Permalänk
Medlem

Svensk solel

Den här tråden diskuterar tekniker på hur man bör använda solinstrålning i Sverige på bästa sätt.

Det blir allt vanligare att installera PV-solpaneler (Photovoltaics) över allt och ingenstans, som sjunker i pris för varje år som går. Dessa konverterar energin från solen med verkningsgrad runt 20% (ofta lägre, ibland högre). I det allra flesta sammanhang väger inte verkningsgraden tyngst, utan "Watt/$" betyder mest.

So far so good. Men när solen går ner tar dessa paneler kafferast för resten av natten, aka slutar genera någon spänning. Så för att "klara" att leverera energi behöves någon form lagring. Det finns olika sätt att lagra elenergi på - vanligast är uppladdningsbara batterier (eller ackumulatorer). Och visst funkar dessa bra, men de behöver vara otroligt stora för att lagra energin som behövs för en hel svensk vinter - en orealistiskt lösning.

För er som inte redan är medvetna om en liten detalj - Sverige består av 41 miljoner hektar land och 23 miljoner hektar är täckt av skog. (skogsstyrelsen). Med andra ord är hela Sverige en stor solpanel om man så vill. Vi har otroliga mängder (sol)energi lagrat i skog och biomaterial. Och inte att glömma, alla våra fina vattenkraftverk drivs indirekt av solens värme.

Eftersom tillgången på skog är så stor i Sverige, borde inte då 24/7 solel vara möjligt, även om det sker indirekt - trots lång och kall vinter. Det borde redan finnas tekniker och system som kan göra detta möjligt.

Att bränna trä ger värmeenergi. Vi behöver då konvertera värmeenergi -> elenergi
Solinstrålning är ljusenergi, som också behöver gå till -> elenergi (även om detta sker i mellansteg)

Vad tror SweClockers ? Jag vet redan att många här är "kärnkraftsanhängare" (givetvis med olika grunder), mig inkluderat. Men vi sparar den frågan till en annan gång.

Några intressanta länkar och begrepp inom ämnet:
ORC
Stirling Engine
Micro-CHP
LTD (Low temp difference) stirling engine (YouTube-video)

http://www.vikingheatengines.com/
http://www.ripassoenergy.com/our-technology/
http://www.inresol.se/

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Utan att kunna särskilt mycket om ämnet (jag är nationalekonom i grunden ) - så har jag tidigare tänkt en tanke. Borde det inte gå att komplettera ex. fjärrvärmeverk med turbiner i skorstenarna som kan generera el med hjälp av röken som passerar?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge någon förbrukar mer än vad vi kan producera så behöver vi inte tänka på att lagra energin. Vi kan balansera produktionen med energi från sol, vind och vatten.

Personligen är jag mest intresserad av om det verkligen ligger någon vinst i att klä taket på villan med solpaneler. Jag blir inte klok på hur lång återbetalningstiden är. Helst skulle man ju vilja ha tillbaka investeringen på säg fem års sikt. Blir det längre återbetalningstid kommer det reparationer och annat och förstör kalkylen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Utan att kunna särskilt mycket om ämnet (jag är nationalekonom i grunden ) - så har jag tidigare tänkt en tanke. Borde det inte gå att komplettera ex. fjärrvärmeverk med turbiner i skorstenarna som kan generera el med hjälp av röken som passerar?

För att motverka de stora fläktarna som behövs för att få ut gaserna ?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Svensktiger:

För att motverka de stora fläktarna som behövs för att få ut gaserna ?

Jaha. Då sket ju det sig Jag tänkte mest "varm luft stiger" - jag ska nog hålla mig till mina kostnadskalkyler så får någon annan lösa energifrågan.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så länge någon förbrukar mer än vad vi kan producera så behöver vi inte tänka på att lagra energin. Vi kan balansera produktionen med energi från sol, vind och vatten.

Personligen är jag mest intresserad av om det verkligen ligger någon vinst i att klä taket på villan med solpaneler. Jag blir inte klok på hur lång återbetalningstiden är. Helst skulle man ju vilja ha tillbaka investeringen på säg fem års sikt. Blir det längre återbetalningstid kommer det reparationer och annat och förstör kalkylen.

Ja exakt, energibalansen är extremt viktigt. Men eftersom vattenkraften i Sverige är begränsad med allt vad det innebär blir det svårt att väga upp effektbehovet på vintern när det inte blåser och är mörkt.

Det dumma med "att klä huset med solpaneler" och sälja överskottsel, är att alla som tänkt samma sak som du gör exakt detsamma vid den tidpunkten - utbudet blir enormt mycket större och priset dyker (kolla tyskland, som betalar för att bli av med överskottet). Man måste förbruka elen själv eller lagra. Eller som jag föreslår i mitt första inlägg att generera elen 24/7 och inte bara när solen lyser och på sätt få mycket större ekonomi i det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att få energi använder vi ju redan, vattenkraft.
Kärnkraft är nog det vi bör ersätta, men det blir svårt då kärnkraften är så stabil (påverkas inte av väder, vind eller årstid).
Och skulle det vara så att fusion blir gångbart nån gång i framtiden så är ju alla problem lösta.

Vad som kallas förnyelsebart känns ju lite tveksamt.
Själv så tycker jag att biomassor bör kvala in här.

Vind och sol har ju båda fördelar och nackdelar.
Vind är ju en mer mogen teknik och fungerar utmärkt på våra breddgrader.
Dock så krävs det stora fria utrymmen och av någon anledning så gillar inte ens miljöpartisterna när det skall byggas en vindsnurra inom syn och hörhåll av deras bostad.

Sol har ju andra problem, för att det skall fungera bra så måste man ha ett sätt att lagra överskottsenergi.
Och just nu är det batterier som gäller, batterier med kilovis av giftiga metaller som dessutom slits relativt fort.
Och att täcka alla hustak med solceller tror jag inte är en bra lösning i det långa loppet.
Cellerna tappar ju massor av effektivitet vid minsta lilla vinkelfel, så vridbart är ett måste.

Gemensamt för alla sätt att producera el är dock problemet med att flytta kraften.
Kraftledningar är väldigt dyra och inte heller 100% effektiva, så längre ledning = mindre bra.
Så bäst är ju att producera kraften där den skall förbrukas.
Vilket ju betyder att Stockholms skärgård bör fyllas med vindkraft =).

Permalänk
Medlem

Ha rnågon gång sett en rapport om att bygga ett vattenkraftvärk i hallandsåsen för att lagra energi. Kommer dock inte ihåg mer än att det inte var aktuellt då (8 år kanske). Fördelarna var att man lagrar energi där man har överskott.

Permalänk
Medlem

En stor poäng med sol, vind och vattenenergi är väl att man inte ska behöva bränna kol, gas olja m.m. för att hålla ned koldioxidutsläppen nere så att börja elda med ved skulle vara ett steg bakåt, även om vi har mycket skog i Sverige är det en försvinnande liten del del som går till eldnings ved, till fördel för pappersbruk och virke av olika slag.
Därtill skulle det gå åt mycket energi till att avverka och ta hand om skogen, återplantering m.m.

Jag tror mer på stora gemensamma och sammankopplade lokala batterier. T.ex. bostadsrättsföreningen jag bor i är c:a 100 lgh, har helt ok med takyta för solceller och skulle kunna ha "batterier" begravda i huset. Skulle man sedan koppla dessa till grann Brf:arnas batteri, och så vidare skulle över- och underskott mellan fastigheter kunna lösas, till viss del iaf.

Men sedan behövs ett 100% garanterat extra försörjningssystem, och det är där vi behöver mer forskning i ny teknoligi, både i generering och i lagring av el.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det bästa sättet att få energi använder vi ju redan, vattenkraft.
Kärnkraft är nog det vi bör ersätta, men det blir svårt då kärnkraften är så stabil (påverkas inte av väder, vind eller årstid).
Och skulle det vara så att fusion blir gångbart nån gång i framtiden så är ju alla problem lösta.

Vad som kallas förnyelsebart känns ju lite tveksamt.
Själv så tycker jag att biomassor bör kvala in här.

Vind och sol har ju båda fördelar och nackdelar.
Vind är ju en mer mogen teknik och fungerar utmärkt på våra breddgrader.
Dock så krävs det stora fria utrymmen och av någon anledning så gillar inte ens miljöpartisterna när det skall byggas en vindsnurra inom syn och hörhåll av deras bostad.

Sol har ju andra problem, för att det skall fungera bra så måste man ha ett sätt att lagra överskottsenergi.
Och just nu är det batterier som gäller, batterier med kilovis av giftiga metaller som dessutom slits relativt fort.
Och att täcka alla hustak med solceller tror jag inte är en bra lösning i det långa loppet.
Cellerna tappar ju massor av effektivitet vid minsta lilla vinkelfel, så vridbart är ett måste.

Gemensamt för alla sätt att producera el är dock problemet med att flytta kraften.
Kraftledningar är väldigt dyra och inte heller 100% effektiva, så längre ledning = mindre bra.
Så bäst är ju att producera kraften där den skall förbrukas.
Vilket ju betyder att Stockholms skärgård bör fyllas med vindkraft =).

Jag håller helt och fullt med. Angående att kärnkraften är så stabil. Det är precis det som går att få solel också om det görs på rätt sätt - med ett hybridsystem som kan använda vilken värme som helst. Värme går "lätt" att lagra kortvarigt så att generera el under natten med värme från dagen blir inga problem. Problem uppkommer istället på vintern då Sverige har begränsat med sol. Det är då jag föreslår att man i Sverige bör växla ett sådant system till biobränsle (som finns gott av).

Skrivet av kissekotten4:

Ha rnågon gång sett en rapport om att bygga ett vattenkraftvärk i hallandsåsen för att lagra energi. Kommer dock inte ihåg mer än att det inte var aktuellt då (8 år kanske). Fördelarna var att man lagrar energi där man har överskott.

Precis som giplet (post 3) poängterar är att man inte behöver lagra energi så länge man inte producerar mer än man behöver. Överskott av el beror nödvändigtvis inte på att man inte lagrar energin, utan för att den genereras utan att kunna regleras.

Skrivet av during:

En stor poäng med sol, vind och vattenenergi är väl att man inte ska behöva bränna kol, gas olja m.m. för att hålla ned koldioxidutsläppen nere så att börja elda med ved skulle vara ett steg bakåt, även om vi har mycket skog i Sverige är det en försvinnande liten del del som går till eldnings ved, till fördel för pappersbruk och virke av olika slag.
Därtill skulle det gå åt mycket energi till att avverka och ta hand om skogen, återplantering m.m.

Jag tror mer på stora gemensamma och sammankopplade lokala batterier. T.ex. bostadsrättsföreningen jag bor i är c:a 100 lgh, har helt ok med takyta för solceller och skulle kunna ha "batterier" begravda i huset. Skulle man sedan koppla dessa till grann Brf:arnas batteri, och så vidare skulle över- och underskott mellan fastigheter kunna lösas, till viss del iaf.

Men sedan behövs ett 100% garanterat extra försörjningssystem, och det är där vi behöver mer forskning i ny teknoligi, både i generering och i lagring av el.

Det är en bra poäng som jag inte ännu reflekterat över, tack så mycket.

En viktig sak, jag säger inte att vi borde elda upp hela Sveriges skogar. Jag vill diskutera andra sätt än vanliga PV:s och batterier för att generera solel på ett bra sätt. Läs svaret till Svensktiger högre upp i det här inlägget, där jag förklarar lite hur jag menar.

Och batterier har även de nackdelar, som Svensktiger tar upp i sitt inlägg.

Permalänk
Medlem

Vet att det finns små vind turbiner som man kan ha hemma om man vill bygga sådant, funderar själv på solenergi men kommer då ha det kopplat till en "växlare" som en kollega har dvs: att all el han inte använder åker ut på vanliga elnätet och säljs och har får lite pengar för det. känns bättre än att ha en batteri park i källaren som måste underhållas. på vintern fungerar nog vindkraftverk bäst av de 2.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Odling och förbränning av energiskog, som det kallas, sker redan. Osäker på hur stor omfattningen är i dagsläget.
Som ett led i att undvika de mest katastrofala effekterna av de växthusgaser vi släppt ut i atmosfären finns möjligheten att odla biomassa för att sedan förbränna den och tillvarata koldioxiden, ett system där nettoutsläppen av koldioxid alltså är negativa.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Bara som en lite notis är dem nordliga länderna lite speciella i den menig att vi inte använder så mycket effekt under sommaren då vi inte i så stor utsträknig använder ac för att kyla våra hem

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twit:

Odling och förbränning av energiskog, som det kallas, sker redan. Osäker på hur stor omfattningen är i dagsläget.
Som ett led i att undvika de mest katastrofala effekterna av de växthusgaser vi släppt ut i atmosfären finns möjligheten att odla biomassa för att sedan förbränna den och tillvarata koldioxiden, ett system där nettoutsläppen av koldioxid alltså är negativa.

I runda slängar 20 % av vår energi kommer från biobränslen. Där räknas både värme och el in. Den största delen går till värme då mycket av fjärrvärmesystemen går på antingen biobränslen, spillvärme eller sopor.

För den som vill veta hur det ser ut med energi i Sverige så släpper energimyndigheten varje år en sammanställning som heter Energiläget i siffror. Där finns massa intressant information och många figurer så det är relativt lätt att ta till sig.

https://www.energimyndigheten.se/contentassets/50a0c7046ce54a...

Hur mycket mer biobränslen man kan få ut beror på vem man frågar. Skogsindustrin säger att det går att expandera med en 10-20 % senast jag hörde några konkreta siffror. Biologerna håller inte riktigt med om att ännu mer monokulturer av tall i skogen är en bra idé för den biologiska mångfalden. Eventuellt kommer även pappers och massaindustrin samt virkesindustrin vilja ha mer träd framöver också. Om inte annat tittas det mycket på att använda cellulosa till mer än bara papper och plankor. Även ligninet i trät kan komma att användas till råvara för till exempel biobränslen vilket har ett större värde än att elda det direkt.

Sen blir det ju massa spill över från pappersindustrin och sågverken. Till exempel används inte GROT (Grenar, Rötter och Toppar) utan de lämnas kvar i skogen. De skulle man kunna elda istället. Eller så används de till biogas som i pilotprojektet GoBiGas i Göteborg. Fast det leder till ett annat problem med utarmning av jorden då man tar bort massa näringsämnen med träden. Det tittas därför en del på askåterföring. Askan är ju dels sand men även massa salter som behövs för att träd ska växa. Det är mycket kalcium, natrium med mera i askan. Ett problem med det är risken att man anrikar tungmetaller i askan som sedan dumpas i naturen där de gör mer skada.

Det är alltså inte helt lätt med energifrågor. Man kan inte bara odla och elda mer rakt av för vi har begränsade resurser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på solcellspaneler för min brf, vi har två punkthus. Skulle i teorin kunna installera solceller som skulle täcka själva husens elbehov(trapphusbelysning, tvättmaskiner, fjärrvärmesystem osv.), dock inte lägenheterna i huset. Problemet som tagits upp är hur man lagrar energin, solen går ju ner och då är man tillbaka på att köpa från elleverantörerna igen. Tror det kan bli svårt att få folk att endast tvätta och ha belysning när solen är uppe.
I teorin så skulle vi bara behöva sätta upp solpaneler som täcker hälften av årsbehovet av el då solen är uppe 12 h i medel under året om vi inte vill sälja el till ellevererantörerna. Nu förenklar jag väldigt och räknar på att konsumtionen av el är konstant under året och dygnets alla timmar.
Vi försöker tänka på miljön så gott det går, självklart måste det även vara ekonomiskt försvarbart, och energieffektivisering av husen är ständigt pågående.
Helst skulle jag vilja sätta upp paneler så att hela elbehovet täcks och kan lagras till natten.

Men får man helt enkelt, än så länge, leva med att man överproducerar el på dagen och säljer överskottet och köper el på natten?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad den är tråden är ute efter.

Men, tänker du att man ska kunna lagra solenergin på effektivare sätt eller vad menar du med 24/7 solel?

Ett effektivt sätten att göra det på är att driva vattenpumpar med solel som pumpar upp vatten till vattenkraftsdammarna när det finns överskott.

Permalänk
Medlem

@bio2tech: Du kan ju komma ganska långt med ett bra värmesystem, en större tank som kan varieras med några grader tillåter en stor buffert för elen.

Permalänk

Jag har solpaneler på mitt tak, dock en väldigt liten på sex st paneler bara.
Skulle gärna fylla taket, men får bli ett framtida projekt

Dagens produktion kan ses här för intresserad.
http://hem.bjornsson.org/graph/SOLEL1.png

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjornsson:

Jag har solpaneler på mitt tak, dock en väldigt liten på sex st paneler bara.
Skulle gärna fylla taket, men får bli ett framtida projekt

Dagens produktion kan ses här för intresserad.
http://hem.bjornsson.org/graph/SOLEL1.png

Har du någon kalkyl på ekonomin? Säljer du överskottsel, eller du förbrukar allt själv?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du någon kalkyl på ekonomin? Säljer du överskottsel, eller du förbrukar allt själv?

Har ingen ordentlig kalkyl så, men räknat på ca 17 år innan det börjar löna sig. Så nja, bättre priser och bättre villkor för de som investerar skulle jag vilja se.
Men tanka på min lilla anläggning så använder jag nästan allt själv.

Två första åren noterade jag vad jag använt själv och sålt och vad jag fått betala för elen och vad jag fick för det jag sålde.
Men sedan delade dom upp så nätägaren står för en del och den jag väljer att sälja till står för en annan del så blev så krångligt att hålla reda på så slutade med det

Men 2014 sparade jag 1050kr på det jag använt själv och 2015 613 kr.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

@kissekotten4: Då vi har fjärrvärme så slipper vi ha en tank med varmvatten, finns faktiskt inte ens plats för en stor tank inomhus.
Fjärrvärmen är väl intrimmad, fått beröm av Fortum för att vi nyttjar värmen i vattnet de skickar ut väldigt bra. Vi skickar tillbaka 27 grader och medel för deras nät är 37 grader tillbaka.
Så tyvärr kan vi inte värma upp varmvatten med hjälp av solenergin. Det kan säkert passa andra.

Finns det några andra bra idéer?
Hade Teslas hemmabatterier funnits på marknaden så hade det kanske varit nåt. Men de verkar inte komma än på ett tag.

Permalänk
Medlem

Man kan ju också tänka sig att man installerar beräkningsdatorer som kör på billig el/ egen el tillsamans med ett batteri med någon timmes buffert kanske det kan bli lönsamt? Dock mycket investering och styrteknik tillsamans med snabbt avskrivningsvärde så kanske inte blir aktuellt

Permalänk
Medlem

Väldigt intressent tråd då jag själv är på väg att köp hus och planerar att på sikt bli helt självförsörjande på el och värme. Detta är del av mitt bidrag till en hållbar framtid, sänka mina fasta utgifter och göra mig mindre beroende om av min omvärld.

Så här ser min plan ut
Värme
- Solfångare (termisk solernergi/solvärme) som kopplas till ackumulatortank
- Vedpanna som stöd under vintern också kopplad till ovan ackumulatortank
- Installera vatten radiatorer i hela huset
- Bygga ut ett växthus på sydsidan av huset
Dessa fyra punkter kommer ge mig ett behagligt klimat i huset året om.

Elektricitet
- Solpaneler
- Drastiskt dra ned på elförbrukningen, inga fler standby-lägen eller 24/7 linuxservrar mm.
- Köpa så effektiva kyl/frys som möjligt och komplettera med bra naturlig sval på nordsidan och gräva en jordkällare
- Köpa tvättmaskin som går på varmvatten (som jag har gått om) istället för att värma upp vattnet via el.

Angående batterier så finns det även mycket forskning kring batterier för husbruk som har andra effektivitetskurvor jämfört med ett bilbatteri.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte implementerat min plan än.... Men jag har tänk som såhär:

Jag ska ha ett gäng solpaneler som i första hand laddar upp ett par batterier som jag har stående för att driva ett 12v belysnings-system med något extra uttag (enkel förberedelse för strömavbrott som ger möjlighet för att ladda telefoner mm.) så att jag minimerar förluster igenom att transformera innan jag driver lampor med elen samt är lite mer självförsörjande.
När batterierna är laddade övergår jag till att sälja elen. (eller kanske balansera så att både och sker simultant). Detta ger ett överskott på solenergi över dagen*. Sedan tänker jag mig driva datorer mm. på nät-el då förbrukningen nog är för stor för att jag ska kunna driva det på batteri om/när solen går ner medans jag spelar.
Jag har spanat lite på vindkraft men uplever att det inte är väl förberett för gemene man än och riskerar kräva mycket service.

* (Jag strävar efter att inte lagra elen kemiskt pga. problem med batterier (gifter, förluster mm.)) Lösningen på överskottet över dagen görs lättast med ökad förbrukning under dagen. (som @kissekotten4 föreslår) Fabriker drar extrema mängder el under dagarna.
Sedan även om det kanske inte täcker upp helt men om man ökar max-effekten för vattenkraftverken (för vattenkraften är, som @svensktiger säger, det bästa) så att de kan täcka hela, eller störrre delen av, behovet under natten så kan man lämna det till solcellerna att driva dagen.

Har man en hyfsad överkapacitet för sommarhalvåret kan det nog räcka även under vintern. Denna överkapacitet kan då kanske anvndas för att producera vätgas för drift av bilar. Det är mest de norra delarna av sverige som inte får sol alls under vintern vilka är kluriga. Frågan blir där om man ska skicka sol-el från skåne. Då blir dock de energiförluster i ledningarna, som @svensktiger nämnt, stora...

Stick gärna hål på min vision eller föreslå förbättringar

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför man skulle investera i solceller när elpriset är så lågt som det är. Känns meningslöst.

Solfångare för uppvärmning av vatten är en lösning, men utvunnen effekt är som störst när behovet är som lägst. Lite dyrt att investera i solfångare för att få lite varmvatten på sommaren.

Ingen större mening att komplettera en anläggning som är ansluten till fjärrvärmen med något.

Solcell för att driva värmepump for shits and giggles?

/Valiumballong, oförstående till solceller.

EDIT: Jag kommer tillbaka när miljödårarna förstört allt genom stängningen av våra rena, säkra och stabila kärnkraftverk. Då kanske det är värt att investera i dyra solceller för att slippa betala för dyr, fossilbränsleframställd el.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Det står i första inlägget vad tråden är till för.

Att det finns uppenbara ekonomiska problem med solel som den ser ut idag är tydligt. Finns det stor installerad effekt kopplad till nätet dyker elpriset så fort solen tittar fram, och detta sker som du säger, då efterfrågan redan är liten. Solelen behöver vara mer likt kärkraften, nämligen stabil år och dygn om.

Det är relativt lätt att lagra varmvatten, dock under en begränsad tid. Du kan lätt omvandla alla energislag till värme, med stor verkningsgrad. För att sedan dra nytta av den energin i elektrisk form behövs en Heat Engine. Det finns otroligt många lovande cykler som skulle gå att använda och redan används.

Tanken är att man i Svergie kan dra nytta av ett sådant system även på vintern, genom att elda t.ex. biobränslen och på så sätt slippa göra dubbla investeringar. Verkningsgrad kan bli lägre, men måste inte bli det. Drar man nytta av värmen det ger på vintern ger det ju ge 99% verkningsgrad då, och kompensera för en lägre på sommaren som antagligen är <10%.

Permalänk
Medlem

Vanligaste sättet att lagra el på är vattenkraft, antingen i form av att man sparar (styr ner) turbinerna/genomsläppet när annan elkraft genereras alltså behålla vattnet i dammen eller att man pumpar upp vatten i en damm (magasin) s.k. pumpvattenkraft. De allra flesta vattenkraftverk står helt avstängda eller producerar med kraftigt sänkt effekt en del av året. Sverige fick sitt första pumpkraftverk på 30-talet, på senare år har Juktan återställts till pumpkraftverk efter att alla vattenkraftverk blev vanliga utan pumpfunktion. I Europa finns riktigt stora pumpkraftverk med effekt på upp till drygt 1-2 tusen MW, likaså på lite andra håll i världen. Den kan regleras eller startas i stort sett omedelbart. Det är nödvändigt om vi ska ha stora vindkraftparker eller solcellsparker. Batterier är bara gångbart när man kör utan koppling till elnätet. Vattenkraftverk är i sin natur frekvensstyrda, så finns det ett överskott styr de ner effekten och finns möjlighet att lagra vatten i magasinet kan då göra så, vilket i någon mån alltid sker per automatik. Pumpkraftverk o sin sida lagrar lägesenergi i form av att pumpa upp vatten i magasinet när förbrukningen är låg och det finns ett naturligt överskott i elkraftproduktionen, så som om nätterna när industrier står stilla. En mindre del regleras genom att brännas bort av kraftledningarna och sköts av transformatorerna om du skulle ha ett kortare överskott så just solceller är inget som är någon sak att riktigt planera eller bygga om kraftnätet för, eller har så stor påverkan för oss.

Solvärme är mer gångbart i Sverige än solcellspaneler förmodligen, då sparar man el/värme för varmvatten, det kan ske i liten skala och i lite större och då sparar man direkt ved/flis/pellets och el. Största besparingen gör man dock om man kombinerar detta med välisolerade hus, men väldigt många varmvattenberedare går på enbart el i Sverige så de allra flesta kan tjäna igen installationen, vilket är svårare med PV vilket man inte riktigt installerar av ekonomiska skäl. Varmvatten har du redan ett bra sätt att lagra i hemmet, ackumulatortanken som hör ihop med värme/varmvattensystemet. Att hålla på och omvandla sol till el, el till varmvatten och varmvatten till el finns det ingen vits med. En stor del av våran energiförbrukning eller konsumtion är ju redan som värmeenergi. Att omvandla energislag är oftast slöseri. Solvärme eller solfångare har mycket högre verkningsgrad än PV. Går ju också att koncentrera solen och att använda solfångare/speglar (CSP) för att driva turbiner genom att värma upp vätska och de lagrar ofta värmen i smält salt. Så som anläggningarna i Spanien som använder svenskbyggda turbiner. Det är inte lika gångbart här däremot. Ångturbiner som drivs av solvärme blir inte lika känsliga för ändringar i väder och kan drivas i exempelvis 15-20 timmar (som mest, flera anläggningar har 7.5 timmar lagring, några runt 15) på lagrad energi och kan alltså producera el dygnet runt vid goda väderförhållanden. De blir inte lika känsliga för mindre väderförändringar och kan alltså mer eller mindre användas till baslast. Men de kan givetvis inte gå dygnet runt året om.

Kraftvärmeverk som tar till vara på både el och värme är ca 90% effektiva. All biomassa är solenergi genom fotosyntes. Så Sverige drivs redan av solenergi till stor del, oavsett tid på dygnet. Att lagra insamlad solenergi från olika anläggningar kan man däremot inte göra över vintern på något praktiskt sätt. Men det behöver man ju inte göra heller.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del okunskap så kan lägga till lite snabbfakta.
I nuläget kan man tjäna in de investerade pengarna på 15-20 år beroende på räntor och elpris. Detta är möjligt då staten bidrar till en del av investeringskostnaden samt att man "lagrar" elen som inte används på elnätet istället för hemmet genom att man får ungefär lika mycket för att sälja som att köpa el i dagsläget.
För nybyggnation kan man tjäna in pengarna ännu snabbare, detta genom att man kan ersätta exempelvis tegelpannorna(kostar ca 300 kr/m2) med solpaneler som ger motsvarande skydd samt att bidragen till företag(som bygger) är högre än till privatpersoner.

Med tanke på att huslån i nuläget betalas av på 20+ år samt att räntorna är extremt låga så är det en rimlig affär, de flesta lägger trots allt investeringskostnaden på sitt huslån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att hålla på och omvandla sol till el, el till varmvatten och varmvatten till el finns det ingen vits med. En stor del av våran energiförbrukning eller konsumtion är ju redan som värmeenergi. Att omvandla energislag är oftast slöseri.

Givetvis är detta slöseri. Och bara för att klargöra, jag har inte föreslagit något sådant.

Men OM det finns ekonomi i att ta en omväg behöver det inte vara slöseri för det? Precis som att du väljer de billigaste solpanelerna utifrån Watt/$ istället för de med bäst verkningsgrad (om man nu inte bor i ett dasshus)

Intressant inlägg! Att smälta salt som "ligger och brinner" över natten var något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaco8:

Givetvis är detta slöseri. Och bara för att klargöra, jag har inte föreslagit något sådant.

Men OM det finns ekonomi i att ta en omväg behöver det inte vara slöseri för det? Precis som att du väljer de billigaste solpanelerna utifrån Watt/$ istället för de med bäst verkningsgrad (om man nu inte bor i ett dasshus)

Intressant inlägg! Att smälta salt som "ligger och brinner" över natten var något nytt.

Vad det gäller kraftvärmeverk så är en ångturbin redan väldigt bra, kombikraftverk ger runt 60% el med både gas och ångturbin, men i Sverige är det mer framkomligt med norsk och rysk naturgas eller biogas (som är biomassa) från rötning även om man kan förgasa träbränsle och köra en gasturbin plus ångturbin på det också, resterande av effekten tas om hand som värme, vilket gör att man kan få över/runt 90% verkningsgrad i kraftverken. Enbart ångturbin ger upp till 45% el, men vi har bara kraftvärmeverk i Sverige som också tar hand om värmen. Mesta av träbränslet går direkt till värme i vanliga värmeverk däremot, vilket vi har stort behov av då vi har ett väldigt utbyggt fjärrvärmenät i landet. Detta kombinerat med eluppvärmning och värmepumpar har redan ersatt eldningsoljan i landet. Mycket av träbränslet används också av massa och pappersbruken själva för deras egna energibehov.

Värmeenergi är egentligen det vi slösar på vid kärnkraftverken, är ett kärnkraftverk relativt nära ett samhälle så kan man transportera värme säg 20-25 km i ett fjärrvärmenät. I Sverige har så bara skett i det vapenplutonium-producerande Ågestaverket.