Intel planerar två nya processorfamiljer 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Kanske AMD ska satsa på att sätta till lite HBM på processorn istället för L4 eDRAM, om inte HBM är för långsamt för att ersätta eDRAM.

Tror latensen blir för stor, men det är en gissning. Det kan säkert bli en bra "L5" nivå... om vi bortser från all kostnad som tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det har pratats om att en eDRAM variant för stationära ska dyka upp, endera blir den Skylake-baserad, som Skylake 6785R, eller så dyker det upp eventuellt upp något på Kaby Lake.

Men har du missat det som skrevs om FCLK, en klocka för lite "uncore" saker i Skylake. Den var 800 MHz i de tidiga moderkorten, förväntat värde ska vara 1000 MHz och när det ändrades ökade också prestanda något med dGPU.

HardwareCanucks testade ju en rad spel i låg upplösning i samband med deras test av Broadwell-E, de har både med 6700K och 5775C. Det som är intressant här är 6700K numera är konsekvent snabbare än 5775C.

5775C presterar fortfarande lysande givet dess klockfrekvens, men enda vettiga anledningen till att idag välja 5775C över 6700K är om du verkligen har nytta av den lägre TDP. Valde själv en 5775C för ett mini-ITX bygge, men skulle inte välja den i en fullstor maskin.

Som jag sett så blir det bara på xeon i3 (skylake) som det kommer processorer med eDram

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

HardwareCanucks testade ju en rad spel i låg upplösning i samband med deras test av Broadwell-E, de har både med 6700K och 5775C. Det som är intressant här är 6700K numera är konsekvent snabbare än 5775C.

Tack för länken.
Dock verkar det som att dom kör sina CPU:er i stockhastighet, vilket ju inte är riktigt rättvist då i7-5775C går 3,3/3,7 GHz och i7-6700k går i 4,0/4,2 GHz.

Men det verkar ju onekligen som att 6700k har optimerats gentemot spel jämfört med 5775C sedan sweclockers gjorde sin recension.
Om inte annat så känns det ju som att Intel själva (och därmed moderkortstillverkarna) knappt bryr sig om Broadwell eller optimeringar därhän. :/

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Väntar tills 10mm cannonlake under 2017 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du blandar ihop Broadwell med Broadwell-E, det är två väldigt olika processor-familjer. Broadwell har en väldigt stor L4-cache som gör de processorerna mycket bra för spel, se Sweclockers recension.

Skrivet av Casper:

Det är ju då en skillnad på Broadwell-E och Broadwell. Broadwell (utan suffixet -E) presterar otroligt bra i spel, t.o.m bättre än dess efterträdare Skylake. Se test här.

Vad Thor menar är att Intel borde göra en uppföljare till Broadwell, alltså fortsätta satsa på L4-cache.

Den ni verkar syfta på heter Broadwell-DT och vad gäller Kaby Lake (som ursprungsinlägget jag citerade handlade om) så ser det ut som att versioner av den kommer få lite större mängder cache än tidigare och som det såg ut på de testerna som länkades så verkade Broadwell-DT bara ligga någon enstaka FPS bättre när inställningarna var på High och Ultra.

Jag vet inte hur ni tänker men om syftet är high-end gaming så spelar det inte någon roll för mig själv om man får mer eller mindre FPS med Medium-inställningar.

Fire Strike 1080, Standard - Skylake vinner över Broadwell-DT
DA:I 1080, High - Skylake har EN fps mindre än Broadwell-DT som lägstavärde, samma högstavärde.
The Witcher 3 1080, High - Skylake har EN fps mindre än Broadwell-DT som lägstavärde, samma högstavärde.
Skyrim 1080, Ultra - Skylake har EN fps mer än Broadwell-DT både på lägstavärdet och högstavärdet.
GTA V 1080, Ultra - Skylake har två fps mindre än Broadwell-DT på lägstavärdet.
Civ:BE 1080, High - Skylake har fyra respektive tre fps mindre än Broadwell-DT lägsta/högsta (2,6/3,3%)

Inte intressant för en tusenlapp extra (+33%) enligt mig, speciellt inte med DX12 och Vulkan på G och speciellt inte när Kaby Lake ser ut att kunna få en avsevärt större mängd cache än Skylake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att dom ska hålla på lägga dit massa HDCP och DRM, kan dom inte nyttja dom transistorerna till något vettigare...

Mins ilskan när detta var "nytt", folk skulle inte köpa Intel processorer mer utan sitta på sina AMD athlon och Opteron osv för det fans då inget DRM skydd i dessa. I dag så är folk lyckliga i sin totala inlåsning och begränsning med vad dom får och inte får göra med sina enheter och istället är tillägg i vad du får göra något "exklusivt" och ses som positivt att betala extra för.

Tack och lov finns det fria OS och DRM fria källor än i dag så man slipper bry sig om skit som HDCP.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tråkigt att dom ska hålla på lägga dit massa HDCP och DRM, kan dom inte nyttja dom transistorerna till något vettigare...

Du kan inte spela upp filmmaterial på.t.ex netflix eller bluray på pc utan detta stöd (i 4k då). Du har redan idag hdcp stöd i antingen cpun eller/och gpun (fast för 1080p).

Att detta skydd ska skydda mot piratkopiering är en myt (ingen gör som på vhs:sens tid, där man spelade in strömmande).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Mins ilskan när detta var "nytt", folk skulle inte köpa Intel processorer mer utan sitta på sina AMD athlon och Opteron osv för det fans då inget DRM skydd i dessa. I dag så är folk lyckliga i sin totala inlåsning och begränsning med vad dom får och inte får göra med sina enheter och istället är tillägg i vad du får göra något "exklusivt" och ses som positivt att betala extra för.

Tack och lov finns det fria OS och DRM fria källor än i dag så man slipper bry sig om skit som HDCP.

Vill du se på film genom datorn behövs HDCP tyvärr.

Det jag hoppas Intel lägger in stöd för är adaptive-sync, något som ryktas om.

Kanske inte är helt mogen teknik enligt Intel än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Den ni verkar syfta på heter Broadwell-DT och vad gäller Kaby Lake (som ursprungsinlägget jag citerade handlade om) så ser det ut som att versioner av den kommer få lite större mängder cache än tidigare och som det såg ut på de testerna som länkades så verkade Broadwell-DT bara ligga någon enstaka FPS bättre när inställningarna var på High och Ultra.

Jag vet inte hur ni tänker men om syftet är high-end gaming så spelar det inte någon roll för mig själv om man får mer eller mindre FPS med Medium-inställningar.

Fire Strike 1080, Standard - Skylake vinner över Broadwell-DT
DA:I 1080, High - Skylake har EN fps mindre än Broadwell-DT som lägstavärde, samma högstavärde.
The Witcher 3 1080, High - Skylake har EN fps mindre än Broadwell-DT som lägstavärde, samma högstavärde.
Skyrim 1080, Ultra - Skylake har EN fps mer än Broadwell-DT både på lägstavärdet och högstavärdet.
GTA V 1080, Ultra - Skylake har två fps mindre än Broadwell-DT på lägstavärdet.
Civ:BE 1080, High - Skylake har fyra respektive tre fps mindre än Broadwell-DT lägsta/högsta (2,6/3,3%)

Inte intressant för en tusenlapp extra (+33%) enligt mig, speciellt inte med DX12 och Vulkan på G och speciellt inte när Kaby Lake ser ut att kunna få en avsevärt större mängd cache än Skylake.

Tror du har helt missat poängen.

Ingen tvekan om att skylake är effektivare i sin kärna, det är därför den ens är med i tävlingen. Men broadwell, speciellt 5775c fördel är inte i "snitt" fps som alla stirrar sig blinda på, utan i minimum fps, dvs latens. Finns en del tester som visade detta, men eftersom allt trodde att broadwell var skit, så har folk ignorerat detta. Faktum är dock att broadwell har ofta oslagbar låg latens för spel, vilket är kanon för att slippa lagg spikar/fps drops. Detta är vad som skiljer dessa och många andra CPUer åt. Detta syns lite mer i låga inställningar då CPUn blir flaskhalsen, inte GPUn, och man ser hur mycket extra resurser CPUn faktiskt har.

Skylake är bra i denna sits för att dens nyare arkitektur gör det möjligt att få ner latenserna genom ny teknik, istället för "brute-force". Men faktum är att den ändå blir slagen av en CPU som inte borde ha en chans mot den.
5775c är en ca 500Mhz lägre klockad CPU, som ändå kan springa om skylake i de flesta spel, eller iaf ligga hack i häl, trots att den kör äldre DDR3 RAM, äldre controller i moderkort och äldre kärna där cache inte kan användas så effektivt som i Skylake och ynka 65W trots massiv iGPU.
Ändå gör den så bra i från sig... Varför? jo pga denna eDRAM cachen. Skylake är verkligen AMD 290 vs Broadwell m eDRAM är 970 i strömeffektivitet här. Och även om båda kan göra jobbet, så bör man inte ignorera Broadwell för att man inte förstår dens styrka.

Poängen är... du behöver med denna CPU inte en värsting kylare, OCa till 4,5 Ghz och hitta ett golden chip för att få bra spelprestanda... går hur bra som helst med en broadwell och stock kylare, för typ samma prestanda i spel, vilket är rätt fantastiskt. Kanon bra för HTPC med nyare 1070/480 kort... något Skylake aldrig kan göra lika effektivt. Kabylake kan kanske dock...

Skylake och senare har optimeringar som gör att cache kan användas bättre, vilket kombinerat med just en L4 cache borde göra ett recept för värsting CPU. Detta är varför man hoppas på en "värsting" Kaby Lake, med samma "design", dvs Skylakes optimeringar, men broadwells "L4" cache. Kommer den, så köper jag den, garanterat... kommer den inte kan Intel stoppa upp sina CPUer för det finns ingen poäng att byta min 5775c/4790k, alls.

Du nämner DX12/Vulkan... men du verkar missförstå fördelen. I just DX11 måste du ha en bra CPU för att få bra prestanda, men i DX12/Vulkan kan du göra det med en i3a/i5a. Finns inget behov av en 6700k som det ser ut idag. Ja de kanske kommer lägga till "fler och nya funktioner" som behöver mer CPU kraft, men nu pratar vi 5+ år framåt, minst. Spelutvecklarna måste lära sig göra bra DX12/Vulkan kod först. Så rent spelmässigt är 5775c ett monster på låg frekvens och låg effekt, effektiv för DX11, och lätt framtid-säkrad nog för DX12/Vulkan.

Men i slutraden så är det en sak som slår det hela på fingrarna idag... priset.

5775c är en dyr CPU. På rea kan du hitta den för ca 3800 eller under, men vi pratar minst 800kr i skillnad vs 6700k CPU.
Dock... du behöver ingen 800kr Noctua kylare, eller nytt 1000kr moderkort, eller nytt DDR4 RAM, för uppgradering. Så om du sitter på ett 87/97 moderkort idag, med tex en 4xxx i5a/i3a, är ute efter bättre spelprestanda och vill uppgradera, så är den faktiskt mer ekonomisk, mer vettig och utan tvekan en bra väg att gå, vs att byta hela systemet, för att få "skylake-prestanda" i spelen.

Om du har äldre system än det, eller vill ha annat än spelprestanda, så bör du titta på Skylake (om du vill bråka med dem, då en hel del har stabilitetsproblem på forum med vissa moderkort), alt vänta på Kaby / Zen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror du har helt missat poängen.

Ingen tvekan om att skylake är effektivare i sin kärna, det är därför den ens är med i tävlingen. Men broadwell, speciellt 5775c fördel är inte i "snitt" fps som alla stirrar sig blinda på, utan i minimum fps, dvs latens. Finns en del tester som visade detta, men eftersom allt trodde att broadwell var skit, så har folk ignorerat detta. Faktum är dock att broadwell har ofta oslagbar låg latens för spel, vilket är kanon för att slippa lagg spikar/fps drops. Detta är vad som skiljer dessa och många andra CPUer åt. Detta syns lite mer i låga inställningar då CPUn blir flaskhalsen, inte GPUn, och man ser hur mycket extra resurser CPUn faktiskt har.

Skylake är bra i denna sits för att dens nyare arkitektur gör det möjligt att få ner latenserna genom ny teknik, istället för "brute-force". Men faktum är att den ändå blir slagen av en CPU som inte borde ha en chans mot den.
5775c är en ca 500Mhz lägre klockad CPU, som ändå kan springa om skylake i de flesta spel, eller iaf ligga hack i häl, trots att den kör äldre DDR3 RAM, äldre controller i moderkort och äldre kärna där cache inte kan användas så effektivt som i Skylake och ynka 65W trots massiv iGPU.
Ändå gör den så bra i från sig... Varför? jo pga denna eDRAM cachen. Skylake är verkligen AMD 290 vs Broadwell m eDRAM är 970 i strömeffektivitet här. Och även om båda kan göra jobbet, så bör man inte ignorera Broadwell för att man inte förstår dens styrka.

Poängen är... du behöver med denna CPU inte en värsting kylare, OCa till 4,5 Ghz och hitta ett golden chip för att få bra spelprestanda... går hur bra som helst med en broadwell och stock kylare, för typ samma prestanda i spel, vilket är rätt fantastiskt. Kanon bra för HTPC med nyare 1070/480 kort... något Skylake aldrig kan göra lika effektivt. Kabylake kan kanske dock...

Skylake och senare har optimeringar som gör att cache kan användas bättre, vilket kombinerat med just en L4 cache borde göra ett recept för värsting CPU. Detta är varför man hoppas på en "värsting" Kaby Lake, med samma "design", dvs Skylakes optimeringar, men broadwells "L4" cache. Kommer den, så köper jag den, garanterat... kommer den inte kan Intel stoppa upp sina CPUer för det finns ingen poäng att byta min 5775c/4790k, alls.

Du nämner DX12/Vulkan... men du verkar missförstå fördelen. I just DX11 måste du ha en bra CPU för att få bra prestanda, men i DX12/Vulkan kan du göra det med en i3a/i5a. Finns inget behov av en 6700k som det ser ut idag. Ja de kanske kommer lägga till "fler och nya funktioner" som behöver mer CPU kraft, men nu pratar vi 5+ år framåt, minst. Spelutvecklarna måste lära sig göra bra DX12/Vulkan kod först. Så rent spelmässigt är 5775c ett monster på låg frekvens och låg effekt, effektiv för DX11, och lätt framtid-säkrad nog för DX12/Vulkan.

Men i slutraden så är det en sak som slår det hela på fingrarna idag... priset.

5775c är en dyr CPU. På rea kan du hitta den för ca 3800 eller under, men vi pratar minst 800kr i skillnad vs 6700k CPU.
Dock... du behöver ingen 800kr Noctua kylare, eller nytt 1000kr moderkort, eller nytt DDR4 RAM, för uppgradering. Så om du sitter på ett 87/97 moderkort idag, med tex en 4xxx i5a/i3a, är ute efter bättre spelprestanda och vill uppgradera, så är den faktiskt mer ekonomisk, mer vettig och utan tvekan en bra väg att gå, vs att byta hela systemet, för att få "skylake-prestanda" i spelen.

Om du har äldre system än det, eller vill ha annat än spelprestanda, så bör du titta på Skylake (om du vill bråka med dem, då en hel del har stabilitetsproblem på forum med vissa moderkort), alt vänta på Kaby / Zen.

Jag tror det är du som har missat poängen eller vad diskussionen ens handlade om.

Det diskussionen handlade om var att Kaby Lake inte var så intressant då personen ville ha en uppföljare till Broadwell-DT i stället.
Skillnaden i de tester som länkades var någon enstaka FPS på _lägstavärdet_ (alltså minimum), som du själv säger är Broadwell-DTs styrka.

Om CPUns styrka märks främst vid låga inställningar så är det helt irrelevant, åtminstone för mig som jag skrev, eftersom jag aldrig kör låga inställningar och det var ju det som var argumentationen - vi behöver en bra gaming-cpu.

Ditt prisargument blir lite lustigt då du mer eller mindre säger "Om man redan har grejerna som behövs så blir det billigare att bara köpa processor än att köpa nytt". Visst har du rätt men det blir lustigt.

Poängen är att diskussionen var att Kaby Lake inte var så kul att se som nyhet som det hade varit att se en nyare Broadwell-DT pga att den är bättre för gaming och jag menade då att det inte gjorde så stor skillnad ens i dagsläget.
Dessutom ser det ut som det kommer en Kaby Lake med 64 MB cache så det kanske blir än mer irrelevant.

Permalänk
Medlem

jaoo

Edit kastar skit på copyswede... skit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Väntar tills 10mm cannonlake under 2017 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

10mm!? Nu snackar vi rejäla kretsar! xD

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Jag tror det är du som har missat poängen eller vad diskussionen ens handlade om.

Jaså... låt oss se.

Skrivet av Yomster:

Det diskussionen handlade om var att Kaby Lake inte var så intressant då personen ville ha en uppföljare till Broadwell-DT i stället.

Och uppföljaren är just en processor med extra cache och större iGPU, vilket var exakt det jag också hoppas se i Kabylake, även om iGPU delen för mig är relativt meningslös i sig själv, så agerar den intern värmeledare när den är avstängd.

Skrivet av Yomster:

Skillnaden i de tester som länkades var någon enstaka FPS på _lägstavärdet_ (alltså minimum), som du själv säger är Broadwell-DTs styrka.

Skillnaden kan bli en hel del mer. Hela biten hänger helt på spelet och din GPU.
Titta här: techreport.com/review/28751/intel-core-i7-6700k-skylake-processor-reviewed/6
Finns fler spel i samma test, och i de flesta.. vinner 5775c, trots lägre frekvens, trots DDR3, trots skylakes optimeringar. I de den inte vinner är den precis hack i häl.

Titta på tex Farcry 4 testet, längst ner.

Notera... stock clocks, dvs 5775c ca 3,6Ghz, 6700k ca 4,2Ghz, 4790k cs 4,4Ghz.

Där har du ett spel som sådär bra optimerat, där CPUn faktiskt spelar roll, där du tydligt ser varför 2600k inte alltid är så bra, och varför långsammare 8 kärniga saker inte alltid är bättre, pga lägre frekvens. 16.7ms, det är 60 fps sträcket. Dvs, 6700k kommer misslyckas att ge 60 fps i 10 frames. Dvs det kommer "rycka till" 10 gånger på deras testsvit. 5775 drog ner detta till 3.

Med nyare 1080s prestanda så kommer lasten öka på CPUn i DX11. Ska du upp i 144Hz så måste du ha en jädrigt bra CPU, och då är det faktiskt mer "än nån" enstaka FPS. Det kan vara skillnaden mellan 140 och 150 fps. Tittar du på 8,3 testerna så är detta för 120Hz, vilket är vad många numera börjar vilja spela på (tom 144Hz), så ser du att i många fall, spelar faktiskt CPUn roll.

Så min motfråga... varför ska du köpa Skylake, som är sämre? Som har flera trådar om minnesproblem och problem med vissa DDR4 minnen, moderkorten behöver 5-10 nya bios versioner för att fixa fel och har en bugg i CPUn som kan låsa den helt.

Vs Haswell som är billigare, eller Broadwell som är bättre (om vi tittar på spel)?

Skrivet av Yomster:

Om CPUns styrka märks främst vid låga inställningar så är det helt irrelevant, åtminstone för mig som jag skrev, eftersom jag aldrig kör låga inställningar och det var ju det som var argumentationen - vi behöver en bra gaming-cpu.

Här är också missuppfattningen som du måste rätta till. Skillnaden märks i låga inställningar för att det är där du lastar CPUn. Men den märks också om du skaffar bättre GPU och mer last kommer pga det. Mao... en CPU som kanske orkade med ett 970/980/390 utan problem, kanske inte kommer orka med 1080/1080Ti/490 lika bra. Och har du budget GPU... vf ska du med en highend CPU?

Skrivet av Yomster:

Ditt prisargument blir lite lustigt då du mer eller mindre säger "Om man redan har grejerna som behövs så blir det billigare att bara köpa processor än att köpa nytt". Visst har du rätt men det blir lustigt.

Just därför höll jag faktiskt med dig, att det är här skon klämmer. Om du har sakerna, så är det mer värt att byta till broadwell än att gå på nytt system, med tanke på att du minst får lika bra spel prestanda.
Om du dock ska köpa nytt oavsett... så är det en helt annan sak, och då kan Skylake mycket väl vara mer prisvärt.

Skrivet av Yomster:

Poängen är att diskussionen var att Kaby Lake inte var så kul att se som nyhet som det hade varit att se en nyare Broadwell-DT pga att den är bättre för gaming och jag menade då att det inte gjorde så stor skillnad ens i dagsläget.

Och jag håller med, för Intel har inga "trick ponys" kvar. De har typ maxat IPC, de har typ kört 4Ghz ett tag nu och de har redan DDR4 i Skylake. Finns liksom inget... nytt. Iaf inte för gaming personen.

Skrivet av Yomster:

Dessutom ser det ut som det kommer en Kaby Lake med 64 MB cache så det kanske blir än mer irrelevant.

Vilket kan bli exakt det som blir nästa värsting CPU för just gaming. Tänk dig 4790k vs 6700k skillnad i testerna du sett, och lägg på skillnaden mellan 5775c vs 4790k. För Broadwell är en haswell med stor cache i stora drag, och Kabylake är Skylake med lite uppdateringar. Lägg ihop 1+1 och du har... (?)

... i teorin iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vill du se på film genom datorn behövs HDCP tyvärr.

Det jag hoppas Intel lägger in stöd för är adaptive-sync, något som ryktas om.

Kanske inte är helt mogen teknik enligt Intel än.

Skickades från m.sweclockers.com

Det behövs enbart för att företag tvingar på oss HDCP och andra DRM. En gång i tiden behövdes det ej.

Och nej man behöver fortfarande inte DHCP eller liknande för att se film i HD eller liknande, beror helt på om källan har DRM skydd vilket inget jag har kommer med.

Som sagt ironin är att numera ses det som en nödvändighet när det är samma jävla industri som tvingat på oss det från början för att tvinga oss att betala ockerpriser för media och även avgöra vilket OS, hårdvara mm det ska ses på.

Finns inga konsumentfördelar ALLS med DRM som HDCP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så min motfråga... varför ska du köpa Skylake, som är sämre? Som har flera trådar om minnesproblem och problem med vissa DDR4 minnen, moderkorten behöver 5-10 nya bios versioner för att fixa fel och har en bugg i CPUn som kan låsa den helt.

Det är nog där du har missuppfattat mig, jag har aldrig vurmat för Skylake specifikt.
Jag har menat på att den personen jag skrev till först kanske är besviken i onödan på att vi inte får en uppföljare till Broadwell-DT med Kaby Lake eftersom skillnaden mellan Skylake och Broadwell-DT inte är så stor och Kaby Lake potentiellt får avsevärt mycket mer cache än Skylake likt Broadwell.

Sen bara för att det förmodligen var L4-cachen som gjorde Broadwell-DT väldigt bra behöver inte det betyda att det är det som behövs för att göra Kaby Lake bra.

Jag tror vi är många som känner oss frustrerade över att det inte kommit något superintressant på processorfronten på länge.
Det senaste intressanta steget känns för mig som 2500K/2700K även om jag själv har en 3770K i dagsläget.

Jag har jättesvårt att motivera en uppgradering från 3770K som jag kör i 4,3 GHz till något för även om 4790K, 6700K och 5775C är bättre på förmodligen alla sätt så är det mycket pengar som går åt för en liten prestandaboost så det känns nästan som det enda man köper är USB-C, DDR4 och NVMe.

Jag hoppas Zen och Kaby Lake kan föra något till bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Det är nog där du har missuppfattat mig, jag har aldrig vurmat för Skylake specifikt.
Jag har menat på att den personen jag skrev till först kanske är besviken i onödan på att vi inte får en uppföljare till Broadwell-DT med Kaby Lake eftersom skillnaden mellan Skylake och Broadwell-DT inte är så stor och Kaby Lake potentiellt får avsevärt mycket mer cache än Skylake likt Broadwell.

Sen bara för att det förmodligen var L4-cachen som gjorde Broadwell-DT väldigt bra behöver inte det betyda att det är det som behövs för att göra Kaby Lake bra.

Jag tror vi är många som känner oss frustrerade över att det inte kommit något superintressant på processorfronten på länge.
Det senaste intressanta steget känns för mig som 2500K/2700K även om jag själv har en 3770K i dagsläget.

Jag har jättesvårt att motivera en uppgradering från 3770K som jag kör i 4,3 GHz till något för även om 4790K, 6700K och 5775C är bättre på förmodligen alla sätt så är det mycket pengar som går åt för en liten prestandaboost så det känns nästan som det enda man köper är USB-C, DDR4 och NVMe.

Jag hoppas Zen och Kaby Lake kan föra något till bordet.

Okej, då är jag med.

Håller med dig att där är väldigt få intressanta CPUer på senaste. Broadwell var faktiskt intressant eftersom den gjorde något som inte borde kunna göras. Det verkar som att hårdvaru utvecklare, tekniker och tom Intel själva inte förstod vad den var kapabel till. Detta utan att behöva köpa "USB-C, DDR4 och NVMe" (även om NVMe är mjukvara och kan göras på äldre chipset med BIOS).

CPUn i sig är inget speciellt, som Haswell, typ. Men just den cachen trampade tydligen på något som i teorin inte borde kunna ge den största prestandan vinsten på länge, men gjorde det. Den är verkligen en "gaming CPU", då den ger bra spelprestanda utan att behöva 100W+ kyl lösning.

Skylake var ju designad för att verkligen optimera mycket av vårt vardagliga jobb, och det syns. CPUn är snabb, konsistent i sin prestanda och hjälper bra att få ner latenstider med sin förbättrade cachehantering bla. Enormt bra IPC också

Så Kaby Lake kan föra något till bordet, om den får en eDRAM cache, då den troligen inte är sämre än Skylake i sig själv. Skillnaden är att med den nyare cache hanteraren borde den kunna användas ännu bättre än den kunde göra på broadwell.

Zen är ett vildkort... fler kärnor, men ingen vet dess faktiskt prestanda än... så den blir intressant att se.