Physics score/test 8247/26.18, maxtemp (55 58 60 55)

Finns det anledning att misstänka att något är fel med tanke på temperaturerna?
Är det bättre att använda typ Prime95 och försöka öka spänningen om temperaturerna blir bättre där?

Permalänk
Medlem

Att dom blir höga i IBT är för att det som det gör med CPUn är mer än vad du kommer att kunna utsätta den för. Prova T.ex. med OCCT och se vad tempen hamnar på där.

Varför vill du öka Vcore om den nu är stabil?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Dra ner senaste Prime95 och kör blend test någon timme. Det ger mer realistisk belastning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Att dom blir höga i IBT är för att det som det gör med CPUn är mer än vad du kommer att kunna utsätta den för. Prova T.ex. med OCCT och se vad tempen hamnar på där.

Varför vill du öka Vcore om den nu är stabil?

Tror att han menade att han vill överklocka ytterligare och därmed höja Vcore. Om TS bara tänkte höja Vcore ändå så kan vi ju råda honom att låta bli

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna komma upp lite högre frekvens än 4.1 GHZ, den klarar inte 4.2 @ 1.08. Jag har för mig att den var stabil vid 4.2 @ 1.15 men att maxtemperaturerna i IBT låg över 80 grader för alla kärnor vilket jag inte var bekväm med. Då provar jag de testerna istället istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Tror att han menade att han vill överklocka ytterligare och därmed höja Vcore. Om TS bara tänkte höja Vcore ändå så kan vi ju råda honom att låta bli

Jo exakt, blev lite fundersam faktiskt, men ja det är nog som du säger att han vill få en högre OC och då kan han nog behöva lite högre Vcore. men innan han börjar leka med det ska han nog kolla tempsen ordentligt och med något som ger en mer realistisk bild över Tempsen än IBT.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Tror att han menade att han vill överklocka ytterligare och därmed höja Vcore. Om TS bara tänkte höja Vcore ändå så kan vi ju råda honom att låta bli

Precis! Det blev lite otydligt där kanske

Permalänk
Medlem

Nu körde jag Prime95 Blend i 8 minuter vilket gav högre temps än IBT. Maxtemp blev (75 77 80 74). Finns det några andra alternativ än usel CPU och felmonterad kylare med tanke på att jag får så höga temps vid så låg vCore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Nu körde jag Prime95 Blend i 8 minuter vilket gav högre temps än IBT. Maxtemp blev (75 77 80 74). Finns det några andra alternativ än usel CPU och felmonterad kylare med tanke på att jag får så höga temps vid så låg vCore?

Dåligt luftflöde i burken. Jag ändrade mitt och fick 10c lägre temp på min cpu. Sett till så cpu fläkten går på högt varv vid max belastning?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har ett Define R5 chassi med hela 5.25 buren borttagen och ok kabeldragning så luftflödet borde inte vara problemet. Jag tror jag nöjer mig med att köra 4.1 @ 1.08 tillsvidare. Tack för all hjälp.