Asus förbereder 4K-skärm med 144 Hz och IPS-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

varför tror folk man måste ha 144 i fps för att "känna" skillnaden?

Du menar 144Hz? Nu vet jag inte om det just måste vara 144Hz, men jag byggde en dator åt en bekant som har en 144Hz skärm, och fyfan vilken skillnad det är jämfört med 60Hz! När jag väl kom in i Windows så lekte jag bara runt med musen helt fascinerad. Har dock läst att det inte ska vara någon större skillnad mellan 100 vs 144Hz.

Om du verkligen menar 144FPS så låter det som att du tror att man inte behöver uppnå 144FPS för att uppleva mjukheten av 144Hz? Trycker ditt grafikkort ut säg 80FPS så spelar det ju ingen roll om du har en 144Hz skärm, grafikkortet måste ju matcha skärmens frekvens för att utnyttja den till fullo.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Många klagar på glow också, ips är inte perfekt teknik tycker e-ips är bättre teknik för allround använding, synd tillverkningen har lagds ner.

Får hoppas asus släpper en adaptive-sync skärm och inte g-sync (men är ju rog skärm, så kan ju inte hoppas på för mycket).

Skickades från m.sweclockers.com

IPS-glow kommer man nog inte undan, absolut. Men att det är "extra mycket" (kanske överdrivs?) på dessa spelskärmar är vad som är skrämmande då de kostar så pass mycket. Men som jag skrev innan så är det mer än bara glow som det verkar vara problem med.

Det är så pass udda fel på en del också, sånt som borde ha hittats under en kvalitetskontroll...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Du menar 144Hz? Nu vet jag inte om det just måste vara 144Hz, men jag byggde en dator åt en bekant som har en 144Hz skärm, och fyfan vilken skillnad det är jämfört med 60Hz! När jag väl kom in i Windows så lekte jag bara runt med musen helt fascinerad. Har dock läst att det inte ska vara någon större skillnad mellan 100 vs 144Hz.

Om du verkligen menar 144FPS så låter det som att du tror att man inte behöver uppnå 144FPS för att uppleva mjukheten av 144Hz? Trycker ditt grafikkort ut säg 80FPS så spelar det ju ingen roll om du har en 144Hz skärm, grafikkortet måste ju matcha skärmens frekvens för att utnyttja den till fullo.

så du menar att du inte känner skillnad på en 60hz och en 144hz när du spelar ett spela med ca 80 fps konstant? skillnaden är grov, du behöver inte upp till 144 fps för att det ska vara skillnad.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Du menar 144Hz? Nu vet jag inte om det just måste vara 144Hz, men jag byggde en dator åt en bekant som har en 144Hz skärm, och fyfan vilken skillnad det är jämfört med 60Hz! När jag väl kom in i Windows så lekte jag bara runt med musen helt fascinerad. Har dock läst att det inte ska vara någon större skillnad mellan 100 vs 144Hz.

Om du verkligen menar 144FPS så låter det som att du tror att man inte behöver uppnå 144FPS för att uppleva mjukheten av 144Hz? Trycker ditt grafikkort ut säg 80FPS så spelar det ju ingen roll om du har en 144Hz skärm, grafikkortet måste ju matcha skärmens frekvens för att utnyttja den till fullo.

Skrivet av xarl:

så du menar att du inte känner skillnad på en 60hz och en 144hz när du spelar ett spela med ca 80 fps konstant? skillnaden är grov, du behöver inte upp till 144 fps för att det ska vara skillnad.....

Jag tror att ni två egentligen håller med varandra men ni missförstår också varandra. Ni båda säger att det är en skillnad emellan 144Hz och 60Hz och visst behöver man 144fps för att få ut maximalt utav skärmen, men även vid 80fps så ger det ett skönare flyt än 60/80fps på en 60Hz skärm.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av enbom:

IPS-glow kommer man nog inte undan, absolut. Men att det är "extra mycket" (kanske överdrivs?) på dessa spelskärmar är vad som är skrämmande då de kostar så pass mycket. Men som jag skrev innan så är det mer än bara glow som det verkar vara problem med.

Det är så pass udda fel på en del också, sånt som borde ha hittats under en kvalitetskontroll...

Det jag sett på vanlig IPS har dessa mer glow och sämre betraktningsvinklar än e-ips (vist panelen är ju inte perfekt, men för hos som inte behöver perfekt bild, utan bara bra och jämn bild är den riktigt bra).

Det håller jag med om, ASUS och även Acer verkar ju bara pumpa ut skärmar som även är sämre än gamla panelerna (som var låsta till 60Hz), så något har AUO gjort så dessa är sämre (antingen för att spara pengar eller för att kunna nå 144hz och högre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

så du menar att du inte känner skillnad på en 60hz och en 144hz när du spelar ett spela med ca 80 fps konstant? skillnaden är grov, du behöver inte upp till 144 fps för att det ska vara skillnad.....

Självklart är det skillnad på att spela i 80FPS på en 144Hz skärm gentemot en 60Hz skärm, 60Hzaren låser ju skiten till 60FPS. Tror som sagt att jag missförstod dig, så skitsamma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Hoppas att den släpps snart

Permalänk
Medlem

@xarl:

Jag förstår vad du menar

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi