Vill jorda några uttag. Vad får jag göra själv?

Permalänk

Vill jorda några uttag. Vad får jag göra själv?

Hej!

Jag vill jorda uttagen i ett rum. Eltillförseln in till rummet går via en kabel genom väggen, som sedan är kopplad till en lampströmbrytare. Från lampan fortsätter sedan en kabeln till två vägguttag. Skyddsjord är dragen till lampknappen, men där är jordkabeln kapad.

Så för att jorda de andra uttagen måste man:
1. Byta lampknappen mot en jordard.
2. Kabeln från lampan till de andra två uttagen måste bytas mot en ny kabel som har skyddsjord.
3. Nya vägguttag.
4. Nytt uttag till lampan för att den också ska bli jordad. Kabel till lampan har skyddsjord, men det är ett ojordat uttag.

Vad av detta får jag göra själv?

Fin bild (utan lampan):

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Vad av detta får jag göra själv?

Inget.

Permalänk

Du får byta vägguttagen samt strömbrytaren. Byta kabeln måste någon med behörighet göra. Om du ska följa regelverket.

Fel av mig, som ovan säger får du inte göra något eftersom du ska lägga till skyddsjord. Så kontakta elektriker.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

@kangarooster:
Får se här nu:

1. Tror inte det finns specifika "jordade" lampknappar, men är den relativt ny modell så finns det kanske en punkt där man kan koppla ihop jordkablar, annars sätter man bara en sockerbit, toppklämma eller liknande. Så den behöver du nog inte byta.

2. Går den utanpåliggande eller är det ledare dragna i rör i väggen? Går den i rör räcker det med en ledare till, annars ny kabel.

3. Jepp

4. Kommer inte ge någon egentlig fördel mot vad det är nu, men visst har du lust att dra ny kabel dit också så varför inte.

Om jag förstår rätt ifrån denna: http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gor...
Så får du byta uttagen och strömbrytaren, men inte byta kabeln själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@kangarooster:
Får se här nu:

1. Tror inte det finns specifika "jordade" lampknappar, men är den relativt ny modell så finns det kanske en punkt där man kan koppla ihop jordkablar, annars sätter man bara en sockerbit, toppklämma eller liknande. Så den behöver du nog inte byta.

2. Går den utanpåliggande eller är det ledare dragna i rör i väggen? Går den i rör räcker det med en ledare till, annars ny kabel.

3. Jepp

4. Kommer inte ge någon egentlig fördel mot vad det är nu, men visst har du lust att dra ny kabel dit också så varför inte.

Om jag förstår rätt ifrån denna: http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gor...
Så får du byta uttagen och strömbrytaren, men inte byta kabeln själv.

"Dessa exempel på arbeten får endast utföras av en elinstallatör:
[...]
Byte av ojordat vägguttag mot jordat"

Permalänk

Tack för svar. Får jag inte göra något själv så blir det att ringa elektriker. Kablarna går längst väggen (gammal lgh).

Skrivet av loefet:

@kangarooster:
Får se här nu:

1. Tror inte det finns specifika "jordade" lampknappar, men är den relativt ny modell så finns det kanske en punkt där man kan koppla ihop jordkablar, annars sätter man bara en sockerbit, toppklämma eller liknande. Så den behöver du nog inte byta.

2. Går den utanpåliggande eller är det ledare dragna i rör i väggen? Går den i rör räcker det med en ledare till, annars ny kabel.

3. Jepp

4. Kommer inte ge någon egentlig fördel mot vad det är nu, men visst har du lust att dra ny kabel dit också så varför inte.

Om jag förstår rätt ifrån denna: http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gor...
Så får du byta uttagen och strömbrytaren, men inte byta kabeln själv.

Angående punk 4: Jag har läst att man inte får blanda jordade med ojordade uttag i samma rum, därav anledningen. Kabeln är redan jordad fram till lampan, men uttaget är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Jag har läst att man inte får blanda jordade med ojordade uttag i samma rum, därav anledningen.

Det stämmer.
Och för att erhålla hösta personskydd ska man heller inte dra skarvsladdar mellan rum som är jordade/ojordade.

Permalänk

@Rolle2000
Jag får inte ens skruva loss de andra uttagen, ta bort kabeln, och dra ny kabel? Dvs enbart lämna kopplandet av nytt eluttag till elektriken. Vill minimera elektrikens tid (för att spara pengar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@Rolle2000
Jag får inte ens skruva loss de andra uttagen, ta bort kabeln, och dra ny kabel? Dvs enbart lämna kopplandet av nytt eluttag till elektriken. Vill minimera elektrikens tid (för att spara pengar).

dra kablage får man själv göra och sedan ringa en elektriker för att kontrollera det.

men ring en elfirma först och fråga för jag vet att en jag känner drog kabeln själv och av de 3 el företag han ringde så ville 2 inte göra arbetet eftersom han själv dragit kabeln (kan vara för att de ville tjäna pengar på det)

EDIT: saker har tydligen ändrats: http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gor...

notera dock att dra kablage och inte skruva i det inte är en fast installation ännu. det är först en fast installation när det är monterat och kopplat.

Permalänk
Medlem

@ylledjur: Se där ja, missade den raden. Trodde det ingick i delen ovanför, byte av eluttag och strömbrytare/dimmer är ju OK. Men att det var tvunget att vara jordat->jordat och o-jordat-> o-jordat. Men men, att byta till jordat kräver ju dock lite mer jobb än bara uttagen i många fall.

Permalänk
Medlem

Vad för kabel tänkte du ta bort, går inte kablarna i väggen?
Strular inget, och det bara är byte av två uttag + ny kabel som behövs göras, så borde det inte ta mer än en timma för elektrikern. Kostar troligen runt en tusenlapp inklusive material.

Permalänk

@Mieriola
Kablarna går ut på utsidan. Det är en gammal lägenhet.

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel så länge du tror att du kan det så får du göra det själv(var 1 år sen jag pluggade el). Kommer inte exakt ihåg dock.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

@kangarooster:

Jag jobbar som industrielektriker själv, men har ingen egen licens så jag får inte heller jorda uttag hemma =(

Det går hursomhelst rätt fort att byta lite utanpåliggande kabel, så det bör inte vara någon större extrakostnad mot att krångla och göra det själv.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

@blackeagle
Ja... Med tanke på att jag antagligen kommer att göra det fulare än elektrikern så är det nog lika bra att låta denne gör allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hej!

Jag vill jorda uttagen i ett rum. Eltillförseln in till rummet går via en kabel genom väggen, som sedan är kopplad till en lampströmbrytare. Från lampan fortsätter sedan en kabeln till två vägguttag. Skyddsjord är dragen till lampknappen, men där är jordkabeln kapad.

Så för att jorda de andra uttagen måste man:
1. Byta lampknappen mot en jordard.
2. Kabeln från lampan till de andra två uttagen måste bytas mot en ny kabel som har skyddsjord.
3. Nya vägguttag.
4. Nytt uttag till lampan för att den också ska bli jordad. Kabel till lampan har skyddsjord, men det är ett ojordat uttag.

Vad av detta får jag göra själv?

Fin bild (utan lampan):
http://i.imgur.com/NJCbYqp.png

HERREGUD! du ska inte göra någonting annat än att ringa en behörig elektriker... att ens ha den här frågan uppe för diskussion är för mig en gåta.... snålheten bedrar visheten! ring!!!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

@Juicis
Det var inte klart för mig vad jag får eller inte får göra, därför frågade jag. Och om du hade läst mina senaste inlägg var det på sin höjd fråga om att dra kabel som jag skulle göra själv (samt skruva bort gamla uttag). Men visst, om du är för dum för dra egen kabel så kan du ringa en elektriker.

Bestämde mig för att ringa en elektriker ändå, eftersom att skillnaden i pris inte blir så stor då elektrikern ändå måste komma hit, och han kommer nog att dra kabeln finare än mig

Permalänk
Medlem

Får o får, det är väl ingen lag som hindrar dig. Vad du bör o inte bör är en helt annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Liten guide från Elsäkerhetsverket:

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gor...

Läste själv el-programmet för en herrans massa årsen, men det blev ingen elektriker av mig. Men en del kommer jag ihåg. Kruxet är när man ska byta till jordat från ojordat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Om jag inte har fel så länge du tror att du kan det så får du göra det själv(var 1 år sen jag pluggade el). Kommer inte exakt ihåg dock.

Du kanske borde varit närvarande på lektionerna istället för att spela datorspel

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Finns lagar och regelverk man måste följa ffs!

Att dra kabel får du göra själv, men inte göra nåt annat. (Right?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Får o får, det är väl ingen lag som hindrar dig. Vad du bör o inte bör är en helt annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Elinstallatörsförordning (1990:806)

Permalänk

man får dra allt det är bara själva inkopplande till elcentralen som man inte får göra då ska man ha en behörig elektriker, så har min bror sagt o han är elektriker. men det bästa är väl att ringa o höra, det skadar aldrig

Permalänk

Det finns ett trick som avsiktligen förhindrar dig att byta uttag i bara ett rum (du måsta alltså göra hela bostaden):

Alla vägguttag inom fyra meters avstånd från ett jordat måste också jordas. Detta för att förhindra att du tar i jord och ett strömförande föremål samtidigt.

Som lekman får du ta loss plastskyddet på ett vägguttag (t ex vid målning/tapetsering), men inget annat är tillåtet, allt som sägs i tråden som inte stämmer överens med detta är felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoxava:

Elinstallatörsförordning (1990:806)

I stand corrected.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att gör du saker du inte får själv och något händer blir det dåligt..

Rätt svårt att misslyckas så kapitalt med detta men allt går i teorin.. Vem säger att befintlig installation ens är riktig?

Eftersom det mest troligt är en hyreslägenhet.. Låt det vara och lev utan jord..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Liten guide från Elsäkerhetsverket:

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gor...

Läste själv el-programmet för en herrans massa årsen, men det blev ingen elektriker av mig. Men en del kommer jag ihåg. Kruxet är när man ska byta till jordat från ojordat.

Skrivet av Obligatorisk:

Det finns ett trick som avsiktligen förhindrar dig att byta uttag i bara ett rum (du måsta alltså göra hela bostaden):

Alla vägguttag inom fyra meters avstånd från ett jordat måste också jordas. Detta för att förhindra att du tar i jord och ett strömförande föremål samtidigt.

Som lekman får du ta loss plastskyddet på ett vägguttag (t ex vid målning/tapetsering), men inget annat är tillåtet, allt som sägs i tråden som inte stämmer överens med detta är felaktigt.

Inte riktigt rätt Obligatorisk. Se länken.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Som sagt, ska ringa en elektriker. Ska ha kylskåp inkopplat och vill därför ha jord i detta rum.
@Obligatorisk:
Gäller dessa fyra meter "fågelvägen", d.v.s. genom väggar? Spelar i vilket fall som helst ingen roll eftersom att det inte ligger uttag i närheten. Tack för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det finns ett trick som avsiktligen förhindrar dig att byta uttag i bara ett rum (du måsta alltså göra hela bostaden):

Alla vägguttag inom fyra meters avstånd från ett jordat måste också jordas. Detta för att förhindra att du tar i jord och ett strömförande föremål samtidigt.

Som lekman får du ta loss plastskyddet på ett vägguttag (t ex vid målning/tapetsering), men inget annat är tillåtet, allt som sägs i tråden som inte stämmer överens med detta är felaktigt.

Med nödig kännedom får man byta ut till likadant nytt, du får alltså byta ojordat uttag till ett nytt ojordat uttag. Du får inte byt ett ojordat uttag till ett jordat.

Du får skaffa en så förlängningssladd som följde med mitt husköp, icke jordad stickprop men jordat uttag i andra änden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Som sagt, ska ringa en elektriker. Ska ha kylskåp inkopplat och vill därför ha jord i detta rum.
@Obligatorisk:
Gäller dessa fyra meter "fågelvägen", d.v.s. genom väggar? Spelar i vilket fall som helst ingen roll eftersom att det inte ligger uttag i närheten. Tack för infon.

Det är hela rum som gäller allt eller inget. Regeln med 4 meter är borta och denna användes endast i kök där diskbänksidan jordades och motsatt sida skippades. (Då var det 4 meter nåbart dvs inte fågelvägen)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3