Problem med bluescreen när jag spelar på datorn

Permalänk
Medlem

Problem med bluescreen när jag spelar på datorn

Hej Sweclockers!

Först och främst vill jag bara nämna att jag inte är väldigt hajj på datorer och dess komponenter och att det var min broder som plockade ihop delar och monterade allt vid inköp för ca. 3 år sedan.
Jag har under en tid haft problem med bluescreens på min dator, redan för ca. 2 år sedan så kunde jag få en bluescreen när jag spelade något mer krävande spel, trots att grafikinställningarna var relativt anpassad till datorn. Men problemet kom och gick i väldigt korta och knappt märkbara intervaller, så det var inget jag lade större tanke eller tid åt.

Nu på senaste tiden så har varenda nytt spel jag testat fått datorn att tuppa av efter en tids spelande, ibland går det bra väldigt länge men sedan när det väl börjar så kommer det väldigt frekvent.
Kan tillägga att spel såsom Rocketleague och Hearthstone inledningsvis inte fick min dator att krascha, men nu har det yvär gått så långt att datorn vid enstaka tillfällen kan frysa under lättare spelsessioner eller vanlig browsing, då får jag dock ingen bluescreen utan den bara fryser och jag måste själv stänga av datorn manuellt.

Nu när det varit som värst så har jag samlat på mig en fin lista av meddelanden vid bluescreen, hoppas det kan vara till någon hjälp:
MEMORY_MANAGEMENT
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
PAGE_FAULT_IN_NONPAGE_AREA
UNEXCPECTED_KERNEL_MODE_TRAP(WIN32KSYS) UCX01000.SYS - Denna var något i denna stil, hann ej se exakt..)

Operativsystem: Microsoft Windows 10, 64bit och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-3570k CPU @ 3.40GHz
Processorkylare: Intel Standard, tror jag.
Moderkort: ASRock Z77 Extreme4
Minne: 2x 4 GB Vengeance LP (DDR3) 1600 MHz
Grafikkort: ASUS Matrix GTX580 Platinum
Hårddisk: Samsung SSD 830 Series
Nätaggregat: OCZ Technology ZT Series 750W
Övrig kylning: Kan ej säga säkert hur det ser ut på denna front
Övriga komponenter: Två extra hårddiskar, en vanlig på 1tb och en till ssd på 120gb.
Temperaturer: Vet tyvär ej.

Har försökt att googla fram en massa lösningar och även frågat min broder men vi har inte lyckats hitta en lösning, så nu skulle eran expertis vara till mycket stor nytta!

Hälsningar,
kajenra

Permalänk
Medlem

Installera HWmonitor och kolla temperaturerna, den kanske blir för varm.
Har du städat ur datorn från damm?
blir det för mycket damm i datorn blir den lätt för varm och kan p.g.a. det hänga sej och/eller få blåskärm.

starta ett eleverat kommandofönster och kör kommandot: sfc /scannow
för att kontrollera så att systemfilerna är OK.

Rensa datorn från skräpfiler och temporära filer.
Avinstallera program du inte använder, det kan lätt komma med "bloatware" när man laddat ner något gratisprogram och installerat.
är man inte vaksam i installationsprocessen är det lätt hänt.

Kolla så ditt antivirusprogram är OK, kolla så du inte råkat få in dubbla antivirusprogram.
Om du har något antivirusprogram från 3:e part, se till så inte Windows Defender är aktiverat paralellt.

En början i alla fall.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

@Rhames: Jag har flera gånger formaterat datorn och rensat ur bloatware etc. för att försöka bli av med problemet så just nu är det nog bara "bra" program installerade då den senaste var nyligen.

Det kan bero på damm faktiskt, var ett bra tag sedan jag dammade ur den, men kommer ihåg att det var lite damm vid moderkortsfläkten. Vad är det bästa sättet på att få bort det utan att peta in det längre?
Här en en print på mina temperaturer direkt efter en bluescreen som hände för 15 minuter sedan, är dessa temperaturer för höga?
Temperaturer efter bluescreen

Använder endast Avast och från det lilla jag kan så ser det inte ut som att något är fel på den fronten, men kan ju inte säga säkert..

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Låter spontant som ett defekt minne skulle jag gissa på. Testa att köra lite Memtest86+ på den och se om du får några fel: http://www.memtest.org/