EVGA visar skräddarsydda Geforce GTX 1080 och GTX 1070 på Computex

Permalänk
Melding Plague

EVGA visar skräddarsydda Geforce GTX 1080 och GTX 1070 på Computex

På Computex 2016 visar EVGA ett flertal nya grafikkort baserade på Nvidia Pascal. Samtidigt talar bolaget om pågående försök att lyfta grafikjättens spärrar vid överklockning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar inte EVGAs nya kylare alls, för mycket saker på en gång, ha de helt svarta istället.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Daark:

Gillar inte EVGAs nya kylare alls, för mycket saker på en gång, ha de helt svarta istället.

Håller med ! Märkte också att dom börjat med "gaming" tramset nu på pascal, barnsligt !
Snart får vi väl börja se drakar och skit på dem också...such...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Entusiast

Så som det ser ut nu så är det ju antingen EVGA's ACX 3.0-kort som gäller för runt 6700kr eller helt enkelt ett fullfjädrat Classified.

Förr i tiden har det ju alltid skiljt sig ganska mycket mellan Classified och "vanliga" eftermarknadskort men om ingen annan tillverkare kontrar med något riktigt ordentligt för närmare 7000kr så ser jag inte varför man inte skulle ta Classified när man lägger så många tusenlappar på ett grafikkort.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dennisdvdr:

Håller med ! Märkte också att dom börjat med "gaming" tramset nu på pascal, barnsligt !
Snart får vi väl börja se drakar och skit på dem också...such...

wow..

Permalänk
Medlem

"Geforce GTX 1080 FTW Gaming ACX 3.0"

FTW Gaming!
Haha underbart med "produktdetaljer" som bara kan tilltala p12, men som kostar så en vuxen man ryggar tillbaka.

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att slippa alla häftiga gaming attribut på min dator.

Permalänk
Medlem

ush vad ful hoppas man kan stänga av den där neon texten som ser ut som nå billigt motel

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

@crew seven:

Alla 1080 har väl bling bling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@crew seven:

Alla 1080 har väl bling bling?

Hoppas inte det när man vill ha e clean burk.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Vad hände med deras hydro copper serie? Antar att cooler serien ersatt den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

@crew seven:
För mig kvitta de om de lyser bara det är tyst

Permalänk
Medlem

Om jag är sugen på ett GTX 1080? Ja! Dock ligger Asus-variant mig närmare om hjärtat än EVGA.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Att lägga in överklockningsbegränsningar i BIOS känns ju inte så kul. Måste man vänta på 1080Ti för att få det upplåst? Känns ändå lite konstigt att begränsa ett kort för över 7 000 kr, hoppas Nvidia har en bra anledning.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det här med RGB överallt är lite irriterande men i övrigt tycker jag Classified ser riktigt bra ut. Det ser stabilt och gediget ut, och jag gillar att det är lite "fläskigare".

Ta bort RGB och försök hålla ett lite mer mörkt/svart tema så hade det varit sjukt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Att lägga in överklockningsbegränsningar i BIOS känns ju inte så kul. Måste man vänta på 1080Ti för att få det upplåst? Känns ändå lite konstigt att begränsa ett kort för över 7 000 kr, hoppas Nvidia har en bra anledning.

Har ju varit så rätt så länge? Var så iallafall på mitt 780ti
Bara slänga in ett custom bios, eller göra sitt egna när det kommer mjukvara för det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av heffaklumpmamma:

Att lägga in överklockningsbegränsningar i BIOS känns ju inte så kul. Måste man vänta på 1080Ti för att få det upplåst? Känns ändå lite konstigt att begränsa ett kort för över 7 000 kr, hoppas Nvidia har en bra anledning.

Som sagt, det har varit så väldigt länge.

Mitt referens GTX 780 är likadant från början så det är flashat och pga det så kan jag klocka det till cirka 1215MHz-1228Mhz jämfört med 1150MHz innan strömtillförseln stryps om man inte flashar det vilket ger en trevlig boost då Kepler gagnas en hel del av högre klockfrekvenser.

Det är väldigt enkelt att flasha för övrigt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Att lägga in överklockningsbegränsningar i BIOS känns ju inte så kul. Måste man vänta på 1080Ti för att få det upplåst? Känns ändå lite konstigt att begränsa ett kort för över 7 000 kr, hoppas Nvidia har en bra anledning.

De vill att du ska slänga ut 7000kr på detta kort, och om 6-9 mån, slänga ut minst lika mycket, igen på 1080Ti... Om du kan OCa det för bra, så förstör det ju deras planer.

Permalänk

Är det bara för mig som spelaren försvinner om man går ur fullscreen?
Ljudet fortsätter men hittar inte spelaren;(

Permalänk
Medlem

Namnsättningarna kunde jag inte bry mig mindre om, men jag tyckte verkligen att ACX 3.0-kylaren var riktigt snygg.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De vill att du ska slänga ut 7000kr på detta kort, och om 6-9 mån, slänga ut minst lika mycket, igen på 1080Ti... Om du kan OCa det för bra, så förstör det ju deras planer.

Öh, va? Det är väl en märklig folieslutledning, kan du klocka detta kan du ju också klocka ti-kortet, eller?

Många dräper ur sig kommentarer som att ett klockat X är minsann lika snabbt som ett X-Ti, utan att nämna att även Ti ju kan klockas. Som om det inte spelar någon roll.

Permalänk
Konsolgrävare

K|NGP|N kommer säkert släppa en Custom BIOS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Att lägga in överklockningsbegränsningar i BIOS känns ju inte så kul. Måste man vänta på 1080Ti för att få det upplåst? Känns ändå lite konstigt att begränsa ett kort för över 7 000 kr, hoppas Nvidia har en bra anledning.

Det är skumt att det säger så för eliteöverklockare och modders har kommit fram till att spänningen är hårdvarulåst till 1.25mV och att ingen BIOS i världen kan göra något åt den spärren. Mao kommer inget 1080 kort klara av mer än 2.1GHz såvida inte nVidia uppdaterar arkitekturen i en ny revision.

Skrivet av tyvar1:

K|NGP|N kommer säkert släppa en Custom BIOS

Skickades från m.sweclockers.com

Som inte kommer göra ett jota Tonvis med extra strömfaser i all ära, alla kort varesig de är custom PCB eller referens klockar väldigt lika.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Öh, va? Det är väl en märklig folieslutledning, kan du klocka detta kan du ju också klocka ti-kortet, eller?

Många dräper ur sig kommentarer som att ett klockat X är minsann lika snabbt som ett X-Ti, utan att nämna att även Ti ju kan klockas. Som om det inte spelar någon roll.

Jaså. Du vet detta baserat på?

Som sagt, priset på detta "mellan kort" är i high-end nivåer. Något som de omöjligt kan hålla i längden. Vi vet 0 om den stora kretsens prestanda eller överklockningsförmåga. Det vi vet är att kretsen är något av det största som gjorts, och stort = svårare att klocka. Så det kan mycket väl vara så att det klockar betydligt sämre.

Vi vet dock att Nvidia (baserat på deras historik) älskar att mjölka sina korts priser. Du har "founder edition" som ytterligare bevis på detta. Men du kan titta på tidigare gen 680, 780 vs 680Ti, 780Ti priser och se liknande. Skillnaden är att pga den nya noden, så är 1080 ett väldigt imponerande kort, trots sin lilla storlek i chippet, pga vi tidigare begränsats av 28nm. Därför kan de få prestanda ur dem som lämnar tidigare gen långt bakom, även i high-end.

Så jag står på min punkt, baserat på artikelns info, Nvidias beteende och att EVGA ofta har lyckats klocka lägre kort till högre nivå kort tidigare, samt att Nvidia har ofta gjort allt de kan för att förhindra det. Med 970 så kom dessa kort extremt nära 980 korten, pga samma minne, och nästan samma prestanda i kretsen.
Men 1070 har de medvetet satt minnen lägre med GDDR5 vs GDDR5X, för att kunna tvinga ner dem, även om du OCar, något som syns på 1070s 1440p prestanda. 1080 dock borde kunna klockas friskt, utan BIOS spärrar, om inte Nvidia haft en vettig anledning till att låsa det, då det finns inget "över" den.

Att de inte vill att EVGA ska sälja 1080 med prestandan som deras "founder edition" 1080Ti, kan mycket väl ha med detta att göra. Detta så de kan (som de gjort tidigare) sälja 1080Ti med saftig prislapp, med "stor skillnad i prestanda". Men om du hittar en annan förklaring till varför en partnertillverkare måste "hacka" chippen, så säg...

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det är skumt att det säger så för eliteöverklockare och modders har kommit fram till att spänningen är hårdvarulåst till 1.25mV och att ingen BIOS i världen kan göra något åt den spärren. Mao kommer inget 1080 kort klara av mer än 2.1GHz såvida inte nVidia uppdaterar arkitekturen i en ny revision.

Som inte kommer göra ett jota Tonvis med extra strömfaser i all ära, alla kort varesig de är custom PCB eller referens klockar väldigt lika.

Rätt säker på att ingen vet vad problemet är mer än att kortet stänger ner över 1.25V, problemet är inte i pcb men tror ingen utom nvidia vet om det är en hårdvarulåsning i GPU eller något lömskt i bios.

Permalänk
Medlem

@Zero Walker: Lika så för mig, samt att spelaren inte kommer ihåg från en video till en annan vilken upplösning jag väljer, 720p som standar, jag vill köra 1080 och måste då ändra i varje video. Högst irriterande :/
IMHO den nya videospelaren Suger

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

@Zero Walker: Lika så för mig, samt att spelaren inte kommer ihåg från en video till en annan vilken upplösning jag väljer, 720p som standar, jag vill köra 1080 och måste då ändra i varje video. Högst irriterande :/
IMHO den nya videospelaren Suger

Jo det är irriterande tycker jag också:(
Stör mig också att ja inte kan spola med Vänster, Höger pilarna.
Emaila om det till dom för flera månader sen, men verkar inte som det fanns intresse att lägga till det,
fick bara information om att det skulle ges till personen som var ansvarig för sånt (får råka maila fel person;P).

Skulle dom rätta till buggarna, komma ihåg upplösningen och sen tillåta spolning med pilarna då hade det varit en kanon spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

"Geforce GTX 1080 FTW Gaming ACX 3.0"

FTW Gaming!
Haha underbart med "produktdetaljer" som bara kan tilltala p12, men som kostar så en vuxen man ryggar tillbaka.

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att slippa alla häftiga gaming attribut på min dator.

Nu heter ju även förra generationens kort "Gaming" också. Och varför inte? Ett grafikkort som detta är väl till för gaming?

http://www.evga.com/Products/ProductList.aspx?type=0&family=G...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jaså. Du vet detta baserat på?

Som sagt, priset på detta "mellan kort" är i high-end nivåer. Något som de omöjligt kan hålla i längden. Vi vet 0 om den stora kretsens prestanda eller överklockningsförmåga. Det vi vet är att kretsen är något av det största som gjorts, och stort = svårare att klocka. Så det kan mycket väl vara så att det klockar betydligt sämre.

Vi vet dock att Nvidia (baserat på deras historik) älskar att mjölka sina korts priser. Du har "founder edition" som ytterligare bevis på detta. Men du kan titta på tidigare gen 680, 780 vs 680Ti, 780Ti priser och se liknande. Skillnaden är att pga den nya noden, så är 1080 ett väldigt imponerande kort, trots sin lilla storlek i chippet, pga vi tidigare begränsats av 28nm. Därför kan de få prestanda ur dem som lämnar tidigare gen långt bakom, även i high-end.

Så jag står på min punkt, baserat på artikelns info, Nvidias beteende och att EVGA ofta har lyckats klocka lägre kort till högre nivå kort tidigare, samt att Nvidia har ofta gjort allt de kan för att förhindra det. Med 970 så kom dessa kort extremt nära 980 korten, pga samma minne, och nästan samma prestanda i kretsen.
Men 1070 har de medvetet satt minnen lägre med GDDR5 vs GDDR5X, för att kunna tvinga ner dem, även om du OCar, något som syns på 1070s 1440p prestanda. 1080 dock borde kunna klockas friskt, utan BIOS spärrar, om inte Nvidia haft en vettig anledning till att låsa det, då det finns inget "över" den.

Att de inte vill att EVGA ska sälja 1080 med prestandan som deras "founder edition" 1080Ti, kan mycket väl ha med detta att göra. Detta så de kan (som de gjort tidigare) sälja 1080Ti med saftig prislapp, med "stor skillnad i prestanda". Men om du hittar en annan förklaring till varför en partnertillverkare måste "hacka" chippen, så säg...

Fast jag förstår mig fortfarande inte på din logik och resonemang, nu tycker du att det är konstigt att de inte använder sig av en dyrare minnesteknik i ett mellanklasschip, utan använder det fräsigare minnet till det dyrare chippet.

Att företag förhindrar överklock bortom vissa gränser är väl heller inget konstigt? Mig veterligen gör alla det i olika utsträckning, bland annat för att korten inte ska arbeta utanför sin kalkylerade specifikation och därmed hålla garantitiden ut och så vidare. Och för att hindra rent klåfingriga människor från att klocka sönder och ha ihjäl sina kort och kräva nya på garanti. Det är väl spontant en rätt rimlig förklaring som återfinns på andra ställen än just grafikkort och hemelektronik.

Det förekommer rätt mycket hat och fördomar mot "stora stygga företag" som tar "alldeles för mycket betalt" för sina miljardpåkostade, nyligen på egen hand framforskade produkter.

Permalänk
Medlem

Kylaren ACX 3.0 kommer alltså finnas i två storlekar, den större på "FTW"-kortet m.fl. Ser jag rätt, att även fläktarna är större på den större kylarvarianten? I så fall är det mycket intressant ur ljudnivåsynpunkt, förutsatt att de större fläktarna har liknande ljudegenskaper och kan köras i lägre hastighet (jag, jag är medveten om att det främst är tänkt att de ska kyla bättre, men jag skulle inte överklocka och skulle därför förhoppningsvis kunna njuta av lägre ljudnivå).

Det kanske vara samma sak med ACX 2.0?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jaså. Du vet detta baserat på?

Som sagt, priset på detta "mellan kort" är i high-end nivåer. Något som de omöjligt kan hålla i längden. Vi vet 0 om den stora kretsens prestanda eller överklockningsförmåga. Det vi vet är att kretsen är något av det största som gjorts, och stort = svårare att klocka. Så det kan mycket väl vara så att det klockar betydligt sämre.

Vi vet dock att Nvidia (baserat på deras historik) älskar att mjölka sina korts priser. Du har "founder edition" som ytterligare bevis på detta. Men du kan titta på tidigare gen 680, 780 vs 680Ti, 780Ti priser och se liknande. Skillnaden är att pga den nya noden, så är 1080 ett väldigt imponerande kort, trots sin lilla storlek i chippet, pga vi tidigare begränsats av 28nm. Därför kan de få prestanda ur dem som lämnar tidigare gen långt bakom, även i high-end.

Så jag står på min punkt, baserat på artikelns info, Nvidias beteende och att EVGA ofta har lyckats klocka lägre kort till högre nivå kort tidigare, samt att Nvidia har ofta gjort allt de kan för att förhindra det. Med 970 så kom dessa kort extremt nära 980 korten, pga samma minne, och nästan samma prestanda i kretsen.
Men 1070 har de medvetet satt minnen lägre med GDDR5 vs GDDR5X, för att kunna tvinga ner dem, även om du OCar, något som syns på 1070s 1440p prestanda. 1080 dock borde kunna klockas friskt, utan BIOS spärrar, om inte Nvidia haft en vettig anledning till att låsa det, då det finns inget "över" den.

Att de inte vill att EVGA ska sälja 1080 med prestandan som deras "founder edition" 1080Ti, kan mycket väl ha med detta att göra. Detta så de kan (som de gjort tidigare) sälja 1080Ti med saftig prislapp, med "stor skillnad i prestanda". Men om du hittar en annan förklaring till varför en partnertillverkare måste "hacka" chippen, så säg...

1080 är inte mellanklasskort utan det är högprestandakort! Nvidia kommer inte släppa snabbare kort än 1080 på ca ett halvår. Klart de mjölkar...för att de kan! pga brist på konkurrens. AMD har inget att komma med just nu när det gäller high-end kort. Marknaden förändras och bägge gpu-tillverkare har egna strategier baserade på vad de klarar av att tillverka. Det är först i slutet av året som AMD kommer kontra med Vega och Nvidia lanserar sitt stora chip och först då lär vi förmodligen få vettiga priser på high-end kort om AMD:s kort presterar tillräckligt bra dvs. Nu kan man bara hoppas på bra pris/prestanda kort i övre mellanklassen i slutet av denna månad från AMD. Vi får också se när Nvidia kontrar med sina mellanklasskort...