Permalänk
Avstängd

regler vid bil i tjänst

Är det någon som vet vad för regler som gäller om jag måste ta bilen till jobbet för att köra till ett ställe och utföra ett uppdrag?

Får jag milersättning för hela biten ? Dvs från min bostad- till jobbet, jobbet till mitt ärende och hem?
Eller bara för mitt ärende?

Jag är tvungen att ta min bil för att kunna utföra en arbetsuppgift som kräver att jag kör bilen dit en gång per vecka.
Normalt sätt åker jag pendeltåg, Jag vill hävda då att jag borde få ersättning för hela resans längd, Dom menar att det bara är för den biten jag åker från jobbet fram och tillbaka.. vad är rätt?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag tror du bara får ersättning ifrån jobbet till kunden och tillbaka.
Angående om du "behöver" din bil för din tjänst borde utgå ifrån ditt anställningsavtal.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Neonodia: Mellan arbetet och kund är den biten som räknas som tjänst.
Resan till och från arbetet är privat och där får du istället tillgodoräkna dig milen i deklarationen.
Beror mycket på arbetsgivare och tjänst.

Permalänk
Medlem

När jag hade det som dig fick jag bara mellan arbetet/kund. Tror det är det vanligaste upplägget.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Fråga chefen vettja!
Troligtvis är det bara mellan jobb/kund men bara chefen som kan svara på vad som gäller det här fallet om du inte har det i ditt avtal.

Permalänk

Om arbetsplatsen är på ditt jobb så får du ersättning från arbetet till kunden. Om arbetsplatsen är hemma och du åker till kontoret och sen kund får du ersättning för hela resan.

Permalänk
Medlem

Som de andra skriver så får du rimligtvis ersättning för resan från din arbetsplats till uppdraget.
det är det vanligaste men varierar givetvis mellan olika arbetsgivare.

Däremot, om du skulle åka till uppdraget direkt hemifrån och inte in till arbetsplatsen först, ja då är det en annan historia, vid det scenariot bör du rimligtvis få ersättning för hela resan, men tänk då på att du inte får räkna med skatteavdrag för resa den dagen.
Om du normalt åker pendeltåg till och från jobbet så du inte gör milavdrag i deklarationen utan drar av kostnad för periodkort spelar det ju ingen roll.

Men, om du tvingas ta bil till arbetsplatsen för att sedan nyttja bilen i tjänsten och inte får ersättning av arbetsgivaren från hemmet till jobbet, då ska du räkna med den resan i skatteavdraget tillsamans med periodkorten.
Så va noga med att notera samtliga tillfällen så skattmasen får se ifall dom ifrågasätter.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Skulle också tro att det som standard endast är sträckan från arbete till kund, men du lär väl antagligen kunna få dra denna sträcka även om du genar hemifrån utan att köra inom arbete. Är nog bäst att du pratar med din chef om det dock

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog talat med chefen om detta, det är ju bara stäckan mellan jobbet och "Uppdraget" som gäller men om det kräver att du tar bilen till jobbet för att kunna göra detta med just DIN bil, så tycker jag att dom får betala för till och från jobbet oxå då du annars tar pendeltåg.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte reglerna och det här är endast min personliga åsikt, men om du behöver bilen för att klara ditt uppdrag tycker jag rimligtvis att du bör få ersättning för resan till jobbet också, om inte jobbet kan tillhandahålla en annan bil som dom står för som du kan hämta på jobbet.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

Som många säger... kolla med hur ditt avtal säger.
Jag själv har också denna "förmån" om man nu ska kalla det så.

Om jag kör direkt hemifrån, till en kund/ärende å jobbets vägnar så är det från denna kund/ärendes plats, till jobbet som räknas. Mao, resan från hemmet till "ärendet" är privat, och ges inte ersättning, så vida inte det är en sträcka som så klart "går förbi" jobbet.

Så låt oss kalla hemmet A, och jobbet B. Kunden är C och D på olika ställen.
Köra från A till B, eller tvärt om, är privat.
Köra från B till C/D eller tvärt om är arbete.
Köra från C till D eller tvärt om är arbete.
Köra från A till C/D, eller tvärt om, är normalt privat, men kan ge ersättning om du kör längre sträcka än "A till B" normalt är, lite beroende på ditt avtal. I vissa situationer ska du köra A->B sen till C/D för att ens få ersättning som krav i avtal, och måste då köra inom ditt jobb, varje gång. Och kör du då direkt till kund så får du stå för det själv.

Just på den sista punkten måste man ju vara lite flexibel som chef, och ersätta sin anställd om man begär denna att köra omvägar för att nå en kund. Men om sträckan är kortare än till ditt jobb, så har du som anställd ju redan "sparat" en del av din normala utgift, då du inte behöver köra hela vägen.
Om de dock "tvingar dig att köra" så får man nog resonera lite med chefen om det, då det är en utgift som normalt inte du har, om du normalt åker tex tåg/buss.

Permalänk
Medlem

Det är fascinerande hur kortsiktigt en del chefer tänker, det här är ju ett lysande exempel på en hantering som bara kommer att bita honom/henne i svansen en vacker dag. Vad säger chefen om din bil plötsligt "gått sönder" och står på verkstad den dagen du skall till kunden?

Det är också märkligt att det är chefen som ifrågasätter din reseräkning och inte kunden, milersättning och restid brukar alltid vidarefaktureras till kunden (utom i undantagsfall med fastpris-jobb el dyl).
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Är det egen bil så kan du få ersättning på 18,50kr per mil enligt lag men enbart från arbetsplatsens utgångspunkt (oftast kontoret) till stället där du ska utföra arbetet. Alla typer av resor till och från jobbet (busskort, bensin etc) kan du göra avdrag för i deklarationen. Avdragsgillt belopp är allt över 10 000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är det egen bil så kan du få ersättning på 18,50kr per mil enligt lag men enbart från arbetsplatsens utgångspunkt (oftast kontoret) till stället där du ska utföra arbetet. Alla typer av resor till och från jobbet (busskort, bensin etc) kan du göra avdrag för i deklarationen. Avdragsgillt belopp är allt över 10 000kr

Nej, det finns ingen lagstadgad rätt till milersättning. 18:50/mil är det skattefria beloppet men det finns ingen lag på att man skall få det eller hur mycket. Allt över 18:50 beskattas dock som inkomst av tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Stopp och belägg!!!

Din privata bilförsäkring gäller bara privat. Så kör du åt företaget så måste du göra tillägg på din bilförsäkring. Så även där talar det för att arbetsgivaren drar en rövare.

Du kör oförsäkrat kan man nog påstå. Tyvärr så får du själv stå för kostnader om det händer något. Kollade själv upp detta och körde sex månader på någon firma utan att veta om det...går aldrig med på det nuförtiden.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Nej, det finns ingen lagstadgad rätt till milersättning. 18:50/mil är det skattefria beloppet men det finns ingen lag på att man skall få det eller hur mycket. Allt över 18:50 beskattas dock som inkomst av tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte en lag nej men ingår om man tecknar kollektivavtal.

Jobba aldrig utan fackligt medlemskap

Jobba aldrig utan kollektivavtal,.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det finns ingen lagstadgad rätt till milersättning. 18:50/mil är det skattefria beloppet men det finns ingen lag på att man skall få det eller hur mycket. Allt över 18:50 beskattas dock som inkomst av tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du ser - jag trodde faktiskt att det var lagstadgat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det är inte en lag nej men ingår om man tecknar kollektivavtal.

Jobba aldrig utan fackligt medlemskap

Jobba aldrig utan kollektivavtal,.

Suck. Det här är ju så dumt att mjölken surnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Om du normalt åker pendeltåg så kan du då fortsätta med det om inte företaget vill stå för hela kostnaden, hur du senare tar dig till kund är ditt företags problem. Du kan ju t.ex. ta en taxi ut till kunden och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Som så många tidigare sagt, kolla ditt anställnings / kollektivavtal. "Våra" anställda räknar arbetstid, och milersättning från det att de kör hemifrån om de ska börja dagen med att arbeta hos en kund. Men om de utgår från arbetsplatsen så är resan inte "vårt" problem. Sen är det lite frågan om hur fyrkantig man vill vara. Om den anställda vill få ett försprång på dagen och tar montagebilen hem, för att köra därifrån till kund på morgonen, så får han lön som om han började "som vanligt" med instämpling på jobb, och ingen milersättning, men slipper restiden, och kostnaderna för resan. Säkerligen fullständigt regelvidrigt, men på ett mindre företag fungerar det med "ge och ta" konceptet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tänk så här. Att hushållet kanske får ha två bilar på grund av att du en dag behöver bilen till jobbet. En mycket dyr utgift för familjen som annars klarat sig på en bil, då frun jobbar där kollektivtrafiken inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Är det någon som vet vad för regler som gäller om jag måste ta bilen till jobbet för att köra till ett ställe och utföra ett uppdrag?

Får jag milersättning för hela biten ? Dvs från min bostad- till jobbet, jobbet till mitt ärende och hem?
Eller bara för mitt ärende?

Jag är tvungen att ta min bil för att kunna utföra en arbetsuppgift som kräver att jag kör bilen dit en gång per vecka.
Normalt sätt åker jag pendeltåg, Jag vill hävda då att jag borde få ersättning för hela resans längd, Dom menar att det bara är för den biten jag åker från jobbet fram och tillbaka.. vad är rätt?

Jag undrar i vilken bransch frågan ställs, eller missade jag det. Jag är i byggnads, men frågeställaren kanske är ansluten till andra avtal?

Permalänk
Avstängd

Så här ligger det till.

Jag jobbar inom på ett företag där vi flyttat vårt datacenter inhouse till ett Co located datacenter.
Tidigare så hade vi vår retention backup inhouse mellan två byggnader. Nu behöver vi åka en gång per vecka till vårt datacenter för att byta disk. Det är där diskussionen gäller.

Jag åker som skrivit normalt alltid tåg till jobbet, Nu är jag tvingad att ta bilen för att 1 gång per vecka behöva åka till datacenter för att byta denna disk. detta är en resa på totalt ca 14 mil.
I mitt avtal så står det inget om att jag måste ha tillgång till bil eller använda den i tjänsten.
Däremot får jag bilavdrag om jag använder bil i tjänst. Dock så var det ju frågan gällande om jag har rätt till ersättning för hela resan. Det lutar åt att jag måste fråga min arbetsgivare för att få klarhet i detta.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Undvik att använda din bil i tjänsten, om ni inte skrivit ett reglerande avtal om vad som gäller vid en olycka/skada på bilen osv. Är man "snäll" dum och använder sin bil i tjänsten så får du stå för allt som kan hända med bilen och du får en ynka milersättning, du får mil på bilen och det är du som är den stora förloraren. Skulle rekommendera att du kollar med facket och ditt försäkringsbolag också.

Lite saxat från unionen: http://www.unionen.se/rad-och-stod/ersattning-nar-du-anvander-egen-bil-i-tjansten

Red ut försäkringsfrågan innan du använder egen bil i tjänsten. Det kan till exempel vara oklart vem som har ersättningsansvaret, om det skulle inträffa en olycka. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att få veta vad som gäller.

Så här säger reglerna:
• Arbetsgivaren är ansvarig för fordons krock- och körsäkerhet, och att vistelsen i trafiken är så säker som möjligt.
• Arbetsmiljöverkets syn är att arbetsgivaren ska ”fundera igenom vilken säkerhetsnivå man lägger sig på när det gäller arbetstagarnas privata fordon som används i tjänsten”.
• Arbetsgivaren är också skyldig att se till att även privata fordon är väl underhållna eftersom det är förbjudet att tillåta en arbetstagare att använda en bil som inte är fullt trafiksäker.

Skatteverket:
När det gäller resor i tjänsten med privat bil kan arbetsgivaren betala ut 18:50 kronor per mil skattefritt. Alla ersättningar därutöver beskattas som lön. Det innebär att arbetsgivaravgifter ska betalas för ersättningen och arbetsgivaren ska göra avdrag för preliminär skatt.

Vid sidan av milersättningen kan arbetsgivaren skattefritt betala för skada på den anställdes personliga egendom till följd av skadegörelse eller olyckshändelse som förorsakats av annan än den anställde men som berott på yrkesutövningen. Som exempel kan nämnas om någon tappar byggnadsmaterial på en parkerad bil på en byggarbetsplats eller om någon sprayar ner den anställdes bil p.g.a. ett beslut som går kunden emot. Om skadan istället är förorsakad av en bilolycka ute i allmän trafik är möjligheten till skattefri ersättning från arbetsgivaren mer tveksam. Det ska klart framgå att den anställde inte orsakat olyckan. I normalfallet utgår försäkringsersättning för skadorna och då kan inte arbetsgivaren skattefritt betala ut för kostnaderna som uppkommit i samband med olyckan.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Så här ligger det till.

Jag jobbar inom på ett företag där vi flyttat vårt datacenter inhouse till ett Co located datacenter.
Tidigare så hade vi vår retention backup inhouse mellan två byggnader. Nu behöver vi åka en gång per vecka till vårt datacenter för att byta disk. Det är där diskussionen gäller.

Jag åker som skrivit normalt alltid tåg till jobbet, Nu är jag tvingad att ta bilen för att 1 gång per vecka behöva åka till datacenter för att byta denna disk. detta är en resa på totalt ca 14 mil.
I mitt avtal så står det inget om att jag måste ha tillgång till bil eller använda den i tjänsten.
Däremot får jag bilavdrag om jag använder bil i tjänst. Dock så var det ju frågan gällande om jag har rätt till ersättning för hela resan. Det lutar åt att jag måste fråga min arbetsgivare för att få klarhet i detta.

Ja, alltså har du en förändring i arbetsuppgifter ska naturligtvis även kontraktet för detsamma omförhandlas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Är det någon som vet vad för regler som gäller om jag måste ta bilen till jobbet för att köra till ett ställe och utföra ett uppdrag?

Får jag milersättning för hela biten ? Dvs från min bostad- till jobbet, jobbet till mitt ärende och hem?
Eller bara för mitt ärende?

Jag är tvungen att ta min bil för att kunna utföra en arbetsuppgift som kräver att jag kör bilen dit en gång per vecka.
Normalt sätt åker jag pendeltåg, Jag vill hävda då att jag borde få ersättning för hela resans längd, Dom menar att det bara är för den biten jag åker från jobbet fram och tillbaka.. vad är rätt?

18.50 kr/mil, och normalt endast från arbetsplats och kund/platsen du ska till inom arbetet, hör med din arbetsgivare om det finns möjlighet att få för hela sträckan.

Skrivet av Modellören:

Stopp och belägg!!!

Din privata bilförsäkring gäller bara privat. Så kör du åt företaget så måste du göra tillägg på din bilförsäkring. Så även där talar det för att arbetsgivaren drar en rövare.

Du kör oförsäkrat kan man nog påstå. Tyvärr så får du själv stå för kostnader om det händer något. Kollade själv upp detta och körde sex månader på någon firma utan att veta om det...går aldrig med på det nuförtiden.

Ja, och han kör bilen helt privat, det är inte ett företag som kör bilen, den hyrs inte ut till ett företag, det är ingen taxi, så körningen är helt privat och täcks således av försäkringen.
Det enda som skiljer är att milersättning på (normalt) 18.50 kr/mil betalas ut som kompensation från arbetsgivaren om man tar egen bil.

Skrivet av Neonodia:

Så här ligger det till.

Jag jobbar inom på ett företag där vi flyttat vårt datacenter inhouse till ett Co located datacenter.
Tidigare så hade vi vår retention backup inhouse mellan två byggnader. Nu behöver vi åka en gång per vecka till vårt datacenter för att byta disk. Det är där diskussionen gäller.

Jag åker som skrivit normalt alltid tåg till jobbet, Nu är jag tvingad att ta bilen för att 1 gång per vecka behöva åka till datacenter för att byta denna disk. detta är en resa på totalt ca 14 mil.
I mitt avtal så står det inget om att jag måste ha tillgång till bil eller använda den i tjänsten.
Däremot får jag bilavdrag om jag använder bil i tjänst. Dock så var det ju frågan gällande om jag har rätt till ersättning för hela resan. Det lutar åt att jag måste fråga min arbetsgivare för att få klarhet i detta.

Då borde ni ändra rutiner, varför inte ha en server i en annan colocation hall eller lokalt på kontoret som sköter backuper?
Så behöver ni inte åka och byta någon disk, utan bara låta backuper tas och arkiveras på ett sekundärt ställe mot colocationhallen där primära driften är.

Skrivet av MsSmith:

Ja, alltså har du en förändring i arbetsuppgifter ska naturligtvis även kontraktet för detsamma omförhandlas.

Nej, arbetsuppgifterna är ju densamma, att ex sköta drift/backuper, det spelar ju ingen roll vart arbetet sker eller om det krävs en resa dit, inget skäl för att omförhandla avtalet således.
Dock så ska ju milersättning normalt betalas ut för resa inom tjänsten.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, arbetsuppgifterna är ju densamma, att ex sköta drift/backuper, det spelar ju ingen roll vart arbetet sker eller om det krävs en resa dit, inget skäl för att omförhandla avtalet således.
Dock så ska ju milersättning normalt betalas ut för resa inom tjänsten.

Det är klart det är skillnad.
Om arbetsuppgiften är att sköta drift/backup på adress1 och det är det tjänsten är byggd för så är det där kontraktet gäller. Om det sedan tillkommer att en eller ett par gånger i veckan så måste den anställde även befinna sig på adress2 - så är det definitivt en "väsentlig" skillnad. Lika självklart är att om en resa specifikt för ändamålet tillkommer (så det inte handlar om att gå ned i källaren exempelvis) så måste detta regleras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Det är klart det är skillnad.
Om arbetsuppgiften är att sköta drift/backup på adress1 och det är det tjänsten är byggd för så är det där kontraktet gäller. Om det sedan tillkommer att en eller ett par gånger i veckan så måste den anställde även befinna sig på adress2 - så är det definitivt en "väsentlig" skillnad. Lika självklart är att om en resa specifikt för ändamålet tillkommer (så det inte handlar om att gå ned i källaren exempelvis) så måste detta regleras.

Beror på vad som står i kontraktet, står det bara "Tekniker för drift av servrar i vår serverhall på Väg x" så ja, då för de komma överens om en ny lösning, står det bara "Tekniker för drift av servrar" eller likande i anställningsavtalet så är det oberoende av ort, och tiden det tar att resa till/från serverhallen är ju betald arbetstid, och milersättning utbetalas, så inget förändras rent arbetsmässigt.

Dock så borde det ju istället vara klokare att placera en server i en annan colocationhall, eller lokalt på kontoret för backup av den primära hallen, för att undvika resor och onödigt tidsspill, utan stället sköta allt från distans eller lokalt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Arbetsmässigt går väl att diskutera - om den anställde "måste" ta sin privatbil för att kunna komma dit så ser åtminstone jag som arbetsgivare det som att man är ute på ganska tunn is om man inte har belägg för det man säger. Om vi specifikt pratar om TS situation - vad hade skett om det inte funnits en bil privat? Går det att lägga ut tjänsten på någon annan, går det att dra ned den aktuella tjänsten till en 80%, kommer den anställda ens in till huvudkontoret den dagen som han måste resa någon annanstans (kanske är en dagstripp inkl arbetet), finns det belägg nog för att plocka in en tjänstebil etc etc.

Skönt att slippa dem bekymren själv, beställde fyra nya tjänstebilar i måndags och ska levereras i slutet av augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Så här ligger det till.

Jag jobbar inom på ett företag där vi flyttat vårt datacenter inhouse till ett Co located datacenter.
Tidigare så hade vi vår retention backup inhouse mellan två byggnader. Nu behöver vi åka en gång per vecka till vårt datacenter för att byta disk. Det är där diskussionen gäller.

Bara jag som reagerar på att det låter helt idiotiskt att åka 14 mil för att byta en hårddisk en gång i veckan? Måste gå att fixa ett mer kostnadseffektivt sätt? Måste väll gå att hitta någon på plats på det nya datacentret för en fast kostnad i månaden som kan fixa detta?