Permalänk
Medlem

Hur välja cykel nuförtiden?

Hallå,

Tänkte försöka hitta en cykel till sommaren och har tittat runt lite på nätet. Frågan till er är vart jag hittar en cykel som passar mig, skulle gärna vilja ha något som går att använda på grusvägar men primärt landsväg. Det närmaste jag kommit är hybridcyklar, till viss del mountainbikes, problemet här är att de säljs utan tillbehör jag skulle vilja ha och det känns som ett helvete att få till det. Förr hittade man lätt något med grövre däck, belysning, lås samt pakethållare, finns det något liknande idag utan att välja gubbcykel?

  • Minst 26"

  • Fram/bakljus

  • Pakethållare

  • Rakt styre (inga krokigheter här inte)

  • Gärna dämpare fram

  • Växlar (18+)

  • Lås

  • Stöd

  • Stänkskärmar

  • För längd 185 cm

  • 0 - 10 000 kr

/DS

Permalänk
Medlem

Ett mycket klurigt problem, det får jag ge dig. Men om vi tänker något med dämpare fram och grövre däck så skulle jag rekommendera dig att söka efter mtb hardtail. Det är nog något i den stilen du är ute efter.

EDIT! Juste! Sikta på en cykel med 29" hjul. Det kommer göra underverk!

Edit 2: Sen bör du se till att du har hydrauliska skivbromsar (pålitliga) samt växelfamilj deore eller högre om du kör på shimano

Permalänk
Medlem

Kanske något i stil med denna? canyon al 5.9 med det förutsätter att du kan leva med en sån pakethållare man monterar på sadelstolpen. Annars kanske nån hybrid med andra däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

Kanske något i stil med denna? canyon al 5.9 med det förutsätter att du kan leva med en sån pakethållare man monterar på sadelstolpen. Annars kanske nån hybrid med andra däck.

Är det bara batterier som gäller för belysningen nu?
(kan inte se gamla hederliga rotor-mot-däck lösningarna)
(iofs så är ju inte USB/batteriladdning ett större problem)

Permalänk
Avstängd

@Dalton Sleeper:
man föredrar dynamonav i så fall, värt att investera i sådan, om du vill slippa besvär med belysning.
du kan säkert köpa gammaldags dynamo, men är inte värt besvärt besväret.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det bara batterier som gäller för belysningen nu?
(kan inte se gamla hederliga rotor-mot-däck lösningarna)
(iofs så är ju inte USB/batteriladdning ett större problem)

Har inte sett såna generatorer på en ny cykel på i alla fall 15-20 år, förmodligen för att de lös så svagt att de inte fyller mer funktion än en reflex för att hålla en synlig i natten, och för att de allra flesta lät som in i helvete när man cyklade. Tror att det är LED-belysning som gäller nu, och då med batteri.

När du säger lås antar jag att du menar att det ska finnas ett litet lås inbygg i cykeln? Är väl inget större problem att fixa ett ordentligt lås som du bara köper till? Har man ingen väska för dem finns ju alltid möjligheter att montera en hållare på cykeln.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Nejdå, däremot är jag skeptisk till att mtb cyklarna har någon form av dynamo (jag har råkat intresserat mig av lite mtb på sistone, så mina tips är rimligtvis skapligt ensidiga). Men om man skulle se till 'vanliga' herr och damcyklar så sitter dynamon dold i framnavet och den påverkar på något magiskt vis inte heller rullmotståndet. Jag tror inte heller att det skulle vara jättesvårt att fixa även om det är dämpning i fram. Jag skulle rekomendera att då går iväg till någon lokal butik o hör vad de har och hur de tänker. Sen när det väl kommer till att köpa cykeln i fråga kan man spara några tusen på att beställa från nätet. Med nackdelen att man då inte kan provcykla.

Permalänk
Medlem

Du behöver specificera primärt användningsområde, dvs transportcykling eller träning etc, för att få lite bättre tips på modeller. Jag har t ex tre olika cyklar för olika ändamål.
Googla på lite moderna cykeltyper och se om du hittar något som passar
"gravel bike"
"cyclocross"
"commute bike"

Gällande dämpad gaffel på en cykel som mest går på asfalt så avråder jag dig. Visst, det kan vara plush, men adderar mest vikt och behöver servas. Lär dig att rycka i styret om du skall uppför trottoarkanter osv. Behöver du dämpning - se till att ha däcksvolym, det är den enklaste och billigaste vägen till komfort.

Växlar - du behöver sannolikt bara 10/11 eller 20/22 om du köper en modern cykel med modern drivlina.

Jag är cykelnörd sedan flera år tillbaka och cykelpendlar året runt på moddad cyclocross, cyklar i skog på heldämpad mtb och fikacyklar långdistans på racer.

Läs mer på http://happyride.se/ om du vill vara seriös, där finns många reportage, ett forum med blandad kvalitet och även en köp&sälj. Det enklaste valet är att kolla blocket efter begagnat i ditt närområde.

Lycka till - att cykla är frihet och oberoende

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Det du söker är en Cube-cykel ur deras Travel-serie.

Tex. denna:

http://www.bikester.se/466807.html

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

EDIT! Juste! Sikta på en cykel med 29" hjul. Det kommer göra underverk!

Vad tänker du på för underverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Har inte sett såna generatorer på en ny cykel på i alla fall 15-20 år, förmodligen för att de lös så svagt att de inte fyller mer funktion än en reflex för att hålla en synlig i natten, och för att de allra flesta lät som in i helvete när man cyklade. Tror att det är LED-belysning som gäller nu, och då med batteri.

När du säger lås antar jag att du menar att det ska finnas ett litet lås inbygg i cykeln? Är väl inget större problem att fixa ett ordentligt lås som du bara köper till? Har man ingen väska för dem finns ju alltid möjligheter att montera en hållare på cykeln.

Angående generatorn så ligger det något i det du säger
Angående lås så håller jag med dig, jag tänkte bara på att det blir onödig packning men ett låsfäste skulle ju sitta riktigt bra!

Skrivet av Näbbdjuret:

Du behöver specificera primärt användningsområde, dvs transportcykling eller träning etc, för att få lite bättre tips på modeller. Jag har t ex tre olika cyklar för olika ändamål.
Googla på lite moderna cykeltyper och se om du hittar något som passar
"gravel bike"
"cyclocross"
"commute bike"

Gällande dämpad gaffel på en cykel som mest går på asfalt så avråder jag dig. Visst, det kan vara plush, men adderar mest vikt och behöver servas. Lär dig att rycka i styret om du skall uppför trottoarkanter osv. Behöver du dämpning - se till att ha däcksvolym, det är den enklaste och billigaste vägen till komfort.

Växlar - du behöver sannolikt bara 10/11 eller 20/22 om du köper en modern cykel med modern drivlina.

Jag är cykelnörd sedan flera år tillbaka och cykelpendlar året runt på moddad cyclocross, cyklar i skog på heldämpad mtb och fikacyklar långdistans på racer.

Läs mer på http://happyride.se/ om du vill vara seriös, där finns många reportage, ett forum med blandad kvalitet och även en köp&sälj. Det enklaste valet är att kolla blocket efter begagnat i ditt närområde.

Lycka till - att cykla är frihet och oberoende

Det handlar inte om träning direkt, visst för motionens skull men i det stora draget hobbycyklande till bad, fik och lite roamande på "landet". på vilket sätt behöver dämpningen servas?

Skrivet av Llhweiir:

Det du söker är en Cube-cykel ur deras Travel-serie.

Tex. denna:

http://www.bikester.se/466807.html

Se där, första jag sett som faktiskt har prylarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

Men om man skulle se till 'vanliga' herr och damcyklar så sitter dynamon dold i framnavet och den påverkar på något magiskt vis inte heller rullmotståndet.

Någon form av induktionsladdning då förmodar jag, dvs ingen fysisk kontakt.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Har själv en sådan här fast äldre modell.
http://www.crescent.se/cyklar/hybrid/angso-24-vxl/
Sen köp till valfri pakethållare (kanske en som sitter på sadelstången för lite "råare" utseende?) och belysning. Kan rekomendera:
http://www.clasohlson.com/se/Cykelbelysning-LED-Sigma-Lightst...
med laddare, och vilken jäkla baklykta som helst duger. min för 49:- på biltema håller fortfarande batterierna efter tre år.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Det du söker är en Cube-cykel ur deras Travel-serie.

Tex. denna:

http://www.bikester.se/466807.html

Fast hur kul är det att rulla runt på en 16 kg tung hoj?

Visst, skall man uppfylla _alla_ TS krav så hamnar man nog där men roligt blir det inte. Min "fulhoj" väger 11,5 kg (visserligen utan pakethållare och lysen) och den tycker jag är ett härke att släpa sig runt på jämfört med fin-cykeln (8,5-9 kg).

Skrivet av Dalton Sleeper:

Angående generatorn så ligger det något i det du säger
Angående lås så håller jag med dig, jag tänkte bara på att det blir onödig packning men ett låsfäste skulle ju sitta riktigt bra!
Det handlar inte om träning direkt, visst för motionens skull men i det stora draget hobbycyklande till bad, fik och lite roamande på "landet". på vilket sätt behöver dämpningen servas?
Se där, första jag sett som faktiskt har prylarna

1) De små lås som sitter på cyklarna från fabrik, antingen fastsvetsade eller med buntband, är inte godkända och tar bara några sekunder för en tjuv att slå sönder. De hindrar väl Alkis-Arne och Sture Student som bara vill ta sig hem snabbt från krogen men inte någon som verkligen vill ha cykeln.
2) Billiga dämpare är just det, billiga. Grova i känslan, tunga och dålig dämpning. Packningarna behöver bytas och oljan luftas, det är kladdigt som fasen. Lyft på styret och använd bredare däck med lite mindre luft i.
3) Varför inte bockstyre? Det är både bekvämare att hålla i och du får fler möjligheter att variera hur du håller i styret => mindre tröttsamt. Moderna bromshandtag går att manövrera både uppifrån och nere i bocken, de har också inbyggda växelreglage så du behöver inte släppa styret för att växla (som på gamla 70- och 80-talshojar).

Tyvärr har du glömt (eller prioriterat bort) det i mitt tycke viktigaste: skivbromsar. Det om något gör underverk jämfört med sliriga fälgbromsar med klossar som måste bytas och justeras, dessutom är det mycket lättare att justera bromskraften med skivor så att man slipper hjullåsning (speciellt med hydrauliska).

Om vi skall begränsa oss till hybrid/trekking-cyklar med rakt styre så har både Nishiki och Crescent många fina modeller i TS prisklass. Alla har inte allt men en pakethållare och lyse går ju lätt att eftermontera. De finns både med och utan dämpad framgaffel men ffa med skivbromsar:

Nishiki Pro SLD är en klassiker, Comp en annan. Crescent har flera varianter: Zepto (cyclocross med bockstyre), Zetta, Pico och Helag (med dämpare). Alla dessa väger in på 12 kg eller mindre (förutom Helag på 13,7).

Den stora fördelen med Nishiki och Crescent är att de finns hos nästan varenda cykelhandlare så att TS kan provcykla några olika modeller. Det är stor skillnad på cykel och cykel, två hojar som ser lika ut på pappret kan kännas väldigt olika beroende på geometri och sittställning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:

Jag kan varmt rekommendera Cube's cyklar. Vettiga i pris men av god kvalitet - vissa andra märken gör dumsnåla besparingar - och får då en cykel som funkar bra och ser bra ut ett år eller två, men som sedan börjar ras. Min upplevelse är att Cube är ett av de bättre märkena man kan få som prismedveten konsument. Går att beställa från Tyskland, jag brukar alltid köpa min cyklar därifrån. Jag har själv en Cube Cross av en lite äldre modell som jag cyklat på i cirka 6 år - har bara behövt en större reparation, och det var orsakat av en olycka.

Min cykel - fast av årets modell:
http://www.bikester.se/466755.html

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Skulle rekommendera någon lite bättre modell från Tunturi. Bästa cykel jag har haft! Vridstyv ordentlig ram, bra sadel och styre och med riktiga skärmar och pakethållare. Såklart blev den stulen så jag köpte en Monark med aluminiumram istället...Vilket skit det är!

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Har inte sett såna generatorer på en ny cykel på i alla fall 15-20 år, förmodligen för att de lös så svagt att de inte fyller mer funktion än en reflex för att hålla en synlig i natten, och för att de allra flesta lät som in i helvete när man cyklade. Tror att det är LED-belysning som gäller nu, och då med batteri.

När du säger lås antar jag att du menar att det ska finnas ett litet lås inbygg i cykeln? Är väl inget större problem att fixa ett ordentligt lås som du bara köper till? Har man ingen väska för dem finns ju alltid möjligheter att montera en hållare på cykeln.

Har generator i navet fram på min Monark, hade även det på min gamla Cykel. Lampan är LED såklart och sjukt stark! Det är alltså ingen synlig dynamo och den har också ingen friktion som gör rullet sämre. Sjukt smidigt att bara trycka igång lampan och slippa batterier.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Har generator i navet fram på min Monark, hade även det på min gamla Cykel. Lampan är LED såklart och sjukt stark! Det är alltså ingen synlig dynamo och den har också ingen friktion som gör rullet sämre. Sjukt smidigt att bara trycka igång lampan och slippa batterier.

Ja, såg det sen i en senare post att det finns nya varianter, som verkar 10 gånger smartare! Iof har jag aldrig tyckt att det varit problem med batteri, men skönt att slippa tänka på ändå.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Bästa du går till http://happyride.se och kolla på deras forum eller fråga där.

Satsa på 27.5 eller 29". 26" hjul ersätter av 27.5hjul

XXL har bra cyklar som de kan ordna du med alla de tillbehör du behöver färdig montera.

Permalänk
Medlem

Nä tacka vet jag en kärring honda, en sådan där komplett damcykel med korg på styret som man smidigt kan förvara småsaker när man cyklar. Inte finns det någon stång men kan slinta och få upp i skrevet heller:D

Permalänk
Medlem

wroom, wroom..

http://www.zelenavozila.com/#!cromotor/c1ger

https://www.youtube.com/watch?v=0141WK6dsnQ

Skämt å sido, såklart inget seriöst förslag kostar mer, stöldbegärligt och t.o.m olagligt (som trampcykel) i vårt avlånga land.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla förslag och kommentarer, har lite att gräva i till semestern

Permalänk
Avstängd

Ett cykelmärke jag har mycket god erfarenhet av är MERIDA. De trampade väl tom hem en (eller flera) OS Guld på just märket MERIDA. Finns i prisklasser från lite drygt 4.000 kronor och uppåt.

http://www.merida.se/cyklar/mtb

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kan tänka dig att skruva fast ett lås själv så är detta dina krav >

http://www.evaldsmtb.se/familj-sport/sport-trekking/kalkhoff-...
Jag har själv en Kalkhoff men med interna växlar i stället som vinterpendelcykel och åker just nu Nishiki pro sld som sommarpendlare men den blir dyrare om du ska ha ljus och skärmar/lasthållare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att kolla in ett cykelforum, där hade jag ställt min fråga om jag var dig
PM:a om du är osäker på vart du hittar dessa forum.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Bygg en egen!
Jag slängde ihop min nuvarande cykel som jag pendlar med online. Beställde hem delar efter mina egna behov och monterade den själv. Busenkelt, lite billigare än att köpa färdigt, och ganska roligt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocken Bruse:

Ett cykelmärke jag har mycket god erfarenhet av är MERIDA. De trampade väl tom hem en (eller flera) OS Guld på just märket MERIDA. Finns i prisklasser från lite drygt 4.000 kronor och uppåt.

http://www.merida.se/cyklar/mtb

Fast det var knappast en 4000 kr-cykel någon tog hem OS-guldet på, inte ens en 10000 kr-hoj. Det är tom tveksamt om 40000 kr räcker.

I övrigt skulle det där argumentet kunna användas för i stort sett vilket större märke som helst, det betyder egentligen bara att de betalat tillräckligt bra för att en världsstjärna (eller snarare ett stall) skall köra på deras cyklar, det är knappast cykeln som avgör vem som vinner. Med det sagt så är Merida bra grejer, de har kämpat hårt för att ta sig in på den svenska marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Om vi tittar lite på Merida hybrid, vilken skulle vara den mest prisvärda "balanserade" modellen?
Förstår mig inte riktigt på alla dessa delar, vilka som är kassa och vilka som klassas som bra. Denna modell har hydralbromsar, hyfsad vikt, däck och utseende, dock med växelreglaget Trigger, är Shimano att föredra?

Edit: Vad säger ni om denna?