Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Enligt MS logik så kommer nästa uppdatering av W10 fönstret att innebära att du tackar ja till W10 fast du trycker på knappen med "Nej", för dom tror ju alla vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Enligt MS logik så kommer nästa uppdatering av W10 fönstret att innebära att du tackar ja till W10 fast du trycker på knappen med "Nej", för dom tror ju alla vill ha det.

Den har redan kommit, men för mig försvann den funktionen lika fort den kom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, men inte är jag intresserad att läsa samma meddelande för 100 gången om samma sak, bara ändrat innebörden av krysset helt plötsligt.

Handlar inte om att läsa, för det gör man första och möjligen andra gången, vill man inte ha win 10 så vill man bara få bort rutan.

Det är ju det jag skriver, så jag vet inte riktigt varför du citerar mig...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

I natt startade min server om för första gången någonsin pga uppdateringar..
Hade en som tittade på film genom Plex och han vart måttlig glad.

Kör Windows 10 Pro pga av att hostar gamla spel på den som cod 2 osv och linux orkar jag inte med när det gäller sånt

Har fått ett problem med att skippa inloggning på sista tiden

Kör winplwiz och anger att den ej ska fråga om lösen ord..Har gjort så många gånger förr och inga problem alls.Nu på sista tiden lägger den till ett annat konto och måste logga in ändå och välja rätt konto..Struligare har det alltså blivit..

Någon som sitter på en lösning??
Anger exakta uppgifter som mitt konto redan har men ändå så blir det 2 st konton..
Kan pin koden ställa till det ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har fått ett problem med att skippa inloggning på sista tiden

Kör winplwiz och anger att den ej ska fråga om lösen ord..Har gjort så många gånger förr och inga problem alls.Nu på sista tiden lägger den till ett annat konto och måste logga in ändå och välja rätt konto..Struligare har det alltså blivit..

Någon som sitter på en lösning??
Anger exakta uppgifter som mitt konto redan har men ändå så blir det 2 st konton..
Kan pin koden ställa till det ??

Har för mig just det hände mig, när jag hade pin kod vid inloggning. Det försvann när jag gick tillbaks till lösenords inloggnig.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ju det jag skriver, så jag vet inte riktigt varför du citerar mig...

B!

Misstolka ditt inlägg i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har för mig just det hände mig, när jag hade pin kod vid inloggning. Det försvann när jag gick tillbaks till lösenords inloggnig.

Som jag misstänkte.
Tack för svaret

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (off topic/trams)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får CPU fläkten att snurra i 800-900 rpm igen efter installation av Windows 10?

Efter installationen av Windows 10 så har min CPU fläkt börjat snurra på fortare under vila än vad den gjorde i Windows 7

Använder mig utav Windows egna så processorn klockar ner sig när den är i vila. För AMD har tagit bort den funktionen i sitt nya program Crimson som jag tyckte fungerade bättre än Windows egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Någon som vet hur man får CPU fläkten att snurra i 800-900 rpm igen efter installation av Windows 10?

Efter installationen av Windows 10 så har min CPU fläkt börjat snurra på fortare under vila än vad den gjorde i Windows 7

Rimligtvis är det styrt med samma program som du använda innan ominstallationen, eller av BIOS. I det senare fallet innebär det att något gör CPU'n varmare efter installationen, och fläkten snurrar därför fortare. Men eftersom du har en siffra på hur fort du tycker fläkten ska snurra så har du säkert använt en mjukvara för att styra & kontrollera det med, så installera den igen?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Idag när jag tryckte upp startmenyn så var där reklam för appar?! Dessutom appar som var relaterade till hemsidor som jag använder.

Vad i helvete är detta!?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Microsofts nys sätt att tjäna pengar:)
Jag kör på Pro och har aldrig sett reklam.. Möjligt att jag lyckats stänga av nåt med

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Idag när jag tryckte upp startmenyn så var där reklam för appar?! Dessutom appar som var relaterade till hemsidor som jag använder.

Vad i helvete är detta!?

Det är standard. Som jag skrev ovan så är du inte längre Microsofts kund, utan en källa till reklamintäkter. Deras kunder är i stället utvecklarna & programbolagen vars mjukvara de försöker sälja.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Baxtex: Microsofts nys sätt att tjäna pengar:)
Jag kör på Pro och har aldrig sett reklam.. Möjligt att jag lyckats stänga av nåt med

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är standard. Som jag skrev ovan så är du inte längre Microsofts kund, utan en källa till reklamintäkter. Deras kunder är i stället utvecklarna & programbolagen vars mjukvara de försöker sälja.
B!

Jag har inte ens valt att uppgradera till skiten, det hände automatiskt över natten. -_-

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har inte ens valt att uppgradera till skiten, det hände automatiskt över natten.

Det är också standard. Microsoft har börjat "förutsätta" att alla vill ha Windows 10, och kan lite när som helst poppa upp en dialog som säger att om 15 minuter uppgraderar man till Windows 10, och att man ska avböja, för att inte uppgraderingen ska inledas. Jag har inte sett den här dialogen än, men jag hoppas fortfarande på att vakna en morgon och se att 10'an har tagit över mins sista burk... Mest för att det är så sjukt att de gör så, men jag har ändå planerat att uppgradera, så det är mest en tidsfråga.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite oft nu, men något jag undrat över de senaste veckorna.
Vad exakt har Strejf gjort mer än att lovorda w10, för han har varit avstängd sen typ mitten av april eller nåt?
Nån mod som vill komma in och klargöra exakt hur det ligger till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lite oft nu, men något jag undrat över de senaste veckorna.
Vad exakt har Strejf gjort mer än att lovorda w10, för han har varit avstängd sen typ mitten av april eller nåt?
Nån mod som vill komma in och klargöra exakt hur det ligger till?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet/sett så var det någon mindre grej (vet dock inte exakt det som utlöste det sista) och det är inget mods går ut med.

Finns ju gott om andra som lovordar win 10 vist 10 är inte dåligt i grunden, även 8 som 10:än bygger på var ju bra grund, synd att ytan är så dålig och även fått 10 mer instabilt än tidigare win 8.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är också standard. Microsoft har börjat "förutsätta" att alla vill ha Windows 10, och kan lite när som helst poppa upp en dialog som säger att om 15 minuter uppgraderar man till Windows 10, och att man ska avböja, för att inte uppgraderingen ska inledas. Jag har inte sett den här dialogen än, men jag hoppas fortfarande på att vakna en morgon och se att 10'an har tagit över mins sista burk... Mest för att det är så sjukt att de gör så, men jag har ändå planerat att uppgradera, så det är mest en tidsfråga.
B!

I mina ögon ser det ut som virus. Programvara som installeras utan min vetskap eller integration och som innehåller ad-ware och keyloggers. -_-.

För hette det virus, idag heter det framtidens programvara 2016.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Vet faktiskt inte just nu. Tycker W10 fungerar riktigt bra, men har verkligen problem att stoppa automatiska uppdateringar. Har försökt med group policy redigering på en nyinstallation av PRO (Måste manuellt installera drivrutiner för LAN), och det laddas ändå ner av Windows. Ogillar det. Men praktiskt så är det en gåva till mänskligheten. Snabbt, stabilt och inga konstigheter. Det enda som är malplacerat är nog Inställningar som kunde ha förvisats till kontrollpanelen och "appar" som jag aldrig någonsin använder.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är vidrigt än så länge. Installerar Candy crush soda pop utan att jag vill det. Gör reklam för skit jag inte vill se. Låter mig inte bestämma hur och när jag vill installera uppdateringar. Xbox måste tydligen vara kvar (LIVSVIKTIGT). Det är bara att köpa en Windows 7-licens när uppdateringen inte längre är gratis (och förhoppningsvis mindre påtvingad).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Min Win7 installation ballade ur häromdagen, så jag passade på att installera Win 10 istället.
Efter en del meck känns det helt ok. Tex varför i helvete MÅSTE jag använda ett hårt lösenord för att starta min egen dator i mitt eget hem? Allt ska ha lösenord, för Win 10 är så jävla säkert.
Start-menyn är inte alls lika anpassningsbar som förrut. I Win 7 hade jag 'Den här datorn' som meny istället för länk i startmenyn, tillsammans med hämtade filer och kontrollpanelen. Det går inte ens nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Efter en del meck känns det helt ok. Tex varför i helvete MÅSTE jag använda ett hårt lösenord för att starta min egen dator i mitt eget hem? Allt ska ha lösenord, för Win 10 är så jävla säkert.

Det måste du inte. Sluta använda administratörskonto, så behöver du inget lösenord. Nå, förutsätt att du skapar ett lokalt konto, utan administratörsrättigheter. Ska du använda ett Microsoft-konto, så blir det ju lösenordskrav i alla fall.
Och, om jag förstått det rätt, så är den lösenordsbefriade användaren den sista som varit inloggad, så startar datorn, och loggar automatiskt in honom.

Du kommer få skriva lösenordet när du vill göra "administratörssaker" som icke admin, men det är inte något stort problem. Snarare tvärt om, det får många att fatta att de håller på att göra något de kanske inte skulle. Och klicka bort den där installationen av mediaspelare som porrsidan vill man ska installera just där och då, för att se deras filer.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag tycker det är vidrigt än så länge. Installerar Candy crush soda pop utan att jag vill det. Gör reklam för skit jag inte vill se. Låter mig inte bestämma hur och när jag vill installera uppdateringar. Xbox måste tydligen vara kvar (LIVSVIKTIGT). Det är bara att köpa en Windows 7-licens när uppdateringen inte längre är gratis (och förhoppningsvis mindre påtvingad).

Så är det ju även om du köper en mobil idag..Massa appar förinstallerade..Gnäller du lika mycket då med ??

Hur ofta får du uppdateringar egentligen?
Jag får några i månaden max
Och jag stänger av min dator varje kväll och märker kanske inte av att det är uppdateringar som ska installeras.
Men har man en dator som man vill ha igång 24/7 så förstår jag dig med tvingande omstarter.
Som sagt inget jag stör mig på direkt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Så är det ju även om du köper en mobil idag..Massa appar förinstallerade..Gnäller du lika mycket då med ??

Finns två stora skillnader:

1. Windows har gått från att vara reklamfritt och utan "app" bloat.

2. I en mobil så har du valmöjlighet att roota och lägga in annan mjukvara som är nyare och bättre än förinstallerad. Dessutom har mobilerna inte bloatats i samma snabba takt som Windows.

Vill man så går det utmärkt att köra en rom helt utan Googles skit också. Windows har monopol och det utnyttjar MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det måste du inte. Sluta använda administratörskonto, så behöver du inget lösenord. Nå, förutsätt att du skapar ett lokalt konto, utan administratörsrättigheter. Ska du använda ett Microsoft-konto, så blir det ju lösenordskrav i alla fall.
Och, om jag förstått det rätt, så är den lösenordsbefriade användaren den sista som varit inloggad, så startar datorn, och loggar automatiskt in honom.

Du kommer få skriva lösenordet när du vill göra "administratörssaker" som icke admin, men det är inte något stort problem. Snarare tvärt om, det får många att fatta att de håller på att göra något de kanske inte skulle. Och klicka bort den där installationen av mediaspelare som porrsidan vill man ska installera just där och då, för att se deras filer.
B!

Klart att det går att komma runt. Min irritation var mer att MS tycker att det ska vara så standard.

Man kan ändra så att den inte ber om lösenord i 'netplwiz'. Bocka av ett flugben och berätta vilket lösen den ska använda automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Vilket fortfarande är ett krav för så gott som alla installationer.

Att man använder ett administratörskonto har väl mest med bekvämlighet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

2. I en mobil så har du valmöjlighet att roota och lägga in annan mjukvara som är nyare och bättre än förinstallerad. Dessutom har mobilerna inte bloatats i samma snabba takt som Windows.

Vill man så går det utmärkt att köra en rom helt utan Googles skit också. Windows har monopol och det utnyttjar MS.

Ja det är nog lättare att roota sen installera en root uninstaller i mobilen än att högerklicka på en app i windows och avinstallera

Bara för att det har varit reklamfritt betyder inte att det alltid kommer vara så i mjukvara..Företagen kommer självklart att använda reklam som intäkter helt enkelt..
Själv kör jag Windows 10 pro och har inte fått någon reklam alls..Den där soda appen högerklickade jag på och valde avinstallera..Hade det ej gått att avinstallera skiten så hade det varit illa men nu går det utmärkt och enkelt..Så jag förstår inte hur man kan reta upp sig på en sådan skitsak som man enkelt blir av med..
Vill man ha reklamfritt så får man nog hålla sig till gamla Windows, program och vanliga ej smartmobiler..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett Androidbaserad underhållnings/navigation/kommunikations system i bilen (Mazda 3 2015).
I navigationen finns det möjligheten att söka efter kategorier badplats, livsmedelsaffär, apotek med mera.
Man kan tänka sig att, den butik/kedja som betalar mest kommer högst upp i listorna...
Fast det är det enda som märks av ett reklamfinansierat OS som Android i bilen

Innan nya Mazdan köptes i höstas, fick vi skicka gamla bilen (Saab 95) på reparation och fick en Fiat lånebil under tiden...
Den hade Windows som operativsystem i iallafall fanns det en stor blaffa med Microsoft Windows logo.
Nu testade jag aldrig Fiatens navigation, hade bilen bara 2 dagar mest för att ta mig till jobbet.

Fast om Microsofts reklam i Fiat (bilar) fungerar lika oprofessionellt och diktatoriskt som i Windows för PC. Så skulle man antagligen fått vada genom reklam (erbjudanden) innan man ens kunnat starta motorn och inte komma långt mellan reklam sändningar.

Det är skillnad på reklam och reklam, sedan kvittar det hur målinriktad den är på individer efter telemetri/övervakning/spioneri.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja det är nog lättare att roota sen installera en root uninstaller i mobilen än att högerklicka på en app i windows och avinstallera

Bara för att det har varit reklamfritt betyder inte att det alltid kommer vara så i mjukvara..Företagen kommer självklart att använda reklam som intäkter helt enkelt..
Själv kör jag Windows 10 pro och har inte fått någon reklam alls..Den där soda appen högerklickade jag på och valde avinstallera..Hade det ej gått att avinstallera skiten så hade det varit illa men nu går det utmärkt och enkelt..Så jag förstår inte hur man kan reta upp sig på en sådan skitsak som man enkelt blir av med..
Vill man ha reklamfritt så får man nog hålla sig till gamla Windows, program och vanliga ej smartmobiler..

Problemet är ju att alla appar i W10 går inte att avinstallera på det viset, hade dom bara gjort det så hade det inte varit något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Det går utmärkt att köra ett annat OS än Windows om man nu inte vill ha det MS skickar med.