Lapp i brevlådan med uppmaning om bättre märkning av lådan! (?)

Permalänk
Medlem

Lapp i brevlådan med uppmaning om bättre märkning av lådan! (?)

Ok. Sitter med världens foliehatt på mig. Medveten om det och undanber mig hån!

Bor på landet. En by med ca 15-16 hus. Lite glest emellan husen. Bott här i 30 år.

Alltid fungerat bra med posten med någon felleverans emellanåt, shit happens ungefär.

För ett gäng år sedan började Citymail köra ut post också och de ville då ha adressen uppmärkt på lådan som då var omärkt. Kan iofs förstå men gillade inte idén att ha det "öppet" på lådan utmed vägen men satte dit en lapp med "Bynbyn 118" (Påhittat ofc som alla exempel kommer vara i detta inlägg, postens egna exempel inräknat )

Sen har det rullat på tills i fredags då Postnord hade lagt ner denna i lådan:

"Information av märkning av brevlåda:

För att vi ska kunna göra ett bra jobb och dela ut rätt post i er postlåda måste ni ha märkt er låda med fullständig adress och namn på [u]alla[u] i hushållet som ska ha post i er låda, exempelvis:

Anders, Anton, Maria, Lisa Andersson

Postgatan 3
------------------------------------------------

123 45 Poststaden

Märkningen ska sitta på framsidan och vara av ett material som tål väder och vind med texten i behåll.

Med vänlig hälsning brevbäraren Postnord

Uppsala Lantbrevbärning
Stålgatan 14
754 50 Uppsala

Tel 010-436 ** **" (Vill inte riskera påpeka om "uthängning" av telefonnummer!)

Så här sitter jag nu och underar vad det är för fel på "Bynbyn 118" som sitter på lådan nu! Är de så vilsna att de måste ha adressen och postnummer på lådan med? Varför inte personnnummer och skostorlekar också? Något som fungerat bra i 30 år, de första 20 utan någonting på lådan ens fungerar inte längre!? Dessutom, vad finns det för material som motstår "väder och vind" egentligen? Platinaskylt?

Gillar inte tanken på att hänga ut namn på alla i hushållet och adress på låda som sitter utmed byvägen som är en genomfart.

Som sagt. Foliehatten är på plats så jag undanber mig kommentarer om den!

Hur skulle ni göra?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ok. Sitter med världens foliehatt på mig. Medveten om det och undanber mig hån!

Bor på landet. En by med ca 15-16 hus. Lite glest emellan husen. Bott här i 30 år.

Alltid fungerat bra med posten med någon felleverans emellanåt, shit happens ungefär.

För ett gäng år sedan började Citymail köra ut post också och de ville då ha adressen uppmärkt på lådan som då var omärkt. Kan iofs förstå men gillade inte idén att ha det "öppet" på lådan utmed vägen men satte dit en lapp med "Bynbyn 118" (Påhittat ofc som alla exempel kommer vara i detta inlägg, postens egna exempel inräknat )

Sen har det rullat på tills i fredags då Postnord hade lagt ner denna i lådan:

"Information av märkning av brevlåda:

För att vi ska kunna göra ett bra jobb och dela ut rätt post i er postlåda måste ni ha märkt er låda med fullständig adress och namn på [u]alla[u] i hushållet som ska ha post i er låda, exempelvis:

Anders, Anton, Maria, Lisa Andersson

Postgatan 3
------------------------------------------------

123 45 Poststaden

Märkningen ska sitta på framsidan och vara av ett material som tål väder och vind med texten i behåll.

Med vänlig hälsning brevbäraren Postnord

Uppsala Lantbrevbärning
Stålgatan 14
754 50 Uppsala

Tel 010-436 ** **" (Vill inte riskera påpeka om "uthängning" av telefonnummer!)

Så här sitter jag nu och underar vad det är för fel på "Bynbyn 118" som sitter på lådan nu! Är de så vilsna att de måste ha adressen och postnummer på lådan med? Varför inte personnnummer och skostorlekar också? Något som fungerat bra i 30 år, de första 20 utan någonting på lådan ens fungerar inte längre!? Dessutom, vad finns det för material som motstår "väder och vind" egentligen? Platinaskylt?

Gillar inte tanken på att hänga ut namn på alla i hushållet och adress på låda som sitter utmed byvägen som är en genomfart.

Som sagt. Foliehatten är på plats så jag undanber mig kommentarer om den!

Hur skulle ni göra?

Din postlåda ska vara uppmärkt med:
Namn (oftast räcker efternamn). Ifall du har flera med olika efternamn sätt upp alla namn.
Adress, här är det viktigt att det är din "nya" adress och inte gamla PL nummer. Postgatan 33 duger fin fint.
Du behöver inte ha postnummer och ort, vad är det för trams.
Märk den ordentligt så att det även syns på vintern när snön ligger på lådan.

Så:
Andersson, Gustavsson, Eriksson
Postgatan 33
Nej tack till reklam, nej tack till gratistidning.

Annars får du ringa kontoret och fråga varför de vill ha ort och grejjer, aldrig varit med om under mina år på Posten (nuvarade Postnord)

EDIT: varför man vill ha alla namn på lådan är för att man, som brevbärare, inte får lägga ner post till en adressat som inte finns på lådan (som man inte är säker på att hen bor där). Har du bara Andersson på lådan och det kommer post till den nya tjejen Eriksson så ska hennes namn finnas på lådan (eller c/o adress på alla brev) för att få delas ut.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Bott i borrbotten hela mitt liv (nästan) är då ingen som brytt sig om något annat än postnr och eventuellt gatu nr på lådan. Förstår inte varför man skulle behöva skriva ut namn på lådan?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

De skriver inte vad som händer om du skiter i att märka upp? Jag är också foliehatt så det gränsar till paranoid (grundar sig emellertid på erfarenhet) och jag hade reagerat precis som du gör. Det har funkar i 30 år, vad kan hända liksom?

Permalänk
Medlem

PostensPack

Du får till ALLA inklusive myndigheter och alla andra samt att när du beställer något ange adress tilägg c/o BynByn118 så kommer du nog att få din post för trots alla vansinnigheter i dagens kontrollsamhälle har vi fortfarande möjligheten till care of adress. Prova sända till dej själv först så du ser att det fungerar. (Du kan jy också förklara varför till posten, men de har ju då en adress att referera till) Vänligen Kitty

Permalänk

@Nollan: Tack för bra svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är läge att hänvisa till de trådar på detta forum som har som tema att så mycket post kommer fel. Det kanske fungerar bra så länge ordinarie lantbrevbärare kör men så blir han sjuk. Vikarien kör och gör så gott hon kan. Den post som skulle till den omärkta lådan kanske hamnar i en annan låda längre bort som också är omärkt. Ett alternativ är att lantbrevbäraren tar med sig posten tillbaka.

Jag hörde talas om en belysande historia från posten förr i tiden. I Uppsala fungerade det så att de två sorterare som skötte posten till universitetet visste var de olika professorerna höll hus så posten kom fram. Det ledde till att professorerna inte anmälde adressändringar, det gick ju ändå. Så hände det sig att en morgon var båda sorterarna sjuka och andra fick hoppa in. De sorterade efter adress. Det var inte många brev som nådde rätt professor.

Kort sagt. Märkningar och korrekta adresser är till för vikarierna. Även brevbärare kan bli sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Dessutom, vad finns det för material som motstår "väder och vind" egentligen? Platinaskylt?

Tja, en platinaskylt motstår ju väder och vind. Känns dock en aning överdrivet med tanke på kostnaden när en tejpbit fungerar lika bra.

Och som har sagts i tråden, det har fungerat i 20 år med din lantbevbärare. Problemet är att om brevbäraren nu jobbat i åtminstone 20 år så kanske hen går i pension snart. Vikarier och inhopp vid sjukdom är inte lika bra på att känna till exakta positioner på lådor och vilken adress som hänvisar till vilken låda.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag fick en lapp i brevlådan (bostadsrätt) där det stod att dom ej längre tänker dela ut post efter att brevbäraren sagt att hon var så hundrädd att hon inte klarar av att dela ut till mig. Dom bad oss före det att skaffa en sån box som sitter på insidan av dörren och fångar upp all post så hunden inte kan bita henne (ja genom brevinkastet jag skojar inte), check, hade redan en sån och lät dom få veta det men fick då som svar att det inte var gott nog ändå och inget vi sa kunde ändra på deras inställning.

Permalänk
Inaktiv

Varför inte underlätta postens arbete? Det finns mängder med brev som saknar den ena informationen och mer information underlättar postens arbete, tänk på att de har mängder av brev att dela ut och då ska det vara enkelt.

Skrivet av Nollan:

EDIT: varför man vill ha alla namn på lådan är för att man, som brevbärare, inte får lägga ner post till en adressat som inte finns på lådan (som man inte är säker på att hen bor där).

Reglerna kanske är såna, men i min ort fungerar det ej så. Om posten har ett brev som den inte vet var den ska lägga så lägger den brevet i första bästa låda, skitsamma om det är myndighetsbrev från socialnämnden eller whatever. Står det Andersson på brevlådan så anser postbäraren att den troligtvis är väl bekant med Svensson etc.
Och ibland lägger posten brevet över alla postboxar när den ej hittar någon mottagare.

Inne i Göteborg vid mitt jobb på där 20 olika företag finns ,så hänger det nästan varje dag olika brev på ytterdörren som posten ej har hittat avsändaren till, inga som helst portkod behövs dagtid för att komma dit.

Skrivet av fark:

Jag fick en lapp i brevlådan (bostadsrätt) där det stod att dom ej längre tänker dela ut post efter att brevbäraren sagt att hon var så hundrädd att hon inte klarar av att dela ut till mig. Dom bad oss före det att skaffa en sån box som sitter på insidan av dörren och fångar upp all post så hunden inte kan bita henne (ja genom brevinkastet jag skojar inte), check, hade redan en sån och lät dom få veta det men fick då som svar att det inte var gott nog ändå och inget vi sa kunde ändra på deras inställning.

Är detta din hund? https://www.youtube.com/watch?v=0i1w7ZYHwXw
Några andra hundar: https://www.youtube.com/watch?v=8VTt-QukNw8
https://www.youtube.com/watch?v=9TMsC56YEK8
Ytterst få är rädda för de hundarna i vanliga fall

Brevbäraren ser inte hunden som finns i lägenheten och har ingen aning om det är för hund, vare sig storlek, temperament etc. Om din hund skäller eller hänger vid brevinkastet så ska du självklart ha skydd. Det handlar inte då om att vara rädd för hundar utan vilja bevara sina fingrar.

Så jag tycker man ska skilja på att vara rädd för hundar och vara rädd om fingrarna.

Om din hund inte gör något väsen av sig behövs såklart inget skydd, frågan är dock hur de upptäckte att du hade en hund?

Permalänk
Medlem

Om att stjäla tråden

Jag tycker det är oförskämt att stjäla tråden som handlade om brevlådor ute på landet till hundar i bostadsrätter. Vet hut och skäms Ni som inte har vett nog att följa ett debattämne. för mej visar det på dålig respekt och egenkärlek på gränsen till narcicissm. Ni tillhör ju klubben FFIB (föreningen för inbördes beundran) Tillbaka till grundämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det är läge att hänvisa till de trådar på detta forum som har som tema att så mycket post kommer fel. Det kanske fungerar bra så länge ordinarie lantbrevbärare kör men så blir han sjuk. Vikarien kör och gör så gott hon kan. Den post som skulle till den omärkta lådan kanske hamnar i en annan låda längre bort som också är omärkt. Ett alternativ är att lantbrevbäraren tar med sig posten tillbaka.

Visst är det en anledning till att post kan komma fel.
Tyvärr så är det oftast för mig att det är den vanliga brevbäraren som jag känner (gick i skola tillsammans, men aldrig umgåtts direkt)
som lägger brev till tex adress 3km bort på andra sidan byn och då ej liknande adresser utan väldigt olika även namn helt olika (som tex mitt karlsson vs ayoob och detta är inget exempel utan har fått post till ayoob).

Och jag har både tydliga för o efternamn på lådan (upsatt av bostadsbolaget jag hyr lgh av).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

De skriver inte vad som händer om du skiter i att märka upp? Jag är också foliehatt så det gränsar till paranoid (grundar sig emellertid på erfarenhet) och jag hade reagerat precis som du gör. Det har funkar i 30 år, vad kan hända liksom?

Du får inte din post. Delar också post och är inte lådan ordentligt märkt så åker sakerna tillbaka.

Får bara dela om det är utan tvivel rätt låda och kan från erfarenhet säga att många på "landet" har helt sjuka märkningar ibland.
Det ser också skumt ut i våra telefoner ibland eftersom folk kan ha sagt att de bor på våning två när det är ett vanligt hus med brevlåda vid vägen. Även stavningen på namnen skiljer (men står oftast rätt på posten). Har t.ex en på mitt område som heter Disa men det står Lisa i telefonen och på viss post.
Även lådor efter en väg som har adress till en annan väg (och sen väljer personen att bara ha ett nummer på lådan).

Skrivet av anon159643:

Reglerna kanske är såna, men i min ort fungerar det ej så. Om posten har ett brev som den inte vet var den ska lägga så lägger den brevet i första bästa låda, skitsamma om det är myndighetsbrev från socialnämnden eller whatever. Står det Andersson på brevlådan så anser postbäraren att den troligtvis är väl bekant med Svensson etc.
Och ibland lägger posten brevet över alla postboxar när den ej hittar någon mottagare.

Så en där följer inte riktigt reglerna, är ganska vanligt.
Också vanligt (iaf på mitt jobb) att det går ut varningar om att vi måste vara noga med posten och inte lägga hur som helst.

Skrivet av Beginner:

Dessutom, vad finns det för material som motstår "väder och vind" egentligen? Platinaskylt?

Vet att detta kan vara en främmande tanke (från erfarenhet av slitna skyltar). Byt skylt varje år, häng inte upp en tejpbit och räkna med att den håller tio år.
En laminerad papperslapp håller lätt två år, en dymolapp verkar hålla ett år utomhus här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Alltså i 99,9% av fallen så kommer brev fel på grund av att avsändaren har felaktig information på brevet. Är det ett hushåll på adressen(t.ex gatanvägen 99) så kommer det fram rätt. Problem uppstår när det är flera olika hushåll och namn på adressen(t.ex två svensson i en uppgång eller liknande). Står det rätt siffror på lådan så är det inga problem. /Före detta brevbärare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Dessutom, vad finns det för material som motstår "väder och vind" egentligen? Platinaskylt?

Ja den håller nog, men är svår att bearbeta och blir onödigt dyrt.
Jag känner en person som har jobbat med att göra brevlådor av lite bättre kvalitet, de vattenskar namnskyltar i rostfritt stål och ingen har någonsin reklamerat dem pga slitage,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Varför inte underlätta postens arbete? Det finns mängder med brev som saknar den ena informationen och mer information underlättar postens arbete, tänk på att de har mängder av brev att dela ut och då ska det vara enkelt.

Reglerna kanske är såna, men i min ort fungerar det ej så. Om posten har ett brev som den inte vet var den ska lägga så lägger den brevet i första bästa låda, skitsamma om det är myndighetsbrev från socialnämnden eller whatever. Står det Andersson på brevlådan så anser postbäraren att den troligtvis är väl bekant med Svensson etc.
Och ibland lägger posten brevet över alla postboxar när den ej hittar någon mottagare.

Inne i Göteborg vid mitt jobb på där 20 olika företag finns ,så hänger det nästan varje dag olika brev på ytterdörren som posten ej har hittat avsändaren till, inga som helst portkod behövs dagtid för att komma dit.

Är detta din hund? https://www.youtube.com/watch?v=0i1w7ZYHwXw
Några andra hundar: https://www.youtube.com/watch?v=8VTt-QukNw8
https://www.youtube.com/watch?v=9TMsC56YEK8
Ytterst få är rädda för de hundarna i vanliga fall

Brevbäraren ser inte hunden som finns i lägenheten och har ingen aning om det är för hund, vare sig storlek, temperament etc. Om din hund skäller eller hänger vid brevinkastet så ska du självklart ha skydd. Det handlar inte då om att vara rädd för hundar utan vilja bevara sina fingrar.

Så jag tycker man ska skilja på att vara rädd för hundar och vara rädd om fingrarna.

Om din hund inte gör något väsen av sig behövs såklart inget skydd, frågan är dock hur de upptäckte att du hade en hund?

Absolut, det är klart att det finns de som chansar. Men att brev lämnas ovanför boxarna verkar konstigt. Säker på att det är postnord och inte bring? :)=

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket EJ läskunnig personal som finns på posten så kan man ju undra om det där skulle hjälpa?

Vet inte hur många gånger man fått fel post... och då menar jag fel, som t.ex. post adresserad till annan ort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hur skulle ni göra?

Märk upp lådan och sluta bråka med dina lokala postutdelare. Det är inte islamiska staten som vill att du ska märka din låda, det är posten.
Jag delar själv ut post åt BCM och jag stör mig något extremt på personer som vägrar att märka sina lådor. (Nu pratar jag dock om totalt omärka lådor. I ditt fall verkar du iallafall ha adressen på lådan.)
Det underlättar dock ytterligare om det står namn på lådan också - är nog därför dom vill att du ska skriva namn på.

Skrivet av Sprawler:

De skriver inte vad som händer om du skiter i att märka upp? Jag är också foliehatt så det gränsar till paranoid (grundar sig emellertid på erfarenhet) och jag hade reagerat precis som du gör. Det har funkar i 30 år, vad kan hända liksom?

Nya bestämmelser för brevbärarna i distriktet där personen bor antagligen.
Vad som kan hända är att din post skickas tillbaks. Det är minimalt med extraarbete för dom som delar ut posten, men kan snabbt leda till ganska mycket besvär för den besvärlige lådägaren som av någon anledning inte vill märka upp sin låda. (tänk räkningar eller viktig information som blir försenad eller kanske inte ens kommer alls.)

Skrivet av Hello Kitty:

Du får till ALLA inklusive myndigheter och alla andra samt att när du beställer något ange adress tilägg c/o BynByn118 så kommer du nog att få din post för trots alla vansinnigheter i dagens kontrollsamhälle har vi fortfarande möjligheten till care of adress. Prova sända till dej själv först så du ser att det fungerar. (Du kan jy också förklara varför till posten, men de har ju då en adress att referera till) Vänligen Kitty

Brevbäraren i bilen har inte all denna info, utan bara infon som står på brevet/paktet som ska levereras.
Jag har fått många brev som antingen antingen saknat husnummer, gatunamn eller namn.
Är nog därför dom vill att TS ska märka sin låda med namn - det underlättar distributionen. Finns namn och gatunamn kan man ofta fortfarande dela ut, trots att husnummer saknas.

Du hade också blivit förvånad hur många adresser som delar siffror men som är åtdelade av en bokstav, t.ex. "Klockarevägen 8A, 8B, 8C och 8D" - det är inte sällan som jag får brev där det står "Sven Svensson, Klockarevägen 8".
Hur ska jag veta om Sven Svensson bor på 8A, 8B, 8C eller 8D om hans låda inte är märkt med namn?

Det kan också hända att både "Sven Svensson" och "Olle Olsson" bor på Klockarevägen 8, men det är två olika hushåll med två olika brevlådor, som båda bara är uppmärkta "Klockarevägen 8" och som står bredvid varandra - Hur ska distributören veta vart posten ska i detta fallet?

Skrivet av anon159643:

Varför inte underlätta postens arbete? Det finns mängder med brev som saknar den ena informationen och mer information underlättar postens arbete, tänk på att de har mängder av brev att dela ut och då ska det vara enkelt.

Precis. "Du" kanske tycker att du är speciell och att det borde vara lätt att hitta till just din låda, men för den som delar ut är du bara en i mängden.
Det är ungefär som alla tomtar som parkerar framför sin brevlåda. Okej om några gör det, men tänk om alla skulle få för sig att göra det? Snacka om att distriktet kommer ta längre tid med en gång.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ensam kåk längst bort i byn, andra husen ligger 300-400 meter bort så vi är "ensamma". Egen brevlåda för huset. Lådan är märkt "Bynbyn 118" som sagt. Borde räcka. Kan sträcka mig till att hänga ut familjenamnet på lådan men sen räcker det.

Inte frågan om att vara "kontrollerad" utan det är nojan för mina kära medmänniskor. Är en rätt bra trafikerad smal grusväg, många som promenerar förbi och vill inte ha namnen på alla i huset sitta där. Och vad gäller "Bynbyn 118" är garanterat enda adressen/huset i Sverige, så vad gäller att skriva ner hela adressen med postnummer sammanfattar jag med (?)!

Ska inte jämföra förr med nu men kan inte låta bli. När vi flyttade hit så var det samma brevbärare. År ut och år in. Hade inte lådan märkt med något. Hen visste allt om vilka som bodde utmed sträckan, gällde även vikarier. Som jag nämnt förut så ville Bring Citymail att lådan skulle märkas med "Bynbyn 118" när de började köra. Gillade det inte då men accepeterade.

Fick prova runt med olika sätt att få dit vatten och vädertät lapp med det. har bytt ett antal gånger genom åren. Provat just allt och inte hittat något vattentätt system (pun intended! )

Tejp i alla former på vanligt papper, kartong men fukten tar sig in till kartongen/pappret och får byta efter något halvår/år.

Så platina var ett skämt, extremt otydligt skämt ser jag nu.

Så för att recapa. "Bynbyn 118" står kvar, ogillat i början men visst. Kan sträcka mig till att under hot sätta dit familjenamnet men inte förnamnet på alla i huset, inte heller hela adressen med postnummer mm.

Skulle bra gärna vilja veta varför det inte duger längre med "Bynbyn 118" längre då det inte finns ett enda hus i Sverige med den adressen utöver vårt hus så även om det skulle vara ett helt annat namn på brevet men vår adress hur avgörs det då? Har genom åren fått brev fel, skit händer som sagt. Det vi gjort då är att skriva med blyerts "felleverans" och lagt i låda. Har det varit till en granne så har vi själva lagt det i rätt låda.

Om jag vänder på frågan. Om vi sätter ut allt på lådan som Postnord vill. Kan någon "Skurk" använda det? (Inte så orolig för det egentligen. Är att jag faktiskt inte vill att någon flanör ska kunna se vilka och hur många som bor i huset!)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Snälla använd C/O

Skrivet av Beginner:

Ensam kåk längst bort i byn, andra husen ligger 300-400 meter bort så vi är "ensamma". Egen brevlåda för huset. Lådan är märkt "Bynbyn 118" som sagt. Borde räcka. Kan sträcka mig till att hänga ut familjenamnet på lådan men sen räcker det.

Inte frågan om att vara "kontrollerad" utan det är nojan för mina kära medmänniskor. Är en rätt bra trafikerad smal grusväg, många som promenerar förbi och vill inte ha namnen på alla i huset sitta där. Och vad gäller "Bynbyn 118" är garanterat enda adressen/huset i Sverige, så vad gäller att skriva ner hela adressen med postnummer sammanfattar jag med (?)!

Ska inte jämföra förr med nu men kan inte låta bli. När vi flyttade hit så var det samma brevbärare. År ut och år in. Hade inte lådan märkt med något. Hen visste allt om vilka som bodde utmed sträckan, gällde även vikarier. Som jag nämnt förut så ville Bring Citymail att lådan skulle märkas med "Bynbyn 118" när de började köra. Gillade det inte då men accepeterade.

Fick prova runt med olika sätt att få dit vatten och vädertät lapp med det. har bytt ett antal gånger genom åren. Provat just allt och inte hittat något vattentätt system (pun intended! )

Tejp i alla former på vanligt papper, kartong men fukten tar sig in till kartongen/pappret och får byta efter något halvår/år.

Så platina var ett skämt, extremt otydligt skämt ser jag nu.

Så för att recapa. "Bynbyn 118" står kvar, ogillat i början men visst. Kan sträcka mig till att under hot sätta dit familjenamnet men inte förnamnet på alla i huset, inte heller hela adressen med postnummer mm.

Skulle bra gärna vilja veta varför det inte duger längre med "Bynbyn 118" längre då det inte finns ett enda hus i Sverige med den adressen utöver vårt hus så även om det skulle vara ett helt annat namn på brevet men vår adress hur avgörs det då? Har genom åren fått brev fel, skit händer som sagt. Det vi gjort då är att skriva med blyerts "felleverans" och lagt i låda. Har det varit till en granne så har vi själva lagt det i rätt låda.

Om jag vänder på frågan. Om vi sätter ut allt på lådan som Postnord vill. Kan någon "Skurk" använda det? (Inte så orolig för det egentligen. Är att jag faktiskt inte vill att någon flanör ska kunna se vilka och hur många som bor i huset!)

Hejsan jag har använt mej av c/o xxxxxxx som stått på brevlådan och det har fungerat. myndigheter accepterar Kitty XXXXXXXX c/o yyyyyyyyy och all post kom till mej. var bara lite jobbigt i början att meddela alla som kunde tänkas leverera brev till mej med post men sedan inga problem och jag var OK för alla brevbärare med c/o och "inkognito" på postlådan med yyyyyyyyy. FUNGERAR. Kitty.

Permalänk

Men Beginner, varför ringer du inte och pratar med posten för?

Eller lurpassar på brevbäraren och tar samtalet med honom?

Jag tycker du ska strunta i att skriva ut efternamn om du inte känner dig komfortabel med det.
En lösning skulle kunna vara att helt enkelt flytta brevlådan till någon granne, kanske är det några grannar som redan har lådorna gemensamt uppställda?
Det kräver dock att du, eller någon annan i hushållet, tar dig i kragen och faktiskt vågar prata med dem...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ok. Sitter med världens foliehatt på mig. Medveten om det och undanber mig hån!

Bor på landet. En by med ca 15-16 hus. Lite glest emellan husen. Bott här i 30 år.

Alltid fungerat bra med posten med någon felleverans emellanåt, shit happens ungefär.

För ett gäng år sedan började Citymail köra ut post också och de ville då ha adressen uppmärkt på lådan som då var omärkt. Kan iofs förstå men gillade inte idén att ha det "öppet" på lådan utmed vägen men satte dit en lapp med "Bynbyn 118" (Påhittat ofc som alla exempel kommer vara i detta inlägg, postens egna exempel inräknat )

Sen har det rullat på tills i fredags då Postnord hade lagt ner denna i lådan:

"Information av märkning av brevlåda:

För att vi ska kunna göra ett bra jobb och dela ut rätt post i er postlåda måste ni ha märkt er låda med fullständig adress och namn på [u]alla[u] i hushållet som ska ha post i er låda, exempelvis:

Anders, Anton, Maria, Lisa Andersson

Postgatan 3
------------------------------------------------

123 45 Poststaden

Märkningen ska sitta på framsidan och vara av ett material som tål väder och vind med texten i behåll.

Med vänlig hälsning brevbäraren Postnord

Uppsala Lantbrevbärning
Stålgatan 14
754 50 Uppsala

Tel 010-436 ** **" (Vill inte riskera påpeka om "uthängning" av telefonnummer!)

Så här sitter jag nu och underar vad det är för fel på "Bynbyn 118" som sitter på lådan nu! Är de så vilsna att de måste ha adressen och postnummer på lådan med? Varför inte personnnummer och skostorlekar också? Något som fungerat bra i 30 år, de första 20 utan någonting på lådan ens fungerar inte längre!? Dessutom, vad finns det för material som motstår "väder och vind" egentligen? Platinaskylt?

Gillar inte tanken på att hänga ut namn på alla i hushållet och adress på låda som sitter utmed byvägen som är en genomfart.

Som sagt. Foliehatten är på plats så jag undanber mig kommentarer om den!

Hur skulle ni göra?

Vad jag kan se har dom INTE nämnt ett enda ord om att DU ska skriva postnr och ort. Kollar du på deras exempel har de bara skrivit namn och gatuadress.

Andersson
Postgatan 3

Förnamn kan du nog skippa eller nöja dig med första bokstaven.

Dom verka dock ha skrivit helas deras egna kontakt uppgifter.

Skrivet av Beginner:

Ensam kåk längst bort i byn, andra husen ligger 300-400 meter bort så vi är "ensamma". Egen brevlåda för huset. Lådan är märkt "Bynbyn 118" som sagt. Borde räcka. Kan sträcka mig till att hänga ut familjenamnet på lådan men sen räcker det.

Inte frågan om att vara "kontrollerad" utan det är nojan för mina kära medmänniskor. Är en rätt bra trafikerad smal grusväg, många som promenerar förbi och vill inte ha namnen på alla i huset sitta där. Och vad gäller "Bynbyn 118" är garanterat enda adressen/huset i Sverige, så vad gäller att skriva ner hela adressen med postnummer sammanfattar jag med (?)!

Ska inte jämföra förr med nu men kan inte låta bli. När vi flyttade hit så var det samma brevbärare. År ut och år in. Hade inte lådan märkt med något. Hen visste allt om vilka som bodde utmed sträckan, gällde även vikarier. Som jag nämnt förut så ville Bring Citymail att lådan skulle märkas med "Bynbyn 118" när de började köra. Gillade det inte då men accepeterade.

Fick prova runt med olika sätt att få dit vatten och vädertät lapp med det. har bytt ett antal gånger genom åren. Provat just allt och inte hittat något vattentätt system (pun intended! )

Tejp i alla former på vanligt papper, kartong men fukten tar sig in till kartongen/pappret och får byta efter något halvår/år.

Så platina var ett skämt, extremt otydligt skämt ser jag nu.

Så för att recapa. "Bynbyn 118" står kvar, ogillat i början men visst. Kan sträcka mig till att under hot sätta dit familjenamnet men inte förnamnet på alla i huset, inte heller hela adressen med postnummer mm.

Skulle bra gärna vilja veta varför det inte duger längre med "Bynbyn 118" längre då det inte finns ett enda hus i Sverige med den adressen utöver vårt hus så även om det skulle vara ett helt annat namn på brevet men vår adress hur avgörs det då? Har genom åren fått brev fel, skit händer som sagt. Det vi gjort då är att skriva med blyerts "felleverans" och lagt i låda. Har det varit till en granne så har vi själva lagt det i rätt låda.

Om jag vänder på frågan. Om vi sätter ut allt på lådan som Postnord vill. Kan någon "Skurk" använda det? (Inte så orolig för det egentligen. Är att jag faktiskt inte vill att någon flanör ska kunna se vilka och hur många som bor i huset!)

I lägenheterna inne i städerna bruka det vara namn på brevlådorna (när jag besökt vänner). Gäller också dom som bor längst ner. Gatuadressen får man av vägskyltarna och nr på trappuppgången. Vissa har hela förnamnet. Andra har första bokstaven.

Jag vet inte hur det är när flera i trappuppgången har samma efternamn men man hoppas att folk inser att dom behöver vara extra tydlig.

Permalänk
Medlem

Stopp och belägg !

Hur många i ett flerfamiljshus i en stad bor kvar på sin adress i 30 år. Ja det finns kanske någon men genomströmnimngen är troligtvis större där än att de flesta bor i mer än 30 år. Omflyttning och nya lägenhetsinnehavare kräver större noggrannhet med namn än i en by på landet med 30 gårdar där nästan alla bor kvar. det lär sig snart även nya brevbärare, och använd c/o adress med den adressen satt på postlådan.
*snip*

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Varför inte underlätta postens arbete? Det finns mängder med brev som saknar den ena informationen och mer information underlättar postens arbete, tänk på att de har mängder av brev att dela ut och då ska det vara enkelt.

Reglerna kanske är såna, men i min ort fungerar det ej så. Om posten har ett brev som den inte vet var den ska lägga så lägger den brevet i första bästa låda, skitsamma om det är myndighetsbrev från socialnämnden eller whatever. Står det Andersson på brevlådan så anser postbäraren att den troligtvis är väl bekant med Svensson etc.
Och ibland lägger posten brevet över alla postboxar när den ej hittar någon mottagare.

Inne i Göteborg vid mitt jobb på där 20 olika företag finns ,så hänger det nästan varje dag olika brev på ytterdörren som posten ej har hittat avsändaren till, inga som helst portkod behövs dagtid för att komma dit.

Är detta din hund? https://www.youtube.com/watch?v=0i1w7ZYHwXw
Några andra hundar: https://www.youtube.com/watch?v=8VTt-QukNw8
https://www.youtube.com/watch?v=9TMsC56YEK8
Ytterst få är rädda för de hundarna i vanliga fall

Brevbäraren ser inte hunden som finns i lägenheten och har ingen aning om det är för hund, vare sig storlek, temperament etc. Om din hund skäller eller hänger vid brevinkastet så ska du självklart ha skydd. Det handlar inte då om att vara rädd för hundar utan vilja bevara sina fingrar.

Så jag tycker man ska skilja på att vara rädd för hundar och vara rädd om fingrarna.

Om din hund inte gör något väsen av sig behövs såklart inget skydd, frågan är dock hur de upptäckte att du hade en hund?

Hehe, nej kompis inte min hund, hade en Schäfer men den är borta nu.

Jo såklart man förstår att någon är rädd för hundar men det här var bara nästintill löjligt och t.o.m förra flickvännen som var brevbärare tyckde det var helt sjukt, Posten gav oss skriftligt på att vi måste skaffa en postuppsamlare på insidan av dörren som ser till att fingrarna fysiskt inte kan nås av hunden på insidan och vi svarade att vi redan hade en sådan och här är den exakta modellen:

http://www.postgate.se/

Fick som svar att då är allt gott, sedan fortsatte brevbäraren att vägra och när posten inte kom så hörde vi av oss igen fast då försvarade Posten hennes vägran med anledningen att hennes rädsa för hundar var för stark, varför var hon brevbärare undrar jag? Jag respekterar alltid andras rättigheter men något måste göras när det går så långa att det börjar trampas på andras. Hunden kunde skälla någon gång ibland men inget överdrivet för det mesta var han lugn och betedde sig inte dåligt, brevbäraren brydde han sig inte mycken om då dom bara kommer och går snabbt, däremot om någon stod en längre stund och pillade på dörren och betedde sig skumt utanför så kunde han iblandge ifrån sig något skall. Oftast var det också någon hemma på dagarna vilket iofs kan vara ytterligare en anledning till att hunden var lugn, men å andra sidan så visste kanske inte brevbäraren att någon alltid kunde se och höra vad som försiggick.

Dvs ingen brevbärares fingrar var någonsin i fara och hunden har hon säkert hört någon gång eller kanske t.o.m sett när vi kom och gick i samband med postutdelning, försökte faktiskt lugnt prata med brevbäraren vid ett par tillfällen för att förklara att vi har boxen samt att hon inte hade något att frukta men jag tror inte att hon förstod vad jag sa ärligt talat, hennes Svenska var inte tsärskilt bra så kan iofs bero poå det också?

Permalänk

Rolig tråd för jag råkade ut för det motsatta att ett fullt uppmärkt brev med namn, adress, postnummer och lgh-nummer kom tillbaka till mig. Jag vet om att det borde kommit fram för namnet på mottagaren står klart och tydligt vid sidan om dörren. Så inte ens det hjälper alltid....tydligen.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vet inte hur många gånger man fått fel post... och då menar jag fel, som t.ex. post adresserad till annan ort.

He he. Fick brev från socialtjänsten adresserat till en med samma efternamn (inte förnamn) i Huddinge. Jag bodde då i Aspudden, Stockholm.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ensam kåk längst bort i byn, andra husen ligger 300-400 meter bort så vi är "ensamma". Egen brevlåda för huset. Lådan är märkt "Bynbyn 118" som sagt. Borde räcka. Kan sträcka mig till att hänga ut familjenamnet på lådan men sen räcker det.

Inte frågan om att vara "kontrollerad" utan det är nojan för mina kära medmänniskor. Är en rätt bra trafikerad smal grusväg, många som promenerar förbi och vill inte ha namnen på alla i huset sitta där. Och vad gäller "Bynbyn 118" är garanterat enda adressen/huset i Sverige, så vad gäller att skriva ner hela adressen med postnummer sammanfattar jag med (?)!

Ska inte jämföra förr med nu men kan inte låta bli. När vi flyttade hit så var det samma brevbärare. År ut och år in. Hade inte lådan märkt med något. Hen visste allt om vilka som bodde utmed sträckan, gällde även vikarier. Som jag nämnt förut så ville Bring Citymail att lådan skulle märkas med "Bynbyn 118" när de började köra. Gillade det inte då men accepeterade.

Fick prova runt med olika sätt att få dit vatten och vädertät lapp med det. har bytt ett antal gånger genom åren. Provat just allt och inte hittat något vattentätt system (pun intended! )

Tejp i alla former på vanligt papper, kartong men fukten tar sig in till kartongen/pappret och får byta efter något halvår/år.

Så platina var ett skämt, extremt otydligt skämt ser jag nu.

Så för att recapa. "Bynbyn 118" står kvar, ogillat i början men visst. Kan sträcka mig till att under hot sätta dit familjenamnet men inte förnamnet på alla i huset, inte heller hela adressen med postnummer mm.

Skulle bra gärna vilja veta varför det inte duger längre med "Bynbyn 118" längre då det inte finns ett enda hus i Sverige med den adressen utöver vårt hus så även om det skulle vara ett helt annat namn på brevet men vår adress hur avgörs det då? Har genom åren fått brev fel, skit händer som sagt. Det vi gjort då är att skriva med blyerts "felleverans" och lagt i låda. Har det varit till en granne så har vi själva lagt det i rätt låda.

Om jag vänder på frågan. Om vi sätter ut allt på lådan som Postnord vill. Kan någon "Skurk" använda det? (Inte så orolig för det egentligen. Är att jag faktiskt inte vill att någon flanör ska kunna se vilka och hur många som bor i huset!)

Får man fråga vad det är för uppgifter du försöker skydda?
Du säger att du motvilligt gick med på att skiva adressen på lådan?!? Hur kan adressen vara en uppgift värd att skydda? Vem som helst kan se direkt i telefonen vilken adress de befinner sig vid, varför ska du göra det svårare för postdistributionen?

Samma sak är det egentligen med familjenamnet. Så länge ni inte har skyddade personuppgifter kan vem som helst se vem som bor på en viss adress (förutsatt att ni är folkbokförda där). Finns flertalet tjänster för detta, bara att välja och vraka. En anledning till att de vill ha mer uppgifter på lådan kan ju också vara att öka sannolikheten för att ett någorlunda feladresserat brev ändå kommer rätt. Till exempel om de råkat skriva "Bynbyn 108". Saknas det då namn på de båda lådorna och brevbäraren inte personligen känner till vilka som bor där så kommer brevet garanterat hamna fel. Om dock namnet stämmer överens med den andra lådan lär den sannolikt hamna där.

Det kan också vara aktuellt när det gäller hemleverans av andra typer av paket (DHL, Schenker). Så istället för att underlätta för andra vill du till vilket pris som helst skydda en helt öppen uppgift. Är det också som du säger att ni bor i en liten by, så vet säkert alla redan vem som bor vad och det finns således ingen att "dölja" sitt namn för. Det är i alla fall hur jag ser på det.

Permalänk
Medlem

Hos oss kommer det nog iaf minst 1brev i månaden som absolut inte ska till oss, finns inget på adressen som stämmer med våran adess men det verkar inte riktigt gå hem hos posten heller. Har ringt bra många gånger...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

TDessutom, vad finns det för material som motstår "väder och vind" egentligen? Platinaskylt?

P-Touch säger jag bara!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Får man fråga vad det är för uppgifter du försöker skydda?
Du säger att du motvilligt gick med på att skiva adressen på lådan?!? Hur kan adressen vara en uppgift värd att skydda? Vem som helst kan se direkt i telefonen vilken adress de befinner sig vid, varför ska du göra det svårare för postdistributionen?

Samma sak är det egentligen med familjenamnet. Så länge ni inte har skyddade personuppgifter kan vem som helst se vem som bor på en viss adress (förutsatt att ni är folkbokförda där). Finns flertalet tjänster för detta, bara att välja och vraka. En anledning till att de vill ha mer uppgifter på lådan kan ju också vara att öka sannolikheten för att ett någorlunda feladresserat brev ändå kommer rätt. Till exempel om de råkat skriva "Bynbyn 108". Saknas det då namn på de båda lådorna och brevbäraren inte personligen känner till vilka som bor där så kommer brevet garanterat hamna fel. Om dock namnet stämmer överens med den andra lådan lär den sannolikt hamna där.

Det kan också vara aktuellt när det gäller hemleverans av andra typer av paket (DHL, Schenker). Så istället för att underlätta för andra vill du till vilket pris som helst skydda en helt öppen uppgift. Är det också som du säger att ni bor i en liten by, så vet säkert alla redan vem som bor vad och det finns således ingen att "dölja" sitt namn för. Det är i alla fall hur jag ser på det.

Skydda och skydda. Ärligt talat bra fråga!

Det som hickar sig för mig är just att jag vill inte hänga ut vilka som bor här, hur många vi är. "Bekräfta" adress och postnummer/ort för folk som lallar förbi.

Inte orolig för att vara "kontrollerad" av myndigheter eller så. Vet ju att man är kontrollerad ändå överallt, affärer iinräknad. Som sagt. *Klappar foilehatten*

Fick tipset av "Hallå Konsument" (som inte kunde svara på frågan men tyckte det var en bra fråga och rätt obegripligt varför allt detta skulle stå på lådan.) att ringa PTS (post och telestyrelsen). Sagt och gjort. Ringde i förrgår och fick veta att de som svarade på sådana frågor har telefontider. Bl.a på onsdagar mellan 9:00 - 11:30. Ringde vid 10tiden igår och blev kopplad till vad som efter ett gäng signaler var en svarare.

Ringde upp igen och blev kopplad till en ny mottagare. En man svarade och jag drog min litania bara för att få "du har nog blivit kopplad fel, jag har ingenting med sådant här att göra!".

Tredje gång till växeln, denna gång med ett namnförslag från den "feluppringda". Blev kopplad till vad som visade sig vara telefonsvararen igen.

Lite trött vid det laget så en fjärde vända till växeln för att påpeka "humorn" i att ringa på telefontid och hamna i svarare.

Tjejen i växeln erbjöd sig att den som hade svararen igång skulle kunna ringa upp mig. "Ja tack!. Gav mitt nummer och sen gick den dagen. Ingen som ringde upp.......................................

Mitt livs historia. Aldrig lätt och smidigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk