Installera en drivrutin för nätverkskort

Permalänk
Medlem

Installera en drivrutin för nätverkskort

Hej. Detta är ett resultat av åskoväder.. Internet fungerar i resterande burkar i huset - och wifi fungerar men just min dator får detta meddelande (installera en drivrutin för nätverkskortet)

Har ett Asus crosshair IV formula moderkort och datorn hade Windows 7 innan jag fick gratis uppdatering till Windows 10. Har försökt ladda ner drivrutiner på en annan dator för att sedan lägga över på usb och installera på min dator utan resultat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Det blixtrade och åskade här om dagen - problemet uppstod efter det :/ då blev internet segt här hemma men fungerar på alla datorer utom min. Jag får detta meddelande (installera drivrutin för nätverkskort) har testat att ladda ner drivrutiner på en annan dator som jag sedan la över på usb - till min dator.. Utan resultat.. Har dessutom omformaterat hela datorn utan resultat.. Några idéer?

- Asus crosshair IV formula moderkort
- Windows 10

Tack på förhand

Det låter ju som att det är risk för trasig hårdvara snarare än drivrutinsproblem om problemet uppstod av sig självt i samband med ett åskoväder.

Om detta är moderkortet https://www.asus.com/us/ROG-Republic-Of-Gamers/CROSSHAIR_IV_F... så ska det alltså vara "Marvell 8059 Gigabit LAN controller". Varken Asus eller Marvell verkar tillhandahålla drivrutiner för Windows 10. (Gissar att drivrutiner fanns färdigt vid installation?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om nätverket på din dator slutade fungera i och med åska så lär det inte finnas några drivrutiner som kan lösa det.
Du får nog helt enkelt köpa ett nätverkskort och hoppas att det bara var den delen av moderkortet som tog stryk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om nätverket på din dator slutade fungera i och med åska så lär det inte finnas några drivrutiner som kan lösa det.
Du får nog helt enkelt köpa ett nätverkskort och hoppas att det bara var den delen av moderkortet som tog stryk.

Okej vad drygt. Det var det jag absolut inte hoppades på :/ men nätverkskortet är ju inbyggt i moderkortet går det på något sätt att byta? Eller finns det platser på moderkortet där ett externt nätverkskort kan installeras?

Hur som helst så flyter allt annat på bra! Alltså inget annat verkar ha fått sig en kyss så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Okej vad drygt. Det var det jag absolut inte hoppades på :/ men nätverkskortet är ju inbyggt i moderkortet går det på något sätt att byta? Eller finns det platser på moderkortet där ett externt nätverkskort kan installeras?

Hur som helst så flyter allt annat på bra! Alltså inget annat verkar ha fått sig en kyss så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du kan inte göra så mycket åt saker som sitter integrerade på moderkortet men om du har lediga PCIe- eller PCI-platser så kan du installera ett nätverkskort där.

Är dock böjd att hålla med om att om felet uppstod av sig självt vid ett åskoväder så går ju tankarna snarare till trasig hårdvara snarare än drivrutinsproblem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, du kan inte göra så mycket åt saker som sitter integrerade på moderkortet men om du har lediga PCIe- eller PCI-platser så kan du installera ett nätverkskort där.

Är dock böjd att hålla med om att om felet uppstod av sig självt vid ett åskoväder så går ju tankarna snarare till trasig hårdvara snarare än drivrutinsproblem.

Yes. Tror alla är överens om att det är hårdvaran som gick sönder. Får byta moderkort eller sätta i ett annat nätverkskort helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kolla först så det verkligen är sönder.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Kolla först så det verkligen är sönder.

Hur vet jag det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@pollyman: Ingen mening att felsöka vidare med tanke på vad du berättat, men köp ett kvalitetsnätverkskort så att du slipper huvudvärk. t ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344561

Det passar i en av de långa, röda slotarna även om det bara använder en liten del av kontakten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

@pollyman *Trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne, se §3.3 i forumreglerna:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...