Rykte: Playstation 4 "Neo" introduceras som konsekvens av Playstation VR

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Playstation 4 "Neo" introduceras som konsekvens av Playstation VR

Enligt ett uttalande från en anonym spelutvecklare var en uppgradering av Playstation 4 en nödvändighet. Detta för att konsolen skulle kunna klara av spel i Playstation VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket har PS4 begränsats av CPU i dagens läge? Hade den bottleneckat kommande GPU-förstärkning?

Permalänk
Medlem

Men snälla nån Sweclockers...det här är BS som skjutits i sank av 3e parts utvecklare för flera dar sen.

Dessutom är det ovanligt korkat. PS VR har ju testats av väldigt många personer vid det här laget...med överlag gott resultat.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@oouhdawg: Den Jaguar-baserade processorn i PS4 är väldigt svag och begränsar till viss del redan grafikdelen. En PS4 Neo skulle inte kunna använda samma konfiguration, vissa rykten skvallrar om samma processor fast högre klockad medan andra skvallrar om enklare lågenergivarianter av Zen-kärnor. En snabbare variant av samma processorkärnor skulle fortfarande vara något begränsande för en dubbelt så snabb grafikdel, men samtidigt är det högst oklart om Zen kommer att vara klar i tid för att Sony skulle kunna använda det i en PS4 Neo som släpps i höst. Återstår att se helt enkelt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ipac: Utvecklaren i fråga nämner inte ur vilket perspektiv som PS4:ans prestanda kritiseras. Om kritiken kommer från en vilja att se AAA-spel som körs i 1080p så kan kritiken sannolikt vara befogad. Majoriteten av spelen som har visats upp för PSVR med gott resultat har varit enklare, rent grafiskt och tekniskt, än vad de stora AAA-spelen är. Uncharted 4 hade exempelvis inte kunnat drivas på PSVR. Det kan vara ur det perspektivet utvecklaren kritiserar standard-PS4:an, och att PS4 "Neo" behövs för att den sortens spel ska bli möjliga på PSVR. Men de spel som faktiskt har visats upp för PSVR fungerar bra, absolut.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Luktar sur fisk om det här ryktet. Spelen kommer att anpassas efter den gamla PS4:an, inte den nya. Neo är mest troligt bara ett sätt för Sony att möta efterfrågan på 4K.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Var inte detta lite självklart? Är det bara jag som tänkte så? Det är ju inte bara så att den skall kunna leverera något fint nu, utan det skall också göras i hög FPS för att det skall bli angenämt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Utvecklaren i fråga nämner inte ur vilket perspektiv som PS4:ans prestanda kritiseras.

...vilket gör det hela än mer tveksamt att posta som "nyhet" då. "Nån spyr galla - över nått". Luddigt så det förslår.

Citat:

Majoriteten av spelen som har visats upp för PSVR med gott resultat har varit enklare, rent grafiskt och tekniskt, än vad de stora AAA-spelen är.

Det där gäller Rift och Vive med. Av den enkla anledningen att VR är mer krävande än TV/Monitor. Så inte heller det är nån nyhet.

Citat:

Uncharted 4 hade exempelvis inte kunnat drivas på PSVR.

Tur är det. Hade varit väldigt synd om U4 hade varit så underoptimerat för "TV".

Citat:

Det kan vara ur det perspektivet utvecklaren kritiserar standard-PS4:an, och att PS4 "Neo" behövs för att den sortens spel ska bli möjliga på PSVR.

Neo exklusiva spel är, baserat på den info som finns, inte tillåtet så är det inte möjligt att göra ett spel till PS4 PS VR så kan man inte släppa på PS VR helt enkelt. Neo gör mao ingen skillnad i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Trodde någon på riktigt att den nuvarande Playstation 4 skulle klara av VR på ett tillfredsställande sätt?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Trodde någon på riktigt att den nuvarande Playstation 4 skulle klara av VR på ett tillfredsställande sätt?

Detta är den första fråga jag funderade över så fort jag hörde att Sony skulle släppa ett VR-headset. Jag menar, visst det går väl men spelen måste ju rent ut sagt se ut som skit för att ens kunna driva spelen i 120fps (headsetet har ju en uppdateringsfrekvens på 120hz). Det lär ju bara vara småspel som kommer funka om man ska lira dom med nuvarande PS4, och är det då värt att köpa ett headset som kostar ca 4000kr för upplevelser som är medelmåttiga på sin höjd?

Jag menar, till och med HTC Vive/OR får ju dra ner grafiken på spelen som liras till dessa headset för att folk överhuvudtaget ska kunna driva spelen utan en dator som kostar mer än 20k. Då ska man notera också att HTC Vive/OR har en uppdateringsfrekvens på 90hz där spelen rekommenderas att spela i 90 FPS.

Permalänk
Inaktiv

Det mest tråkiga är att Sony inte varit tydliga med att en ny PS4 med bättre prestanda kommer släppas i samma generation. Nu har de vad jag vet fortfarande inte officiellt erkänt nya PS4an men vid det här laget lär väl de flesta veta att något är på gång. Det är ett ganska stort steg från hur Sony skött sina konsoller tidigare.

Permalänk

Och MS kommer också göra en fuling med sin Xbox One och släppa en Scorpio edition med 6 Teraflops mot dagens 1,3. Det är nästan 4 gånger så kraftfullt om man ska tro ryktena och blir i såna fall kraftfullare än Neo.
MS chans att komma tillbaka på hårdvarufronten är att göra den kraftfullaste konsolen, annars lär man fortsätta tappa mot PS4.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av BerraJobb:

Och MS kommer också göra en fuling med sin Xbox One och släppa en Scorpio edition med 6 Teraflops mot dagens 1,3. Det är nästan 4 gånger så kraftfullt om man ska tro ryktena och blir i såna fall kraftfullare än Neo.
MS chans att komma tillbaka på hårdvarufronten är att göra den kraftfullaste konsolen, annars lär man fortsätta tappa mot PS4.

Är inte den kraftigaste konsolen som vinner, utan spelen snarare samt plattformen i sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

10721a"]
Detta är den första fråga jag funderade över så fort jag hörde att Sony skulle släppa ett VR-headset. Jag menar, visst det går väl men spelen måste ju rent ut sagt se ut som skit för att ens kunna driva spelen i 120fps (headsetet har ju en uppdateringsfrekvens på 120hz). Det lär ju bara vara småspel som kommer funka om man ska lira dom med nuvarande PS4, och är det då värt att köpa ett headset som kostar ca 4000kr för upplevelser som är medelmåttiga på sin höjd?

Jag menar, till och med HTC Vive/OR får ju dra ner grafiken på spelen som liras till dessa headset för att folk överhuvudtaget ska kunna driva spelen utan en dator som kostar mer än 20k. Då ska man notera också att HTC Vive/OR har en uppdateringsfrekvens på 90hz där spelen rekommenderas att spela i 90 FPS.
[/quote]
Man måste inte rendera i 120 Hz. Kommer säkerligen bli vanligare med 90 och 60 Hz.

Skämnen uppdateras dock i 120 eller 90 Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den nuvarande hårdvaran i PS4, på vilken nivå ligger den om man översätter till PC språk? GTX 960 med en i5 2500k eller vad? Om man tänker prestandamässigt på ett ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Den nuvarande hårdvaran i PS4, på vilken nivå ligger den om man översätter till PC språk? GTX 960 med en i5 2500k eller vad? Om man tänker prestandamässigt på ett ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Potatis.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Den nuvarande hårdvaran i PS4, på vilken nivå ligger den om man översätter till PC språk? GTX 960 med en i5 2500k eller vad? Om man tänker prestandamässigt på ett ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Det närmsta du kan komma vad jag förstått är två stycken Athlon 5150 med ett Radeon 7850. Den är däremot lite snabbare än denna kombo då den bl.a. har 8GB GDDR-minne, som dock delas mellan CPU:n och GPU:n.
Motsvarande system från Intel/Nvidia skulle kanske vara nån celeron-prolle + GTX 660 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte den kraftigaste konsolen som vinner, utan spelen snarare samt plattformen i sig.

Jo. Fast spelen är till väldigt stor del plattformsoberoende idag, och då blir hårdvaran viktigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Man måste inte rendera i 120 Hz. Kommer säkerligen bli vanligare med 90 och 60 Hz.

Skämnen uppdateras dock i 120 eller 90 Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, man kan lika gärna köra 30 FPS som är normen för de flesta spel till konsol, men det är ju inte det som är problemet. Jag är rätt säker på att Sony har implementerat krav för utvecklarna kring detta. Man vill ju såklart ha så hög FPS som möjligt och allt under 90 FPS är ett problem när det gäller VR. 60 FPS är inte guldstandard när det gäller VR och gör att illamående/dålig upplevelse kan bli ett problem för många som provar Sony's headset.

Det skulle kännas väldigt konstigt att Sony tar fram ett headset med 120hz men samtidigt inte tvingar utvecklaren att rendera spelen i 120fps, men även om utvecklarna "får" sikta på 90 FPS så räcker det inte på långa vägar då PS4an är alldeles för svag för detta. Ny, mycket kraftfullare konsol är i regel ett måste.

Permalänk
Medlem

10721a"]
Absolut, man kan lika gärna köra 30 FPS som är normen för de flesta spel till konsol, men det är ju inte det som är problemet. Jag är rätt säker på att Sony har implementerat krav för utvecklarna kring detta. Man vill ju såklart ha så hög FPS som möjligt och allt under 90 FPS är ett problem när det gäller VR. 60 FPS är inte guldstandard när det gäller VR och gör att illamående/dålig upplevelse kan bli ett problem för många som provar Sony's headset.

Det skulle kännas väldigt konstigt att Sony tar fram ett headset med 120hz men samtidigt inte tvingar utvecklaren att rendera spelen i 120fps, men även om utvecklarna "får" sikta på 90 FPS så räcker det inte på långa vägar då PS4an är alldeles för svag för detta. Ny, mycket kraftfullare konsol är i regel ett måste.
[/quote]
Nej "man" kan inte köra 30 fps på PSVR. Av den enkla anledningen att Sony inte tillåter det.

60, 90 eller 120 fps är dock tillåtet. Reprojektion (för 120, 90 resp 120 Hz output till skärmen) ska alltid användas. Framedrops är big no-no och även om det är naivt att tro att det kommer efterlevas till 100.0% så är det iaf där prio/fokus ligger och tillsammans med viss självbevarelsedrift hos samtliga inblandade så kan vi iaf hoppas att det i stort efterlevs.

60 fps kommer inte alltid vara lyckat nej, beror helt på spelet. Problemet ligger främst i de fall det finns rörliga objekt "precis framför ögonen". Så det är en design fråga i första hand. Har dock svårt att tro att Sony skulle stoppa ett sådant dumt designat spel (ja det är dumt att få sina kunder att kräkas eller vad nu reaktionen blir) så det blir intressant att se vilka som "fuskar".

Vad man möjligen kan hoppas på är att Neo ger att PS VR spel snurrar i minst 90 Hz men än så länge finns inga kända sådana krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Monolithic: 5150 ärför slö för jämföras med den som sitter i konsolerna, tänk dig två sånna istället är du ganska precis rätt på det
@xcluzive: tänk dig en AMD athlon x4 630 och 7870 ish

Dvs inge vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej "man" kan inte köra 30 fps på PSVR. Av den enkla anledningen att Sony inte tillåter det.

60, 90 eller 120 fps är dock tillåtet. Reprojektion (för 120, 90 resp 120 Hz output till skärmen) ska alltid användas. Framedrops är big no-no och även om det är naivt att tro att det kommer efterlevas till 100.0% så är det iaf där prio/fokus ligger och tillsammans med viss självbevarelsedrift hos samtliga inblandade så kan vi iaf hoppas att det i stort efterlevs.

60 fps kommer inte alltid vara lyckat nej, beror helt på spelet. Problemet ligger främst i de fall det finns rörliga objekt "precis framför ögonen". Så det är en design fråga i första hand. Har dock svårt att tro att Sony skulle stoppa ett sådant dumt designat spel (ja det är dumt att få sina kunder att kräkas eller vad nu reaktionen blir) så det blir intressant att se vilka som "fuskar".

Vad man möjligen kan hoppas på är att Neo ger att PS VR spel snurrar i minst 90 Hz men än så länge finns inga kända sådana krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv inte provat så jag ska inte säga för mycket, men en ny konsol för att möta kraven är ju i sin ordning, har för mig de har sagt (kan inte hitta) att PS VR ska funka med nuvarande PS4 konsol? Men jag kan ha fel. Oavsett vad så kommer jag vara extremt skeptisk till PS VR tills det kommer ut officiellt och testas av folk från Sweclockers eller FZ.

Permalänk

10721a"]
Jag har själv inte provat så jag ska inte säga för mycket, men en ny konsol för att möta kraven är ju i sin ordning, har för mig de har sagt (kan inte hitta) att PS VR ska funka med nuvarande PS4 konsol? Men jag kan ha fel. Oavsett vad så kommer jag vara extremt skeptisk till PS VR tills det kommer ut officiellt och testas av folk från Sweclockers eller FZ.
[/quote]

Ja ska funka på ps4, sen hur bra i praktiken får man se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Monolithic: 5150 ärför slö för jämföras med den som sitter i konsolerna, tänk dig två sånna istället är du ganska precis rätt på det
@xcluzive: tänk dig en AMD athlon x4 630 och 7870 ish

Dvs inge vidare

Det var ju det jag skrev. TVÅ st. ;P

Permalänk
Medlem

10721a"]
har för mig de har sagt (kan inte hitta) att PS VR ska funka med nuvarande PS4 konsol? Men jag kan ha fel.
[/quote]
Ehm, klart de sagt att PS VR ska funka till PS4. Vilken annan produkt skulle de hänvisat till? PS3?

Permalänk

@Monolithic: Haha, då har jag läst fel, ber om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehm, klart de sagt att PS VR ska funka till PS4. Vilken annan produkt skulle de hänvisat till? PS3?

En nya variant av PS4 såklart, vi snackar om att ett grafikkort av rangen HD 7850/7870 som ska driva VR spel i respektabla FPS nivåer. Det behövs magi för att lösa detta på ett bra sätt utan en starkare konsol.

Permalänk
Medlem

10721a"]
En nya variant av PS4 såklart, vi snackar om att ett grafikkort av rangen HD 7850/7870 som ska driva VR spel i respektabla FPS nivåer. Det behövs magi för att lösa detta på ett bra sätt utan en starkare konsol.
[/quote]
Tror du på fullaste allvar att de presenterade PS VR utan att säga vilken produkt den är till för?

PS VR är för PS4. Punkt.