Intresantaste jag sett på läng Vätskekylning utan pump

Permalänk
Inaktiv

Intresantaste jag sett på läng Vätskekylning utan pump

Länken är från NHW och visar en pumplös vätskekylningslösning, fördelen jämfört med vanliga kylare med förångningsteknik är att här kan man montera radiatorn i taket eller utanför datorn. Undrar vilken fart man behöver på fläktarna bara för att den ska fungera bra.

http://www.nordichardware.se/nyheter/kylning-news/sluten-vatt...

Permalänk
Medlem

Gissar på att den kylaren bara fungerar så länge blocket är monterat under radiatorn.
En vanlig vapour chamber eller heat pipe blir ju inte helt värdelösa om dom är felvända då man ju oftast har konstruerat dom för att minst en "pipe" eller delar av en alltid hamnar någorlunda rätt.
Plus att dom ju är kontruerade av värmeledande material som såklart fungerar oavsett riktning.
(heatpipes tappar rejält med effektivitet om den heta sidan hamnar uppåt).

Men med rör av vad som ser ut som plast så blir man ju helt beroende av att allt monterar rätt.

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant faktiskt, ska bli spännande att följa!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Kul idé! Antar den kommer tappa effekt med tiden då rören släpper genom luft men samtidigt kan man ju uppgradera det till ett vanligt system med en extra pump. Väntar med spänning på tester!

Skrivet av Svensktiger:

Gissar på att den kylaren bara fungerar så länge blocket är monterat under radiatorn.
En vanlig vapour chamber eller heat pipe blir ju inte helt värdelösa om dom är felvända då man ju oftast har konstruerat dom för att minst en "pipe" eller delar av en alltid hamnar någorlunda rätt.
Plus att dom ju är kontruerade av värmeledande material som såklart fungerar oavsett riktning.
(heatpipes tappar rejält med effektivitet om den heta sidan hamnar uppåt).

Men med rör av vad som ser ut som plast så blir man ju helt beroende av att allt monterar rätt.

Har man inte löst problemet med upp-och-nedvända heatpipes med kapilärsugande material i rören? Känns ju som att de flesta grafikkort har sina placerade upp-och-ned så det hade ju varit rätt kasst om man inte kunde utnyttja dem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Kul idé! Antar den kommer tappa effekt med tiden då rören släpper genom luft men samtidigt kan man ju uppgradera det till ett vanligt system med en extra pump. Väntar med spänning på tester!

Har man inte löst problemet med upp-och-nedvända heatpipes med kapilärsugande material i rören? Känns ju som att de flesta grafikkort har sina placerade upp-och-ned så det hade ju varit rätt kasst om man inte kunde utnyttja dem då?

Jo kapillär rör begränsar gravitations effekten.
Men den finns fortfarande där, vilket är varför t.ex. noctua har rekommendationer för hur man skall montera kylare:

Men det är ju egentligen OT

Permalänk
Inaktiv

Va det 12W den klarade att kyla?

Permalänk
Inaktiv

@anon200632: 12 W? Han säger ju att den är tillverkad för High-end system i första hand och fungerar bättre ju mer blocket värms och att det har testat den upp till 350-400 watt men att de måste ha fläktar monterad då.

Bästa är iaf. att man har möjlighet att montera radiatorn utan för lådan och därför får ett betydligt svalare chassi utan att men behöver köra chassifläktarna på högvarv.

Permalänk
Medlem

Men med en kokpunkt på 40 grader... Vad har man för systemtemperatur då? Jag misstänker att det kommer fungera utmärkt för o-klockade system, men att det kan ge lite för höga temperaturer för överklockade system, speciellt om man vill ha mer än en "måttlig" överklockning.
Eftersom kokpunkten är vad som avgör vilken "vattentemperatur" man kommer ha i ett sådant här system, så är det helt avgörande för den slutliga temperaturen, och prestandan. Normalt sett , eller traditionellt sett, ska jag kanske säga, så siktar man på att ha en vattentemperatur som stabiliserar sig runt rumstemperatur + 10c vid full load. Rumstemperatur + 5c om man ska vara lite mer seriös med sin överklockning.
Här snackar vi rumstemperatur +15, kanske 20 grader.

Det kommer antagligen vara ett alternativ för folk som inte söker något "bättre" när de letar efter en alternativ kylningslösning, utan letar efter något tystare. Utan pump, och med ett par tysta fläktar torde det här vara i det närmaste ljudlöst.

Det blir antagligen viktigt i ett sådant här system att CPU-blocket är orienterat på rätt håll. Den tunna slangen uppåt, så bubblorna kan agera "air lift" och dra med sig vätska upp, den grova slangen ner, så att man inte får problem med att bubblor försöker lyfta vätska som kommer i retur, om de väljer att gå den här vägen. Det gör att horisontellt monterade block, så som i klippet, kommer prestera sämre, än vertikalt monterade block, om de inte får en annan design. Inte ett jätte problem, de flesta chassin är för vertikalt monterade moderkort... Men det ska nog framgå av monteringsanvisningarna, och man kan ju tänka sig att HTPC varianter med lite annan design på blocket kan vara aktuellt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.