Acer och Asus presenterar skärmar på 24,5 tum med 240 Hz och G-Sync

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag vill ha en billig 144Hz 24" 1080p bildskärm med IPS. Ska det vara så svårt att få fram.

Precis

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Men det var ju med IPS-panel vi ville ha denna skärmen med!!!! =/

Skickades från m.sweclockers.com

Restriktioner i själva tekniken går inte att undgå utan att man ändrar teknik. IPS paneler är tyvärr inte snabba nog för att komma upp i dessa uppdateringsfrekvenser utan att problem uppkommer.

Skrivet av Jonte[YoT]:

Problemet är ju bara att det här steget är komplett meningslöst.
Det är fortfarande samma mediokra bildkvalité, samma usla svärta som det varit i tio år (okej, det ingår i bildkvalité men jag ville ändå påpeka att LCD-skärmarna till datorer utvecklas ytterst lite de senaste tio åren) och samma format.

Det här handlar bara om att sälja mera, de kan nu öka uppdateringsfrekvensen ytterligare till en obefintlig merkostnad.

Tänk om de istället satsat på att ta fram datorskärmar där bakgrundsbelysning är uppdelad i små zoner som på TV-apparaterna för att kunna få fram riktigt bra svärta i många situationer.
Men gör de det? Nej.
Satsar de på att ta fram skärmar med brett färgomfång och hög uppdateringsfrekvens?
Nej.

Inte riktigt. TN panelen som t.ex. sitter i min BENQ XL2411 idag är som natt och dag i jämförelse med den som sitter i farsans LG panel från typ 2010. Och det gäller allt från svärta till färgåtergivning. Självfallet är den inte i närheten av min Dell IPS panel som jag har bredvid men samtidigt så har det skett en enorm utveckling även bland TN paneler de senaste fem-sex åren. Skillnaden är märkbar tom. i moderna modeller i olika prissegment. Asus TN paneler brukar vara hyfsat påkostade och ha bättre färgåtergivning och svärta än ACERs billigaste skärmar.

Skrivet av L¡MPAN:

Ok, fortsätt vara ignorant och kom med felaktiga påståenden om det får dig att känna dig som ett quake proffs.
Kommer inte förstöra denna tråd med att diskutera OT med dig.

Ironiskt nog så får den kommentar dig till att verka dryg och ignorant. Allas ögon fungerar inte på samma sätt. Vissa klarar av att märka skillnaden mellan 120-144Hz. Andra inte.. Vissa ser skillnad mellan 120Hz och 240Hz... Andra inte. Det är helt individuellt helt enkelt men ditt argument verkar bygga på att dina ögon på något sätt skulle vara normen.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag vill ha en billig 144Hz 24" 1080p bildskärm med IPS. Ska det vara så svårt att få fram.

Beror helt på tillverkningskostnaderna för panelen. De är eventuellt dyra att göra och då är det inte direkt långsökt att se varför de är dyra för tillfället.. det är ändå en hyfsat ny teknik.

Skrivet av Mezzlock:

Men så tråkigt dessa TN-paneler. Vad har hänt med OLED? Ingenting om detta på mässan??

OLED lider av sina egna små problem. Inbränning och problem med ljus är ett par exempel. De är även dyra att göra. Skärmtillverkning är inte heller prioriterat utan där prioriteras TV apparater istället.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av L¡MPAN:

Ok, fortsätt vara ignorant och kom med felaktiga påståenden om det får dig att känna dig som ett quake proffs.
Kommer inte förstöra denna tråd med att diskutera OT med dig.

Lite l hård reaktion eller..?
Ignorant.. Tycker bara inte att man kan säga att tearing är jämförbart med att säga att man inte känner skillnad på 60hz och 120hz.. Extremt få som menar att de inte ser den skillnaden. Dom har oftast inte spelat mycket snabba fps skulle jag gissa.. Tearing däremot tror ja ingen kan missa särskilt när det är allvarligt. så ja.. Tycker det är ett helt felaktigt påstående men visst.. Givetvis inte heller sugen på att diskutera det med ett CS PRO (som troligen inte vet vad quake är heller..)

OnT (inte för tearing fps och Hz diskussioner är så off-topic angående denna skärm?)
Så är de visst bra att tekniken går framåt men tycker fortfarande att man borde fokusera mer på bildkvalitet och kanske utveckla oled snabbare. Än att göra skärmar med mycket gimmicks som man sett lite senaste.. Asus 165hz var ju bra exempel som visade sig vara helt oanvändbar gimmick enligt alla tester.. Ingen skillnad vs 144hz i testerna heller men vem vet. Kanske blir bra ändå..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Lite l hård reaktion eller..?
Ignorant.. Tycker bara inte att man kan säga att tearing är jämförbart med att säga att man inte känner skillnad på 60hz och 120hz.. Extremt få som menar att de inte ser den skillnaden. Dom har oftast inte spelat mycket snabba fps skulle jag gissa.. Tearing däremot tror ja ingen kan missa särskilt när det är allvarligt. så ja.. Tycker det är ett helt felaktigt påstående men visst.. Givetvis inte heller sugen på att diskutera det med ett CS PRO (som troligen inte vet vad quake är heller..)

OnT (inte för tearing fps och Hz diskussioner är så off-topic angående denna skärm?)
Så är de visst bra att tekniken går framåt men tycker fortfarande att man borde fokusera mer på bildkvalitet och kanske utveckla oled snabbare. Än att göra skärmar med mycket gimmicks som man sett lite senaste.. Asus 165hz var ju bra exempel som visade sig vara helt oanvändbar gimmick enligt alla tester.. Ingen skillnad på 144hz i testerna heller men vem vet. Kanske blir bra ändå..

Jag kallade dig ignorant för att du påstod att tearing inte var något man kunde uppleva olika.

Sen slängde du ur dig 'Trodde man körde cs:go med runt 300fps'.
Bara för att standard inställningen ligger på fps_max 300 så betyder inte det att alla kör på standard inställningar.

Permalänk
Medlem

@Tumnus:
Du måste ha missförstått mitt inlägg, det är ju precis det jag säger!
Att det är individuellt alltså, folk upplever låg/hög hz olika och även tearing

Permalänk
Medlem
Skrivet av L¡MPAN:

Jag kallade dig ignorant för att du påstod att tearing inte var något man kunde uppleva olika.

Sen slängde du ur dig 'Trodde man körde cs:go med runt 300fps'.
Bara för att standard inställningen ligger på fps_max 300 så betyder inte det att alla kör på standard inställningar.

Jag kollar faktiskt på CS just nu.. Heja NIP i semifinalen.. Kikar på endel CS för underhållningsvärde på twitch. Har verkligen för mig att jag ser casters ha mellan 250 och 350fps på sina netgraphs så bara antog att det vore tillräckligt. Så om man får mer tearing men mindre om ens någon fördel med 700+fps så borde man kanske låsa fps som vi gör i quake t. Ex...

Anyway inte ute efter tjafsa utan diskussion.. Är det så som du säger att man bör köra så hög fps som möjligt så förstår jag att en grupp spelare söker såhär skärm..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag kollar faktiskt på CS just nu.. Heja NIP i semifinalen.. Kikar på endel CS för underhållningsvärde på twitch. Har verkligen för mig att jag ser casters ha mellan 250 och 350fps på sina netgraphs så bara antog att det vore tillräckligt. Så om man får mer tearing men mindre om ens någon fördel med 700+fps så borde man kanske låsa fps som vi gör i quake t. Ex...

Anyway inte ute efter tjafsa utan diskussion.. Är det så som du säger att man bör köra så hög fps som möjligt så förstår jag att en grupp spelare söker såhär skärm..

Ja det är vanligt att casters har allt ögongodis på för att det skall se bra ut, sen brukar dem inte ha några monsterdatorer heller.
Du verkar tro att jag MÅSTE ha 700 fps? så är det inte alls om så är fallet, hade säkerligen spelat lika bra (dåligt?) med 200fps, men föredrar högre fps om mojligt. Och ja, jag håller med om att man borde låsa sin fps om man nu inte vill ha tearing, det är inget ni bara gör i quake, det gäller alla spel.

Får hoppas skärmarna presterar bra så man kan göra ett köp när dem släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av L¡MPAN:

Ja det är vanligt att casters har allt ögongodis på för att det skall se bra ut, sen brukar dem inte ha några monsterdatorer heller.
Du verkar tro att jag MÅSTE ha 700 fps? så är det inte alls om så är fallet, hade säkerligen spelat lika bra (dåligt?) med 200fps, men föredrar högre fps om mojligt. Och ja, jag håller med om att man borde låsa sin fps om man nu inte vill ha tearing, det är inget ni bara gör i quake, det gäller alla spel.

Får hoppas skärmarna presterar bra så man kan göra ett köp när dem släpps

Indeed sista meningen är ju frågan av alla frågor.. Presterar den bra så spelar det ingen roll vad man tror att man vill ha. Detta kanske blåser alla 144hz skärmar ner till en outdated papperskorg..
Om inte så vill ja snart börja se nya saker som oled och HDR!

OffTopic
Appropå streamers.. Tror några av dom tjänar så sjukt mycket.. Dom stora som han summit g.. Fattar inte ens varför han är känd. Varje gång ja råkat trycka in mig på hans stream så verkar han gnälla och bara vara pessimistisk hela tiden.. Ändå sitter folk och donerar och subbar varannan sekund..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

.............

Inte riktigt. TN panelen som t.ex. sitter i min BENQ XL2411 idag är som natt och dag i jämförelse med den som sitter i farsans LG panel från typ 2010. Och det gäller allt från svärta till färgåtergivning. Självfallet är den inte i närheten av min Dell IPS panel som jag har bredvid men samtidigt så har det skett en enorm utveckling även bland TN paneler de senaste fem-sex åren. Skillnaden är märkbar tom. i moderna modeller i olika prissegment. Asus TN paneler brukar vara hyfsat påkostade och ha bättre färgåtergivning och svärta än ACERs billigaste skärmar.

...........

Med det här steget menade jag alltså att de lanserar TN-skärmar med ännu högre uppdateringsfrekvens.

Jag är säker på att de kommer ha mer eller mindre likvärdig bildkvalité som de 144-hertz TN-skärmar som redan finns.

Vet att TN-panelerna fick sig en uppryckning för sisådär fem år sedan, men saken är den att det inte har skett någon motsvarande utveckling för de bättre paneltyperna.
Runt 2007 så lyckades de förbättra svärtan något, kontrasten ökade från 700-800 till 1 till 1000 till 1. Det är en ganska medioker ökning till att börja med och sen har det stått där och stampat. Visst, VA-panelerna är ett undantag, men där försvann å andra sidan PVA-panelerna vilket ledde till en allmän försämring av bildkvalitén.

Bortser man från högre pixeltäthet och högre uppdateringsfrekvens så har datorLCDerna stått och stampat på samma nivå i ungefär tio år nu. Det var min poäng.
Att de uslaste panelerna blivit mindre usla är en klen tröst för den som satsade på bättre skärmar från start.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som vill ha en G-Sync OLED 1440p i 27"?

Känns som att LG borde släppa en sådan då de ligger i framkant på OLED och ta marknaden med storm på gaming sidan. Med tanke på att folk verkar vara villiga att betala runt 10 k för en gamingskärm så känner ändå jag att det finns en marknad för det.

Är så fruktansvärt trött på höjd upplösning i skärmar, finns ju ändå inget som drar runt 4k på maxinställningar i de uppdateringsfrekvenserna i alla fall. Själv tycker jag 1440p i 27" är någon form av sweet spot. Sätter jag näsan mot skärmen kan jag kanske se pixlarna, men inget jag tänker på när jag lutar mig tillbaka. Samtidigt slipper jag ju skalningsbekymmer i äldre mjukvara.

Jag skulle lätt kunna lägga upp till 15k för att få en sådan skärm. Jag köper datorskärm så sällan och sitter så pass mycket framför datorn så även fast den kostar 15k blir den ändå det billigaste nöje jag har (kr/underhållningstimme)

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på någon ny 34" 1440p G-Sync skärm med VA-panel men väntan fortsätter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Indeed sista meningen är ju frågan av alla frågor.. Presterar den bra så spelar det ingen roll vad man tror att man vill ha. Detta kanske blåser alla 144hz skärmar ner till en outdated papperskorg..
Om inte så vill ja snart börja se nya saker som oled och HDR!

OffTopic
Appropå streamers.. Tror några av dom tjänar så sjukt mycket.. Dom stora som han summit g.. Fattar inte ens varför han är känd. Varje gång ja råkat trycka in mig på hans stream så verkar han gnälla och bara vara pessimistisk hela tiden.. Ändå sitter folk och donerar och subbar varannan sekund..

Skickades från m.sweclockers.com

Killen är ju underhållande! Jag kollar även på Sodapoppin och Sneaky en hel del, sköna typer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Killen är ju underhållande! Jag kollar även på Sodapoppin och Sneaky en hel del, sköna typer.

De gångerna jag sett honom sitter han och läser donationsmeddelanden hela tiden vilket blir rätt drygt för någon som bara tittar. Många håller uppenbarligen inte med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Killen är ju underhållande! Jag kollar även på Sodapoppin och Sneaky en hel del, sköna typer.

Enda gången jag skulle kolla på sodapoppin är när han lirar blackjack!! Extremt underhållande.. Om du har missat det så youtuba sodapoppin blackjack .. Förbred dig för action!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra att skärmar blir snabbare men jag hade mycket hellre sett IPS i 144hz i 1920x1080 i en rimlig prisnivå.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Bra att skärmar blir snabbare men jag hade mycket hellre sett IPS i 144hz i 1920x1080 i en rimlig prisnivå.

Exakt vad jag sitter och väntar på.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu taggar vi 240 Hz!!! Kan inte vänta tills jag får prova det, förhoppningsvis på DreamHack!

Men kan de för helvete låta bezeln gå ända in till kanten av bilden istället för att lämna en svart sorgkant där som både är ful och gör det svårt att avgöra var kanten av bilden är.

Det är väl bara fixa det själv istället och ställa in en custom upplösning som ser till att hela panelen är påslagen. Kanske inte går på dessa billigare skärmar dock?😊

Men det är fortfarande TN-panel, vem lanserar det skräpet 2016, det borde vara OLED-paneler i dessa istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLaD:

Är det bara jag som vill ha en G-Sync OLED 1440p i 27"?

Känns som att LG borde släppa en sådan då de ligger i framkant på OLED och ta marknaden med storm på gaming sidan. Med tanke på att folk verkar vara villiga att betala runt 10 k för en gamingskärm så känner ändå jag att det finns en marknad för det.

Är så fruktansvärt trött på höjd upplösning i skärmar, finns ju ändå inget som drar runt 4k på maxinställningar i de uppdateringsfrekvenserna i alla fall. Själv tycker jag 1440p i 27" är någon form av sweet spot. Sätter jag näsan mot skärmen kan jag kanske se pixlarna, men inget jag tänker på när jag lutar mig tillbaka. Samtidigt slipper jag ju skalningsbekymmer i äldre mjukvara.

Jag skulle lätt kunna lägga upp till 15k för att få en sådan skärm. Jag köper datorskärm så sällan och sitter så pass mycket framför datorn så även fast den kostar 15k blir den ändå det billigaste nöje jag har (kr/underhållningstimme)

G-Sync behövs väl inte med OLED?

Och förresten så finns det OLED-skärmat redan om du betalar för dig, vad vi behöver är OLED för konsumentpriser inte företagspriser det är enorm skillnad där för ett företag betalar inte moms och kan köpa sakerna för pengarna man får in, innan skatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dem8n:

Det är väl bara fixa det själv istället och ställa in en custom upplösning som ser till att hela panelen är påslagen. Kanske inte går på dessa billigare skärmar dock?😊

Men det är fortfarande TN-panel, vem lanserar det skräpet 2016, det borde vara OLED-paneler i dessa istället.

Det finns inga pixlar där, så vad kan man göra?

Skrivet av Dem8n:

G-Sync behövs väl inte med OLED?

Klart det gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det finns inga pixlar där, så vad kan man göra?

Klart det gör.

Är det plastramen du menar så nej då går det inte.

Varför behövs g-sync till OLED, kan du utveckla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dem8n:

Är det plastramen du menar så nej då går det inte.

Menar den svarta remsan innanför bezeln, som ser ut att vara en del av pixelmatrisen, men inte är det.

Citat:

Varför behövs g-sync till OLED, kan du utveckla?

Av samma anledning som det behövs på LCD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

När kommer skärmarna och hur mycket kommer dom att kosta är den stora frågan jag har, vill verkligen ha en skärm med g-sync som är 24-25" som högst då jag tycker att 27" kan vara för stort

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC