El till grafikortets fläkt - hembygd adapter ?

Permalänk

El till grafikortets fläkt - hembygd adapter ?

Ja som topic förtäljer lite så sitter jag i en liten situation här.
Sitter på en äldre Dell Dimension 5000 (signaturen) och har ett grafikort som jag vill sätta i och på grafikortet sitter den en fläkt som kräver att jag pluggar i den i en 3piggars connection på moderkortet men jag hittar banne mig inget sådant uttag på just det här moderkortet..

Grafikort samt kabeln jag måste plugga in:

Vad jag då tänker är att jag ska bygga en egen adapter av en kabel jag har och sedan plugga in den i nätaggets kabel som man vanligtvis använder till att strömföra tex. hårddiskar.

Här är kabeln:

Som ni ser på bilden, jag tänker då alltså klippa kabeln där de röda sträcken går så jag kan vira ihop 3 kablar med 3 kablar från grafikortets fläkt.
Sedan bara plugga in den vita kontakten med en motsvarande från nätagget.

Min fråga är då hur många volt är det i en sådan kabel från nätagget ? Som man pluggar in i tex. IDE hårddiskar ni vet.
Och hur många volt tros denna grafikkortsfläkt palla med ?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Gul är 12V
Röd 5v

Som du ser på grafikkortet så är den röd men molex hat bara gul.
Du kanske ska skarva i en annan kabel det är vanligt med adaptrar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Rekordmedlem

Det var en underlig adapter du har för den har 2st "nollor" ? Är du säker på att det där inte är nått special ? Det finns normalt 0, 5 och 12V i molexen från nätdelen och fläkten ska ha 12V för att gå för full men det går ju att koppla 0, 5, 7 och 12V (7 volt är 12-5 och det går på de flesta men inte alla nätdelar)
https://www.inet.se/produkt/8600942/adapterkabel-4-pins-till-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Milde tid... Koppla INTE "färg mot färg" mellan fläkt, och molex.
I molex pluggen är det som Moltov skriver, gul = 12v, röd = 5v, och svart är nolla/jord.
På fläkten är röd = 12v, gul(vit) = RPM-ut signal, och svart jord.
För att driva fläkten på molex-kabeln, behöver du koppla gul molex till röd fläkt, svart molex till svart fläkt, och låta de andra vara.

Däremot vete fan vad det är för kabel du har på bilden, då brun inte är standard, och dess plats SKA var använd av en jordtåt, i en molex, så det här fallet är det nog bäst att kontrollmäta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att fläkten inte bara ska kopplas in i den där kontakten i nederkant på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Är du säker på att fläkten inte bara ska kopplas in i den där kontakten i nederkant på grafikkortet?

Bilden är suddig, men det ser faktiskt så ut...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Är du säker på att fläkten inte bara ska kopplas in i den där kontakten i nederkant på grafikkortet?

Skrivet av Llhweiir:

Bilden är suddig, men det ser faktiskt så ut...

Säger detsamma, har ett liknanande kort hemma och där är det precis så.

Permalänk
Entusiast

Krångla inte till det. Om moderkortet mot förmodan inte har en vanlig fläktkontakt (låter otroligt) så använd en standard adapter typ denna. http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/412662...

Fläkten är en klassisk zalman eftermarknadsfläkt och kopplas INTE mot grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Krångla inte till det. Om moderkortet mot förmodan inte har en vanlig fläktkontakt (låter otroligt) så använd en standard adapter typ denna. http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/412662...

Jag är böjd att hålla med.

Skrivet av Calathea:

Fläkten är en klassisk zalman eftermarknadsfläkt och kopplas INTE mot grafikkortet.

Så är det. Fläktens 3-pins kontkt passar inte i det 2-pins uttag som finns på grafikkortet, och, om man hade haft en adapter, eller skarvat med den gamla fläkten, så är det inte säkert att grafikkortet är dimensionerat för fläktens effekt-uttag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.