Vad heter låten/filmen-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ja, tack!!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Här får ni något att bita i
Som barn såg jag, vad jag tror är en film, kan oxå vara en serie.
Det enda jag minns är att han drog med handen på brättet på hatten, så försvann han. Om han blev osynlig eller om han teleporterades minns jag inte.
I titeln så fanns ordet "Mannen". Minns inte om det var "mannen från..." eller kanske något i form av "osynlige mannen".
Jag är född 72, så detta bör vara senare delen av 70-talet, alternativt tidigt 80-tal

Edit: Jag har för mig att han hade kostym på sig

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

ååh va kul! ska se om ni kommer på min stora undran från förr!

när jag var liten ( vet inte vilken ålder, men låt oss säga 2-8 år född 94) såg jag vad jag tror var en film som utspelade sig på ett rymdskepp. en besättning på kanske 20 personer. en rymdvarelse finns på skeppet, minns inte om han var där från början eller om de "råkade" släppa in den.

Doktorn på skeppet (tror det var en doktor) tror att denna varelse inte är elak och ska bevisa det. han "undersöker" varelsen och då drar han av hans arm varav "doktorn" säger att han bara leker. har för mig att det slutar med att en kille och en tjej (skeppets "fegisar" eller "idioter") är det enda kvar och att det besegrar den genom att lura in den i luftslussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

ååh va kul! ska se om ni kommer på min stora undran från förr!

när jag var liten ( vet inte vilken ålder, men låt oss säga 2-8 år född 94) såg jag vad jag tror var en film som utspelade sig på ett rymdskepp. en besättning på kanske 20 personer. en rymdvarelse finns på skeppet, minns inte om han var där från början eller om de "råkade" släppa in den.

Doktorn på skeppet (tror det var en doktor) tror att denna varelse inte är elak och ska bevisa det. han "undersöker" varelsen och då drar han av hans arm varav "doktorn" säger att han bara leker. har för mig att det slutar med att en kille och en tjej (skeppets "fegisar" eller "idioter") är det enda kvar och att det besegrar den genom att lura in den i luftslussen.

The Creature Wasn't Nice – http://www.imdb.com/title/tt0082213/

Skrivet av holetaker:

Här får ni något att bita i
Som barn såg jag, vad jag tror är en film, kan oxå vara en serie.
Det enda jag minns är att han drog med handen på brättet på hatten, så försvann han. Om han blev osynlig eller om han teleporterades minns jag inte.
I titeln så fanns ordet "Mannen". Minns inte om det var "mannen från..." eller kanske något i form av "osynlige mannen".
Jag är född 72, så detta bör vara senare delen av 70-talet, alternativt tidigt 80-tal

Edit: Jag har för mig att han hade kostym på sig

Pan Tau – http://www.imdb.com/title/tt0157238/

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Ja, inte alls som jag minns det men ändå så rätt
Tackar !

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: Men titta! Tack o bock!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om en app som heter Shazam. Den är helt fantastisk! Det den gör är att den lyssnar på ljudet/musiken och sedan talar den om vilken låt det är. Ibland identifierar den en låt snabbare än på en sekund, vilket är helt otroligt. Jag använder den jätteofta när jag vill veta vilken låt som spelas. Det är bara att hålla upp telefonen framför TV:n eller var nu ljudet kommer ifrån. Rekommenderar den starkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Här får ni något att bita i
Som barn såg jag, vad jag tror är en film, kan oxå vara en serie.
Det enda jag minns är att han drog med handen på brättet på hatten, så försvann han. Om han blev osynlig eller om han teleporterades minns jag inte.
I titeln så fanns ordet "Mannen". Minns inte om det var "mannen från..." eller kanske något i form av "osynlige mannen".
Jag är född 72, så detta bör vara senare delen av 70-talet, alternativt tidigt 80-tal

Edit: Jag har för mig att han hade kostym på sig

Hmm, prova googla på "Pan tau"! Tror det är originaltiteln på serien.

*edit*
Sorry, alldeles för sen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Filmen börjar, åtminstone till vad jag minns, att några ungdomar badar i en vattenhåla och sen dör några pga lava bryter ut i vattnet...

Pierce Brosnan kanske är med i filmen.

Nån som vet vilken film det är? Har sett den på canal+, tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Filmen börjar, åtminstone till vad jag minns, att några ungdomar badar i en vattenhåla och sen dör några pga lava bryter ut i vattnet...

Pierce Brosnan kanske är med i filmen.

Nån som vet vilken film det är? Har sett den på canal+, tror jag...

Låter som Dante's Peak .

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Låter som Dante's Peak .

Tack...

Permalänk
Medlem

Min vän behöver hjälp att hitta en gammal sci-fi rulle han såg på för ett bra tag sedan.

Han tror att den kanske är från början på 2000-talet, men kan vara äldre.
Allt han minns är att dom måste "hoppa" från ett rymdskepp till ett annat utan någon rymddräkt, å en av dom klarar sig å den andra dör.

Det är lite mer utav en "action" film tror han.

Det är nämligen så att deras skepp, eller pod eller vad det är går sönder eller brinner eller nåt, och därför måste dom hoppa, och det är verkligen ett sånt där galet hopp som inte borde vara möjligt.

Ringer det någon klocka hos någon?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Min vän behöver hjälp att hitta en gammal sci-fi rulle han såg på för ett bra tag sedan.

Han tror att den kanske är från början på 2000-talet, men kan vara äldre.
Allt han minns är att dom måste "hoppa" från ett rymdskepp till ett annat utan någon rymddräkt, å en av dom klarar sig å den andra dör.

Det är lite mer utav en "action" film tror han.

Det är nämligen så att deras skepp, eller pod eller vad det är går sönder eller brinner eller nåt, och därför måste dom hoppa, och det är verkligen ett sånt där galet hopp som inte borde vara möjligt.

Ringer det någon klocka hos någon?

Mission to Mars?
https://vimeo.com/18951396

Edit: Nej fan, utan rymddräkt var det ja. Har namnet på tungan.
Edit 2: Det kan ha varit BSG (5) eller Sunshine (9) jag tänkte på men givet beskrivningen känns det inte riktigt rätt.
http://io9.gizmodo.com/19-times-someone-gets-thrown-into-spac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Mission to Mars?
https://vimeo.com/18951396

Edit: Nej fan, utan rymddräkt var det ja. Har namnet på tungan.
Edit 2: Det kan ha varit BSG (5) eller Sunshine (9) jag tänkte på men givet beskrivningen känns det inte riktigt rätt.
http://io9.gizmodo.com/19-times-someone-gets-thrown-into-spac...

Vad sjukt, satt precis och läste den artikeln själv...

Han har utvecklat lite, beklagar men jag bara kopierade och klistrar in det här:

när jag tänker tillbaka
så minns jag bara att
dom kan inte stanna på sitt "skepp" eller pod eller vad det är
det är 2 killar
dom måste lindra in sig i något, typ nåt slags lakan eller nåt
en av dom dör
den andra klarar sig
men tror det var en ganska dålig film egentligen
för dom typ bara "öppnar" dörren... haha

Permalänk
Medlem

Ok, över till musik.
Jag har gett upp hoppet att hitta den, men varför inte försöka.

På 90 talet då jag växte upp så fanns det en låt jag vet att dom spelade på disco.

Det är en kvinna som sjunger, och jag skall försöka ge er ledtrådar, trots att jag bara var barn.

Hon sjunger med en aning heshet i refrängen, och det är en kvinnokör som sjunger direkt efter henne.

Och nu kommer det svåra, jag vill minnas att refrängen var något i stil av följande alternativ.

I don't need to fight.

I don't need to fly.

I don't need to find.

Detta är allt jag minns, otroligt dålig hjälp, men är man barn så sätter sig saker som dom vill.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ok, över till musik.
Jag har gett upp hoppet att hitta den, men varför inte försöka.

På 90 talet då jag växte upp så fanns det en låt jag vet att dom spelade på disco.

Hmm, långsökt, men kan det vara "Are you ready to fly" med Rozalla?
https://www.youtube.com/watch?v=ZIqugitfTH0
Tidseran är ungefär rätt och texten är ju åtminstone i närheten
(rösten kanske inte direkt hes, men det är nån syntkör i bakgrunden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad sjukt, satt precis och läste den artikeln själv...

Han har utvecklat lite, beklagar men jag bara kopierade och klistrar in det här:

när jag tänker tillbaka
så minns jag bara att
dom kan inte stanna på sitt "skepp" eller pod eller vad det är
det är 2 killar
dom måste lindra in sig i något, typ nåt slags lakan eller nåt
en av dom dör
den andra klarar sig
men tror det var en ganska dålig film egentligen
för dom typ bara "öppnar" dörren... haha

Det lär ju vara Sunshine isåfall. Videon finns där i den artikeln

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det lär ju vara Sunshine isåfall. Videon finns där i den artikeln

Men var det verkligen två killar som hoppade? Har glott på scenenen och jag ser bara en kille i en rymddräkt som flyger ut ? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Men var det verkligen två killar som hoppade? Har glott på scenenen och jag ser bara en kille i en rymddräkt som flyger ut ? xD

Det är en kille i rymddräkt, och två killar (inlindade i typ folie) som klamrar sig fast i hans armar. Kolla 00:28 in i videon tex. (och hur de separeras från varandra på vägen senare i videon)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ok, över till musik.
Jag har gett upp hoppet att hitta den, men varför inte försöka.

På 90 talet då jag växte upp så fanns det en låt jag vet att dom spelade på disco.

Det är en kvinna som sjunger, och jag skall försöka ge er ledtrådar, trots att jag bara var barn.

Hon sjunger med en aning heshet i refrängen, och det är en kvinnokör som sjunger direkt efter henne.

Och nu kommer det svåra, jag vill minnas att refrängen var något i stil av följande alternativ.

I don't need to fight.

I don't need to fly.

I don't need to find.

Detta är allt jag minns, otroligt dålig hjälp, men är man barn så sätter sig saker som dom vill.

\Lifooz

Har svårt att tro att det skulle vara speciellt många 90-tals hits med en kör i bakgrunden, har iaf svårt att komma på några.
Detta kanske är något långsökt men skulle det kunna vara Madonna ??

Permalänk
Medlem

Alltså......Du skall ha en kunga-krona på ditt huvud.

Trots att informationen jag gav var helt åt helvete fel, så lyckades du ändå att hitta rätt.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Letar efter en svensk dokumentär som handlar om finanskrisen runt -08 där fokus ligger på Swedbank skandalen.
Pengar lånades ut till höger och vänster utan säkerhet i Baltikum. Minns att bilder på stora parkeringar med lyxbilar visades som banken beslagtagit.

Tror det var typ Kalla Fakta eller Dokument utifrån eller motsvarande, men hittar absolut ingenting Tippar på att dokumentären är från ca -10. Någon som känner igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hörde en jävligt skön klassisk rocklåt på radion, den hade ett typ TVÅ minuter långt synth solo med massa reverb effekter och sedan började dom sjunga, minns typ bara att dom sjöng något i form av "Beware of the place" och "bright side" eller något, any clues?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hörde en jävligt skön klassisk rocklåt på radion, den hade ett typ TVÅ minuter långt synth solo med massa reverb effekter och sedan började dom sjunga, minns typ bara att dom sjöng något i form av "Beware of the place" och "bright side" eller något, any clues?

Vad innebär "klassisk rocklåt" med Sweclockersmått? 60,70,80,90 eller till och med 2000-tal?
Är solot i mitten nånstans alltså? Inte ett intro?
Kan du säga nått om stilen?

Minns du vilken kanal? Brukar väl gå att spåra i efterhand isåfall?

*edit*

Sökte lite på texten "beware of the place" och tror jag hittade den!
Rainbow - Tarot Woman
... det var ett intro (och kan faktiskt hålla med om definitionen klassisk rock )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad innebär "klassisk rocklåt" med Sweclockersmått? 60,70,80,90 eller till och med 2000-tal?
Är solot i mitten nånstans alltså? Inte ett intro?
Kan du säga nått om stilen?

Minns du vilken kanal? Brukar väl gå att spåra i efterhand isåfall?

*edit*

Sökte lite på texten "beware of the place" och tror jag hittade den!
Rainbow - Tarot Woman
... det var ett intro (och kan faktiskt hålla med om definitionen klassisk rock )

FAN VA GRYM DU ÄR!

Permalänk
Medlem

En skräckfilm.
Filmen kretsar kring en familj och deras två söner, åtta och typ 18-25 år gammal. Den äldre gör filmer där han mördar folk och knullar skallen på dem när dem är döda. Den yngre familjemedlemmen råkar titta på filmerna och får nys om det. Filmen slutar med att han mördar sin familj.

Nån som vet vad den heter? Har sett den förut men minns inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

En skräckfilm.
Filmen kretsar kring en familj och deras två söner, åtta och typ 18-25 år gammal. Den äldre gör filmer där han mördar folk och knullar skallen på dem när dem är döda. Den yngre familjemedlemmen råkar titta på filmerna och får nys om det. Filmen slutar med att han mördar sin familj.

Nån som vet vad den heter? Har sett den förut men minns inte...

HEADER 2006
kan det va denna du letar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

HEADER 2006
kan det va denna du letar efter?

Nej, det är inte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Nej, det är inte den.

Kan det vara filmen Ed Gein?
http://www.imdb.com/title/tt0230169/
(den riktiga personen som inspirerade till bland annat Psycho och När lammen tystnar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.