Asus avtäcker den modulära konceptdatorn Project Avalon

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker den modulära konceptdatorn Project Avalon

Asus vill göra framtidens datorer nybörjarvänliga och lätta att uppgradera, vilket de demonstrerar på Computex med Project Avalon – en modulär konceptdator med skräddarsydd formfaktor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En av de roliga sakerna med att bygga datorer är väl just kabeldragningen.. eller?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Icte:

En av de roliga sakerna med att bygga datorer är väl just kabeldragningen.. eller?

Tycker samma!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Samma här, men tyckte ändå att just detta konceptet verkade vara en av de vettigare jag sett

Permalänk
Medlem

bara en till 2 år haha ...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Vad fasen håller asus på med? Först lysande grafikkort för fjortisar och nu detta.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Modulärt moderkort? Jo man tackar!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd

Bygga dator är busenkelt.

Problemet är snarare att datorer är så stora. Ingenting har ändrats sedan IBM tog fram AT-standarden med midi-tower som sedan vidareutvecklades till ATX.
Vi har inte längre floppy. Knappt någon som har optisk media (DVD, Blu-ray) längre. Stora 3.5" hårddiskar är på väg ut till förmån för små 2.5" solid-state diskar.
HBM-minnen möjliggör mindre grafikkort. Nya Geforce 1080 och Radeon Polaris är strömsnålare, energieffektivare och tar mindre utrymme. Grafikprestandan integrerad i CPUer blir allt mer lovande.

Men ändå är vi kvar med ATX och midi-tower och stora datorchassin.
Intel NUC är en välkommen färsk vind.
Kanske dags att över ATX och gå till något mindre. Kanske dags att överge midi-tower för något mindre.

Permalänk
Medlem

@rektor: Man försökte ju göra en uppfräschning med BTX standarden som tyvärr inte tog fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bygga dator är busenkelt.

Problemet är snarare att datorer är så stora. Ingenting har ändrats sedan IBM tog fram AT-standarden med midi-tower som sedan vidareutvecklades till ATX.
Vi har inte längre floppy. Knappt någon som har optisk media (DVD, Blu-ray) längre. Stora 3.5" hårddiskar är på väg ut till förmån för små 2.5" solid-state diskar.
HBM-minnen möjliggör mindre grafikkort. Nya Geforce 1080 och Radeon Polaris är strömsnålare, energieffektivare och tar mindre utrymme. Grafikprestandan integrerad i CPUer blir allt mer lovande.

Men ändå är vi kvar med ATX och midi-tower och stora datorchassin.
Intel NUC är en välkommen färsk vind.
Kanske dags att över ATX och gå till något mindre. Kanske dags att överge midi-tower för något mindre.

Att datorer generellt är stora klassar jag inte som ett "problem", och lösning finns ju sedan länge i form av mini-itx. Ncase M1 tar väldigt liten plats. DAN A4 ännu mycket mindre.

Men ja, de flesta chassitillverkare begriper fortfarande inte vad poängen med mini-itx är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

hoppas dom utvecklar detta vidare så en dator blir helt modulär
önskedröm skylake-e med 16 minnesplatser (för framtida ssd på minnesplats typ 8st)
Sas +U.2 sata kan dom skippa nja 1 för blue ray 4k kanske.
Sen valmöjlighet för flera pci-e platser typ 8 kanske

P.s Gillar att dom har olika bakpaneler så man kan skräddasy efter behov men men som sagt en dröm
som det ser ut nu på demoexet så ser det mest ut som en htpc med lite olika inriktningar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av rektor:

Bygga dator är busenkelt.

Problemet är snarare att datorer är så stora. Ingenting har ändrats sedan IBM tog fram AT-standarden med midi-tower som sedan vidareutvecklades till ATX.
Vi har inte längre floppy. Knappt någon som har optisk media (DVD, Blu-ray) längre. Stora 3.5" hårddiskar är på väg ut till förmån för små 2.5" solid-state diskar.
HBM-minnen möjliggör mindre grafikkort. Nya Geforce 1080 och Radeon Polaris är strömsnålare, energieffektivare och tar mindre utrymme. Grafikprestandan integrerad i CPUer blir allt mer lovande.

Men ändå är vi kvar med ATX och midi-tower och stora datorchassin.
Intel NUC är en välkommen färsk vind.
Kanske dags att över ATX och gå till något mindre. Kanske dags att överge midi-tower för något mindre.

Amen!
Mitt nästa bygge kommer faktiskt byggas i ett Ncase M1 just pga det du tog upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

+ Fyra DIMM i detta format. Annars bara Shuttle som har det.
+ Hot-swap SATA-diskar. Annars bara NAS-lådor som har det i detta format.
- Luftkylning av CPU? ... Eh... Glöm det.
- Stor plats på skrivbordet. För, ja... den är gjord för att stå där och inte på golvet. Liggande desktop-format på den men det går inte att ställa skärmen på den eller ställa den vertikalt för att spara plats.
- Republic of Gamers - estetiken.
Jag kan tänka mig att föräldrar kan köpa ROG-grejer till sina tonåriga barn ("Oh.. det där ser häftigt ut.."), men vilken vuxen människa som kan välja själv skulle föredra att köpa ROG-brand'ade grejer till sig själv framför saker med ett stilrent designspråk?

Skrivet av backfeed:

lösning finns ju sedan länge i form av mini-itx. Ncase M1 tar väldigt liten plats. DAN A4 ännu mycket mindre.

Men ska man designa en mini-iTX - lösning som är liten eller har vertikal luftkylning så begränsas man fortfarand av ATX-standarden eftersom mini-ITX fortfarande bara är en mindre variant ATX.
DAN A4-SFX behövde innehålla en fotlång riser-kabel till grafikkortet, vilket fördyrade lådan med kostnaden av en ordinär datorlåda.
Både den och NCASE M1 tar också upp djup på skrivbordet eftersom grafikkortet måste vara horisontellt för att få ut moderkortets portar på baksidan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att de kyler cpu:n med en cd-skiva.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Men ska man designa en mini-iTX - lösning som är liten eller har vertikal luftkylning så begränsas man fortfarand av ATX-standarden eftersom mini-ITX fortfarande bara är en mindre variant ATX.
DAN A4-SFX behövde innehålla en fotlång riser-kabel till grafikkortet, vilket fördyrade lådan med kostnaden av en ordinär datorlåda.
Både den och NCASE M1 tar också upp djup på skrivbordet eftersom grafikkortet måste vara horisontellt för att få ut moderkortets portar på baksidan.

Jo, visst vore det trevligt med en mer flexibel standard. Men att det inte går att bygga litet redan som det är nu är inte verklighetsförankrat.

Glömde nämna Dr Zaber Sentry som också ligger nära i framtiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inspirerad utav MSI The One?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.