Corsair introducerar ML Pro – fläktar med magnetlager

Permalänk
Melding Plague

Corsair introducerar ML Pro – fläktar med magnetlager

Glid- och kullager är ett minne blott när Corsair sjösätter sina fläktar i ML Pro-serien, där en ny typ av magnetlager ska minska friktionen och därmed ge lägre ljudnivå vid högre luftflöde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så snygg led, hoppas dock att de presterar!

Permalänk
Medlem

Där kom det! Tackar!

25$ är rätt saftigt även om det är klart värt det ifall de håller vad de lovar. Blir att fånga några tester innan inköpet görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Inte så snygg led, hoppas dock att de presterar!

Jupps "Snygga", som vi alla vet så är Noctua fläktarna dom snyggaste som finns och det är därför Noctua fläktarna säljs så bra, eller hur?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Magnetlager intressant kan ha lång livslängd.
Bara att vänta in tester på dom .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Jupps "Snygga", som vi alla vet så är Noctua fläktarna dom snyggaste som finns och det är därför Noctua fläktarna säljs så bra, eller hur?

Nä, dock är noctua rätt känt nu. De gör bra fläktar men inte de bästa.

Permalänk
Medlem

Känns ändå rätt coola, kommer invänta några tester men dessa är mer intressanta än choklad noctua iallafall. Sedan undrar jag varför dem inte sätter in RGB LEDS bara? Varför göra 3 olika led fläktar istället för 1? Tänker produktionskostnader mm, men antar att enfärgade leds är mkt billigare än rgb.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Alltså om dessa presterar så kan det absolut bli ML PRO i mitt urspårade projekt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Hur mycket riskorn flyttar dom tro?

Visa signatur

■ Windows 8.1 ■ MSI Z87-G45 Gaming ■ I7 4790K ■ xfx7970 crossfire ■ Kingston HyperX 3K SSD 240GB ■ Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB ■

Permalänk
Medlem

En fundering. Hur stor del av ljudet från fläkten står motorn/friktionen i en traditionell fläkt för? Jag tänker att det kanske inte blir så stor skillnad i ljudnivå från en traditionell fläkt. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

http://puu.sh/pbC8k/105859585e.png

Känns ändå rätt coola, kommer invänta några tester men dessa är mer intressanta än choklad noctua iallafall. Sedan undrar jag varför dem inte sätter in RGB LEDS bara? Varför göra 3 olika led fläktar istället för 1? Tänker produktionskostnader mm, men antar att enfärgade leds är mkt billigare än rgb.

Prisskillnaden mellan en enfärgad LED och en RGB dito är ytterst marginell, speciellt vid serietillverkning.

Det är däremot en aningen större helhetskostnad eftersom det måste tillkomma brytare eller mjukvara för att styra LEDsen, men allra mest måste det ändå vara ren vinstmaximering. Varför sälja en fläkt när man kan sälja flera?

Permalänk
Skrivet av twk:

En fundering. Hur stor del av ljudet från fläkten står motorn/friktionen i en traditionell fläkt för? Jag tänker att det kanske inte blir så stor skillnad i ljudnivå från en traditionell fläkt. Vad tror ni?

Det är nog rätt olika, men en överväldigande majoritet hos de flesta fläktar skulle jag tro. Det enda andra ljudet är ju (oftast) luftljudet, och det är ju för det mesta inte så högt.

Fö är det här bara första gen, håller med, det här kan bli riktigt intressant senare.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Nä, dock är noctua rätt känt nu. De gör bra fläktar men inte de bästa.

Är inte ute efter att framkalla något flamewar, men berätta gärna vilka fläktar som du tycker är de bästa. (Med motivation naturligtvis)

Jag tycker det har varit lite krångligt att hitta ett bra fläktmärke, jag tror jag har provat 5-6st olika igenom åren innan jag hittade Noctua. Det är ju dock bara fläktar så det finns för mig ingen anledning att bli helt 'fanboy' över de. Behöver en ny 140/200mm till fronten, har naturligtvis kikat på Noctua men jag provar gärna andra märken också.

Angående Corsair-fläktarna, ser tämligen intressanta ut om än lite på det dyrare laget. Kanske provar deras 140mm möjligtvis.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Får hoppas Noctua kan fixa något liknande så småningom, om det nu är bättre. Jag vill ha mina fläktar i brunt och grisrosa, punkt slut!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Magnetlager har ju använts i flera år av Enermax. Man undrar ju nästan varför ingen annan hakat på tidigare om det ska vara så bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Loffemega:

Är inte ute efter att framkalla något flamewar, men berätta gärna vilka fläktar som du tycker är de bästa. (Med motivation naturligtvis)

Jag tycker det har varit lite krångligt att hitta ett bra fläktmärke, jag tror jag har provat 5-6st olika igenom åren innan jag hittade Noctua. Det är ju dock bara fläktar så det finns för mig ingen anledning att bli helt 'fanboy' över de. Behöver en ny 140/200mm till fronten, har naturligtvis kikat på Noctua men jag provar gärna andra märken också.

Angående Corsair-fläktarna, ser tämligen intressanta ut om än lite på det dyrare laget. Kanske provar deras 140mm möjligtvis.

Det är inte så många märken som faaktiskt tillverkar riktigt bra fläktar. Jag tänker nu mest på tysta fläktar. Bland de märken som finns bra finns det ett antal bra fläkttyper, men jag vet ärligt talat inte om jag skulle säga att något särskilt märke utmärker sig.

http://www.silentpcreview.com/ brukar ha bra men något utdaterad info.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

@Loffemega: EK Vardar brukar komma upp som favorit i diskussioner om fläktar, speciellt när det gäller kylning för radiatorer. Dock vet jag inte om de kommer i större storlek än 120mm.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Inaktiv

Oerhört bra idé med magnetlager. Det möjliggör i teorin minsta möjliga kontakt och riktigt låga ljudnivåer. Hoppas på fler såna produkter i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spännande, ser fram emot en recension på dessa så snart de finns tillgängliga. För mig spelar det noll roll om de kostar 100 spänn mer, förmågan att flytta luft och göra det tyst är värt varenda krona!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tror utformning av rotorblad och inre ljud från motorn i sig bidrar betydligt mer än friktionsljudet, men jag kan ha fel. Känns som detta borde använts tidigare från flera andra dock om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Är inte ute efter att framkalla något flamewar, men berätta gärna vilka fläktar som du tycker är de bästa. (Med motivation naturligtvis)

Jag tycker det har varit lite krångligt att hitta ett bra fläktmärke, jag tror jag har provat 5-6st olika igenom åren innan jag hittade Noctua. Det är ju dock bara fläktar så det finns för mig ingen anledning att bli helt 'fanboy' över de. Behöver en ny 140/200mm till fronten, har naturligtvis kikat på Noctua men jag provar gärna andra märken också.

Angående Corsair-fläktarna, ser tämligen intressanta ut om än lite på det dyrare laget. Kanske provar deras 140mm möjligtvis.

Noiseblocker eloop serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardinalfel:

Hur mycket riskorn flyttar dom tro?

Haha, ja vad hände med riskornen? Jag tycke det var lite kul när de jämförde fläktar på det sättet. Vare Arctic cooling som körde riskorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

En fundering. Hur stor del av ljudet från fläkten står motorn/friktionen i en traditionell fläkt för? Jag tänker att det kanske inte blir så stor skillnad i ljudnivå från en traditionell fläkt. Vad tror ni?

Skrivet av Conditioned:

Det är nog rätt olika, men en överväldigande majoritet hos de flesta fläktar skulle jag tro. Det enda andra ljudet är ju (oftast) luftljudet, och det är ju för det mesta inte så högt.

Fö är det här bara första gen, håller med, det här kan bli riktigt intressant senare.

Skrivet av skewgen:

Tror utformning av rotorblad och inre ljud från motorn i sig bidrar betydligt mer än friktionsljudet, men jag kan ha fel. Känns som detta borde använts tidigare från flera andra dock om jag har fel.

Blåsljudet har det jobbats ganska mycket på de senaste åren och här är det väl Noctua den som bidragit mest. Det finns såklart möjlighet att släcka ut blåsljud, men det finns väl en gräns. Nästa steg bör vara magnetlager. De eliminerar den statiska kontakten mellan fläkten och huset.

I vissa fall är priset avgörande, i vissa fall inte. I mitt fall har jag endast en (1st, inkl allt) 120mm fläkt, därför kostar det inte mycket att få min nästintill ljudlösa Wintendo till att bli helt ljudlös, endast $25.

Permalänk
Medlem

Det blir ju helt onödigt med gummi i hörnen om magnetlagret fungerar bra, men det måste väl helt enkelt vara med av marknadsföringsskäl.
(på hyfsade fläktar med relativt låga varvtal är det onödigt redan med enkla lager)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ge mig 180mm också tack

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla nya serier med fläktar, där de alla varit tystare än föregångaren.

Så....borde de vara knäpptysta nu? faktum är att de borde snarare avge ett negativt ljudfält.
Är det någon som har det så?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Haha, ja vad hände med riskornen? Jag tycke det var lite kul när de jämförde fläktar på det sättet. Vare Arctic cooling som körde riskorn?

jag hittade den gamla godingen
http://www.sweclockers.com/nyhet/16742-asus-demonstrerar-cool...

Visa signatur

■ Windows 8.1 ■ MSI Z87-G45 Gaming ■ I7 4790K ■ xfx7970 crossfire ■ Kingston HyperX 3K SSD 240GB ■ Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB ■

Permalänk
Medlem

Kör själv 10 st noctua nf-f12-pwm och ser fram emot nya fläktar. Provade vardar men gillade inte ljudprofilen i 850- 900 rpm. Har kollat på e-loop men vad jag har läst så lever dom om en del när det finns hinder framför fläkten. Så dessa kanske blir ett alternativ om dom har bra sp.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bogey:

Med tanke på alla nya serier med fläktar, där de alla varit tystare än föregångaren.

Så....borde de vara knäpptysta nu? faktum är att de borde snarare avge ett negativt ljudfält.
Är det någon som har det så?

Det är det ingen som hävdat. Om ljudintensiteten (låt oss säga) halverats efter varje gång en ny fläkt lanserats som ska vara "tystare", hur kan ljudfältet då vara negativt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt nöjd med be quiet! Silent Wings 2, både 120mm och 140mm. Flyttar riktigt mycket luft och hörs inte. Tekniken i ML Pro var ju hur som helst onekeligen intressant! #framtiden

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler