helt ny Sony Z2, får inte kontakt med simkortet!

Permalänk
Medlem

helt ny Sony Z2, får inte kontakt med simkortet!

Hej!
Precis lämnat in min Samsung S6 Edge för reparation då något var fel med skärmen, har en Sony Xperia Z2 som jag då istället tänkte använda som för övrigt är helt oanvänd i princip, märker att ''sim adaptern'' sitter fast och får ut den med lite kraft till sist. Sätter in SIM-kortet men telefonen känner inte av SIM-kortet konstigt nog. Ser även att den repat mitt SIM-kort när jag tar ut den och kollar på den. Vad gör jag? Är i stort behov av att kunna använda telefonen.

EDIT: Kör uteslutningsmetoden, ska testa en gammal iphone och se om SIM-kortet hittas av den.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Sist jag tog ut en SIM-adapter så drog jag av ett av stiften i SIM-kortshållaren, samma sak kanske har hänt din Z2a? Alternativt att det böjts så att det pekar uppåt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Ärjat lite på kontakterna, dra den ut och in några gånger eller rita med blyerts... Repa lite med fint sandpapper.

Borde väll tvätta med en topps och isopropylakohol men det är nog överdrivet att köpa en hel flaska som används en gång tycker jag.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Sist jag tog ut en SIM-adapter så drog jag av ett av stiften i SIM-kortshållaren, samma sak kanske har hänt din Z2a? Alternativt att det böjts så att det pekar uppåt.

Skrivet av Modellören:

Ärjat lite på kontakterna, dra den ut och in några gånger eller rita med blyerts... Repa lite med fint sandpapper.

Borde väll tvätta med en topps och isopropylakohol men det är nog överdrivet att köpa en hel flaska som används en gång tycker jag.

Ska stiften peka upp eller nedåt? Mina satt typ i mitten när den fastnade första gången så tänkte att dem skulle sitta där uppe så jag böjde självmant upp dem. Sim-kortet är det inget fel på då det funkar när jag använder en Iphone 4S.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Snackat med ett par företag som sköter reparation, enligt dem kan dem inte reparera den då det sitter på moderkortet. Hur ska man då reparera den? Måste ju gå att fixa?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Snackat med ett par företag som sköter reparation, enligt dem kan dem inte reparera den då det sitter på moderkortet. Hur ska man då reparera den? Måste ju gå att fixa?

Sitter SIM-kortskontakerna direkt på moderkortet så är det svårt att göra något annat, möjligen är det om man få tag i bitarna av stiften och löda dit dem igen (eller hitta någon lämplig ersättare).

Om stiften inte är av kanske det går att böja tillbaka dem, men risken är att de går av när man gör det. Kolla lite recensioner så har säkert någon visat hur det ska se ut (antar nu att man faktiskt ser SIM-kortläsaren någorlunda tydligt, annars måste du nog ta isär telefonen).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Sitter SIM-kortskontakerna direkt på moderkortet så är det svårt att göra något annat, möjligen är det om man få tag i bitarna av stiften och löda dit dem igen (eller hitta någon lämplig ersättare).

Om stiften inte är av kanske det går att böja tillbaka dem, men risken är att de går av när man gör det. Kolla lite recensioner så har säkert någon visat hur det ska se ut (antar nu att man faktiskt ser SIM-kortläsaren någorlunda tydligt, annars måste du nog ta isär telefonen).

Ringde runt till ett flertal företag idag, jag fick svar av 90% att dem inte kunde laga den då simkortsläsaren satt på moderkortet, fick till och med svar av en att köpa en ny telefon då det skulle kosta lika mycket att laga den. Däremot lyckades jag hitta ett ställe som kunde fixa den, lämnade in den och 2 timmar senare var det fixat. Dem byte simkortsläsaren helt enkelt, konstigt däremot hur dem kunde fixa det när i princip alla andra inte kunde.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]