Installerade Evo 212 - Hur vet jag om jag gjorde rätt?

Permalänk
Medlem

Installerade Evo 212 - Hur vet jag om jag gjorde rätt?

Jag installerade nyss en evo 212. Hur som helst så är jag inte ett proffs inom att installera hårdvara.

Hur vet jag egentligen om jag gjort rätt?
Just nu ligger mina temps på 31-38 i cirka 0-10 % load.

Vilka temps bör jag förvänta mig med en evo 212 etc?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Temperaturen utan belastning är inte så intressant, belasta datorn och kolla temperaturen istället. Runt 60°C vid 100% belastning är väl normalt, om det är en oklockad 3570K vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Temperaturen utan belastning är inte så intressant, belasta datorn och kolla temperaturen istället. Runt 60°C vid 100% belastning är väl normalt, om det är en oklockad 3570K vi pratar om.

Alright, körde lite Overwatch och låg på cirka 50 vid 70 % load. Antar att det är okej med tanke på värmen idag? Fan 27 grader hos mig atm.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

50 grader är verkligen inga konstigheter.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Alright, körde lite Overwatch och låg på cirka 50 vid 70 % load. Antar att det är okej med tanke på värmen idag? Fan 27 grader hos mig atm.

Kör ett syntetiskt stress test, exempelvis prime95 small fft. Spel stress test varierar väldigt mycket i last, både procentuellt och i typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

50 grader är verkligen inga konstigheter.

Skrivet av philipborg:

Kör ett syntetiskt stress test, exempelvis prime95 small fft. Spel stress test varierar väldigt mycket i last, både procentuellt och i typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde ett prime95 small.
https://i.gyazo.com/3206b6e05990afbfc05f0d62c54b5123.png

Så jag antar att det är helt okej. Chassit står i ett hörn och det är rätt varmt idag. Men innan hade jag 100-110 grader när jag spelade o.O

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Inga konstigheter där, det ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag körde ett prime95 small.
https://i.gyazo.com/3206b6e05990afbfc05f0d62c54b5123.png

Så jag antar att det är helt okej. Chassit står i ett hörn och det är rätt varmt idag. Men innan hade jag 100-110 grader när jag spelade o.O

Ser bra ut, speciellt med hänsyn på hur varmt det är idag. (ser fram emot en kebabrulle och en kall öl personligen.) Small FFT belastar processorn mer än normalt så du kommer troligen aldrig nå dessa temperaturer i praktiken. (Om inte Sverige får en riktig värmebölja då. )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Jag körde ett prime95 small.
https://i.gyazo.com/3206b6e05990afbfc05f0d62c54b5123.png

Så jag antar att det är helt okej. Chassit står i ett hörn och det är rätt varmt idag. Men innan hade jag 100-110 grader när jag spelade o.O

Det ser helt ok ut. Lite stor variation mellan kärnorna kanske, men det är nog inte kylarens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Inga konstigheter där, det ser bra ut.

Skrivet av philipborg:

Ser bra ut, speciellt med hänsyn på hur varmt det är idag. (ser fram emot en kebabrulle och en kall öl personligen.) Small FFT belastar processorn mer än normalt så du kommer troligen aldrig nå dessa temperaturer i praktiken. (Om inte Sverige får en riktig värmebölja då. )

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av perost:

Det ser helt ok ut. Lite stor variation mellan kärnorna kanske, men det är nog inte kylarens fel.

Tack för försäkringen
Den absolut bästa känslan men även värsta känslan är att starta datorn efter man pillat med den. Antingen har man gjort den bättre eller fuckat upp den helt!
Sweclockers ftw

----------------
Vad menar du med stor variation mellan kärnorna?
Hur påverkar detta mig / vad kan vara anledningen och hur kan jag fixa det?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tack för försäkringen
Den absolut bästa känslan men även värsta känslan är att starta datorn efter man pillat med den. Antingen har man gjort den bättre eller fuckat upp den helt!
Sweclockers ftw

Äkta sweclockers anda

Skrivet av FBGKimpan:

Vad menar du med stor variation mellan kärnorna?
Hur påverkar detta mig / vad kan vara anledningen och hur kan jag fixa det?

Kolla max temperaturen för dina kärnor. Prime95 small FFT ska belasta alla kärnor/trådar jämnt, men temperaturen för kärna 0 är markant lägre än övriga kärnor. Detta kan antingen bero på kislet, att den kärnan har färre imperfektioner och därav genererar mindre värme. Alternativt att den kärnan kyls bättre, troligen under IHS (metall höljet) där det även ligger ett lager kylpasta. Den sista möjliga orsaken kan möjligen vara Intel Turbo Boost, ett system som automatiskt höjer frekvensen över stock för vissa kärnor baserat på en rad faktorer så som belastning, temperatur, strömåtgång osv.

Det är iaf ingenting du behöver oroa dig om

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Vad menar du med stor variation mellan kärnorna?
Hur påverkar detta mig / vad kan vara anledningen och hur kan jag fixa det?

Med variation menar jag att den svalaste kärnan låg på 62°C medan den varmaste på 69°C, vilket är en lite större skillnad än jag skulle anse normalt. Men det beror troligtvis på hur IHS:en (integrated heat spreader) är monterad på CPUn. Det är inget du kan fixa utan att avmontera IHS:en, vilket är rejäl överkurs Men även 69°C är ju ok, så det är inget du egentligen behöver bry dig om.

Permalänk
Medlem

Min ligger ofta lågt, men aldrig lägren än 30 i idle.