Mobiloperatören Tre testar automatisk reklamblockerare i brittiska nät

Permalänk
Melding Plague

Mobiloperatören Tre testar automatisk reklamblockerare i brittiska nät

Den som surfar på mobilen i Tre:s brittiska nät ska slippa installera mjukvara som blockerar reklam. Men blockaden gäller inte all reklam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Då krävs snart en abonnemangskostnad för samtliga hemsidor och onlinetjänster då ja...

Permalänk
Medlem

Låter ju trevligt, men samtidigt kan ju dom tjäna väldigt massa pengar på att sälja annonser som tillåts komma igenom.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Så länge det är något man kan välja bort med en inställning på Tre's hemsida eller dylikt ser jag inga problem med det. Klart finns det risker, de blockerar ju reklam så varför ska de inte kunna blockera annat?

Permalänk
Medlem

Hoppas att med tiden man slutar med störande popup-reklam och annan skit. Har man sådant ska man inte klaga över att folk blockerar deras reklam.

Permalänk
Medlem

Ser både fördelar och nackdelar.

Nackdelarna inkluderar att ISPn bestämmer vad som ska/inte ska visas. Att själva bestämma vad som är reklam. Det kommer vara dom med mindre muskler som råkar illa ut när det blir fel (det blir alltid fel med filter).

Nu begränsar de ju inte hastigheten (om man inte ser en blockering som en stark hastighetsbegränsning) men oavsett kan resultatet kan vara att uppstickare inte får en möjlighet att utmana de etablerade krafterna. Något som nätneutralitetsregler försöker förhindra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Låter ju trevligt, men samtidigt kan ju dom tjäna väldig massa pengar på att sälja annonser som tillåts komma igenom.

Exakt. Om några år är det lika mycket reklam igen fast teleoperatören får också en del av reklampengen då. Kul för Tre.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Så nu kan 3 bestämma vilken reklam vi ska se? Helt sjukt.

Folk som är för detta antar jag vill att Sweclockers ska ha en betalinloggning. För inget är gratis.

Med det sagt är det mest kids som använder adblocker, för dom vet inte hur det är att betala för saker och att inget är gratis.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@Thorthemighty: Exakt. Internet blev precis otillgängligt för unga, arbetslösa och fattiga i vårdat och andras länder.

Självklart är det inte riktigt så illa men det kan bli!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Uhm, strider inte detta ganska stenhårt mot EU:s nätneutralitetsförordning?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hej det är vi är 3!
Vi diskriminerar inte, vi ser bara till att ge fördelar till facebook och twitter och stoppar annonsintäkter till deras konkurrenter!
Missa heller inte vårt andra icke diskriminerande abonnemang där vi ger fördelar till spotify med obegränsad datamängd medan konkurrenterna stryps!

Väl mött!

(satir)

Permalänk
Medlem

"Internet Advertising Bureau, en organisation som representerar nätannonsörer, är föga oväntat inte särskilt positiva till experimentet och har i ett uttalande till BBC påpekat att fokus borde ligga på att få annonsleverantörerna att ta fram mindre störande annonsmaterial istället för att blockera annonserna."

Dvs bollen ligger hos er (Internet Advertising Bureau)? Lös problem istället för att gnälla.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Tycker Adblock Plus taktik för bättre reklam verkar vara bättre. "Vi blockerar all reklam såvidare du inte följer dessa riktlinjer.". Annonsleverantörer har haft åratal på sig att lösa problemet, men istället för att styra upp situationen så eskalerar den. En del erbjuder möjlighet att betala för att slippa reklamen. Där hade FZ ett bra program men som nu inte finns längre. Så där finns inget sätt att bli av men reklam även om du är beredd att betala. Att Tre skulle ta på sig ansvaret att blockera reklam känns som en väldigt olämplig lösning. Men när annonsleverantörerna är så tafatta är det väl bra att någon prövar någonting antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Så nu kan 3 bestämma vilken reklam vi ska se? Helt sjukt.

//-Unvik tre som mobiloperatör om det stör dig?

Folk som är för detta antar jag vill att Sweclockers ska ha en betalinloggning. För inget är gratis.

//-Jag hade gärna betalt för att slippa denna jävla reklamen

Med det sagt är det mest kids som använder adblocker, för dom vet inte hur det är att betala för saker och att inget är gratis.

//-Jag är snart 40år och anser du att man är en kid i den ålder så vist kör på det.

Skrivet på min iphone om det ser lite konstigt ut.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

De kan ju sluta begränsa datamängd istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge inte reklamen blinkar eller skickar en till en "continue to webside" (*host* aftonbladet) sida så har jag inget emot att stänga av annonsblockering.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om reklam så är det här ännu ett bakslag för nätneutraliteten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Uhm, strider inte detta ganska stenhårt mot EU:s nätneutralitetsförordning?

Jo det gör det, men EU måste ta tag i skiten och börja dela ut böter till folk för att det ska följas

Permalänk
Hedersmedlem

Företagen som har mest pengar får visa reklam, undrar hur operatören har tänkt att kompensera sidorna som blir drabbade ekonomiskt.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Skrivet på min iphone om det ser lite konstigt ut.

Mvh

Tror inte du ser den stora bilden dock. Om detta blir praxis så kommer vi få betala för varenda tjänst och internet kommer bli ett privilegium för några få som kan prenumerera på alla tjänster dom vill ha.

Det, eller så måste vi komma på något annat sätt att komma runt finansieringsfrågan. Dessutom är reklamen på sweclockers väldigt ostörande och till och med hjälpfull ibland. Flera gånger jag sett prylar och reor jag annars missat.

Det har såklart inte gått så långt än men jag bävar för den dagen min internetleverantör får bestämma vilken reklam jag ska se istället för sidorna jag faktiskt besöker och stöder.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@Wully:
Om det inte går att välja bort reklamfiltret strider det mot det, annars är det som vilken ISP tjänst som helst, bara att den är gratis och på by default.

Permalänk
Inaktiv

Drygt att det fria internet blir mindre och mindre.

Tänk om Sweclockers inte finns med på nätet eftersom dom inte är en av dom stora drakarna. Alternativet då är att Swec betalar ISP för att ens få finnas till...dvs Swec får in pengar från sina annonser, men måste därefter betala Tre för att annonserna ska kunnas visa. Eller gå med i Facebook på något sätt :/

Vore ju förbannat tråkigt. Sånt här trams borde ju stoppas, ISP ska ha hand om infrastrukturen, kunderna osv, inte bestämma, direkt eller indirekt vad som ska finnas eller inte finnas på nätet.

För den som inte förstår problemet kan det här i längden leda till att det som är kvar är Facebook och Google och allt annat är borta eller förpassat till den bortglömda delen av nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Med det sagt är det mest kids som använder adblocker, för dom vet inte hur det är att betala för saker och att inget är gratis.

Som 36åring skulle jag knappast kalla mig själv för en av kidsen, men så länge reklamen är såpass påträngande som den är idag så kommer jag fortsätta köra AdBlock och det lär även min familj och mina vänner att göra också.

Jag har avaktiverat det på Sweclockers enbart för att det är en sida jag gärna stöder, men jag tycker reklamen även här är på tok för stor även om den oftast är relevant för mina intressen.

Dock ska sådant styras av slutkunden och inte på operatörsnivå.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

Hej det är vi är 3!
Vi diskriminerar inte, vi ser bara till att ge fördelar till facebook och twitter och stoppar annonsintäkter till deras konkurrenter!
Missa heller inte vårt andra icke diskriminerande abonnemang där vi ger fördelar till spotify med obegränsad datamängd medan konkurrenterna stryps!

Väl mött!

(satir)

Det är inte bara spotify bara så du vet. Spotify, Tidal, Deezer, Google Music och SoundCloud är free

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Uhm, strider inte detta ganska stenhårt mot EU:s nätneutralitetsförordning?

Just detta tänkte jag på.

Åter... de flesta av oss vill inte har reklam. Förstår det.
Men för en leverantör att behandla data olika, oavsett om det är facebook, reklam eller något annat, borde strida mot nätneutraliteten.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte denna idé. Som med vissa operatörer prioriterar vissa tjänster eller sidor på mobilsurfen med gratis surf gillar jag heller inte. Varför inte bara göra internet lika för alla webbsidor och tjänster och sedan låta användarna avgöra?

Skrivet av heatm:

Med det sagt är det mest kids som använder adblocker, för dom vet inte hur det är att betala för saker och att inget är gratis.

Jag använder adblock men använder whitelist. Webbsidor för mig måste bevisa att dom är värda reklampengarna och då hamnar på min whitelist. Där bland annat sweclockers.

Permalänk
Medlem

@Vatten: Vi verkar lika i våra funderingar.

Själv väljer jag dock att inte besöka sidor som har för mycket störig reklam. Oftast så sammanfaller det iofs med störigt innehåll generellt så det är inte så svårt (läs Aftonbladet).

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Dock som många nämner, kommer detta slå hårt mot mindre sidor som lever på reklam.

Kommer ju minska drastiskt på hemsidor, speciellt bra sådana om teknik (som sweclockers hade inte kunnat leva utan reklam).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Så länge en annons inte kan utformas på ett korrekt sätt, blockeras den. Popup eller annonser mitt i en artikel strider direkt mot ett trivsamt surfande. Samma gäller Youtube som envisas med att starta reklam mitt i ett klipp. Hur tänkte man där?

Det är trist att man betalar för en tjänst (läs: internetuppkoppling), mjukvaror och operativsystem, men ska ändå tvingas på annonser och bloatware.

Nu använder jag inte längre Windows (tack och lov) men i Windows 10 finns/fanns väl nåt skräp från King förinstallerat? Varför?

Ghostery, Noscript, Adblock i fyra olika varianter, är tydligen vad som krävs för att man ska kunna utnyttja en tjänst man betalt för.

Otroligt.

Och all j*vla reklam man får hemskickad? Står klart och tydligt INGEN REKLAM på brevlådan, men det är väl som med reklam som slinker igenom Adblockfilter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

De kan ju sluta begränsa datamängd istället.

I UK så begränsar de inte datamängden (dock blockas och throttlas väldigt mycket så det är ganska värdelöst).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W