Någon som beställt DNA-test?

Permalänk
Medlem

Någon som beställt DNA-test?

Hej!

Är nyfiken på att beställa ett DNA-test för att se vart man kommer ifrån, hittade detta och undrar om det är en seriös firma?
Någon om gjort något liknande?

http://dna.ancestry.se/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av griid:

Hej!

Är nyfiken på att beställa ett DNA-test för att se vart man kommer ifrån, hittade detta och undrar om det är en seriös firma?
Någon om gjort något liknande?

http://dna.ancestry.se/

Inte för jag vet nåt om deras DNA-test, men ancestry.se är väl rätt välkänd om jag inte minns fel?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4ktforskningsprogram

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

ancestry känner jag igen från reklamen. Så man kör ett DNA test och man får upp en databas på alla sina släktingar eller vad?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem

Har varit nyfiken på att göra något sånt själv. Har inte hört talas om just Ancestrys tjänst innan dock.

Permalänk
Medlem

Nja jag tror inte Ancestry är det bästa alternativet för DNA-test - kanske du ska kika på den här FB-gruppen för att få mer kött på benen.

https://www.facebook.com/groups/dnaanor/

Permalänk
Medlem

Det har blivit ganska vanligt med att beställa DNA-tester.

Det finns tre bolag som gör dessa tester och som har egna databaser där resultatet jämförs med andra som testat sig och på så sätt skapar listor över nära och avlägsna släktingar. 23andM e har inriktning på sjukdomar, men har också släktinriktning.

Ancestry är stora, men deras test är i första hand för att koppla ihop de som redan har släktträd ( och betalar abonnemang).

FTDNA är det företag som har de mest renodlade testerna, som också har den största andelen skandinaver (23andMe och Ancestry har stor amerikansk dominans).

I dagsläget är också FTDNA den billigaste lösningen när det gäller släkt inom de senaste 2-400 åren. Vill man gå vidare med djupare undersökning av sin bakgrund, flera tusen år bakåt så är det bara FTDNA som har dessa tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

ancestry känner jag igen från reklamen. Så man kör ett DNA test och man får upp en databas på alla sina släktingar eller vad?

Nej släktingar kan dom inte visa, antagligen har ju inte dina släktingar, eller någon annans, alla ha tagit DNA-test. Du får veta ungefär hur stor del skandinavisk du är, hur stor del asiatisk osv. Om man nu är det. Kanske är man 100% skandinavisk enligt testet, har inte prövat så vet inte riktigt säkert med du kan ju kolla hemsidan

Permalänk
Medlem

Här har du länken till en DNA-förening som är mycket hjälpsamma:

www.ssgg.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte göra DNA test för nöjes skulle utan medgivande från alla mina nära släktingar. Det är inte bara mitt utan även deras DNA som sekvenseras. Det är möjligt att vissa av dom inte vill att känsliga uppgifter som deras DNA landar i företags databaser där det sedan kan spridas vidare.

Permalänk
Skrivet av Bengti:

Det har blivit ganska vanligt med att beställa DNA-tester.

Det finns tre bolag som gör dessa tester och som har egna databaser där resultatet jämförs med andra som testat sig och på så sätt skapar listor över nära och avlägsna släktingar. 23andM e har inriktning på sjukdomar, men har också släktinriktning.

Ancestry är stora, men deras test är i första hand för att koppla ihop de som redan har släktträd ( och betalar abonnemang).

FTDNA är det företag som har de mest renodlade testerna, som också har den största andelen skandinaver (23andMe och Ancestry har stor amerikansk dominans).

I dagsläget är också FTDNA den billigaste lösningen när det gäller släkt inom de senaste 2-400 åren. Vill man gå vidare med djupare undersökning av sin bakgrund, flera tusen år bakåt så är det bara FTDNA som har dessa tester.

Hur ska man kunna kolla upp släkt flera hundra år bak i tiden när DNA upptäcktes för mindre än hundra år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej släktingar kan dom inte visa, antagligen har ju inte dina släktingar, eller någon annans, alla ha tagit DNA-test. Du får veta ungefär hur stor del skandinavisk du är, hur stor del asiatisk osv. Om man nu är det. Kanske är man 100% skandinavisk enligt testet, har inte prövat så vet inte riktigt säkert med du kan ju kolla hemsidan

Aa ok xD Ja det låter ju mer logiskt Jag tänkte inte längre än näsan räckte

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@UsAndThem: Jag själv släktforskar inte via DNA utan i historiska arkiv främst på Riksarkivet (SVAR) så jag har inga stora kunskaper i den här frågan utan bara lite grundläggande saker som jag snappat upp i de släktforskarforum jag är medlem i.

Istället måste jag länka till lite källor så får du läsa själv:

http://ssgg.se/verktyg-och-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag skulle inte göra DNA test för nöjes skulle utan medgivande från alla mina nära släktingar. Det är inte bara mitt utan även deras DNA som sekvenseras. Det är möjligt att vissa av dom inte vill att känsliga uppgifter som deras DNA landar i företags databaser där det sedan kan spridas vidare.

Tror knappast det sprids vidare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Var inte kontentan precis på tv av sådana här tester att man får veta att du är 100% Neandertalare eftersom man betalar för sånna här ovetenskapliga tester?

Permalänk
Medlem

@griid: Det är en ganska naiv syn med tanke på hur dagens samhälle ser ut.
Företag vill ju gärna veta vart du surfar, hur du surfar osv så att de kan rikta reklamen.
Det finns folk som är ute efter användares lösenord till diverse tjänster för att kunna nyttja dessa.
Kontokortsnummer är ju ett välkänt område och vad som kan ske med denna info.

Bara för att just nu, idag, 2016-06-02, det inte finns någon direkt synlig anledning till att hålla DNA hemligt och borta från klåfingriga så betyder det inte att det kommer fortsätta så i framtiden.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Var inte kontentan precis på tv av sådana här tester att man får veta att du är 100% Neandertalare eftersom man betalar för sånna här ovetenskapliga tester?

Enligt vem? Sedan när är DNA ovetenskapligt?

Här är en video av två personer som gjorde just detta via 23&Me: https://www.youtube.com/watch?v=Zdw4ozDD2XU&t=2m50s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Sedan när är DNA ovetenskapligt?

DNA (-analys) är inte ovetenskapligt men att fastställa nära släktskap kan väl bara vara intressant om man inte känner sitt ursprung och då måste ju ens syskon eller föräldrar också finnas i den databasen.

Men kanske man kan ha sådana databaser för att söka brottslingar i, hoppas polisen får tillgång till dem för att söka efter gärningsmän i olösta brottsfall!

Däremot kan man nog få reda på om man har förhöjd risk för vissa (ärftliga) sjukdomar i och med ett DNA-test. Men det skulle inte jag vilja veta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tror knappast det sprids vidare.

Precis som föregående person som citerade dig måste jag instämma... Vet inte hur gammal du är men om du kollar utvecklingen senaste åren och jämför med för 10 eller 15 år sedan så märker man hur snabbt det accelererar.
Man kan omöjligen veta hur all information och data som samlas om oss kommer att användas om 20 år eller mer.. Men man bör vara väldigt aktsam även om det just idag verkar som inget används emot en.. Dock börjar det sakta men säkert hända saker redan nu som känns skrämmande..

Tänk bara alla som la ut sina värsta supa bilder när Facebook var nytt.. Redan där på så kort tid kan man se utvecklingen där man först trodde något var privat till att du enkelt kan bli nobbad i en anställnings situation baserat på din Facebook profil... Tänk dig framtiden då...

Och nu handlar det om DNA... Inte en chans att jag skulle skicka mitt DNA frivilligt till någon.. Särskilt inte staten eller ett vinstdrivande företag..
Men alla gör sina egna beslut men att tro att det aldrig skulle spridas vidare eller användas på något annat sätt i framtiden är väldigt naivt baserat på utvecklingen vi ser redan nu..
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

DNA (-analys) är inte ovetenskapligt men att fastställa nära släktskap kan väl bara vara intressant om man inte känner sitt ursprung och då måste ju ens syskon eller föräldrar också finnas i den databasen.

Att fastställa nära släktskap är inte ens vad de här testerna är till för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Precis som föregående person som citerade dig måste jag instämma... Vet inte hur gammal du är men om du kollar utvecklingen senaste åren och mer med för 20 år sedan så märker man hur snabbt det accelererar.
Man kan omöjligen veta hur all information och data som samlas om oss kommer att användas om 20 år eller mer.. Men man bör vara väldigt aktsam även om det just idag verkar som inget används emot en.. Dock börjar det sakta men säkert hända saker redan nu som känns skrämmande..

Tänk bara alla som la ut sina värsta supa bilder när Facebook var nytt.. Redan där på så kort tid kan man se utvecklingen där man först trodde något var privat till att du enkelt kan bli nobbade i en anställnings situation baserat på din Facebook profil... Tänk dig framtiden då...

Skickades från m.sweclockers.com

Om de skriver att det är sekretessbelagt så måste man lita på det. Visst kan databaser bli kapade. Vet inte hur gammal du är heller och det bryr jag mig inte om. Det är alltid mycket kritik från de oroliga och de som vet bäst. Varför detta ens disskuteras är väl oviktigt. Jag ville ha hjälp att hitta en bra tjänst vilket jag inte får från de flesta. Kan moderator ta bort tråden?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tror knappast det sprids vidare.

Att datan sprids är snarare är regel än undantag.

23andMe som är ett av de största analysföretagen säger detta i sin privacy policy:

https://www.23andme.com/en-eu/about/privacy/
What happens if you do NOT consent to 23andMe Research?
If you do not complete a Consent Document or any additional consent agreement with 23andMe, your information will not be used for 23andMe Research. However, your Genetic Information and Self-Reported Information may still be used by us and shared with our third-party service providers to provide and improve our Services (as described in Section 4.a), and shared as Aggregate or Anonymous Information that does not reasonably identify you as an individual (as described in Section 4.d).

Att datan är anonymiserad hjälper inte mycket med tanke på hur ofta det visar sig att man kan identifiera individer i påstådd anonymiserad data.

Även om datan inte frivilligt delas av företaget så är datan ändå så värdefull att det är stor risk för dataintrång. Beroende på var datan lagras kan även myndigheter begära ut information mha subpoenas. I Sverige har vi PKU registret där polisen tidigare gick och plocka DNA bevis när de behövde. PKU registret skulle bara vara till för medicinsk forskning men ändamålsglidning händer förr eller senare.

Det är också oklart vad som händer med datan om företaget går i konkurs vilket hände det isländska företaget DeCODE.
https://www.wired.com/2009/11/dna/
But privacy advocates are concerned that Saga, whose primary interest is bottom-line profits, will opt to sell subscriber data — possibly in an anonymized form to researchers and pharmaceutical companies. Academic researchers have shown that anonymized data can be correlated with other data to identify people.

Helen Wallace, of GeneWatch UK, told the Times that the issue illustrates how customers that provide data for one purpose can never be certain how it might be used.

Slutsatsen är att om du delar med dig av din genetiska data kan du inte veta hur den kommer spridas eller användas och att dra tillbaka ditt samtycke i efterhand kan vara omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Om de skriver att det är sekretessbelagt så måste man lita på det. Visst kan databaser bli kapade. Vet inte hur gammal du är heller och det bryr jag mig inte om. Det är alltid mycket kritik från de oroliga och de som vet bäst. Varför detta ens disskuteras är väl oviktigt. Jag ville ha hjälp att hitta en bra tjänst vilket jag inte får från de flesta. Kan moderator ta bort tråden?

Neeej, ta inte bort tråden. Jag blev jätte nyfiken. Vi kan väl hoppas på mer OT istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Neeej, ta inte bort tråden. Jag blev jätte nyfiken. Vi kan väl hoppas på mer OT istället.

Blev också nyfiken efter jag såg en intervju med Knausgård om att han hade gjort ett sådant test. Sedan är det många bakåtsträvare som vill sprida rädsla och oro tyvärr. Blev besviken. Fick några trådar att gå på i alla fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Men alla gör sina egna beslut...

Alla gör sina egna beslut och får stå för konsekvenserna men när det gäller DNA sekvensering fattar man även beslut för sina släktingar. Det är därför jag tycker att det är god sed att fråga släktingarna om tillåtelse först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Om de skriver att det är sekretessbelagt så måste man lita på det. Visst kan databaser bli kapade. Vet inte hur gammal du är heller och det bryr jag mig inte om. Det är alltid mycket kritik från de oroliga och de som vet bäst. Varför detta ens disskuteras är väl oviktigt. Jag ville ha hjälp att hitta en bra tjänst vilket jag inte får från de flesta. Kan moderator ta bort tråden?

Du kan ju lugna dig lite till att börja med..
Sekretessbelagda? Var får du det ifrån..
Sen får du inte glömma att detta är ett offentligt forum. Även om du skapar en tråd så är det inte enbart för dig. Andra som undrar samma frågor kanske ramlar in här med redan idag eller om 1 år när dom söker i forums delen. Då är det inte fel med flera olika människors åsikt.. Och bara bra att ett enkelt påstående som "tror inte att det sprids vidare" kan bemötas av andra som tycker att man kan frågasätta lite mer än så på en såpass viktig fråga.
Frågade dig inte om åldern för jag misstänker att du är 10 år utan för att du kanske skulle kunna uppskatta en synpunkt från någon som vart med och sett utvecklingen de senaste 15 åren som jag skrev.. Att lacka på detta känns lite barnsligt dock..

Finns inte heller någon anledning för mods att ta bort tråden som sagt den är inte till för enbart dig. Informationen och sybpunkterna här är väsentlig för alla som vill läsa den även om du inte gillar det.. De kan dock låsa tråden ifall diskussionerna inte förs vidare.. Vilket brukar bli fallet när vissa reagerar väl hårt på att höra sånt de inte vill höra..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Alla gör sina egna beslut och får stå för konsekvenserna men när det gäller DNA sekvensering fattar man även beslut för sina släktingar. Det är därför jag tycker att det är god sed att fråga släktingarna om tillåtelse först.

Håller absolut med dig där.. Var inte det jag syftade på utan syftade mer på att man gör sitt egna beslut i att blint acceptera vad storföretagen med vinst i ögonen säger angående privacy policys just nu idag.. Eller att vara skeptisk och vaksam över att det kan ändras i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Enligt vem? Sedan när är DNA ovetenskapligt?

Du missförstår... DNA är inte ovetenskapligt, däremot hur dessa tester används för att tala om allt från hur din kroppsfysik är uppbyggd till vem du är släkt med.

Permalänk
Medlem

Vilket sammanträffande:
Regeringen vill genom en utredning se över möjligheterna att använda det så kallade PKU-registret för "brottsutredande ändamål". Miljontals svenskar finns i forskningsregistret, som innehåller blodprover från alla som är födda 1975 eller senare.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-vill-oppna-dna-re...

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: jag ska skicka in blodpudding å se vad man får för resultat

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

@Bozzeta: jag ska skicka in blodpudding å se vad man får för resultat

Nej gör inte det! 70% häst, 25 råtta och 5 okänd art lär svaret bli.