Sockel AMD AM4 får nytt kylarfäste – Noctua förbereder monteringskit

Permalänk
Melding Plague

Sockel AMD AM4 får nytt kylarfäste – Noctua förbereder monteringskit

Tio år av kylarkompatibilitet åker ned i soptunnan när AMD introducerar sockel AM4. Noctua är dock snabba på bollen och har redan gratis monteringskit redo för äldre kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså man måste ju bara älska Noctua <3 Gött att slippa köpa ny kylare i höst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Suger ju att amd gjorde det valet.. Men de kanske hade en bra anledning

Permalänk
Hjälpsam

Att AMD bryter kompatibilitet är dock inget problem för den som äger en kylare från Noctua och har kvar inköpsbevis. Bolaget håller fast vid tidigare policy om att skicka ut monteringskit för nya socklar – helt utan extra kostnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså man måste ju bara älska Noctua <3 Gött att slippa köpa ny kylare i höst.

Helt klart + i boken.

Skrivet av criscros:

Suger ju att amd gjorde det valet.. Men de kanske hade en bra anledning

Ärligt. Det är ny kärna, ny sockel, ny minnestyp, ny pinlayout och AM4 är tänkt att vara kompatibel genom hela AMDs range. Så efter 10 år... helt klart förlåtet av dem att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att AMD bryter kompatibilitet är dock inget problem för den som äger en kylare från Noctua och har kvar inköpsbevis. Bolaget håller fast vid tidigare policy om att skicka ut monteringskit för nya socklar – helt utan extra kostnad.

Är väl inget problem för de flesta. CPU-kylare är ju en sådan där grej som är typisk nätköpsgrej... Och då är ju kvitto väldigt enkelt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Att AMD bryter kompatibilitet är dock inget problem för den som äger en kylare från Noctua och har kvar inköpsbevis. Bolaget håller fast vid tidigare policy om att skicka ut monteringskit för nya socklar – helt utan extra kostnad.

Tyvärr självklart de har det som krav, annars skulle snabbt en hög random "internet idioter" förstöra för alla andra.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

På tal om AM4... Finns det någon lättillgänglig information om själva pinouten?
Mest intresserad av hur många PCI-e lanes och DDR4-kanaler som en AM4-propp i teorin max kan ha.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, deras gamla fäste var lite utdaterat och att förnya efter 10 år får man ju förvänta sig, intel har iofs haft samma layout sen socket 1156 nu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade hoppats att de hade skrotat den där värdelösa plastsockeln helt och hållet. När man köper en större kylare till AMD har man alltid varit tvungen att kontrollera att kylaren inte använder sig av den för att slippa avbrutna plasthakar.

Permalänk
Medlem

Om dom bara hade haft hålen på samma jädra avstånd som Intel, hade det blivit någon slags konflikt bolagen emellan då?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså man måste ju bara älska Noctua <3 Gött att slippa köpa ny kylare i höst.

Japp, man må betala premium för Noctua produkter jämfört med det billigaste som finns att tillgå men det gör jag gärna, kvalitet och service är superb och man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Om dom bara hade haft hålen på samma jädra avstånd som Intel, hade det blivit någon slags konflikt bolagen emellan då?

Nej. Men AMD hade kunnat få gott om skit när folk monterar med Intel-fästen på AM4 och skiten pajar. Nu vet de att kylarna som monteras är kompatibla och avsedda för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ärligt. Det är ny kärna, ny sockel, ny minnestyp, ny pinlayout och AM4 är tänkt att vara kompatibel genom hela AMDs range. Så efter 10 år... helt klart förlåtet av dem att byta.

Instämmer. Så länge deras nya montering är lika enkel som den som är på väg ut så är jag nöjd - där tycker jag definitivt att AMD har lyckats bättre än Intel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv

Nya kylarfästen kan ju ses som en rätt liten sak men det är ju också ett gott tecken på att Zen faktiskt är på gång. Riktigt spännande att se tester av plattformen och kanske själv lägga händerna på en sådan setup.

Blir nog att plocka hem ett kit för min del. I dagsläget kör jag en urgammal U12P LGA 1366-edition som köptes strax efter att jag köpte mitt i7 920-system 2009. Nu har jag en nyare twin-tower-modell från samma företag som skulle användas ihop med mitt i7 2700K-bygge hösten 2012. Men den passade inte, trots att modoerkortet och kylaren skulle fungera ihop. Nytt försök denna gång då, i annat fall får U12P leva vidare även med min nya plattform.

Permalänk
Medlem

Noctua får helt klart tummen upp.

Permalänk
Medlem

Kvitto kvar på NH-D15

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kvittot kvar på nh-u12do

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Hoppas AMDs nya processor kostar under 249 dollar helst 199dollar . Är dem girigare än så kommer nog folk att undvika dom igen .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

Am4 Låter väldigt bra i mina öron:)
Ska bli vääääldigt intressant när Zen släpps.
Blir kanske att byta ut sonens I5 760.Hos sin mamma.
Hos mig har han en amd FX-8350.
Arvegods från mig.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Mycket bra, deras gamla fäste var lite utdaterat och att förnya efter 10 år får man ju förvänta sig, intel har iofs haft samma layout sen socket 1156 nu.

Jo men ändå lättast för oss konsumenter.
Tänk om intel skulle byta fäste för var ny sockel.
Snacka om onödigt krångel
Håller dock med angående AMD..

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Man kan ana en fet cpu gissar på att den är större än 2011 v3 som Intel har 😀😁

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Helt klart + i boken.

Ärligt. Det är ny kärna, ny sockel, ny minnestyp, ny pinlayout och AM4 är tänkt att vara kompatibel genom hela AMDs range. Så efter 10 år... helt klart förlåtet av dem att byta.

Spelar väl ingen roll vad det är för kärna, sockel, minnestyp eller pinlayout. På vilket sätt är det en förbättring att byta kylarfästen? Är dagens kylarfästen dåliga? Jag ser bara nackdelar. Cred till Noctua iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad jag kan se påverkar detta bara kylare som har egna fästen för hålen i moderkortet.

AMD gjorde samma förändring efter socket 754,939 och 940 där man gick från 2st hål till 4st men man kan fortfarande använda majoriteten av kylare som använder plastramen som fäste. Kör min gamla 754 kylare på AM3 utan problem så lär säkert passa AM4 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Spelar väl ingen roll vad det är för kärna, sockel, minnestyp eller pinlayout. På vilket sätt är det en förbättring att byta kylarfästen? Är dagens kylarfästen dåliga? Jag ser bara nackdelar. Cred till Noctua iaf.

Precis, håller med dig till 100%!!!!

Köpte en Phenom II 2008 och jag blev så djävla arg när jag insåg att min kylare från 2800XP inte passade.
Då tänkte jag "va faen...jag har ju en Athlon 500 i garderoben den måste ju passa"....NÄ INTE DEN HELLER!!!!
Åhhh va' bitter jag blev!!!!!!111oneone!!1

Har aldrig köpt en AMD produkt sedan dess!!!

Hoppas någon där ute förstår ironin.....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att AMD bryter kompatibilitet är dock inget problem för den som äger en kylare från Noctua och har kvar inköpsbevis. Bolaget håller fast vid tidigare policy om att skicka ut monteringskit för nya socklar – helt utan extra kostnad.

Ja förutom att det inte stämmer, då dessa erbjudanden går ut. Fick köpa nytt eftersom det inte gällde en lite äldre modell.

Permalänk

Jag som tyckte AMD:s var så smidig. Den som kom på Intels borde söka annat jobb, anser jag.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Kudos till dem att de skickar ut gratis kit!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

hmm, förra veckan tror jag det va så hörde jag någonstans, kanske pauls hardware eller nått att de inte skulle byta dvs kunna köra med gamla amd kylare på zen plattformen oxå. aja, ny plattform så varför inte.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag som tyckte AMD:s var så smidig. Den som kom på Intels borde söka annat jobb, anser jag.

Finns rätt många kylare som bara går montera på ett håll med amds nuvarande så hoppas det löser sig med denna. Vet att jag haft tornkylare där man fått blåsa luften upp i "taket" istället för bakåt mot utblås pga det endast gick montera på ett vis.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb