Permalänk

Acer Predator Z35

Hur kan jag fixa så att nvidas kontroll panel gör så att jag får 200hz. när jag overclockar min acer predator z35 så går jag in på nvidas kontroll panel för att ändra upplösnings inställningar. men jag kan bara välja imellan 60 hz och 75 hz och 100hz ändå så om jag har fixat overclock inställningarna på skärmen så går de ej. jag kör med display port kabel.

Permalänk
Medlem

Du ställer in det i skärmens inställningar.
Kolla detta klippet 5.05min in: https://youtu.be/2_GXkjPAkDw (inte exakt samma skärm men predator likväl)

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Var lite hype gällande denna skärmen. Vad tycker ni som äger den. Leder den relativt låga upplösningen till något myggnät? Ska inte arbeta så bra i 200hz men helt okej i 120 hz eller presterar en rapp 60 hz panel bättre?

backlight bleed hur illa är era?

Stabiliteten på foten är viktig då jag ska montera servo ratt. Finns det möjlighet att fästa den permanent med skruv i botten på foten?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Har brodern XZ350CU. Var lite orolig för myggnät men det märks inte det minsta. Texten är kanske inte lika 'skarp' som för mindre skärmar, men den är inte heller särskilt suddig.

BLB finns inte. Det verkar vara ett icke-problem på VA. Men jag var tvungen att skicks in skärmen till Acer och få en ny panel för den hade viss lyster i kanterna pga kurvningen och har nu fått tillbaka den och den är numer tillräckligt svart även där.

Foten är väldigt stabil, och fästs med spår och en skruv i botten.

Däremot är den jäkligt dålig i vissa färgövergångar. T ex gult-svart blir mer orange/rött vid rörelse. Så beror lite på vad du ska spela och vad du kan stå ut med. Till exempel Path of Exile i vissa tempel med gult och rött blir bilden väldigt 'mörk' vid rörelse men ser normalt ut när man stannat upp.

Härlig upplevelse och all in all en bra skärm, men för 10 000 bör du fundera på om du kan leva med problemen eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uj den skärmen hade jag missat? Hur nära skärmen sitter du?
Det är i stort sett samma men med Freesync? Stödjer den ULMB?
Har du testat det för att komma tillbukt med de långsamma färgövergångarna?

BLB existerar på VA paneler också men de har väl inte de här tendenserna till IPS Glow som verkar ge liknande clouding syndrom i mörka scener för IPS skärmar? Men det är väl möjligt VA blockar bakpanelens ljus bättre överlag därav den bättre svärtan måhända mindre blb överlag men också mer tendenser till "black crush"?

Har väldigt lite erfarenhet av IPS iPS glow är typiskt sånt som repellerar. Min förra W6 hade bra med lyktor i hörnen och det är VA panel men där är det solklar BLB. R473n jag reklamerade innan hade fin blå blaffa i centrum av skärmen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Alldeles för nära egentligen. Men kanske 70-80 cm. Har något standard IKEA-bord och har ställt den så långt bak det går.

ULMB är enbart för Gsync. Ja, det är samma panel som i Z35 och antagligen även som i BenQ XR3501 (eller vad den heter). Inte testat Freesync för jag sitter på ett 7970 men det ska inte spela någon roll. Det är ju panelen i sig.

Jag har två VA paneler (den andra BenQ BL3200PT) och kom från en IPS men VA är svart som natten i jämförelse. Vinkeldistortion finns (som antydits) en hint av i skärmens ytterkant pga böjningen (så att det svarta ser ut att lysa lite), men någon blödning är det inte att tala om, iaf inte på mitt exemplar.

Vet inte vad som menas med 'Black crush'.

Vill du veta mer ingående om hur panelen presterar rekommenderar jag att kolla in tftcentral.co.uk recension av Z35.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna kunna sitta närmare än så för så stor bild som möjligt fast med min setup blir det nog svårt. Då måste jag nog fixa vesa fäste med bra teleskoparm.

Med black crush menar jag att de lägsta gråskalorna flyter ihop och är svåra att åtskilja.

tftcentral verkar göra bra och utförliga recensioner. Inte lika bra som sweclockers naturligtvis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Alltså på det avståndet känns det som att jag sitter i skärmen

Hmm... det har jag inte märkt av. Men det är möjligt att det händer vid rörlig bild. Svart till grå (eller om det var tvärtom) var den ju heller inte så bra på enligt TFT. Men rent färgmässigt vid 'stilla' bild känns det inte som att färgerna flyter ihop något. Men har inte granskat det på något sätt. I mitt tycke representerar den färgerna väl (men jag är inget proffs så ta det med lite salt för säkerhets skull)

Nej, nej, naturligtvis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa någon kalibreringsskiva som visar gråskalestaplar bredvid varandra. Har inte med responstiden att göra.

Kan va svårt märka av utan referens men du tappar detaljer i mörka scener om du har ex en bättre plasma eller crt att jämföra med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hämtat hem skärmen nu. Inte lätt jonglera runt med ulmb. I rFactor 2 gick det igång utan problem men i spel där du inte kan ställa in hertzen är det svårt få igång ulmb. Skärmen går ibland in i 200 hz som jag ställt in någon gång tidigare för att i nästa lir va låst vid 60 hz. Nu senast testar jag Armed Assault 3 verkar ha bra support för 21:9 men jag får den inte att köra i 120 hz bara 200 hz och då är ulmb inaktiverat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Måste välja ULMB istället för Gsync i nVidias kontrollpanel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Måste välja ULMB istället för Gsync i nVidias kontrollpanel.

Yepp. Märker du någon skillnad med ULMB & utan i spel?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Yepp. Märker du någon skillnad med ULMB & utan i spel?

Mycket mindre motion blur med ULMB. Monitorn har inga problem alls med att kompensera med ljusstyrka. Flimret tror jag mig inte få problem med heller. Lir där man enkelt kan hålla 120 hz så lär man köra ulmb resten G-sync kanske lite beroende på. fps etc där man kör mycket snabba panoreringar kan trailingen ge lite tendens till åksjuka. Nog dels för att man sitter så pass nära.

Rätt så lyckad första dag. Testat diverse spel såsom Empire 2 total war, borderlands pre sequel, fallout 4, batman arkham knight, armed assault 3, the hunter diverse racinglir lyckats få alla att lira helt okej med 21:9. Noterar att objekt ute mot kanterna förstoras en hel del om det är skärmens krökning som gör det eller liren i fråga? Har du ett träd ute på kanten blir det bra mycket tjockare än om du betraktar det rakt framifrån. Ingenting jag märker av annat än när jag kollar efter det. I windows miljö är allt tydligt förvrängt så det är absolut ingen skärm för CAD eller något.

Lite förvånande så var det mest impfaktor på att se film. Såg Pixels och det var den bästa cinematiska upplevelsen jag haft på länge. All 21:9 film kommer nog ses på den här monitorn framöver. Formatet är precis lagom att ta in från 50 cm avstånd sen så ger curvningen någon slags 3D effekt känns det som emellanåt. Mina farhågor att den skulle kännas liten har kommit på skam. Jag skymtar inte ens 50":arn 1 meter bakom, Inte för mycket vertikal information så man riskerar stel nacke och vidvinkel som nästan fyller ut periferiseendet rätt nära optimalt.

1440p hade absolut inte skadat men det är många lir där att tappa hälften av fpsn skulle kännas på mitt stackars 980. Sedan undrar jag hur mycket skalningen skadar för film? När vi får 4K film så har de ju iof istället en fördel.

Bildkvaliteten motsvarar som förväntat inte prislappen men formatet räddar hela biffen och det känns som ett helt okej bygge. Med det sagt färgerna känns hyfsat kalibrerade från start och den har någon slags svärta även om den inte är crt/plasma svart. Testade black boost men den funktionen tar bort svärta tvärtemot vad man förväntar sig kanske. Men det är väl något gaming orienterat fuskläge.

Jag misstänker min vart öppnad och det fanns handavtryck på baksidan och tejpen var bruten men skärmen i sig hittar jag inga större fel på än så länge. Någon här som köpt Z35 på elgiganten och lämnat tillbaks

Haft flera lcd skärmar med mer BLB. Har lite lättare moln på något ställe eller två men går fortfarande köra amnesia, elite ex utan att det framträder alltför ofta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar den i Arma 3 på kvällen/natten (kl 22:00 t ex)? Med ULMB/utan ULMB?

Min kan inte hålla gräs och andra "ljusreflekterande" ytor ljusa medan jag kollar runt.

Permalänk
Medlem

Ska testa arma 3 lite mer. Jag har dock ingen riktigt bra referens för det liret bara kört det på lcd skärmar tidigare.

Det jag skulle vilja testa är en rak vs kurvad 35" skärm. Perspektivet blir ju lite skruvat med kurvad. Förstärks av att många spel nog inte hanterar aspekt ration perfekt i de här upplösningarna. Något bra referens fps för 21:9? Armed Assault 3 kanske kan räknas som ett sådant?

En rak skärm lär ju ge mindre geometrifel garanterat ändå men det känns ändå som kurvningen kanske gör något för spelande. För skrivbordsarbete är det enbart knäppt dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

roob är det mörka objekt bredvid ljusa så orkar den inte shifta snabbt nog om man inte kör ULMB. Bilden är bra så länge man inte gör för snabba panoreringar men det är ju iof aldrig okay på någon LCD bara grader i helvetet. Den här är nog på den nedre skalan ändå om man ändå ska orka bry sig. Det är egentligen det enda stora minuset jag kan hitta men kan nog va avgörande för en del. Frustrerande men sånt är livet med LCD tekniken...

Jag hoppas detta är sista LCDn jag köper. Med det sagt så är det ändå den bästa spelmonitor jag någonsin ägt. Det är som att köra 3D utan 3D glasögon emellanåt utan nackdelarna med försämrad kontrast och speciellt på LCD massa crosstalk. Har jag sagt att jag inte gillar LCD?

Har kört mycket The Hunter då jag kan omgivningarna utan och innan och det är inte direkt någon twitch shooter. Det känns som man kan gå rakt in i tavlan. Sträcker jag fram handen så är jag säker jag når skärmen men har korta armar tydligen. Antar det är något med den rejäla kurvningen som gör att ögonen fokuserar lite tidigare och därav lurar ögat på något sätt? Eller att objekt upplevs större ute i periferin? Nu har detta kanske något med hur spelen hanterar fov att göra snarare än kurvningen? Jag försökte testa lite i rFactor 2 och där var det mycket mindre skillnad än i The Hunter men kändes som det fanns där. Det är dock lite svårare att köra nära objekt när man inte kan gå ur bilen. I the hunter ex blir träd bra mycket tjockare ut mot kanterna.

Någonting är helt annars jämte de platta monitorer jag är van vid. Jag har ju kört 50" på 80 cm avstånd vilket ju var maffigt minst sagt och mer bildyta men detta är häftigare trots mer svarta borders i periferin.

Hade vart frestande och gå all in om de släpper en 1440p i 2000 CR. Sitter man 65 cm ifrån så vill man ser man ju lite interlacing/screendoor men just nu är det kurvningen som gör att jag inte behöver tänka så hårt om man ska spendera några tusen till på X34 eller Swiften. Sen är man toknervös över IPS glow eller om det är mer backlight bleed på dem avskräcker. Okej svärta är viktigare än 100 % korrekta färger för min del. Bra svärta ger ju bra djup åt färgerna också.

Nu så har jag ju läst recensioner där Z35 ska avvika och ha mer ej uniform än X34 ex så fick jag kanske bara ett bra ex.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som har tips hur man får 21:9 formatet att lira med bluray? Min Sony BDS-370 tror jag benämningen är stretchar bara horisontellt inte på vertikalen?

Power DVD beter sig exakt likadant. Stora svarta ramar runtom. aspect, ratio, 1:1 ger brevlåda runtom. Full i Z35 menyn stretchar bilden horisontellt men inget vertikalt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Okej, ja då är det jäkligt synd att AMD inte har något liknande ULMB.

Angående distortionen/skevningen uti kanterna måste det nog bero på spelet och den FoV som är 'inställd'.

I Armored Warfare upplever jag utstretchade objekt i kanterna beroende på vilken FoV jag har. I World of Tanks (efter config-tweak) eller Witcher 3 upplever jag inget sådant.

Vill minnas att det sträcktes lite i Arma 3 men det kanske också går att tweaka.

Hmm, har ingen erfarenhet av blu-ray men programmet Kodi hade inget problem att visa 21:9. Kanske fungerar med blu-ray?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog en kombination. Drar jag en ikon i desktop så blir den något lite bredare ut mot kanten än i centrum. man måste kolla några gånger dock inte i närheten av så mycket som i the Hunter som definitivt har nå fuffens för sig. Andra lir är det typ lika subtilt som i desktop. Men som sagt jag tror det positiva överväger rätt gravt så länge man inte ska arbeta i desktop främst. Fungerar men där tillför kurvningen noll och nada

Testade Kodi och med det smidiga zoom reglaget gick det bara finfint få upp bilden problemet löst :). Vore kul att kunna få till det med bluray spelare också men det blir nog svårt misstänker jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det är en ganska liten sweetspot där 3D effekten är som bäst och det kräver att man har benen under skärmen. För nära och bilden blir plattare igen dock. Får verkligen max ur skärmen i min cockpit.

Testade TFT Centrals inställningar och skärmen blev klart behagligare för ögat med deras lägre cd. Körde på med väl mycket strålkanon innan. Bra mycket djupare svärta blev det med så de inställningarna fungerar bra som utgångspunkt.

Testade mer film. Dedikerade bluray spelare är en no go. Riktig miss Acer inte har någon vettig workaround. Men åh andra sidan har svårt se scenarior där denna skärm inte kopplas till en dator så kan väl förstå dem i viss grad. Men hade underlättat även på pc fronten.

Försökt hitta en fix för netflix också vad det låter som jobbar de på att släppa separata versioner av filmerna för 21:9. Diverse tillägg till chrome fick jag inte att fungera tillfredsställande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om varför jag inte kan få nå någon bild kopplandes xbox one via hdmi uttaget givetvis?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

har du bytt input til hdmi på skärmen
prova annars att ta ut dp kabeln ur skärmen o se om du får bild då

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowhearth:

har du bytt input til hdmi på skärmen
prova annars att ta ut dp kabeln ur skärmen o se om du får bild då

Får testa ta ut dp kabeln men väljer man hdmi vid uppstart så kan jag inte se hur det kan påverka. Kan ju koppla till bluray spelare utan problem.

En annan sak på sistone har jag haft lite problem med 200 % tapp av fps och en del flimmer. Start jag ett spel så får jag säg runt 50 fps 4 ggr av 5 och den 5 gången får jag mina brukliga 180 fps. Får jag väl mina brukliga fps så stannar de där. Får jag 50 fps så stannar jag där det släpper aldrig loss.

GTX 980 kort beter sig likadant både i windows 10 och windows 8 installationer på olika geforce drivare. Sista samt näst sista vilket gör mig konfunderad om det kan va något med skärmen att göra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här skärm i dag från Webhallen för 8490:-

Vill bara säga att jag är jättenöjd.
Mina ögon är ca 1 meter från skärmen, brukar sitta/ligga med benen uppe på bordet, så den relativt låga upplösningen är helt fin för mig och kräver också mindre från grafikkortet än 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

Jag köpte en sån här skärm i dag från Webhallen för 8490:-

Vill bara säga att jag är jättenöjd.
Mina ögon är ca 1 meter från skärmen, brukar sitta/ligga med benen uppe på bordet, så den relativt låga upplösningen är helt fin för mig och kräver också mindre från grafikkortet än 3440x1440.

Bra pris. Jag är fortfarande nöjd med skärmen trots dess brister. Riktigt bra flyt vid högre fps.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Bra pris. Jag är fortfarande nöjd med skärmen trots dess brister. Riktigt bra flyt vid högre fps.

Ja, slog till på det priset, hade egentligen inte tänkt köpa nån skärm men den fick ersätta 2 stk 24" skärmar.
Asså jag tycker den är så snygg också, är 35 år men vafan, lite "cool" måste man väl få vara ha ha.

Kör ett 970 på den nu men den kommer ärva ett 980Ti snart då jag byter till ett 1080 på en annan dator.

En fråga till dig, har du hittat någon inf (skärmdrivrutin) för denna skärm?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

Ja, slog till på det priset, hade egentligen inte tänkt köpa nån skärm men den fick ersätta 2 stk 24" skärmar.
Asså jag tycker den är så snygg också, är 35 år men vafan, lite "cool" måste man väl få vara ha ha.

Kör ett 970 på den nu men den kommer ärva ett 980Ti snart då jag byter till ett 1080 på en annan dator.

En fråga till dig, har du hittat någon inf (skärmdrivrutin) för denna skärm?

Mvh

Har inte hittat någon för Windows, men kollade bara när jag skaffade den. Men den upptäcks i Nvidia's kontrollpanel.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Har inte hittat någon för Windows, men kollade bara när jag skaffade den. Men den upptäcks i Nvidia's kontrollpanel.

Jag kollade på Acer's hemsida men finns ingen drivrutin där. Finns för X34 dock.
Men har inga problem så det behövs väl inte. Står bara "Generic PnP Monitor" i Device Manager.

Permalänk
Medlem

Färgprofiler är ju individuellt per monitor. Hittat någon jag testa från tftcentral tror jag det va minns inte exakt. Kan inte säga något om färgerna blev bättre eller sämre då jag saknar färgmätare. Färgerna är så pass bra ändå det måste till mätinstrument tycker jag nog. Men deras inställningar i övrigt var vettiga. Ljusstyrkan ska ner rejält kör på 23 och gamma på 1.8 på mitt ex.

Jag är fortsatt nöjd med min. Länge sen jag slutade störa mig på eftersläpningarna som är det största felet med den skulle jag säga. Jag har min lite närmare kanske 60-70 cm ifrån och har märkt av problemet med värmestrålning. Fokuseras månne än mer med hjälp av kurvan. Klart mer avslappnat ha den längre ifrån men du offrar ju immersion uppenbart. Man får börja liramed solskyddssalva.

Ska testa mer med blåljusläget aktiverat fast det är mer i huden det frestar på än synen. Förvränger ju färgerna åh det grövsta men det är fascinerande hur fort man vänjer sig. När man kopplar från det ser färgerna om möjilgt än mer fel ut innan hjärnan ställ om sig igen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x