Ansluta mot wifi iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Ansluta mot wifi iPhone 5S

Hej!

Jag undrar om det finns någon inställning då det gäller anslutning mot wifi. Jag har wifi hemma, men jag vill inte att min Iphone automatisk ansluter mot öppna wifi, som hotell mm.
Har sett en inställning under wifi, där man kan bocka i fråga om anslutning. Problemet då är att man ofta får en fråga om man vill ansluta. Arbetar i Stockholms innerstad, där det vimmlar av wifi.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Avmarkera "Fråga om anslutning". IOS ansluter automatiskt mot kända nätverk (dvs sådana som du varit uppkopplad mot tidigare) så länge Wifi är påslaget. Den ansluter inte mot öppna nätverk som du inte anslutit mot tidigare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@whisky:

Hej!

Tack för svaret.
När jag inte har bockat i den så kommer wifi symbolen upp emellanåt. Jag har tolkat det som att det är ett öppet wifi och då ansluter telefonen automatisk mot detta wifi, vilket jag inte vill. Jag passerar många wifi dagligen, så de som är öppna har telefonen med automatik blivit anslutna till vid något annat tillfälle. Men detta är jag inte intresserad av.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

När du ser WiFi-symbolen (som ersätter 3G/4G-indikatorn) så innebär det att iOS kopplat upp sig mot ett nätverk du kopplat upp dig till tidigare. Gå in i inställningarna så kan du se vilket nätverk du är uppkopplad mot, om du trycker dig vidare in på detaljerna om nätverket så kan du längst ner välja att glömma bort nätverket, då kommer iOS inte koppla upp sig mot det nätverket automatiskt längre.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

Jag undrar om det finns någon inställning då det gäller anslutning mot wifi. Jag har wifi hemma, men jag vill inte att min Iphone automatisk ansluter mot öppna wifi, som hotell mm.
Har sett en inställning under wifi, där man kan bocka i fråga om anslutning. Problemet då är att man ofta får en fråga om man vill ansluta. Arbetar i Stockholms innerstad, där det vimmlar av wifi.

Med vänlig hälsning

Putte333

Är väl bara att stänga av wifi när du inte använder det?
Så gör jag för att slippa extra strålning och batteridränage.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svaren. Trodde att det fanns en inställning där man kan välja att bara ansluta till ett wifi.

Med vänlig hälsning

Putte 333

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

@whisky:

Hej!

Tack för svaret.
När jag inte har bockat i den så kommer wifi symbolen upp emellanåt. Jag har tolkat det som att det är ett öppet wifi och då ansluter telefonen automatisk mot detta wifi, vilket jag inte vill. Jag passerar många wifi dagligen, så de som är öppna har telefonen med automatik blivit anslutna till vid något annat tillfälle. Men detta är jag inte intresserad av.

Med vänlig hälsning

Putte333

Telefonen ansluter inte automatiskt till öppna wifi som du inte anslutit till tidigare.

Permalänk
Medlem

Stäng av wifi på telefonen när du åker hemifrån annars