Silverstones externa grafiklösning återvänder från de döda

Permalänk
Melding Plague

Silverstones externa grafiklösning återvänder från de döda

Intels nyfunna vilja att certifiera externa grafiklösningar över Thunderbolt gör att Silverstone väcker liv i sin gamla docka, i samarbete med komponentjätten Gigabyte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker priset känns väldigt högt för vad det är. Men å andra sidan är det ju en nicheprodukt och målgruppen kanske är villiga att betala.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men vad tänker de med? Varför använde de inte ett modulärt nätagg för demonstrationen? Det där ser ju ut som en "gaming dator" från blocket inuti.

Permalänk

Känns lite stort för bara ett grafikkort. Ett mindre agg (som dessa mini agg som varit populära till htpc/mini datorer). Behövs ju inget kraftigt kort för att få rejäl boost för spel, cpun kommer ändå vara största begränsningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tycker priset känns väldigt högt för vad det är. Men å andra sidan är det ju en nicheprodukt och målgruppen kanske är villiga att betala.

Samtidigt kanske man redan är ägare av en dyr laptop som man önskar spela på, då är ju denna lösning billigare än att köpa en helt ny stationär dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Proffsmobbare

Tävlar man i vem som kan konstruera den klumpigaste lösningen eller vad är det egentligen frågan om? Gör en slimmad sak man kan ställa datorn på, eller något som kan döljas mellan skärm och vägg.

Skrivet av Broken-arrow:

Känns lite stort för bara ett grafikkort. Ett mindre agg (som dessa mini agg som varit populära till htpc/mini datorer). Behövs ju inget kraftigt kort för att få rejäl boost för spel, cpun kommer ändå vara största begränsningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du menar PicoPSU så är det inte stor mening. Majoriteten av PicoPSUer drivs av 12V och reglerar bara +3V och +5V. Det som bestämmer hur många watt på 12V du får ut från en PicoPSU är powerbrick. Då kan man likagärna köra en powerbrick direkt in i grafikkortet.

Den stora nackdelen med en sådan lösning är att det inte finns mycket till rippelkontroll eller stabil spänning i load. Krävs inte så mycket för att säga hejdå till grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Behövs ju inget kraftigt kort för att få rejäl boost för spel, cpun kommer ändå vara största begränsningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skämtar du?! Dom flesta nyare aaa spel kräver definitivt ett kraftigt grafikkort om man skall spela på det mesta maxat.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Skämtar du?! Dom flesta nyare aaa spel kräver definitivt ett kraftigt grafikkort om man skall spela på det mesta maxat.

Ja, han påstod väl inget annat? Vad han säger är att även ett mindre kraftigt grafikkort kommer ge en rejäl boost i spel - inte någonting om att allt skulle flyta på max - samt att CPU:n fortfarande kommer vara flaskhalsen, även om man inte sätter in ett speciellt kraftigt grafikkort i dockan.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Ja, han påstod väl inget annat? Vad han säger är att även ett mindre kraftigt grafikkort kommer ge en rejäl boost i spel - inte någonting om att allt skulle flyta på max - samt att CPU:n fortfarande kommer vara flaskhalsen, även om man inte sätter in ett speciellt kraftigt grafikkort i dockan.

Köper man för att köra med externt grafikkort är det rätt så givet att man vill spela på dom högsta möjliga inställningarna och då krävs ett kraftigt grafikkort för att kunna köra dom flesta nyare aaa spelen på höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Köper man för att köra med externt grafikkort är det rätt så givet att man vill spela på dom högsta möjliga inställningarna och då krävs ett kraftigt grafikkort för att kunna köra dom flesta nyare aaa spelen på höga inställningar.

Snarare så att man skaffar för att kunna spela över huvud taget. Att få liknande prestanda som i en stationär kan man än så länge inte förvänta sig.
1. Vissa kör via TB och använder 4 PCI-e-banor. Hur mycket detta påverkar vet jag inte.
2. CPUn i en bärbar kommer troligtvis begränsa en hel del. Kylning i en bärbar är ju inte den bästa.

Hur mycket detta gör i slutändan vet jag inte, men skulle vara väldigt intressant att se tester.

Permalänk
Medlem

Tänk om Silverstone hade fått komma ut me detta för tre år sedan om inte Intel och Microsoft varit så skitnödiga. De hade varit en sådan hitt då om de var ensamma på marknaden.

Permalänk
Medlem

Silverstone som jobbar hårt på att förminska PSU o chassin. Så gör de tvärtom i detta fall. Så dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Tävlar man i vem som kan konstruera den klumpigaste lösningen eller vad är det egentligen frågan om? Gör en slimmad sak man kan ställa datorn på, eller något som kan döljas mellan skärm och vägg.

Om du menar PicoPSU så är det inte stor mening. Majoriteten av PicoPSUer drivs av 12V och reglerar bara +3V och +5V. Det som bestämmer hur många watt på 12V du får ut från en PicoPSU är powerbrick. Då kan man likagärna köra en powerbrick direkt in i grafikkortet.

Den stora nackdelen med en sådan lösning är att det inte finns mycket till rippelkontroll eller stabil spänning i load. Krävs inte så mycket för att säga hejdå till grafikkortet.

Synd, hade varit rätt bra lösning för att få ner storleken på lådan (finns ju andra vägar att få till det också).

Skrivet av Србо:

Skämtar du?! Dom flesta nyare aaa spel kräver definitivt ett kraftigt grafikkort om man skall spela på det mesta maxat.

Jo, men som en nämnde, så är ju denna lösning gjord för laptops (tror man sällan kopplar in denna till stationära datorn). Cpu:n är ju klenare än en I3 för desktop (i många fall).

Skrivet av Rillsarn:

Snarare så att man skaffar för att kunna spela över huvud taget. Att få liknande prestanda som i en stationär kan man än så länge inte förvänta sig.
1. Vissa kör via TB och använder 4 PCI-e-banor. Hur mycket detta påverkar vet jag inte.
2. CPUn i en bärbar kommer troligtvis begränsa en hel del. Kylning i en bärbar är ju inte den bästa.

Hur mycket detta gör i slutändan vet jag inte, men skulle vara väldigt intressant att se tester.

4 Pci-e är inte största hindret i en laptop, ska man dock använda flera saker över samma pic-e bus slutar det dock inte bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var en prototyp till en datorlåda när jag såg bilden på den från tidigare mässor...
Den är ju stor som en FT03-mini, om inte större.

Bredvid den står några datorlådor i STX-format ("5×5"). Stoppa in en sån i GPU-lådan också så har du en hel PC.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men som en nämnde, så är ju denna lösning gjord för laptops (tror man sällan kopplar in denna till stationära datorn). Cpu:n är ju klenare än en I3 för desktop (i många fall).

Det beror väl på? Nu kan jag inte tala för alla men jag hade gärna köpt en bärbar med en i7 och en skruttig eller till och med integrerad GPU och kombinerat detta med en bra extern GPU...

EDIT: Okej, en i7-6700HQ verkar faktiskt enligt benchmarks ligga närmare en i3-6300 än en i5-6600K, och en i7-6700K ska vi inte tala om. Jag trodde faktiskt skillnaden skulle vara mycket mindre...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det hade varit bättre att placerar PSU'n på andra sidan av grafikkortet. Som den ser ut just nu på bilden är där ju risk att kablar fastnar i fläktarna på grafikkortet.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Skrivet av Dafydd:

Det beror väl på? Nu kan jag inte tala för alla men jag hade gärna köpt en bärbar med en i7 och en skruttig eller till och med integrerad GPU och kombinerat detta med en bra extern GPU...

Självklart, säger inget om att köra extern gpu. Snarare att man inte kan utnyttja dom dyraste korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Köper man för att köra med externt grafikkort är det rätt så givet att man vill spela på dom högsta möjliga inställningarna och då krävs ett kraftigt grafikkort för att kunna köra dom flesta nyare aaa spelen på höga inställningar.

Givet att du vet att Petter har köpt en extern grafikkortslösning, vilket/vilka av följande påståenden stämmer?

a) Petter vill spela med högsta möjliga inställningar.
b) Petter kan nöja sig med medium-inställningar.
c) Petter har inga problem med att spela på minimum-inställningar.
d) Det finns inte tillräcklig information för att säga något om vad Petter tycker.

Hadde ni inte den här typen frågor i skolan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

c) Petter har inga problem med att spela på minimum-inställningar.

Varför köpte Petter i så fall en extern grafikkortslösning för flera tusen spänn?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Skrivet av Dafydd:

Det beror väl på? Nu kan jag inte tala för alla men jag hade gärna köpt en bärbar med en i7 och en skruttig eller till och med integrerad GPU och kombinerat detta med en bra extern GPU...

EDIT: Okej, en i7-6700HQ verkar faktiskt enligt benchmarks ligga närmare en i3-6300 än en i5-6600K, och en i7-6700K ska vi inte tala om. Jag trodde faktiskt skillnaden skulle vara mycket mindre...

Såg du ändrat ditt inlägg nu Ja jag menar mobila värstingscpun i7, få se om det ändras med kaby lake. Mellan i5 och i7 desktop skiljer det inte mycket på (endast HT som är skillnaden, som gör viss skillnad i vissa spel idag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Såg du ändrat ditt inlägg nu Ja jag menar mobila värstingscpun i7, få se om det ändras med kaby lake. Mellan i5 och i7 desktop skiljer det inte mycket på (endast HT som är skillnaden, som gör viss skillnad i vissa spel idag).

Det vore intressant att se benchmarks som de här inkludera även i3-modeller, bara för att få ett hum om hur stor skillnad det faktiskt gör... Och jag är fortfarande inte övertygad om att det verkligen är CPU:n som flaskar om man har en i7-6700HQ. Tyvärr blir det ju omöjligt att jämföra med en desktop-CPU på ett bra sätt om den inte är kompatibel med ett vanligt moderkort.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

1. Aningen för dyr.
2. För stor, lådan bör inte behöva vara mycket större än ett 2 slot gfx kort med ett 1U nätagg brevid.

Då skulle ytermått landa på ca L: 35 H:15 B:10 och då får man plats med dom flesta GFX kort och ett 1U 460w Platinum nätagg, sitter med ett sådant HP i handen och har måten B:3.81 H:8.63 L:19.05.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |