AMD: "Summit Ridge med arkitekturen Zen till tillverkare tredje kvartalet"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Summit Ridge med arkitekturen Zen till tillverkare tredje kvartalet"

Det är nu inte långt kvar till arkitekturen Zen ser dagens ljus. Under Computex avslöjar bolagets VD, Lisa Su, att leveranserna till tillverkare inleds tredje kvartalet 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Drömmen.

Zen's ''I5''

Ligger på 39W
14NM
2800MHZ ligger pair on pair med I5 6600K@3500MHZ
6 kärnor
1299:-
DDR4
Upplåst
mITX moderkort

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

"Det är nära nu!" Fan som man längtar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Kanske redan till hösten? kanske även Vega är ute till Jul, då köper jag mig nog en liten Julklapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skäggig legend

Zpännande! Jag är faktiskt riktigt taggad på Zen och fler trådar då jag ska börja rendera film. Jag hoppar i dvala under tiden tills vi får se recensioner!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Drömmen.

Zen's ''I5''

Ligger på 39W
2800MHZ ligger pair on pair med I5 6600K@3500MHZ
6 kärnor
1299:-
DDR4
Upplåst
mITX moderkort

Kommer nog aldrig kosta så lite, förmodligen runt 2100kr eller mer.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Kanske redan till hösten? kanske även Vega är ute till Jul, då köper jag mig nog en liten Julklapp.

Zen-sation!

Hehe, men jo lutar åt något liknande för mig. Nuvarande plattform är gammal och har lite problem med Intels USB3-portar. Samt att jag vill ha något nytt kul att fippla med. 8 kärnor och 16 trådar låter riktigt trevligt med. Och ett Vega på det om prestandaförbättringen är tillräcklig mot min något svårersatta R9 290.

Klart intressantaste processorlanseringen från AMD på många år i mitt tycke. Senast var väl Phenom II och specillt hexacore-modellerna. Bulldozer var riktigt sorglig dock men risken för upprepning känns liten med tanke på vald arkitektur denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är fortfarande jävligt pessimistisk, skulle inte var AMDs första magplask/lögn .
Misslyckas Zen är AMD historia.
Ska bygga ny dator till hösten när BF 1 släpps och suger inte Zen kronjuveler eller försenad blir det AMD för hela slanten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Kommer nog aldrig kosta så lite, förmodligen runt 2100kr eller mer.

Därav ''Drömmen''

Läste nyss på AMD FB, 480 startar på 199USD, om dessa piskade GTX980 så är det ju en bra start

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SteelSeries86:

Drömmen.

Zen's ''I5''

Ligger på 39W
2800MHZ ligger pair on pair med I5 6600K@3500MHZ
6 kärnor
1299:-
DDR4
Upplåst
mITX moderkort

Det var en jäkla dröm det du.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

De får släppa ett monster för 3-4k utan sketen iGPU.

Permalänk
Medlem

Såg ni när hon visade upp den? Verkar vara sjukt stolta över Zen, började ju nästan gråta.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ramlösa:

Är fortfarande jävligt pessimistisk, skulle inte var AMDs första magplask/lögn .
Misslyckas Zen är AMD historia.
Ska bygga ny dator till hösten när BF 1 släpps och suger inte Zen kronjuveler eller försenad blir det AMD för hela slanten.

Vad förutom Bulldozer har varit magplask?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är fortfarande jävligt pessimistisk, skulle inte var AMDs första magplask/lögn .
Misslyckas Zen är AMD historia.
Ska bygga ny dator till hösten när BF 1 släpps och suger inte Zen kronjuveler eller försenad blir det AMD för hela slanten.

Släpps inte BF1 i oktober?

Jag tror inte att Summit ridge är ute i oktober. Tror tidigast i slutet av november eller januari.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var en jäkla dröm det du.

hehe, dagdrömmer på jobbet

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Om den har 40% bättre ipc än senaste bulldozer så är den enligt en snabb överblick på bla passmark poäng sämre i enkeltrådat än 4790k. Eller tänker jag fel?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Om den har 40% bättre ipc än senaste bulldozer så är den enligt en snabb överblick på bla passmark poäng sämre i enkeltrådat än 4790k. Eller tänker jag fel?

Du glömmer klockfrekvensen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Du glömmer klockfrekvensen.

Nej. Jag jämförde med en fx8350 och en 4790k. Skiljer 200 mhz... Det är väl under 5% skilldnad i frekvens mellan de två.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Datavetare
Skrivet av serverfel:

Om den har 40% bättre ipc än senaste bulldozer så är den enligt en snabb överblick på bla passmark poäng sämre i enkeltrådat än 4790k. Eller tänker jag fel?

IPC i isolation säger ingenting om faktiskt prestanda, för det måste du även veta frekvensen. Prestandan är frekvens * IPC.

Sedan finns det även en del spelrum för PR med en "40 % bättre IPC" uttalande. Denna design kommer få SMT, d.v.s. två trådar per kärna. När man rent konkret mäter IPC, vilket är möjligt i moderna x86 då de har räknare för allt möjligt roligt, så får man ett mått på hur många instruktioner per cykel som går igenom varje fysisk kärna då dessa räknare är specifika till en kärna.

Så finns två fall här

  1. 40 % högre enkeltrådprestanda. Det är vad som i praktiken behövs för att komma i närheten av Intels aktuella modeller.

  2. 40 % högre prestanda per kärna och där man fortfarande anser att varje modul har två kärnor. Om det är fallet har man ett stort problem även om det går att klocka kretsen till 4 GHz

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nej. Jag jämförde med en fx8350 och en 4790k. Skiljer 200 mhz... Det är väl under 5% skilldnad i frekvens mellan de två.

Det jag menar är att klockfrekvensen på den nya cpu:n väl inte är känd, så vilken prestanda den nya verkligen får i slutändan vet väl bara AMD. Jag misstolkade vad du menade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

IPC i isolation säger ingenting om faktiskt prestanda, för det måste du även veta frekvensen. Prestandan är frekvens * IPC.

Sedan finns det även en del spelrum för PR med en "40 % bättre IPC" uttalande. Denna design kommer få SMT, d.v.s. två trådar per kärna. När man rent konkret mäter IPC, vilket är möjligt i moderna x86 då de har räknare för allt möjligt roligt, så får man ett mått på hur många instruktioner per cykel som går igenom varje fysisk kärna då dessa räknare är specifika till en kärna.

Så finns två fall här

  1. 40 % högre enkeltrådprestanda. Det är vad som i praktiken behövs för att komma i närheten av Intels aktuella modeller.

  2. 40 % högre prestanda per kärna och där man fortfarande anser att varje modul har två kärnor. Om det är fallet har man ett stort problem även om det går att klocka kretsen till 4 GHz

Skrev jag inte att jag jämnförde mellan två cpuer som går i 4,2 respektive 4,4 ghz i enjeltrådat? Jag kollade enkeltrådad prestanda.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Om den har 40% bättre ipc än senaste bulldozer så är den enligt en snabb överblick på bla passmark poäng sämre i enkeltrådat än 4790k. Eller tänker jag fel?

Det är väl 40% högre IPC än Excevator, inte Bulldozer.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det jag menar är att klockfrekvensen på den nya cpu:n väl inte är känd, så vilken prestanda den nya verkligen får i slutändan vet väl bara AMD. Jag misstolkade vad du menade.

Tror de menar ipc mhz mot mhz jämfört med nuvarande fx. Vad skulle de annars mena?

Jaja. Vi får se. Vill att amd ska vara bra. Men är lite skeptisk.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Datavetare
Skrivet av serverfel:

Skrev jag inte att jag jämnförde mellan två cpuer som går i 4,2 respektive 4,4 ghz i enjeltrådat? Jag kollade enkeltrådad prestanda.

Visst, men vad exakt menar AMD med "40 % högre IPC" och för oss som inte sitter på inside-information så har vi ingen aning om vilka frekvenser Zen kan tänkas få.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tror de menar ipc mhz mot mhz jämfört med nuvarande fx. Vad skulle de annars mena?

Jaja. Vi får se. Vill att amd ska vara bra. Men är lite skeptisk.

Jo, men som jag tolkade ditt inlägg menade du att den nya skulle få si eller så faktisk prestanda jämfört med 4790K, men det går ju inte att veta utan att som allra minst känna till vilken klockfrekvens den kommer köras i.

För att vara petig skulle jag alltså formulera om ditt inlägg till detta:

"Om den har 40% bättre ipc än senaste bulldozer, och skulle köra på samma klockfrekvens, så är den enligt en snabb överblick på bla passmark poäng sämre i enkeltrådat än 4790k"

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, men som jag tolkade ditt inlägg menade du att den nya skulle få si eller så faktisk prestanda jämfört med 4790K, men det går ju inte att veta utan att som allra minst känna till vilken klockfrekvens den kommer köras i.

För att vara petig skulle jag alltså formulera om ditt inlägg till detta:

"Om den har 40% bättre ipc än senaste bulldozer, och skulle köra på samma klockfrekvens, så är den enligt en snabb överblick på bla passmark poäng sämre i enkeltrådat än 4790k"

Ok förlåt för att jag var otydlig. Va precis så jag menade.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Ser verkligen fram emot detta! Dessutom låter 40% bättre ipc jättebra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Släpps inte BF1 i oktober?

Jag tror inte att Summit ridge är ute i oktober. Tror tidigast i slutet av november eller januari.

Får det bli Intel istället, tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Om den har 40% bättre ipc än senaste bulldozer så är den enligt en snabb överblick på bla passmark poäng sämre i enkeltrådat än 4790k. Eller tänker jag fel?

40% IPC är jämfört med Excavator, inte Piledriver som FX8350 är. Om jag inte är vilse i matematiken blir det då 68% bättre IPC mot 8350. Dock tror jag inte att de räknar enkeltrådat, utan per kärna.

Tillägg: här härrör min uträkning #16175801

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

40% IPC är jämfört med Excavator, inte Piledriver som FX8350 är. Om jag inte är vilse i matematiken blir det då 68% bättre IPC mot 8350. Dock tror jag inte att de räknar enkeltrådat, utan per kärna.

Hoppas verkligen det räcker. Detta är givetvis ett medeltal också, så det kan vara både mer och mindre beroende på applikation.

De behöver inte prestera bättre än Intel, men om AMD får ut en CPU med 8 kärnor / 16 trådar med någorlunda likvärdig (inom 10%) prestanda per kärna som t.ex. Haswell, kommer det sätta rejäl press på Intel. Då får vi antagligen se billigare 8-kärniga processorer från Intel också. Intel har ju fått sätta villkoren på marknaden helt själva de senaste 8-10 åren vilket börjar märkas på innovationstakten och prissättningen... Fördelen för AMD är att Intel stått nästan still i flera år, så de vet precis var målet med en ny arkitektur ska vara.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD