GOG ger användarna möjlighet att ladda ned DRM-fria versioner av deras Steam-spel

Permalänk
Melding Plague

GOG ger användarna möjlighet att ladda ned DRM-fria versioner av deras Steam-spel

Genom GOG Connect gör GOG det nu möjligt att ladda ned DRM-fria versioner av spel användaren äger på Steam. Allt som krävs är att konton från de båda tjänsterna kopplas ihop.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Oj!

Det här lär GOG tjäna på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Låter riktigt bra, nu är inte steam nedläggningshotat. Men om det händer i framtiden att ny tjänst tar över är det skönt att möjligheten att fortsätta spela spelen.

Synd bara gogs spel hamnar på piratsidor, hämmar ju deras tillväxt. Det ironiska i det hela är att vissa spel redan är crakade, men folk vill ha enkelhet och slippa risken för virus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Alltså GOG är nog den tjänst som ser mest till kunderna! Hoppas fler spel kommer(då min steamkatalog är stor).
Jag ska börja titta om spelen finns på GOG först innan jag köper dem genom annan tjänst. Detta ska uppmuntras!

EDIT: Angående piratkopiering, så måste vi som kan KÖPA spelen! Jag har inte rört en piratkopia på flera flera år och kommer inte göra det heller, nu mycket av principskäl när tjänsterna är så bra.

Permalänk
99:e percentilen

Jag som inte har 500 spel på Steam skulle nu uppskatta en förklaring av vad detta innebär i praktiken. Varför är det positivt? Vad blir skillnaden mot hur Steam vanligtvis fungerar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag som inte har 500 spel på Steam skulle nu uppskatta en förklaring av vad detta innebär i praktiken. Varför är det positivt? Vad blir skillnaden mot hur Steam vanligtvis fungerar?

Är väl om steam på något sätt krånglar och sedan ifall valve någon gång lägger ner. Kan inte vissa spel bli lidande i prestanda även på steam tack vare DRM?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Idén är väl säkert att få folk att helt gå över till GOG, har dock fler än 20 spel på Steam så... men en bra början!

Skulle gärna gå över till GOG, DRM-fritt är gott!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Så länge GOG har mindre spel än Steam så byter jag inte. Och detta kommer inte fixa alla min spel inom närmaste framtiden, vill inte ha två spel clienter.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag som inte har 500 spel på Steam skulle nu uppskatta en förklaring av vad detta innebär i praktiken. Varför är det positivt? Vad blir skillnaden mot hur Steam vanligtvis fungerar?

Många personer har problem med DRM. Jag är inte en av dem, men verkar som att det strular för många.
Sen att fritt kunna ha egna kopior på spelen är uppskattat, den regniga dagen när internet är nere etc. Samt om företaget skulle gå i graven eller deras servrar strular. En backup helt enkelt. Sen ser säkert vissa det som en fördel att man kan privatkopiera. Jag själv tvingar mina polare alternativt köper åt dem när det är rea.
Jag själv har inga av nämnda problem. Men förstår dem som har det.

Permalänk
Medlem

GOG portar spel till Mac som på Steam enbart fungerar till PC. Det är egentligen den enda anledningen att jag har GOG utöver Steam.

Hade för övrigt vart bra om Steam kontrar så det fungerar omvända hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Många personer har problem med DRM. Jag är inte en av dem, men verkar som att det strular för många.
Sen att fritt kunna ha egna kopior på spelen är uppskattat, den regniga dagen när internet är nere etc. Samt om företaget skulle gå i graven eller deras servrar strular. En backup helt enkelt. Sen ser säkert vissa det som en fördel att man kan privatkopiera. Jag själv tvingar mina polare alternativt köper åt dem när det är rea.
Jag själv har inga av nämnda problem. Men förstår dem som har det.

Nu har jag bara använt steam i ett halvår men om steam är nere så kan man alltså inte spela sina steambaserade spel? Inte heller utan internet om det går ner en dag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har nog bara haft två spel som strulat pga. DRM, av kanske 100-120 st.
Men jag gillar ju GOG sedan gammalt då de paketerar klassiska spel (= annorlunda utbud än Steam) också och det är lätt och "serveroberoende" att dra ner lokala installationspaket och installera när man vill.

Att ha två klienter är ju ingenting med tanke på hur många dussintals applikationer man har på datorn ändå.

Bör skapa lite goodwill för GOG och få några nya kunder i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Nu har jag bara använt steam i ett halvår men om steam är nere så kan man alltså inte spela sina steambaserade spel? Inte heller utan internet om det går ner en dag?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan gå in i Offline mode om man var inloggad på kontot innan man stängde av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Man kan gå in i Offline mode om man var inloggad på kontot innan man stängde av datorn.

Tenderar däremot fungera sådär. Har man tur så fungerar det utmärkt. Har man mindre tur så vill den att man ska logga in igen innan man kan starta Steam. Händer ofta om man precis uppdaterade Steam innan man stängde av det senast.

Skulle även Steam gå ner ett längre tag så kommer även spelen att sluta fungera. Vet inte hur lång period det är, tror en månad, men man måste regelbundet låta sin klient ansluta för att det ska fungera.

Sedan antar jag även att ett utav motiven för många är att slippa stödja valve om man inte gillar deras företagsstil.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daark:

Så länge GOG har mindre spel än Steam så byter jag inte. Och detta kommer inte fixa alla min spel inom närmaste framtiden, vill inte ha två spel clienter.

GOG satsar inte ens på samma spel som Steam så det är två helt olika tjänster, GOG läger mer vikt på att få äldre spel att fungera på nyare datorer. Utöver det så behöver du inte använda GOG klienten du kan helt enkelt ladda ner spelet via hemsidan och installera som man gjorde förr utan att behöva ha en klient igång när man spelar eller för att ladda ned.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

GOG satsar inte ens på samma spel som Steam så det är två helt olika tjänster, GOG läger mer vikt på att få äldre spel att fungera på nyare datorer. Utöver det så behöver du inte använda GOG klienten du kan helt enkelt ladda ner spelet via hemsidan och installera som man gjorde förr utan att behöva ha en klient igång när man spelar eller för att ladda ned.

att göra som för är bara jobbigt, måste ha en massa ikoner eller en ful map på skrivbordet, clienter funkar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Detta uppskattas, själv har jag spel från båda, men ingen just nu som kan importeras till GOG. Hoppas dom kan lyckas göra samma med Origin och Uplay.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Det var ju år och dag sen man köpte något som använde drm, det efterblivna systemen är det ju bara 'vissa ' som använder.
Byt en komponent i datorn och sen slutar dina drm produkter att lira, nej tack!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daark:

att göra som för är bara jobbigt, måste ha en massa ikoner eller en ful map på skrivbordet, clienter funkar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Klienter fungerar bättre, men det är jobbigt att ha massa klienter? Okej. Oavsett så är det svårt att förneka att GOG är bättre på många punkter än Steam, inte minst för äldre spel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Klienter fungerar bättre, men det är jobbigt att ha massa klienter? Okej. Oavsett så är det svårt att förneka att GOG är bättre på många punkter än Steam, inte minst för äldre spel.

Jag tycker det är bättre med EN client och jobbigt med flera och jag spelar inte äldre spel, så steam funkar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

att göra som för är bara jobbigt, måste ha en massa ikoner eller en ful map på skrivbordet, clienter funkar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

windowstangenten + skriv namnet på spelet. Jag har aldrig några ikoner alls på mitt skrivbord. Söker på allt, eller har fixat hotkeys för att starta de program jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det var ju år och dag sen man köpte något som använde drm, det efterblivna systemen är det ju bara 'vissa ' som använder.
Byt en komponent i datorn och sen slutar dina drm produkter att lira, nej tack!

Jag har aldrig varit med om att något spel har slutat fungera på grund av att jag bytt hårdvara, förutom ifall det uppstått kompabilitetsproblem men inte tack vare DRM.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

@DevilsDad:
Om inte annat så kan man ju lägga till GOG spel i Steam library för att få sin overlay och allt annat man är van vid om det är så att man känner det behövs. Win+Q används flitigt här med.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@DevilsDad:
Om inte annat så kan man ju lägga till GOG spel i Steam library för att få sin overlay och allt annat man är van vid om det är så att man känner det behövs. Win+Q används flitigt här med.

Det är sant, detta är faktiskt en väldigt bra poäng ^_^

Vad gör win+Q? (använder inte windows så kan inte testa)

Permalänk
Avstängd

Varför kan GOG erbjuda det här inte inte Steam?
Steam borde erbjuda DRM-fritt också.

Skrivet av DevilsDad:

Vad gör win+Q? (använder inte windows så kan inte testa)

I Windows 10 så tar det upp sökmenyn (som ligger bredvid startmenyn).
Kanske gör det något annat i Steam, vet inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Låter riktigt bra, nu är inte steam nedläggningshotat. Men om det händer i framtiden att ny tjänst tar över är det skönt att möjligheten att fortsätta spela spelen.

Synd bara gogs spel hamnar på piratsidor, hämmar ju deras tillväxt. Det ironiska i det hela är att vissa spel redan är crakade, men folk vill ha enkelhet och slippa risken för virus.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak gällde ju alla DRM-spel fram tills Denuvo. Knäcktes ofta vid lanseringen eller innan och lades upp. Nu är det förvisso extra fult att lägga upp spelen direkt... men ja.
Märks ganska väl att Denuvo förändrat piratmarknaden. Nu kanske jag bara är dålig på att hitta spelen men verkar inte som några av de nyligen lanserade storspelen som kör Denuvo crackats.

Frågan är om inte Denuvo också är ett hot mot GOG som plattform. Dock har den hittills klarat sig bra under de ca åtta år butiken varit öppen. Sedan är Denuvo rätt dyr att licensiera, och dyrare lär den bli när utgivarna gör sig beroende av lösningen. Vilket vi kunder såklart också får betala.

Skrivet av philipborg:

Tenderar däremot fungera sådär. Har man tur så fungerar det utmärkt. Har man mindre tur så vill den att man ska logga in igen innan man kan starta Steam. Händer ofta om man precis uppdaterade Steam innan man stängde av det senast.

Skulle även Steam gå ner ett längre tag så kommer även spelen att sluta fungera. Vet inte hur lång period det är, tror en månad, men man måste regelbundet låta sin klient ansluta för att det ska fungera.

Sedan antar jag även att ett utav motiven för många är att slippa stödja valve om man inte gillar deras företagsstil.

Instämmer, offline-läget fungerar verkligen sådär. Och den stora skillnaden att man med GOG faktiskt kan använda sitt köpa spel som man vill utan att begränsas av DRM är motivering nog att inte köpa den sämre utgåvan på Steam. Om man nödvändigtvis måste använda Steam så går det ju ändå att lägga till dessa spel i klienten, om man vill ha tillgång till Steam-chatten och liknande.

Den som tror att den faktiskt äger de spel som den köpt på Steam har verkligen missat att det snarare är en form av hyrtjänst där ens spel kan försvinna den dag Valve lägger ner.

Skrivet av Firkraag:

GOG satsar inte ens på samma spel som Steam så det är två helt olika tjänster, GOG läger mer vikt på att få äldre spel att fungera på nyare datorer. Utöver det så behöver du inte använda GOG klienten du kan helt enkelt ladda ner spelet via hemsidan och installera som man gjorde förr utan att behöva ha en klient igång när man spelar eller för att ladda ned.

Idag satsar de till stor del på samma titlar. GOG speglar Steam ganska bra idag, bortsett från (nya) AAA-titlar och DRM då. Nu har jag inte så stor koll på om varenda skräptitel som överflödar Steam dyker upp men så gott som allt annat som är värt att bry sig om dyker också upp på GOG idag. Oftast lanseras de på GOG och Steam samtidigt men i andra fall dyker GOG-utgåvan ut lite senare.

Stämmer dock att GOG satsar på att sälja spel som fungerar. Många äldre titlar på Steam antingen krånglar eller fungerar inte. Samma titlar på GOG fungerar. Fokuset var större förr vad jag förstått, då de satsade mer på äldre titlar. Idag är de mer av en direkt konkurrent till just Steam men med en annan ideologi.

Själv kör jag GOG Galaxy för de spel jag spelar samt laddar hem filerna för backup/arkivering på en arkiveringsdisk. GOG körde ett fult PR-stund för ett par år sedan så jag litar inte fullt på dom fortfarande: https://en.wikipedia.org/wiki/GOG.com#Marketing_stunt_and_rel...

Sedan är det såklart skönt att veta att jag själv kan ansvara för de produkter jag faktiskt köpt. Mina 855 spel på Steam försvinner i samma stund som Valve lägger ner. Money well spent.

Permalänk
Skrivet av Daark:

Så länge GOG har mindre spel än Steam så byter jag inte. Och detta kommer inte fixa alla min spel inom närmaste framtiden, vill inte ha två spel clienter.

Hur stora är spelen på Steam då? Varför är de mindre på GOG? Jpeg-komprimerade texturer? Det förstår jag att man inte vill ha!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hur stora är spelen på Steam då? Varför är de mindre på GOG? Jpeg-komprimerade texturer? Det förstår jag att man inte vill ha!

Jag tror han pratade om ett mindre utbud av spel.

Angående din fråga så har jag inte hittat ett officiellt svar, men verkar som att GOG filerna är mindre pga de är komprimerade och måste installeras efter nedladdning, där steams spel kan startas direkt när de är nere.
(ex på källa: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=189366... )

Jag betvivlar starkt att de skulle komprimera jpeg-texturer (iaf på ett lossy sätt), då de värnar om att man ska kunna spela gamla spel. Pga ett sådant fokus rimmar dåligt med att försämra spelupplevelsen för att göra nedladdningarna mindre kostsamma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Varför kan GOG erbjuda det här inte inte Steam?
Steam borde erbjuda DRM-fritt också.

I Windows 10 så tar det upp sökmenyn (som ligger bredvid startmenyn).
Kanske gör det något annat i Steam, vet inte.

DRM-fritt har aldrig varit något Valve brytt sig om och de kommer heller inte göra någon sådan satsning. DRM-lösningar snarare.

Så länge Steam som spelplattform dominerar kommer väldigt lite bra saker hända från deras håll. De fåtal bra saker de gjort på senare år är sådant de blivit tvingade att införa pga (nya) lagar eller där konkurrerande plattformar infört något och de känt sig tvungna att göra samma sak.

Den dag Steam börjar gå sämre och de måste hitta sätt att bli relevanta igen kommer nog mer hända, kanske till och med Half Life 3.

Varför göra något när man kan ta 30% på alla försäljningar och ändå älskas?

Skrivet av illya_:

Jag tror han pratade om ett mindre utbud av spel.

Angående din fråga så har jag inte hittat ett officiellt svar, men verkar som att GOG filerna är mindre pga de är komprimerade och måste installeras efter nedladdning, där steams spel kan startas direkt när de är nere.
(ex på källa: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=189366... )

Jag betvivlar starkt att de skulle komprimera jpeg-texturer (iaf på ett lossy sätt), då de värnar om att man ska kunna spela gamla spel. Pga ett sådant fokus rimmar dåligt med att försämra spelupplevelsen för att göra nedladdningarna mindre kostsamma.

Gammal tråd, även Steam komprimerar idag. Syns när man kollar nedladdningsstorleken och sedan storleken på installerat spel. Vissa spel, exempelvis Company of Heroes 2 verkar göra något speciellt då den oftast tar upp en del tid och systemresurser när den installerar sina snudd på dagliga uppdateringar. Själv har jag börjat inaktivera automatiska uppdateringar på spel som ska uppdatera hela tiden.

Permalänk
Skrivet av illya_:

Jag tror han pratade om ett mindre utbud av spel.

Woooosh.
Det förstod ju han med men han låtsades missförstå. Det heter "färre" och inte "mindre".

Skickades från m.sweclockers.com