Onödig varning från BRF. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Onödig varning från BRF. Vad göra?

Hej,

Jag fick nyligen en (enligt mig) onödigt hård varning från min BRF. Jag anser inte att detta var nödvändigt med tanke på omständigheterna.

Brev från BRF:

Detta är varning nummer 1.

Vi i styrelsen har fått in ett flertal klagomål ifrån dina grannar.
Samt ett protokoll ifrån vaktbolaget.
Nu i lördags, den 28/5-2016, var det otroligt högljutt och väldigt stökigt i din lägenhet.
Detta kan vi inte tillåta. Vi beslutade igår på vårt möte att skicka ut varning. Man får bara två varningar. efter det har vi rätt enligt HSB:s stadgar att avhysa dig ifrån din lägenhet.

7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter

9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.
Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fodras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.

Dold text

Omständigheterna:

Jag hade lite vänner hemma hos mig (10st) för att fira min födelsedag. Vi började med att grilla utomhus. Denna dag var det även champions League final. Så vi gick därför hem till mig när denna började. Under denna tiden var där ingen musik på utan bara lite ljud från matchen. Kan inte påstå att vi var speciellt högljudda när vi pratade. Visst när det blev mål så skrek väll någon till i några sekunder. När matchen slutade så satte vi på lite musik (men inte som vi körde full volym eller något, ligger inte inne med något spännande ljudsystem heller). Musiken var lite blandad typ sånt man hör på radio P3. Så ingen hårdrock eller rave direkt. strax efter 00:00 så begav vi oss ut för att gå vidare till klubb. I övrigt har jag i stort sätt aldrig folk hemma vanligt vis utan vi brukar träffas på fik eller liknande..

Dold text

Jag har iaf vad jag tror/trodde bra relation med mina grannar. Detta får mig att tro att det inte är flertal klagomål. Jag har bott är i 8 år och aldrig fått klagomål tidigare. Jag hade två vänner som var nyktra hela kvällen som tyckte att varningen var obefogad för det inte var (enligt dem) så högljutt. Det var inte heller någon som hörde att det knackade på dörren eller att porttelefonen ringde. Jag har en liten hund som är väldigt glad för att skälla så fort det knackar eller ringer på dörren. Så vi missar aldrig besök. Tänkte mest om här nu varit ett vaktbolag på besök. Fick nämligen inget protokoll.

Jag är lite smått chockad och känner mig faktiskt lite påhoppad. Vad kan jag göra åt saken. Känner att jag måste svara på denna varning för att visa att det inte är okej för dem att bete sig på detta viset. Kan jag kräva ut protokollet? Om det nu finns. Om det inte skulle finnas kan jag då gå hårt tillbaka? Är det okej för dem att skicka en sådan varning för en engångsföreteelse som inte ens är så stor som dem får det att låta?

Jag vet att det är svårt för er att ta ställning för något ni inte vet hur det gick till eller hur högt jag hade det. Men kan garantera er detta var verkligen inget över det normala och inget som sker ofta.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Vill bara svara dem på ett snyggt sätt och förklara att jag inte tycker det dem gjort är okej.

Permalänk
Medlem

@riccoo:
Kan inte vara så att folk tex gått ut på balkongen och rökt och varit högljudda utan du märkt?
När grannarna hör och ser en del folk i din lägenhet så reagerar de kanske starkare än vad som var nödvändigt.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jadu, jag vet inte vad jag ska säga riktigt, låter nästan som att dom vill få ut dig på något sätt. Har dom vräkt många på senaste btw?

Permalänk
Medlem

10 pers som pratar och lyssnar på musik låter väldigt mycket mer än man kan tro.
Att dom har fått ett flertal klagomål innebär ju bara att det är flera grannar som klagat.
Inte att dom har fått inte massor med klagomål sedan tidigare.

Du hade en fest som störde dina grannar mer än du trodde, be om ursäkt och var försiktigare nästa gång eller gå hemifrån tidigare.

Läs stadgarna vad som gäller, i min brf så får man vara högljudd fram till klockan 10 tror jag på helger och så.

Skrivet av Silcan:

Jadu, jag vet inte vad jag ska säga riktigt, låter nästan som att dom vill få ut dig på något sätt. Har dom vräkt många på senaste btw?

Eh, får du mängdrabatt på foliehattar eller?
Skämt åsido, det där känns som väldigt förhastade slutsatser.

Permalänk
Medlem

Det krävs faktiskt en hel del för att man ska få en varning, och en varning grundar sig på att en oberoende part dvs. vaktbolaget ska ha bekräftat att störningen ska ha ägt rum,

Det är inte ofta man hör folk berätta sist dem fick en befogad varning, varningen är alltid "orättvis", just saying

Permalänk
Medlem

Vaktbolaget hamnade nog inte där av en tillfällighet. Det är bra att du är chockad överklagomålet så kanske du har bättre koll nästa gång.

Permalänk
Inaktiv

Sjukt, men så typiskt svensk att inte våga knacka på utan ringa bostadsrättsföreningar istället.

Utan att veta något om TS eller hens grannar. Men om jag skulle gissa så är det inte är första gången som de störde sig och tillslut så gick de ihop och ringde. De som för oväsen ofta omedvetna om detta.

Är du bekant med någon granne och kan tala med denna vad den tycker för att få en bättre uppfattning? Vad jag helt ovetande gissar är inte värt ett skvatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@riccoo:
Kan inte vara så att folk tex gått ut på balkongen och rökt och varit högljudda utan du märkt?
När grannarna hör och ser en del folk i din lägenhet så reagerar de kanske starkare än vad som var nödvändigt.

Det stämmer att folk att befunnit sig på balkongen. Både för rökning och svalkande. Den är inglasad men vi öppnade lite för att få in luft. Om vi gjort ljud ifrån oss så är det nog där det hörts mest. Men det skulle så fall inte vara mer än något högre ljudvolym än vanligt prat pga av alkohol. Men fortfarande är det verkligen så illa att denna typ av varning är befogad?

Skrivet av Silcan:

Jadu, jag vet inte vad jag ska säga riktigt, låter nästan som att dom vill få ut dig på något sätt. Har dom vräkt många på senaste btw?

Inte vad jag vet. Det är mycket in och utflytt i området men tror inte det har med vräkningar att göra. När jag flyttade in var det nästan bara äldre som bodde här. Sent flyttar dem ut och yngre in. Detta fick mig dock att tro att där bor någon i min trappa som är med i styrelsen som av någon anledning ogillar mig. Men det är bara en känsla jag fick. Inget jag har några som helst bevis för. Vet inte ens om någon i styrelsen bor i min trappa. Vill inte dra några slutsatser. Vill bara möta deras (enligt mig) obefogade varning med ett sofistikerat bestridande.

Permalänk
Medlem

Om inte någon knackat på för att varna om saken tycker jag det är dåligt av dom. Man måste använda käften först innan man skickar ett klagomål.

Permalänk
Medlem

Till att börja med så kan man fundera på vad du har för grannar. Är det mestadelen äldre? De brukar ha all fritiden i världen och spionerar hejvilt och skulle aldrig någonsin fronta någon direkt utan klaga till föreningen istället.

Sen undrar jag vad det är för protokoll från vaktbolaget? Om störningsjouren rycker ut ska det vara två personer som kommer och knackar på. Om de anser att det har varit väldigt stökigt så bör du också få en faktura, har de däremot varit där men konstaterat att det inte alls var stökigt så får HSB stå för fakturan, men de lämnar antagligen ett protokoll till styrelsen.

Det låter alltså som om de varit där man inte tyckt att de behövt anmärka på något. Skulle kika om du hittar någon lokal sida för din förening, kolla vilket bolag det är och sedan ringa och se om det verkligen stämmer att de varit där och varför de inte knackat/ringt på om det ansågs som stökigt hos dig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@riccoo: NO#1, se till att få en kopia på vaktbolagets protokoll för störningen ifråga. Ifall de hittar på saker, kan du snart behöva ha på fötterna.
Finns det inget protokoll? Då kan man undra vad mer ljuger de om? Vore inte första gången en ordförande helt på eget bevåg drar igång en storm i ett vattenglas för sin egen perversa vinning. Eller så var ni högljudare än du tror...
Men det är konstigt om det finns ett protokoll från vaktbolag, om ni inte sett några. De brukar väl knacka på om de kommer och någon för liv, eller? Och har de varit på plats efter ni dragit ut på stan, så säger protokollet att de inte sett/hört nått och då är protokollet till din fördel. I alla fall vill du ha ett ex om det finns något.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Om ingen knackat på och framfört att dom störs av ljudnivån, så är en skriftlig varning helt fel!
En skriftlig varning bör komma efter att en muntlig varning inte gett önskat resultat

Permalänk
Medlem

Klart du kan begära att få ut protokollet. Ring vaktbolaget annars och be att få en redogörelse för händelseförloppet.
Därefter kan du anlita en advokat om så skulle behövas.
Skriv inga egna bestridanden och återge händeleseförlopp utan låt advokaten sköta det så du inte gräver din egen grav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Det krävs faktiskt en hel del för att man ska få en varning, och en varning grundar sig på att en oberoende part dvs. vaktbolaget ska ha bekräftat att störningen ska ha ägt rum,

Det är inte ofta man hör folk berätta sist dem fick en befogad varning, varningen är alltid "orättvis", just saying

Det har du helt rätt i. Men Borde jag inte få ta del av detta protokollet om det finns? Men i övrigt förstår jag hur du tänker och håller med dig. Tänker själv som du när jag själv läser liknade grejer som hänt andra. Men som sagt svårt att förklara hur konstigt det är för någon som inte var där.

Skrivet av MarkSix:

Vaktbolaget hamnade nog inte där av en tillfällighet. Det är bra att du är chockad överklagomålet så kanske du har bättre koll nästa gång.

Borde inte vaktbolaget knackat på? I övrigt är det inte som om jag inte hade koll på läget. Då hade jag inte blivit chockad. Man kan ju inte bara acceptera vad som helst. Det är ju trots allt ens hem och att ha besök och firas en födelsedag borde väll vara okej? Om det inte sker varje vecka såklart. Men känns som första festen jag hade på säkert mer än ett år så fick jag en varning direkt. Lite hårt enligt mig.

Skrivet av anon159643:

Sjukt, men så typiskt svensk att inte våga knacka på utan ringa bostadsrättsföreningar istället.

Utan att veta något om TS eller hens grannar. Men om jag skulle gissa så är det inte är första gången som de störde sig och tillslut så gick de ihop och ringde. De som för oväsen ofta omedvetna om detta.

Är du bekant med någon granne och kan tala med denna vad den tycker för att få en bättre uppfattning? Vad jag helt ovetande gissar är inte värt ett skvatt.

Visst kan jag förstå att inte alla vi knacka på om dem stör sig. Dem vet ju inte alls vilket bemötande dem kommer få plus att dem "avslöjar" sig själva som den klagande parten.

Förstår dock inte vad dem skulle störa sig på när jag inte gör ljud ifrån mig vanligt vis. Spelar inte ens musik på vardagar eller helger för den delen om det inte som i detta fallet var en fest vilket är VÄLDIGT sällan.

Permalänk
Medlem

Satte du upp en lapp i trappan innan du hade fest? Att göra det är ett tecken på respekt för sina grannar och brukar kunna göra viss skillnad för hur folk reagerar på plötsligt oväsen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Jag har grannar i huset mittemot som tittar på fotboll och skriker så fort det händer något spännande. Trots att de endast har balkongdörren på glänt så låter det mycket in till mig. Det räcker med att de är 3-4 st för att det ska vara riktigt störande. Med tio pers som gör det blir det fler gånger värre. Håller med om att det är bättre om grannarna säger till direkt först, men du behöver inse att du förmodligen störde dina grannar den aktuella kvällen och natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Satte du upp en lapp i trappan innan du hade fest? Att göra det är ett tecken på respekt för sina grannar och brukar kunna göra viss skillnad för hur folk reagerar på plötsligt oväsen.

Skulle precis skriva samma sak.
Inför nästa planerade fest så skriv och dela ut lappar att du tänker ha fest och hur länge det kommer pågå och att det går bra att komma förbi och höra av sig om det är störande. Dessa lappar tar du fotodokumentation på.
Ingen kommer komma och knacka på i dessa dagar då det lika gärna kan vara en gäng idioter som sticker ned dig med kniv om du klagar.

Permalänk
Medlem

Jag har dock varit med om att hyresvärdarna skriver flera klagomål men egentligen kanske det bara handlar om ett. och vad gäller dom så har du väll rätt att se dessa?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Till att börja med så kan man fundera på vad du har för grannar. Är det mestadelen äldre? De brukar ha all fritiden i världen och spionerar hejvilt och skulle aldrig någonsin fronta någon direkt utan klaga till föreningen istället.

Sen undrar jag vad det är för protokoll från vaktbolaget? Om störningsjouren rycker ut ska det vara två personer som kommer och knackar på. Om de anser att det har varit väldigt stökigt så bör du också få en faktura, har de däremot varit där men konstaterat att det inte alls var stökigt så får HSB stå för fakturan, men de lämnar antagligen ett protokoll till styrelsen.

Det låter alltså som om de varit där man inte tyckt att de behövt anmärka på något. Skulle kika om du hittar någon lokal sida för din förening, kolla vilket bolag det är och sedan ringa och se om det verkligen stämmer att de varit där och varför de inte knackat/ringt på om det ansågs som stökigt hos dig.

Visst finns det äldre i trappan. Men jag är både artig, hälsar och håller dörren till mina grannar. har bott här länge som sagt. aldrig känt att något skulle har något emot mig förens nu. Jag ska dock be om att få protokollet dem pratar om för att se vad det står. I min värld borde dem knackat på och det hade vi garanterat inte missat. Men det kanske inte är så det fungerar. Faktura har jag inte fått. Inte ännu iaf. Har bara gått 4 arbetsdagar dock. ska se om jag kan ringa bolaget direkt annars frågar jag föreningen.

Skrivet av Turbonisse:

@riccoo: NO#1, se till att få en kopia på vaktbolagets protokoll för störningen ifråga. Ifall de hittar på saker, kan du snart behöva ha på fötterna.
Finns det inget protokoll? Då kan man undra vad mer ljuger de om? Vore inte första gången en ordförande helt på eget bevåg drar igång en storm i ett vattenglas för sin egen perversa vinning. Eller så var ni högljudare än du tror...
Men det är konstigt om det finns ett protokoll från vaktbolag, om ni inte sett några. De brukar väl knacka på om de kommer och någon för liv, eller? Och har de varit på plats efter ni dragit ut på stan, så säger protokollet att de inte sett/hört nått och då är protokollet till din fördel. I alla fall vill du ha ett ex om det finns något.

Ska fråga efter protokollet så får jag se vad som står. Vet att vissa grannar varit missnöjda med styrelsens beteende av andra saker. Men dem har inte påverkat mig direkt. Kanske bara va en tidfråga till det var min tur.

Skrivet av Mr Mr:

Om ingen knackat på och framfört att dom störs av ljudnivån, så är en skriftlig varning helt fel!
En skriftlig varning bör komma efter att en muntlig varning inte gett önskat resultat

Tycker jag också men så var det tyvärr inte denna gången. Lite det jag vill framföra till styrelsen också.

Skrivet av Bozzeta:

Klart du kan begära att få ut protokollet. Ring vaktbolaget annars och be att få en redogörelse för händelseförloppet.
Därefter kan du anlita en advokat om så skulle behövas.
Skriv inga egna bestridanden och återge händeleseförlopp utan låt advokaten sköta det så du inte gräver din egen grav.

Ska definitivt få tag på protokollet. Vet inte om jag vill gå så långt att anlita advokat. Planerar att flytta i slutet av året. Ville mest bara framföra till styrelsen att det dem gör är fel. Om inte jag gör det kanske dem fortsätter att gör fel mot andra som inte vågar säga emot.

Permalänk
Medlem

Vaktbolag kommer inte knacka på. De har ingen vinning i det och utsätter sina anställda för ett onödigt faromomet. De är ju endast där för att kontrollera som tredjepart att klagomålet är korrekt.

Ts kan ju varit så att du inte insåg ljudnivån på grund av diverse faktorer som e.g. Alkohol. Att dina polare håller med dig är la inte konstigt. De är ju part i målet.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Förstår dock inte vad dem skulle störa sig på när jag inte gör ljud ifrån mig vanligt vis. Spelar inte ens musik på vardagar eller helger för den delen om det inte som i detta fallet var en fest vilket är VÄLDIGT sällan.

Nu vet inte jag hur lägenheten är byggd men kan det kanske handla om tunga steg/dörrar som slängs igen etc? när mina grannar lever om som mest skakar och smäller hela lägenheten, men tal och musik hörs väldigt lite om ens alls, det är snarare alla smällar mot golv/väggar som låter.

Skrivet av riccoo:

Ska definitivt få tag på protokollet. Vet inte om jag vill gå så långt att anlita advokat. Planerar att flytta i slutet av året. Ville mest bara framföra till styrelsen att det dem gör är fel. Om inte jag gör det kanske dem fortsätter att gör fel mot andra som inte vågar säga emot.

Fast där utgår du ju ifrån att du blivit felaktigt behandlad (precis som dom flesta som får en varning), även om du borde kolla upp protokollet tycker jag inte att du borde ignorera möjligheten att du faktist störde mer än du själv tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Satte du upp en lapp i trappan innan du hade fest? Att göra det är ett tecken på respekt för sina grannar och brukar kunna göra viss skillnad för hur folk reagerar på plötsligt oväsen.

Det är faktiskt något man borde gjort. Men som sagt trodde jag hade bra kontakt med mina grannar. har vid tidigare tillfälle delat ut mitt telefonnummer till grannarna så dem kunnat kontakta mig om det vore något. Detta var dock vi inflyttning när man var lite yngre och hade mer ljud för sig. Men så har det inte varit på flera år nu.

Skrivet av twk:

Jag har grannar i huset mittemot som tittar på fotboll och skriker så fort det händer något spännande. Trots att de endast har balkongdörren på glänt så låter det mycket in till mig. Det räcker med att de är 3-4 st för att det ska vara riktigt störande. Med tio pers som gör det blir det fler gånger värre. Håller med om att det är bättre om grannarna säger till direkt först, men du behöver inse att du förmodligen störde dina grannar den aktuella kvällen och natten.

Jag säger inte att vi var knäpptysta. Menar bara att vi inte var så högljudda att denna typ av varning var befogad. Av dem 10 var 4 st fotbolls intresserade (jag är inte en av dem 4 fotboll är inte riktigt min grej). Dem andra befann sig mest i köket.

Skrivet av Bozzeta:

Skulle precis skriva samma sak.
Inför nästa planerade fest så skriv och dela ut lappar att du tänker ha fest och hur länge det kommer pågå och att det går bra att komma förbi och höra av sig om det är störande. Dessa lappar tar du fotodokumentation på.
Ingen kommer komma och knacka på i dessa dagar då det lika gärna kan vara en gäng idioter som sticker ned dig med kniv om du klagar.

Blir nog inga fler fester innan jag flyttar (planerat i slutet av oktober när huset är klart). Som sagt det är inget som jag bukar göra. Men mina grannar vet ganska säkert att vi inte hade stuckit dem med kniv.

Skrivet av BM-Mods:

Jag har dock varit med om att hyresvärdarna skriver flera klagomål men egentligen kanske det bara handlar om ett. och vad gäller dom så har du väll rätt att se dessa?

Vet inte känns spontant som att dem som klagar kan vara anonyma. Men kan ha fel. Ska definitivt fråga efter detta också. Behöver inga namn dock är inte ute efter att jaga personen/personerna ifråga.

Permalänk
Medlem

Det är helt onödigt att ta upp det som hänt här utan någon form av bevis för eller mot dig om du vill ha annat än råd. Har vaktbolaget ansett att du störde onödigt mycket så är det bara att acceptera detta eller ta upp det med vaktbolaget. Varningar skickas bara ut när det finns skäl för det och jag tror inte att HSB skulle försöka vräka en duktig hyresgäst och på så sätt förlora inkomst.

HSB har också skickat med en korrekt paragraf ang vad lagen säger, vill du sätta dig emot detta så får du ta upp det med HSB eller ta upp ärendet i någon högre instans, något som du inte kommer kunna vinna om du inte har riktiga bevis till din fördel.

At skrika och leva loppan hör inte hemma i en lägenhet. På dagen, enstaka gånger (och inte vara för högljudd) eller under kris kan detta vara acceptabelt, inte annars. Lägenheter är ofta högljudda och dessa hus rymmer ofta många familjer med sin rätt till lugn och ro. Tänk också på att ljud kan fortplantas i betong och att skrik stör väldigt mycket och att det är du som är ansvarig för dina gästers beteende.

Om du är helt säker på att varningen är obefogad så bör du kontakta HSB och vaktbolaget och be om deras utsago. Tänk på att du antagligen inte kommer kunna få namnet på den som anmälde störningen och att försöka konfrontera denne direkt, kan leda till polisiär insats om du verkar aggressiv. Det är bäst att vara cool och tala med ovannämnda istället.

Jag vet inte hur situationen ser ut och ska egentligen inte kommentera mot eller för dig. Även om min egna erfarenhet säger att det antagligen är du som levt rövare, så har jag inget bevis för det.

Skrivet av riccoo:

Blir nog inga fler fester innan jag flyttar (planerat i slutet av oktober när huset är klart). Som sagt det är inget som jag bukar göra. Men mina grannar vet ganska säkert att vi inte hade stuckit dem med kniv.

Det är sant, men om alkohol är inblandat så drar sig de flesta för att konfrontera direkt. Det är generellt sett bäst att ta klagomål med vaktbolag etc först om situationen ser ut så som den gjorde. Det minskar risken för att saken ska eskalera och eller att personliga åsikter ska blandas in i händelsen.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Vaktbolag kommer inte knacka på. De har ingen vinning i det och utsätter sina anställda för ett onödigt faromomet. De är ju endast där för att kontrollera som tredjepart att klagomålet är korrekt.

Ts kan ju varit så att du inte insåg ljudnivån på grund av diverse faktorer som e.g. Alkohol. Att dina polare håller med dig är la inte konstigt. De är ju part i målet.

Det förklarar iaf varför jag inte visste dem var här i sådana fall. Mycket möjligt ska väll inte utesluta det helt. Känner bara att även om det vore så. Borde inte denna typen av varning komma som första varning. Men som sagt har aldrig fått någon varning innan och det kanske är såhär det fungerar. Tycker det är ganska hårt dock. Känns som man gjort något allvarligt brott fan. Varning att bli utkastad från sitt hem för en födelsedags fest. Inte ens en chans att rätta till det. Hade självklart sänkt eller till och med begett oss ut direkt istället om vi hade fått veta något. Är det verkligen det samhället vi lever i idag?

Skrivet av Tauc:

Nu vet inte jag hur lägenheten är byggd men kan det kanske handla om tunga steg/dörrar som slängs igen etc? när mina grannar lever om som mest skakar och smäller hela lägenheten, men tal och musik hörs väldigt lite om ens alls, det är snarare alla smällar mot golv/väggar som låter.

Fast där utgår du ju ifrån att du blivit felaktigt behandlad (precis som dom flesta som får en varning), även om du borde kolla upp protokollet tycker jag inte att du borde ignorera möjligheten att du faktist störde mer än du själv tror.

Det enda jag kan tänka mig gör ljud ifrån sig under vanliga dagar är så fall hunden som vandrar omkring på parkett. Dock hör jag inte mina grannas vardags liv som fotsteg eller liknande.

Sant. Ska kolla protokollet. Mycket av anledningen till trådskapandet var att jag ville veta om det är normalt att första varningen man för ser ut på detta viset. Samt om man borde svara på det när man inte håller med.

Vill tacka alla som tagit sig tid att svara på detta. Ska ta en titt på protokollet om jag kan få det.
Det är alltid svårt att förklara för andra hur det gått till när det gäller ljudnivåer osv.

Permalänk
Medlem

I brevet från styrelsen står det Vi i styrelsen har fått in ett flertal klagomål ifrån dina grannar.
Det kan ju tolkas som att det kommit in klagomål vid tidigare tillfällen, men nu kanske nån granne fick nog och ringde störningsjouren/vaktbolaget.

Varför fundera på att gå hårt tillbaka mot styrelsen? Det räcker väl med att du tar kontakt och är vänlig och se om du kan få reda på vad som kan ha orsakat störnings-varningen, var det musiken, TVn, rösterna, folket på balkongen osv.

Sen är det inte alla grannar som kanske vill eller vågar gå och knacka på en dörr kl 23.45 med massa folk i lägenheten, troligen berusade.. ja du kan ju försökta sätta dig in i en annan persons vy

Hade själv en granne som hade polare över ibland, dom rökte och pratade på balkongen, 1 meter från mitt sovrumsfönster mellan klockan 22-02. Dock hann jag inte bli lack nog, för dom fick varningar pga musik från andra grannar när jag var bortrest, sen dess är det tyst på kvällen/natten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Som någon anna redan nämnt, kolla vilka tider som gäller hos er. Oftast får man inte vara högljudd efter 22.00.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Inte så mycket du kan göra. Normalt sett om man planerar en stor fest, inflyttningsfest osv så sätter man upp en lapp. De flesta har lite överseende om ljudnivån då eftersom du informerar.

Sedan så beror det helt på vilka dina grannar är, har du någon gnäll tant eller gubbe under eller bredvid så kommer de nog klaga oavsett.

Om detta var en engångs grej så är det egentligen bara att lämna det bakom dig och planera inga fler stora fester med högljudd musik. Kolla även vad reglerna säger, där jag bor t.ex får man spela musik och vara högljudd till 22:00.

Permalänk
Medlem

har du kollat med brf att det är en äkta varning? kanske nån granne som vill skrämma dig lite.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

Drygt, men dessvärre är det oftast så att man gör mer väsen än man tror. Och det är nog rätt vanligt att grannarna har stört sig på det förut men inte sagt något och droppen rann till sist över, många i Sverige är väldigt konflikträdda, dock så borde du nog ha fått några arga anonyma lappar innan tycker man. I vilket fall kan jag ge dig tipset att skaffa ett friliggande parhus/radhus alternativt villa. Bor man i ett äldre lägenhetshus är det oftast väldigt lyhört. Nyprod brukar också ha mkt bättre isolering. Jag hade en kompis som alltid skrek eller skrattade högt som fasen på nätterna när han spenderade en vecka hos mig, helt omedvetet, när jag påpekade genom att säga dämpa ner dig för fan jag kommer bli vräkt så var det som att ingen sagt det till honom tidigare. Du och dina vänner kanske bara är högljudda av er utan att tro det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter

9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.

Att klaga obefogat, utan protokoll från vaktbolag anses vara personligt påhopp och skadlig för din hälsa.
Ge varningen till den klagande grannen istället haha

halvt-skämt-Å-sido, börja med att ha en dialog med BRF:ens ordförande eller den som har hand om klagandet. Fungerar inte detta bör du gå juridiskt tycker jag och anlita en som kan hjälpa dig. Är du med i hyresgästföreningen kan du även kontakta dem för vägledning.
Riskera inte med att bli vräkt p.g.a. en som ev. har en personlig vendetta eller inget intressant liv.
Låter du detta ligga så kan det eventuellt inte gå att lösa vid en ytterligare varning vid ett senare tillfälle, eftersom då kan de påpeka på din ogynnsamma historik och säga att du har upprepat ett dåligt beteende. Låt inget sådan felaktig varning ligga, bäddar för fler tråkigheter.

Lycka till!