Bästa sätt att rengöra dator från damm?

Permalänk

Bästa sätt att rengöra dator från damm?

Tjena. Förr i tiden körde jag på luftburkar (tex inets) men sen köpte jag en kompressor. En oljesmord 8-bar från biltema men jag har märkt flera gånger att något annat än luft kommer ut när man blåser. Jag har läst en massa nu att oljesmorda ska man absolut inte använda till datorer så nu frågar jag om råd.

Jag är inget cleanfreak som rengör fyra gånger i månaden, utan mer varannan månad eller så. Ska jag "gå tillbaka" till luftburkar eller kolla efter någon oljefri/airbrush? En DataVac hade varit trevlig.

Ursäkta om tråden hamnat fel, jag vet inte riktigt var den kan placeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Tjena. Förr i tiden körde jag på luftburkar (tex inets) men sen köpte jag en kompressor. En oljesmord 8-bar från biltema men jag har märkt flera gånger att något annat än luft kommer ut när man blåser. Jag har läst en massa nu att oljesmorda ska man absolut inte använda till datorer så nu frågar jag om råd.

Jag är inget cleanfreak som rengör fyra gånger i månaden, utan mer varannan månad eller så. Ska jag "gå tillbaka" till luftburkar eller kolla efter någon oljefri/airbrush? En DataVac hade varit trevlig.

Ursäkta om tråden hamnat fel, jag vet inte riktigt var den kan placeras.

Tryckluft på burk är nog det bästa alternativet. Speciellt om det är "anpassat" för datorer, alltså innehåller inga oljor eller vätskor som skadar datorkomponenter.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Tryckluft på burk är på tok för klent tycker jag, har en icke oljesmord kompressor jag brukar använda. Det är ingen fara att använda din oljesmorda heller men finns en liten risk att ytterst lite olja kommer med och får du då en tunn oljefilm på komponenter kommer damm fastna ännu bättre i framtiden.

Det är inte bara så att du glömt dränera din kompressor så det är vatten den spottar ut?

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Tryckluft på burk är nog det bästa alternativet. Speciellt om det är "anpassat" för datorer, alltså innehåller inga oljor eller vätskor som skadar datorkomponenter.

Luft på burk anpassad för datorer är inert och oljefri gas så dom är ju kanon men rätt dyra i längden. Lite därför jag köpte en kompressor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Luft på burk anpassad för datorer är inert och oljefri gas så dom är ju kanon men rätt dyra i längden. Lite därför jag köpte en kompressor.

Skickades från m.sweclockers.com

Blås ur datorn en gång om året så blir det inte dyrt. Simple

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker definitivt du ska kolla på en oljefri kompressor, kanske med en liten vattenavskiljare. En oljesmord vill du inte använda eftersom det som sagt kan finnas olja med i luften.

En liten oljefri kostar runt tusenlappen men om du rengör så ofta som varannan månad kommer du tjäna in det ganska fort. Luft på burk är svindyrt med tanke på vad det är.

Permalänk
Hedersmedlem

Blåst ur datorer med oljesmorda kompressorer i minst 10 år, aldrig ett problem. Om något skyddar oljan mot korrosion. Vi talar om minst 50 datorer per år, troligen fler. En del med inkopplad dimsmörjare som tillsätter olja, men det blir inte ens märkbart på de 5-10s man blåser, effektiv tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Blås ur datorn en gång om året så blir det inte dyrt. Simple

Det är på tok för sällan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Blåst ur datorer med oljesmorda kompressorer i minst 10 år, aldrig ett problem. Om något skyddar oljan mot korrosion. Vi talar om minst 50 datorer per år, troligen fler. En del med inkopplad dimsmörjare som tillsätter olja, men det blir inte ens märkbart på de 5-10s man blåser, effektiv tid.

Finns det något på ett moderkort som korroderar över huvud taget under normal användning?

Permalänk

Säkert bara jag som är nojig men efter mitt moderkort dog (efter fyra års trogen tjänst, iofs!) så har jag börjat bli mer försiktig vad gäller allt 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreaz1:

Finns det något på ett moderkort som korroderar över huvud taget under normal användning?

Det beror helt på miljön.

Jag har sett flera exempel (personligen eller via internet/youtube) på sönderfrätta datorer bortom räddning som stått i en källare X antal år, eller vistats i någon kustnära stad nära saltvatten, speciellt i varma och fuktiga länder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Blåst ur datorer med oljesmorda kompressorer i minst 10 år, aldrig ett problem. Om något skyddar oljan mot korrosion. Vi talar om minst 50 datorer per år, troligen fler. En del med inkopplad dimsmörjare som tillsätter olja, men det blir inte ens märkbart på de 5-10s man blåser, effektiv tid.

Anekdotisk bevisföring är inget bra sätt att förmedla ett föremåls pålitlighet. Bara för att du har kunnat göra en grej i x antal år innebär inte det att det på något sätt är säkert. Just saying.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om det blir kondens eller är du helt säker på att det är olja som blåser ut ?
Det är ovanligt att kompressorn blåser ut olja så det märks, skulle den blåsa ut det "synligt" så lär oljeförbrukningen vara hög så hur ofta fyller du på olja i den ?

Det är mycket vanligt med kondens och det är ofta ett verkligt problem när man håller på med större industriella system så där har man oftast lufttorkar (och man tillsätter ofta olja överallt utom för luft till lackering) http://www.kaeser.se/Products_and_Solutions/Compressed-air-tr...

Inom industrin kan det uppstå kondens i så stora mängder att man ibland funderar på om man kopplat fel och av misstag anslutit nån vattenledning till luftsystemen, det kan verkligen rinna vatten i flera timmar/dagar när man trycksätter ett större system som stått tomt en lite längre tid tex över en semester.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Finns det något på ett moderkort som korroderar över huvud taget under normal användning?

Tror att han refererar till komponenterna i kompressorn och dess externa delar.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om det blir kondens eller är du helt säker på att det är olja som blåser ut ?
Det är ovanligt att kompressorn blåser ut olja så det märks, skulle den blåsa ut det "synligt" så lär oljeförbrukningen vara hög så hur ofta fyller du på olja i den ?

Det är mycket vanligt med kondens och det är ofta ett verkligt problem när man håller på med större industriella system så där har man oftast lufttorkar (och man tillsätter ofta olja överallt utom för luft till lackering) http://www.kaeser.se/Products_and_Solutions/Compressed-air-tr...

Inom industrin kan det uppstå kondens i så stora mängder att man ibland funderar på om man kopplat fel och av misstag anslutit nån vattenledning till luftsystemen, det kan verkligen rinna vatten i flera timmar/dagar när man trycksätter ett större system som stått tomt en lite längre tid tex över en semester.

Jag är inte säker på vad som blåser ut med luften men det känns inte vidare bra. Har aldrig bytt nåt på den eller fyllt på olja.

Det är denna jag har nu iaf: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Theshawty:

Jag är inte säker på vad som blåser ut med luften men det känns inte vidare bra. Har aldrig bytt nåt på den eller fyllt på olja.

Det är denna jag har nu iaf: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...

Eftersom det är tank på den så testa, fyll tanken och låt den stå trycksatt en längre tid, oljan borde då ha hunnit lägga sig på botten i tanken och är inte dina slangar fyllda med olja elelr tankens anslutning i botten så borde du kunna blåsa ut bara luft (och ev den kondens som uppstår) från tanken så länge du inte blåser länge och/eller låter kompressorn starta, du skulle även kunna skaffa en vattenavskiljare om du inte redan har en sån monterad för de tar också bort nästan all olja om det är ett verkligt problem med det.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenav...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Det är på tok för sällan

Skickades från m.sweclockers.com

Dåliga dammfilter eller står datorn på golvet? Har inte blåst ur min dator sedan den köptes in när Sandy Bridge var den aktuella plattformen och det är fortfarande tillräckligt lite damm i burken och radiator/fläktar för att anse att det fortfarande inte är värt att ta ut burken och blåsa ur skiten.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Dåliga dammfilter eller står datorn på golvet? Har inte blåst ur min dator sedan den köptes in när Sandy Bridge var den aktuella plattformen och det är fortfarande tillräckligt lite damm i burken och radiator/fläktar för att anse att det fortfarande inte är värt att ta ut burken och blåsa ur skiten.

Har två filter, ett fram och ett under. Datorn står på golvet och inträngt i ett hörn. Enda platsen där den kan vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Har två filter, ett fram och ett under. Datorn står på golvet och inträngt i ett hörn. Enda platsen där den kan vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo står den på golvet förstår jag om den blir extra dammig
Antar att du bara har insug där du har dammfilter? Annars drar du ju in en hel del skit.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Jo står den på golvet förstår jag om den blir extra dammig
Antar att du bara har insug där du har dammfilter? Annars drar du ju in en hel del skit.

Japp

Har dock ett insug till på sidan där jag inte har nåt filter

Skickades från m.sweclockers.com