[BilFörsäkring] 20 000kr/år

Permalänk
Medlem

[BilFörsäkring] 20 000kr/år

Hej det är så att jag har fått mitt Försäkringsbesked från folksam. Efter som jag har en Toyota Avensis 2010 och min försäkring ligger på 20000kr/år det är inte ens vettigt pris för en försäkring det är drygt 20% av vad jag köpte bilen för. Jag är visseligen bara 21.
Men 20000kr/år för en försäkring skulle jag ha skrivit den på min bror som är 24 år då skulle det kostat 7000kr. det är lite mer vettigt än 20000kr. Jag känner att försäkringsbolagen är den stora miljöproblemet. När staten går och säger att vi ska tänka på miljön. Så man ska köpa en bil som är miljövänlig. Men Ugndomarna har inte hur mycket pengar som helst det börjar få sina fasta jobb. Men vem vill lägga 20000kr/år för en försäkring. Då blir det att man väljer bilar som volvo 240 som spottar ut giftiga avgaser.

Eller vad tycker ni är 20000kr/år ett lagomt pris?

Tack för att jag fick skriva av mig litegrann.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

... betalar ~3500kr/år Länsförsäkringar. så nej inte lagom ^^

Permalänk
Medlem

Tips är att kolla Länsförsäkringar, de brukar ha mycket humanare priser för oss under 25!

Offtopic, det är miljövänligare att köra en gammal bil, istället för att det ska tillverkas en ny!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

Jag betalade 28 000kr/år för en gammal bmw med V8 när jag var 18-19, sålde den så fort jag fick råd med nyare bil

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Sandia:

Hej det är så att jag har fått mitt Försäkringsbesked från folksam. Efter som jag har en Toyota Avensis 2010 och min försäkring ligger på 20000kr/år det är inte ens vettigt pris för en försäkring det är drygt 20% av vad jag köpte bilen för. Jag är visseligen bara 21.
Men 20000kr/år för en försäkring skulle jag ha skrivit den på min bror som är 24 år då skulle det kostat 7000kr. det är lite mer vettigt än 20000kr. Jag känner att försäkringsbolagen är den stora miljöproblemet. När staten går och säger att vi ska tänka på miljön. Så man ska köpa en bil som är miljövänlig. Men Ugndomarna har inte hur mycket pengar som helst det börjar få sina fasta jobb. Men vem vill lägga 20000kr/år för en försäkring. Då blir det att man väljer bilar som volvo 240 som spottar ut giftiga avgaser.

Eller vad tycker ni är 20000kr/år ett lagomt pris?

Tack för att jag fick skriva av mig litegrann.

Hmm...

Lite sent att tänka på nu kanske, men när jag själv köper ny bil brukar jag alltid kolla med flera olika försäkringsbolag, det kan skilja en hel del dem i mellan.
Det brukar nästan alltid ändå sluta med en märkesförsäkring för de brukar ha bäst villkor, tror aldrig jag har haft folksam för något fordon som jag har ägt... (just för att de brukar vara dyra)
Folksam har jag dock andra försäkringar i.

Permalänk
Medlem

Har du haft tidigare försäkring typ bil moppe eller annat?

Utgår ifrån att du ringt runt o begärt offerter från flera olika. Annars börja där

Har du haft strul med försäkring tidigare stölder, krockar, o,s,v det ligger olika spärrar som löper på 3 års basis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Offtopic, det är miljövänligare att köra en gammal bil, istället för att det ska tillverkas en ny!

Inte för att vara den som är den, men är inte både volvon och hans Toyota från 2010 tillverkade? Jag kan tänka mig att Toyotan är ett miljövänligare val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Hmm...

Lite sent att tänka på nu kanske, men när jag själv köper ny bil brukar jag alltid kolla med flera olika försäkringsbolag, det kan skilja en hel del dem i mellan.
Det brukar nästan alltid ändå sluta med en märkesförsäkring för de brukar ha bäst villkor, tror aldrig jag har haft folksam för något fordon som jag har ägt... (just för att de brukar vara dyra)
Folksam har jag dock andra försäkringar i.

Jag fick prova på Toyota försäkring(Är folksam) i ett halvår och den går ut om en månad då fick jag det här pappret om nytt avtal och då var det den summan som visades.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Anledning till att försäkringar för unga män (18-25 år) är såpass dyr är just för att det är denna grupp individer som är inblandade i, med hästlängder, mest trafikolyckor (cirka 50%) sett till hur många bilister av totalen de utgör (cirka 15%).

Surt, jag vet. Ska själv ta körkort snart och vet inte hur värt det kommer vara att införskaffa egen bil istället för att låna föräldrarnas då och då. Men så ser situationen ut, inte mycket man kan göra åt saken. Samtidigt förstår man försäkringsbolagen, att stå för reparationskostnader är inte gratis (duh).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Hej det är så att jag har fått mitt Försäkringsbesked från folksam. Efter som jag har en Toyota Avensis 2010 och min försäkring ligger på 20000kr/år det är inte ens vettigt pris för en försäkring det är drygt 20% av vad jag köpte bilen för. Jag är visseligen bara 21.
Men 20000kr/år för en försäkring skulle jag ha skrivit den på min bror som är 24 år då skulle det kostat 7000kr. det är lite mer vettigt än 20000kr. Jag känner att försäkringsbolagen är den stora miljöproblemet. När staten går och säger att vi ska tänka på miljön. Så man ska köpa en bil som är miljövänlig. Men Ugndomarna har inte hur mycket pengar som helst det börjar få sina fasta jobb. Men vem vill lägga 20000kr/år för en försäkring. Då blir det att man väljer bilar som volvo 240 som spottar ut giftiga avgaser.

Eller vad tycker ni är 20000kr/år ett lagomt pris?

Tack för att jag fick skriva av mig litegrann.

Fick 21000 från dem flesta bolagen på min bmw trygghansa ville ha 32000 om året sta den på far kostade 7300 om året istället

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Fick 21000 från dem flesta bolagen på min bmw trygghansa ville ha 32000 om året sta den på far kostade 7300 om året istället

Saken är den att skriver du bilen på nån annan än dig själv när du är huvudsaklige brukare KAN försäkringsbolaget vägra betala ut ersättning om något händer.

Min kompis tog ett lån för att köpa en Audi cab för många år sen och skrev den sedan på sin far just av försäkringsekonomiska skäl, givetvis så åkte han av vägen med den men försäkringsbolaget vägrade betala ut något eftersom hans far inte var den huvudsaklige brukaren/egentliga ägaren, vilket de just kunde visa med att det var kompisen som hade tagit lånet för bilen.
Så han fick inte ut en krona, surt!

EDIT: Om man skall hårdra saken lite så är det ju ändå ett slagsbedrägeri du begår om du försäkrar (skriver) bilen på någon annan.

Permalänk

1. Kolla ALLTID vad en bil kostar i skatt och försäkring innan köp.
2. Se till att hitta ett vettigt försäkringsbolag och håll dig sedan till det (för bonusens skull).
3. Två saker som spelar stor roll på försäkringspremien är om bilmodellen varit inblandad i många olyckor, och hästkrafterna. En ung förare med en bil med mycket under huven kan lätt gå bankrutt på försäkringen.
4. Bo inte i en storstad

Permalänk
Medlem

Just därför min bil inte står reggad på mig. Standard svenssonkombi. Miljöbil. Visserligen turbo men en klen, bara 175 hästar. De ville ha 18 tusen per år för trafik när jag köpte den. Jäkla rånare.

Samtidigt så kostade det 830 spänn i månaden för Comprehensive (helförsäkring) att stå som brukare på exekts bil. Och då var jag utländsk medborgare, med utländskt körkort och bilen brukades i utlandet.

Jag ska inom kort köpa ny bil och då ska den över huvud taget inte reggas i sverige. Är dubbel medborgare och är folkbokförd i två olika länder så det är inga problem att komma undan med det. Både skatt och försäkring är billigare. Och ingen besiktning i 5 år istället för 3.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Är det ett bra pris? Nej.
Är det helt normalt för en ung kille? ja.

Jag får betala strax över 20k om året helförsäkring på min golf, är 24år gammal.
Visserligen är det en GTI med 250HK, men ändå ett jävla rån.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Därför har man bilen skriven på någon av föräldrarna billigare kan det inte bli .

Det kan man ju göra men då begår man ett försäkringsbedrägeri (kallas "försäkrat intresse")och riskerar att inte få ett öre i ersättning ifall någonting händer och då är det ju frågan; vad är vitsen med att helförsäkra bilen? Då kan du lika gärna köra med trafik och hålla tummarna.

Det kan även tilläggas att det är oerhört lätt för en skadereglerare att få reda på ifall det handlar ett försäkrat intresse eller ej. Allt de behöver göra är att t.ex begära in kvitto eller underlag på vem som har betalat för bränslet under t.ex ett halvårs tid och har det betalas av en son eller dotter istället för föräldern så är caset klart. Alternativt att du failar i samtalet med skadereglerare och formulerar dig på ett sånt sätt som väcker misstankar om försäkrat intresse.

Har själv närmare tio års bakgrund i försäkringsbranschen och jobbat hos flertalet större bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Är det ett bra pris? Nej.
Är det helt normalt för en ung kille? ja.

Jag får betala strax över 20k om året helförsäkring på min golf, är 24år gammal.
Visserligen är det en GTI med 250HK, men ändå ett jävla rån.

Nu var det ju iofs ett par år sedan.. men..Fick besked från försäkringsbolaget..70K/helår

24 år (då) Opel GT 2.0 Turbo

"Rimligt".

Det försäkringsbolagen gör är att de drar en chansning när de egentligen inte vill ha kunden pga. ålder + bil etc. och chockhöjer priset. Nappar kunden (pga. brist på försäkringsbolag som vill ha kunden) så gör de en bra deal med hög avkastning.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Det kan man ju göra men då begår man ett försäkringsbedrägeri (kallas "försäkrat intresse")och riskerar att inte få ett öre i ersättning ifall någonting händer och då är det ju frågan; vad är vitsen med att helförsäkra bilen? Då kan du lika gärna köra med trafik och hålla tummarna.

Det kan även tilläggas att det är oerhört lätt för en skadereglerare att få reda på ifall det handlar ett försäkrat intresse eller ej. Allt de behöver göra är att t.ex begära in kvitto eller underlag på vem som har betalat för bränslet under t.ex ett halvårs tid och har det betalas av en son eller dotter istället för föräldern så är caset klart. Alternativt att du failar i samtalet med skadereglerare och formulerar dig på ett sånt sätt som väcker misstankar om försäkrat intresse.

Har själv närmare tio års bakgrund i försäkringsbranschen och jobbat hos flertalet större bolag.

Om jag får fråga. Du som är insatt. Hur vet de vilken bil du häller bränslet i? Jag köper 50 liter bensin. Det kan de se från mitt konto. Hur vet de att den går i min bil, min fars bil eller min grannes bil? Om jag betalar cash då i automaten?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ares93:

Om jag får fråga. Du som är insatt. Hur vet de vilken bil du häller bränslet i? Jag köper 50 liter bensin. Det kan de se från mitt konto. Hur vet de att den går i min bil, min fars bil eller min grannes bil? Om jag betalar cash då i automaten?

Då går man vidare och kollar vem som betalt eventuell service, vem som varit på besiktningarna, vem som betalt trafikskatten osv.

Jag kan vara helt transparant och säga så här: du kan skriva bilen i en förälders namn och inget försäkringsbolag kommer att någonsin komma på dig förrän det händer något. Händer det däremot någonting som blir ett försäkringsärende, t.ex att bilen blir stulen, du blir påkörd, någon vandaliserar bilen osv så kommer du aldrig undan och du kommer att bli utan ersättning.

Därför brukar jag just säga det att då är det lika bra att bara teckna en trafikförsäkring och sen hoppas på att det inte händer någonting. Resultatet kommer nämligen att vara detsamma ifall någonting händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Då går man vidare och kollar vem som betalt eventuell service, vem som varit på besiktningarna, vem som betalt trafikskatten osv.

Jag kan vara helt transparant och säga så här: du kan skriva bilen i en förälders namn och inget försäkringsbolag kommer att någonsin komma på dig förrän det händer något. Händer det däremot någonting som blir ett försäkringsärende, t.ex att bilen blir stulen, du blir påkörd, någon vandaliserar bilen osv så kommer du aldrig undan och du kommer att bli utan ersättning.

Därför brukar jag just säga det att då är det lika bra att bara teckna en trafikförsäkring och sen hoppas på att det inte händer någonting. Resultatet kommer nämligen att vara detsamma ifall någonting händer.

Och hur ska försäkringsbolaget ta reda på allt det där?

Man kan ha oturen att föräldrarna ber en att köra bilen till verkstad,besiktning etc? Så med andra ord får man aldrig köra någon annans bil och det medföra att man inte behöver kryssa i rutan kommer någon under x ålder att bruka bilen som vissa försäkringsbolag har. För att lånar någon bilen så får man ingen hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Är det egentligen värt att ha något annat än halv/trafikförsäkring på en bil från 2010? Den kan väl inte gå på 20k/år?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Och hur ska försäkringsbolaget ta reda på allt det där?

Man kan ha oturen att föräldrarna ber en att köra bilen till verkstad,besiktning etc? Så med andra ord får man aldrig köra någon annans bil och det medföra att man inte behöver kryssa i rutan kommer någon under x ålder att bruka bilen som vissa försäkringsbolag har. För att lånar någon bilen så får man ingen hjälp.

Som jag skrev ovan så blev min kompis utan ersättning för att han betalde lånet på bilen.

Kan ju ta ett exempel: Om du bor hemma (enda barnet över 16) och din far har Volvo S90 som han brukar och din mor har en några år gammal toyota aygo, sen köps det plötsligt en tredje bil (normal bruksbil, ingen veteranare eller sportbil)....
Då börjar ju kanske misstanke fattas...
Då kanske de helt enkelt bara går och frågar grannarna på ett lite lurigt sett om vem som "oftast" använder vilken bil.
Utifrån det så nekar de sen helt enkelt ersättning när något händer, detta kan du ju givetvis överklaga ända upp i rätten med risken att du då även får stå för rättegångskostnader + advokatarvoden.

Det är alltså ingen "rättighet" att få något utbetalat av ett försäkringsbolag, du ingår ju ett avtal med dem och finner de då att du har brutit mot något av villkoren i avtalet kan de helt enkelt neka utbetalning.

Permalänk
Medlem

Har Avensis -06 och betalar 5499kr om året för halvförsäkring + tillägg viltskada och vindruta

det är en 2.2 liters diesel med 177 hästars med turbo och jag är 25

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag vet att min clio 2013 skulle stiga med 600 kr månaden om jag hade bockat i att en under 23 år kommer att använda bilen ..
Har dotter på 23 år nu tur för mig att hon inte har körkort än..

Straff priser har dom haft länge kollar man noga är det skillnad på om det är man eller kvinna som står för bilen med ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Och hur ska försäkringsbolaget ta reda på allt det där?

Man kan ha oturen att föräldrarna ber en att köra bilen till verkstad,besiktning etc? Så med andra ord får man aldrig köra någon annans bil och det medföra att man inte behöver kryssa i rutan kommer någon under x ålder att bruka bilen som vissa försäkringsbolag har. För att lånar någon bilen så får man ingen hjälp.

Jag kan så klart inte gå in på detalj hur en skadereglerare jobbar men tro mig, det är som sagt oerhört lätt för en skadereglerare att kunna avgöra ifall det är ett försäkrat intresse eller ej.

Vad de i korta drag gör är att kolla efter mönster och inte på endast en specifik sak. Sitter de med x antal hundra liknande case (just försäkrat intresse är ett av de vanligaste förekommande skadeanmälningarna från personer under 25 år) under ett år så vet de nästan direkt vad det handlar om och så fort de får det bekräftat så utgår ersättningen.

Jag vet inte hur många "supersnillen" som jag pratat med som tror att de är så smarta som tror att de kan lura försäkringsbolagen och själv sitter man bara där och försöker hålla minen och inte säga till kunden "tror du verkligen på det där själv eller är du helt jävla dum i huvudet?".

Permalänk
Medlem

Utan att ta hänsyn till din ålder och var du bor så är det åt helvete för hög premie.

Alternativen du har är att ringa runt bland olika bolag, ändra försäkringsgrad, halvförsäkring kanske räcker?

Hjälper inget av detta så är det bara att köpa en "billigare" bil..

Efter att jag fyllde 30 så sparar jag kopiösa mängder pengar på försäkring.
Min Skoda 2013 helförsäkrad kostar 4500:- per år..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Inget fel på marknadsekonomi. Folk får sätta vilka priser de vill på deras tjänster, sätter de höga priser så får konkurrenterna mer utrymme att ta deras kunder. Dock är har vissa bilar onödigt hög miljöskatter etc.

Ja röstade nej, då jag både tycker 20 000kr/året i försäkring samt 100 000kr för en bil när man är 21 år är för mycket, nu kan det dock finnas omständigheter att man som 21 åring behöver ha en sådan bil. T.ex. att man bor på landet och har ett fast jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Anledning till att försäkringar för unga män (18-25 år) är såpass dyr är just för att det är denna grupp individer som är inblandade i, med hästlängder, mest trafikolyckor (cirka 50%) sett till hur många bilister av totalen de utgör (cirka 15%).

Surt, jag vet. Ska själv ta körkort snart och vet inte hur värt det kommer vara att införskaffa egen bil istället för att låna föräldrarnas då och då. Men så ser situationen ut, inte mycket man kan göra åt saken. Samtidigt förstår man försäkringsbolagen, att stå för reparationskostnader är inte gratis (duh).

Har du källa på detta?
Jag vet att unga män är överrepresenterade, men det känns som lite väl höga siffror.

Drar du statistik ur röven tro? Prove me wrong ;).

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Avstängd

bor du i en storstad? skriv den isåfall på nån äldre som bor på landet

flyttade från Ljungby till malmö en gång i tiden.. då höjdes min premie på en gammal mazda från 3000 till 10 000 ..så jag fick flytta tillbaka igen "på pappret" är ju inte skäligt liksom

Permalänk
Medlem

@Sandia: Du skall alltid kolla med flera försäkringsbolag.

Permalänk
Medlem

Aktsam och länsförsäkringar har varit billigast för mig. Brukar skilja flera tusen mellan de olika bolagen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB