Permalänk
Medlem

Plex Raspberry pi3

Jag har en Raspberry pi2 som jag använder till plex just nu men den kan inte spela alla filmer som jag har det står att den inte är kraftfull nog
så då undrar jag om en Raspberry pi3 kan spela alla filmer utan att det står att den inte är kraftfull nog

Tack för svar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk

Beror väl på vad du skall streama men jag tror spontant inte att den är snabb nog nej.
Min i3-2100 blev även den klassad som "inte kraftfull nog" när jag strömmade 1080p i hög kvalitet.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Kollar själv på Pine64 som enligt dem ska klara av 4K H.265 full motion playback.

Permalänk
Medlem

låter konstigt den borde klara spela upp film utan problem. Kan de vara så att du kör wifi eller att ditt nät inte pallar?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt frågan här.

Använder du den som Plex server eller som Plex klient?

Som klient är både pi2 och pi3 med RasPlex kraftig nog att spela 1080p film utan att transcoda från servern.

Att ha en pi som server kan du glömma, den är inte i närheten av kraftfull nog om du vill transcoda.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Funkat bara fint för mig att köra rpi 2 som klient, den har klarat allt hittils.
ta bara hem rasplex

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Funkat bara fint för mig att köra rpi 2 som klient, den har klarat allt hittils.
ta bara hem rasplex

Jag använder den som server men tycker ni att jag ska byta till denna som server ? https://www.blocket.se/kalmar/Acer_Aspire_X3990_66466261.htm?...
kunde få den för 1500kr, är den värd det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man fixar så att plex inte slutar att spelaupp filmen när man har kollat i typ en minut och sen kommer den inte ihåg vart man var.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

Vilken plex kör du med ?

Kör idag med följande http://www.rasplex.com/
Bygger på Kodi samt OpenELEC men gjord för Plex, ganska bra mix ;D

Har betalt för Plex Pass och kopplat hemma plexservern mot internet så jag kan hosta till släktingar och vänner. Utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Vilken plex kör du med ?

Kör idag med följande http://www.rasplex.com/
Bygger på Kodi samt OpenELEC men gjord för Plex, ganska bra mix ;D

Har betalt för Plex Pass och kopplat hemma plexservern mot internet så jag kan hosta till släktingar och vänner. Utmärkt.

Jag använder min raspberry som plex server inte klient
Kör version 0.9.12.19 på servern och på min mobil som jag streamar till så har jag version 4.25.2.588 (android)
Problemet händer bara när jag kollar på mobilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Kollar själv på Pine64 som enligt dem ska klara av 4K H.265 full motion playback.

Det är möjligt att den klarar det, men teamen bakom OpenELEC, LibreELEC, OSMC och Kodi kommer inte att utveckla nåt till den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4czo:

Jag använder min raspberry som plex server inte klient

För klen att köra som server

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Det är möjligt att den klarar det, men teamen bakom OpenELEC, LibreELEC, OSMC och Kodi kommer inte att utveckla nåt till den.

Ok då blev den helt plötsligt mindre intressant. Får kolla på en annan modell då man vill ha stöd ifrån dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det är möjligt att den klarar det, men teamen bakom OpenELEC, LibreELEC, OSMC och Kodi kommer inte att utveckla nåt till den.

Skrivet av TheCouchNerd:

Ok då blev den helt plötsligt mindre intressant. Får kolla på en annan modell då man vill ha stöd ifrån dem.

Kodi går att köra på Pine, dock under Android och inte Linux.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Kodi går att köra på Pine, dock under Android och inte Linux.

Och Koditeamet utvecklar ingenting till android nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R4czo:

Jag använder min raspberry som plex server inte klient
Kör version 0.9.12.19 på servern och på min mobil som jag streamar till så har jag version 4.25.2.588 (android)
Problemet händer bara när jag kollar på mobilen.

En raspberry fungerar som server så länge du inte ska transcode'a något, annars är det helt enkelt inte bra nog. Processorn ska klara ungefär 2000 passmark per 1080p/10mbit transcode för att vara duglig som server. 1500 passmark för 720p/4mbit.

Exempelvis har en intel celeron 1820 tillräckligt med kräm för att transcoda en 1080p, en lite nyare processor, i3 6100 klarar av nästan 3.

Jag har en server med en i3 6100. Fungerar utmärkt och det är kräm nog att köra lite VM's för att göra systemet enklare att uppdatera och pilla med, samt för skojs skull om man känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Beror väl på vad du skall streama men jag tror spontant inte att den är snabb nog nej.
Min i3-2100 blev även den klassad som "inte kraftfull nog" när jag strömmade 1080p i hög kvalitet.

Beror nog lite på vad du gör. Har själv än inte haft något problem med Plexserver på en Celeron 1610t (HP Microserver Gen8). Däremot så brukar jag köra passthrough, dvs den skickar ut strömmen som den är, och endast byter container. Belastar knappt burken och streamar bara i mitt interna nät så att bitraten är väldigt hög gör mig inget.

Möjligt att Plexservern funkar bättre när den körs på synologys dsm (Kör Xpenology i en vm).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....