Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre har skärmar blivit?

Jag har tänkt mig uppgradera min dator till årsskiftet. Januari 2017 borde kunna erbjuda AMD Vega kort eller gtx1080ti samt antingen kaby lake eller AMD zen, och min gamla maskin håller tills dess. Min fråga är, bör jag uppdatera min skärm? Jag har en LG 3000h och den är från 2009 så jag tänkte uppgradera, men det är en 30tum 2560x1600 S-IPS 60hz, och även om många säger att 144hz ger bättre upplevelse, så spelar jag inte bara, utan håller tex på med foto, och det känns som att betala tusentals kronor för att gå ner i upplösning verkar onödigt. Om jag behåller min gamla skärm kanske jag istället har råd med ett extra grafikkort för crossfire/SLI... Vad tror ni?

Visa signatur

Katjusha

Permalänk

Antar att du tänker på 250*1440-skärmarna...
De är alla (nåja) på 27 tum, det är således inte bara 160 pixlar som försvunnit utan de har också blivit markant mindre. Bildytan är alltså mycket mindre på en 27-tummare i 16/9-format.

Trivs du med din nuvarande skärm så behåll den tills den ger upp.
Tror för övrigt det är en widegamutskärm (kolla recensioner), så du kan inte få någon skärm som ger lika häftiga färger tillsammans med hög uppdateringsfrekvens.
Finns inte än, tyvärr, och planeras säkerligen inte heller då efterfrågan skulle vara så låg. Folk väljer konsekvent det billigaste.

Extra grafikkort känns mest som något för folk som verkligen gillar att mecka med inställningarna i spel och har mycket pengar över. Oerhört många (nyare) spel kan väl inte ens dra minsta nytta av crossfire/SLI?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Har en LG W3000h med förutom ett gäng EIZO skärmar. Så det är en fråga jag kan haka på. Jag skulle nog säga att så långt är det ju såklart nice med mer Hz, men jag tror om man sysslar mest med foto och video är det kanske färgrymden som blir viktigare.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Tack för input, då ger jag mig inte på någon ny skärm än på ett tag. Jag har två AMD kort i crossfire just nu, och de har sällan varit till besvär, men jag har hört att SLI är lite kinkigare. Beroende på vad Januari 2017 har för grafikkort att erbjuda kanske jag bara köper ett trots allt.

Visa signatur

Katjusha