Permalänk
Medlem

Köpråd kamera

Skulle behöva lite hjälp med val av kamera. Kan i princip ingenting om fotografering, men skulle vilja lära mig. Jag har kollat på lite reviews på tuben och fastnade för Sonys spegellösa kameror.
Är ute efter en kamera som jag kan lära mig med, som är smidig, billig (student), men som har potential och som man kan köpa linser till för att experimentera med.

Kollade på Sonys A5000 och A5100. Kan någon av dessa var något vettigt att börja med? A5000 kostar bara 2490:- fram till imorgon, vilket ligger inom smärtgränsen för en som pluggar.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du ändå kollar på A5100 så tycker jag att du ska kolla även på A6000. Den är ju dyrare, men inte SÅ mycket dyrare och det kan vara värt det för att få en sökare och mer kontroller utanpå kameran. Jag tror att du får en kamera som är mer att växa i och som du behåller längre med A6000, men det kan jag, såklart bara spekulera i.

Har man en tajt budget/vill komma billigt undan så är nog A5000 för 2490kr ett helt okej val, om man är inne på NEX. Annars finns det ju andra kameror som ligger relativt nära i pris. Både spegellösa och med spegel.
De kameror i den prisklassen som har spegel får man ju faktiskt en sökare med, medan man blir tvungen att använda skärmen som sökare med de spegellösa. Åtminsone om man inte går tillbaka ett antal generationer i sensorteknologi.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dumbo:

De kameror i den prisklassen som har spegel får man ju faktiskt en sökare med, medan man blir tvungen att använda skärmen som sökare med de spegellösa. Åtminsone om man inte går tillbaka ett antal generationer i sensorteknologi.

Det finns ju iofs också kameror med digitala sökare, så slipper man åtminstone försöka se på en skärm när det är soligt ute, vilket är väldigt praktiskt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om du ändå kollar på A5100 så tycker jag att du ska kolla även på A6000. Den är ju dyrare, men inte SÅ mycket dyrare och det kan vara värt det för att få en sökare och mer kontroller utanpå kameran. Jag tror att du får en kamera som är mer att växa i och som du behåller längre med A6000, men det kan jag, såklart bara spekulera i.

Har man en tajt budget/vill komma billigt undan så är nog A5000 för 2490kr ett helt okej val, om man är inne på NEX. Annars finns det ju andra kameror som ligger relativt nära i pris. Både spegellösa och med spegel.
De kameror i den prisklassen som har spegel får man ju faktiskt en sökare med, medan man blir tvungen att använda skärmen som sökare med de spegellösa. Åtminsone om man inte går tillbaka ett antal generationer i sensorteknologi.

A6000 är lite mer än dubbelt så dyr.

Jag kollade också på A5000 men den verkar ha stora problem när det blir svagt ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns ju iofs också kameror med digitala sökare, så slipper man åtminstone försöka se på en skärm när det är soligt ute, vilket är väldigt praktiskt.

Jo, min poäng var att i den prisklass som A5000 ligger så är det väldigt få som har det och de som har det är äldre kameror med sensorer som är åtminstone ett par generationer äldre, medan tex D3300 ju ger bättre bildkvalitet än A5000 OCH har en sökare.

Skrivet av SexMachine:

A6000 är lite mer än dubbelt så dyr.

Jag kollade också på A5000 men den verkar ha stora problem när det blir svagt ljus.

Jag utgick från att man vill ha ett objektiv till. Man behöver såklart inte köpa kitet som sony har, men med kitobjektivet kostar A5100 ca 5300kr och A6000 kostar ca 6000kr, så det skiljer ca 700kr. Jämför man bara husen så skiljer det ca 1300kr.
Om man då ändå kollat lite på A5100 så tänker jag att det kan vara värt att överväga A6000 som har sökare, blixtsko, fler knappar och rattar osv.
Jag personligen skulle utan att tveka betala en bra bit mer mer än 700kr för det man får extra på A6000, men för någon som inte är van att ha dessa saker och/eller om man redan tänjer på budgeten med A5100 så är det ju inte säkert att det är värt det.

Permalänk
Medlem

Det är jag som inte kan läsa. Jag fick för mig att vi jämförde med a5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jo, min poäng var att i den prisklass som A5000 ligger så är det väldigt få som har det och de som har det är äldre kameror med sensorer som är åtminstone ett par generationer äldre, medan tex D3300 ju ger bättre bildkvalitet än A5000 OCH har en sökare.

Jag utgick från att man vill ha ett objektiv till. Man behöver såklart inte köpa kitet som sony har, men med kitobjektivet kostar A5100 ca 5300kr och A6000 kostar ca 6000kr, så det skiljer ca 700kr. Jämför man bara husen så skiljer det ca 1300kr.
Om man då ändå kollat lite på A5100 så tänker jag att det kan vara värt att överväga A6000 som har sökare, blixtsko, fler knappar och rattar osv.
Jag personligen skulle utan att tveka betala en bra bit mer mer än 700kr för det man får extra på A6000, men för någon som inte är van att ha dessa saker och/eller om man redan tänjer på budgeten med A5100 så är det ju inte säkert att det är värt det.

Det blev inget A5000 köp på rean iaf. A6000 är ju klart intressant, men fortfarande dyr för mig. Ska nog ha lite is i magen och försöka hitta en beg. Tanken är att köpa adapter och äldre objektiv. Något man ska tänka på när man köper begagnad kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Något man ska tänka på när man köper begagnad kamera?

1. Veta vad man köper, utse några kandidater, läs recensioner, kolla ny- och beg priser
2. Köp helst av lokal säljare, så du kan inspektera (klämma på) prylarna innan köp
3. Köper du på distans (blocket, tradera) kolla isf:
- att beskrivningen i annonsen är utförlig och korrekt
- medföljer ev. tillbehör och giltigt garantikvitto
- kolla att säljaren vet vad hen säljer och svarar kunnigt på ev. frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Tanken är att köpa adapter och äldre objektiv.

Med ovanstående målsättning kan en beggad NEX-6 för <2000:- utan och <3000:- med kitglugg vara ett bra köp. Då har du en APS-C spegellös med EVF som med adapter klarar oändligt många fina välbyggda snorbilliga gammelgluggar. Fördelarna med A6000 är smartare/snabbare elektronik, vilket inte behövs för manuella gluggar, samt något bättre sensor.

Annars rekas beggad A7 (världens minsta, lättaste och billigaste spegellösa FF), kan fås för 5-6kSEK i dagsläget och ger överlägset bättre bildkvalitet. Därtill slipper du crop-faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Med ovanstående målsättning kan en beggad NEX-6 för <2000:- utan och <3000:- med kitglugg vara ett bra köp. Då har du en APS-C spegellös med EVF som med adapter klarar oändligt många fina välbyggda snorbilliga gammelgluggar. Fördelarna med A6000 är smartare/snabbare elektronik, vilket inte behövs för manuella gluggar, samt något bättre sensor.

Annars rekas beggad A7 (världens minsta, lättaste och billigaste spegellösa FF), kan fås för 5-6kSEK i dagsläget och ger överlägset bättre bildkvalitet. Därtill slipper du crop-faktorn.

Det blev faktiskt en beg NEX-6. Jättenöjd än så länge. Nu är det bara att försöka lära sig tips på något spännande billigt objektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Det blev faktiskt en beg NEX-6. Jättenöjd än så länge. Nu är det bara att försöka lära sig tips på något spännande billigt objektiv?

Kul - välkommen i gänget!

Beggade gammelgluggar kan kosta från nån hundring uppåt flera 10-tals lusentappar.
Det finns många pärlor <1000:-
Själv tycker jag Canon FD har jämn optisk och mekanisk kvalitet. Några exempel jag testat på FF och som även andra rosar:
1. 50/1.4
2. 35/2
3. 28/2.8
4. 24/2
5. 50/3.5 makro

Billigare är Minolta MD 50/2 (ca. 350:-) eller Konica 40/1.8 (ca. 250:-) pannkaka.
En bra zoom (Leicaliknande) är Minolta MD 35-70/3.5, en femhundring.

Köp adaptrar på ebay, <$10/st med frakt. Dock kan det i värsta fall ta 3 veckor.

Ett problem med APS-C är gammelgluggsvidvinklar, eftersom gammelgluggar är FF kommer mindre sensorer inte att "täcka in" kanterna, typ. Jag shoppade Canon 10-18/4.5-5.6 IS STM
https://www.canon.se/lenses/ef-s-10-18mm-f-4-5-5-6-is-stm-len...
som är en riktigt bra och prisvärd vv-zoom.
därtill behöver du smart adapter så den passar på NEX.

Permalänk

#16191262

Vet inte om det är en bra deal men 1000 bilder är ju inget så typ ny.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

#16191262

Vet inte om det är en bra deal men 1000 bilder är ju inget så typ ny.

Tack för smygreklamen Enda negativa med crop är ju som redan nämnts att det blir svårare att jaga vidvinkelobjektiv om man gillar gammelgluggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Enda negativa med crop är ju som redan nämnts att det blir svårare att jaga vidvinkelobjektiv om man gillar gammelgluggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, därtill är bra gammelgluggs-FF vv <35mm dyrare (generellt) än >35mm. Som nybörjare tenderar man att imponeras av tele men med tiden uppskattar man vv mer å mer. Beror givetvis på vad man fotar.

Gammelgluggstele är generellt svårare än vv att fota med eftersom man får se upp med skak och vara noggrann att sätta fokus rätt. Övning ger färdighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Japp, därtill är bra gammelgluggs-FF vv <35mm dyrare (generellt) än >35mm. Som nybörjare tenderar man att imponeras av tele men med tiden uppskattar man vv mer å mer. Beror givetvis på vad man fotar.

Gammelgluggstele är generellt svårare än vv att fota med eftersom man får se upp med skak och vara noggrann att sätta fokus rätt. Övning ger färdighet.

Lite så jag upplevt det också.
Kör jag fasta objektiv så föredrar jag att närma mig det jag fotar snarare än att behöva backa för att få med mer än exempelvis ett ögonbryn på en person. Mina 28/2.8 & 50/1.7 gör sig betydligt bättre på a7an än a6000.

Fokus peaking hjälper en hel del föe nybörjare likt migsjälv!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Fokus peaking hjälper en hel del för nybörjare likt mig själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, ALLA är behjälpta av focus peaking. fetDSLR-folket blir sjukt gröna av avund.