Intel planerar två nya processorfamiljer 2016

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar två nya processorfamiljer 2016

I samband med årets Computex-mässa berättar Intel om planerna för det kommande året. Bland annat bekräftar bolaget att processorgenerationen Kaby Lake släpps i slutet av 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inga nyheter om Skylake-E? =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Inga nyheter om Skylake-E? =/

Skickades från m.sweclockers.com

Broadwell-E har ju precis kommit, lugna dig

Permalänk
Snusfri

Så då kanske man skall vänta på Kaby Lake tills senhösten/vintern och låta mina kära 2600K leva vidare ett tag till då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av THB:

Så då kanske man skall vänta på Kaby Lake tills senhösten/vintern och låta mina kära 2600K leva vidare ett tag till då.

2600K presterar bra! Jag skulle väntat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Sas det något om nya chipsets? (Z270? Union point?)

Hittar för tillfället lite motstridig information på nätet, där jag tror att en del gammal information talade om att Z270/Union point skulle komma med Cannonlake men nu verkar det dyka upp lite antydningar om att vi får Z270 till hösten:
http://wccftech.com/msi-intel-z270-chipset-motherboard-kaby-l...

Permalänk
Medlem

Trodde Kaby Lake skulle släppas i augusti ungefär. Låter mer som ett släpp till jul. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt att kaby-lake verkar få stöd för 20 pci-e lanes ( http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/10/Intel-Kaby... från http://wccftech.com/intel-kaby-lake-q3-2016-cannonlake-2017/ ) talar för det i vart fall.

Det tråkiga med skylake är att processorerna bara stödjer 16 PCIe lanes, så gpun går ner till 8x om man använder sig av nvme om jag förstått det rätt, då processorerna i det övre segmentet av familjen är utrustad med just 16 lanes. Visserligen en förmodat nominell skillnad, men oavsett tråkigt. 20 är perfekt, gpun som tar 16 och nvme som tar de resterande 4!

Edit: Tolkade bilden fel, verkar trots allt som att antal fält ligger kvar på 16...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Med alla dessa nya grejor som kommer de närmaste två åren så är det säkrast att vänta med uppgraderingar.
Hur man än gör så kommer man att köpa något "föråldrat"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Trodde Kaby Lake skulle släppas i augusti ungefär. Låter mer som ett släpp till jul. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde i September men lär luta mot November-December istället och träffa Julhandeln.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Thor:

Trevligt att kaby-lake verkar få stöd för 20 pci-e lanes ( http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/10/Intel-Kaby... från http://wccftech.com/intel-kaby-lake-q3-2016-cannonlake-2017/ ) talar för det i vart fall.

Det tråkiga med skylake är att processorerna bara stödjer 16 PCIe lanes, så gpun går ner till 8x om man använder sig av nvme om jag förstått det rätt, då processorerna i det övre segmentet av familjen är utrustad med just 16 lanes. Visserligen en förmodat nominell skillnad, men oavsett tråkigt. 20 är perfekt, gpun som tar 16 och nvme som tar de resterande 4!

Edit: Tolkade bilden fel, verkar trots allt som att antal fält ligger kvar på 16...

Mitt moderkort har 88 PCI så finns ju och rätt lugnt tbh.

Och varför behöver du mer?

PLX finns etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en uppföljare till Broadwell.
Var är min uppföljare till Broadwell?
Intel varför gör ni inte en uppföljare till Broadwell?
Gaming-CPU:s måste ju ha en ganska stor potentiell kundbas.

...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det tråkiga med skylake är att processorerna bara stödjer 16 PCIe lanes, så gpun går ner till 8x om man använder sig av nvme om jag förstått det rätt, då processorerna i det övre segmentet av familjen är utrustad med just 16 lanes. Visserligen en förmodat nominell skillnad, men oavsett tråkigt. 20 är perfekt, gpun som tar 16 och nvme som tar de resterande 4!

Nej, Skylake har 16 PCIe-linor som är dedikerade till grafikkort, och sedan ytterligare linor från chipsetet som används till bl.a. M.2. Z170 har t.ex. 20 PCIe-linor, se detta blockdiagram. Kaby Lake ser ut att använda samma upplägg.

Permalänk
Inaktiv

3D Xpoint har man hört mycket om. För vanligt folk som kör med Samsung 950 PRO idag, hur mycket prestandaökning kan man räkna med? Startar mspaint 5% snabbare med detta minne?

Förutom detta usb 3.1 direkt på cpun är inte fel, så kanske fler datorer med detta gränssnitt kommer.

Permalänk
Avstängd

Äntligen USB 3.1, men det känns som dom borde ha fixat det för länge sen redan.
Dom borde haft det redan i Haswell.

Undra hur länge dom ska köra både DDR3/DDR4 innan dom helt går över till bara DDR4.

Permalänk
Medlem

Ja det er faktisk, jak er mer sugen på ZEN release.
Men alltid roligt med utveckling !

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att dom ska hålla på lägga dit massa HDCP och DRM, kan dom inte nyttja dom transistorerna till något vettigare...

Permalänk
Medlem

Ytterligare en CPU-generation jag kommer att hoppa över. Uppgraderade till Ivy Bridge så sent som igår.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@perost: Jaha, okay. Jag har missuppfattat det hela då... Tack för informationen!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Trodde Kaby Lake skulle släppas i augusti ungefär. Låter mer som ett släpp till jul. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att de vill kontra AMDs Zen... därför blir det typ samma tidsram.

Skrivet av MinscS2:

Jag vill ha en uppföljare till Broadwell.
Var är min uppföljare till Broadwell?
Intel varför gör ni inte en uppföljare till Broadwell?
Gaming-CPU:s måste ju ha en ganska stor potentiell kundbas.

...

Det är du och jag mot världen verkar det som. Folk är så tokiga i deras benchmarking siffror i Cinebench så de är villiga att nergradera bara för "att".

Hoppas fortfarande på en upplåst 64MB liknande version i Kaby Lake, som skulle kunna vara en bra broadwell ersättare... men det ser inte ljust ut. Är väl först om AMD skulle gjort något liknande som det kanske skulle sätta nog med tryck på Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att dom ska hålla på lägga dit massa HDCP och DRM, kan dom inte nyttja dom transistorerna till något vettigare...

Precis min tanke. Att tekniker för DRM nyutvecklas känns inte bra alls.

Folk ORKAR för fan inte sitta och kopiera grejer längre. Det finns ju spotify och Netflix. Slöseri är vad det är och vilka får stå för notan? Jo kunderna såklart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Broadwell-E har ju precis kommit, lugna dig

Men den är ju igentligen lika ointressant som vanliga broadwell va..

(Har ju bestämt mig för att uppgradera mig först då så mest därför..)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Inga nyheter om Skylake-E? =/

Skickades från m.sweclockers.com

http://wccftech.com/intel-skylake-e-lga-3647-hexa-channel-mem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag vill ha en uppföljare till Broadwell.
Var är min uppföljare till Broadwell?
Intel varför gör ni inte en uppföljare till Broadwell?
Gaming-CPU:s måste ju ha en ganska stor potentiell kundbas.

...

Det du säger låter jättemärkligt.

Broadwell-E lanseras ju nu så om de kommer med en uppföljare så lär de väl inte börja prata om den just precis vid launch.
Skylake är en Gaming-CPU och denna får sin uppföljare i.o.m. Kaby Lake medans Broadwell är mer åt beräknings- och renderingshållet.

Visst kan vissa spel utnyttja fler kärnor än 4 på ett bra sätt och därmed tjäna på de extra kärnorna som Broadwell-E kan erbjuda men i många spel är det bättre att ha färre men snabbare kärnor. Swec har ju lagt upp tester så sent som i går.

http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-6900k-i7-6850k-och-i7-6800k-familjen-broadwell-e/

Så... WAT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Trevligt att kaby-lake verkar få stöd för 20 pci-e lanes ( http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/10/Intel-Kaby... från http://wccftech.com/intel-kaby-lake-q3-2016-cannonlake-2017/ ) talar för det i vart fall.

Det tråkiga med skylake är att processorerna bara stödjer 16 PCIe lanes, så gpun går ner till 8x om man använder sig av nvme om jag förstått det rätt, då processorerna i det övre segmentet av familjen är utrustad med just 16 lanes. Visserligen en förmodat nominell skillnad, men oavsett tråkigt. 20 är perfekt, gpun som tar 16 och nvme som tar de resterande 4!

Edit: Tolkade bilden fel, verkar trots allt som att antal fält ligger kvar på 16...

Det är väl 16 lanes direkt till CPU och 24 via PCH...
Då kan man ju låta NVMe ligga på PCH och grafikkortet på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Det du säger låter jättemärkligt.

Broadwell-E lanseras ju nu så om de kommer med en uppföljare så lär de väl inte börja prata om den just precis vid launch.
Skylake är en Gaming-CPU och denna får sin uppföljare i.o.m. Kaby Lake medans Broadwell är mer åt beräknings- och renderingshållet.

Du blandar ihop Broadwell med Broadwell-E, det är två väldigt olika processor-familjer. Broadwell har en väldigt stor L4-cache som gör de processorerna mycket bra för spel, se Sweclockers recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att dom ska hålla på lägga dit massa HDCP och DRM, kan dom inte nyttja dom transistorerna till något vettigare...

Om nyare TV-apparater kräver HDCP 2.2 för att du ska kunna spela upp diverse innehåll från media-spelar-pc så är det väl ändå bra att Intel faktiskt stödjer detta direkt...
Om man nu vill köra utan externt grafikkort alltså.
Blev rätt rejält bränd av Intel's så kallade grafikkortsdrivrutiner som krashade datorn om man kopplade Intel-grafik till TV via HDMI... Ett par år sen nu, men det sitter i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Det du säger låter jättemärkligt.

Broadwell-E lanseras ju nu så om de kommer med en uppföljare så lär de väl inte börja prata om den just precis vid launch.
Skylake är en Gaming-CPU och denna får sin uppföljare i.o.m. Kaby Lake medans Broadwell är mer åt beräknings- och renderingshållet.

Visst kan vissa spel utnyttja fler kärnor än 4 på ett bra sätt och därmed tjäna på de extra kärnorna som Broadwell-E kan erbjuda men i många spel är det bättre att ha färre men snabbare kärnor. Swec har ju lagt upp tester så sent som i går.

http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-6900k-i7-6850k-och-i7-6800k-familjen-broadwell-e/

Så... WAT?

Det är ju då en skillnad på Broadwell-E och Broadwell. Broadwell (utan suffixet -E) presterar otroligt bra i spel, t.o.m bättre än dess efterträdare Skylake. Se test här.

Vad Thor menar är att Intel borde göra en uppföljare till Broadwell, alltså fortsätta satsa på L4-cache.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MinscS2:

Jag vill ha en uppföljare till Broadwell.
Var är min uppföljare till Broadwell?
Intel varför gör ni inte en uppföljare till Broadwell?
Gaming-CPU:s måste ju ha en ganska stor potentiell kundbas.

...

Det har pratats om att en eDRAM variant för stationära ska dyka upp, endera blir den Skylake-baserad, som Skylake 6785R, eller så dyker det upp eventuellt upp något på Kaby Lake.

Men har du missat det som skrevs om FCLK, en klocka för lite "uncore" saker i Skylake. Den var 800 MHz i de tidiga moderkorten, förväntat värde ska vara 1000 MHz och när det ändrades ökade också prestanda något med dGPU.

HardwareCanucks testade ju en rad spel i låg upplösning i samband med deras test av Broadwell-E, de har både med 6700K och 5775C. Det som är intressant här är 6700K numera är konsekvent snabbare än 5775C.

5775C presterar fortfarande lysande givet dess klockfrekvens, men enda vettiga anledningen till att idag välja 5775C över 6700K är om du verkligen har nytta av den lägre TDP. Valde själv en 5775C för ett mini-ITX bygge, men skulle inte välja den i en fullstor maskin.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Skulle tro att de vill kontra AMDs Zen... därför blir det typ samma tidsram.

Det är du och jag mot världen verkar det som. Folk är så tokiga i deras benchmarking siffror i Cinebench så de är villiga att nergradera bara för "att".

Hoppas fortfarande på en upplåst 64MB liknande version i Kaby Lake, som skulle kunna vara en bra broadwell ersättare... men det ser inte ljust ut. Är väl först om AMD skulle gjort något liknande som det kanske skulle sätta nog med tryck på Intel.

Kanske AMD ska satsa på att sätta till lite HBM på processorn istället för L4 eDRAM, om inte HBM är för långsamt för att ersätta eDRAM.