Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa för bil?

Så.. Jag tog en omväg genom ett dike häromdagen. Bilen dömdes ovärd att reparera, och försäkringsbolaget ger mig 50000sek för den. Tur i oturen är väl att jag planerat köpa ny bil, men inte riktigt ännu... Förutom pengarna från försäkringsbolaget så har jag väl ytterligare 50k att pyttsa in i bilbudgeten.

Så vad ska jag ha för bil?

Jag är själv i hushållet, och kör normalt sett bara runt mig själv. Jag pendlar inte till jobbet. Utan bilen används främst till att köra från Norrland(tm) till södra Sverige för familjehändelser, samt att ta sig till och från skidbacken och fjällstugan under vinterhalvåret.

Det jag tror jag är intresserad av är en halvliten bil med fyrhjulsdrift som går bekvämt på motorvägar, men framförallt har god framkomlighet när det snöat mycket, den får gärna ha dragkrok och integrerade takräcken.

Det ska väl även sägas att jag är ca. 2 meter lång, så om det finns bra utrymme för förarens överdrivet långa ben så är ju det också bra....

Edit: Det jag tittat på hittils är så typ halvsuvar, som Nissan Qashqai, Suzuki Grand Vitara osv, men är nog egentligen mer intresserad av något lite mer behändigt, men det kanske det är med en qashqai, vem vet?

Permalänk
Medlem

Kör själv mazda cx5 och jag är 202cm lång.

Sitter mycket bra, bra 4hjulsdrift och en av de bästa bilen jag har ägt , sett till komfort, fartresurser, ekonomi.
Den jag har är iofs rätt dyr, 2,2diesel 175hk sport men det finns billigare varianter att köpa.

Har ägt ca 12-14bilar så har lite att gämföra med.
Vi har nissan som tjänste bilar på jobb ,nv200,nv400,primastar och quashqai eller hur det stavas och jag kommer aldrig köpa en nissan privat. Inte nöjd med deras kundbemötande eller hållbarheten på nissan.

Min mazda har desutom 10års garanti.

Edit : har kört bil i 22år och kör ca 4000mil/år som referens
Har ägt: mazda 626, mitsubishi,saab9000,toyota avensis,ford ,saab 93,vw golf, 2st vs passat i rad , audi a6, subaru forrester, vw passat,mazda cx5.
Har nog glömt någon bil.

Företags bil , nissan primastar och mercedes skåpbil.
Utöver detta har jag nog provkört ett 30tal bilar.

Mvh

Tillägg
Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du inte verkar vara ute efter en vardagsbil så kanske en Land Rover Defender eller annan bil med riktig 4 hjulsdrift passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du inte verkar vara ute efter en vardagsbil så kanske en Land Rover Defender eller annan bil med riktig 4 hjulsdrift passar.

Problematiken där är väl känslan efter 6 timmar på e4'an, vilket det allt för ofta blir när man ska ner söderöver.

Permalänk
Medlem

Jag har bott i de "riktiga" fjällen i snart 4 år.
Kör själv en Audi A4 Avant Quattro 1.8T .04
Den duger till allt skulle jag vilja säga.
Jag är runda slängar 200cm jag med, får plats utan problem.
Går att åka fem pers i med skidorna på taket om man har vänner.

Fast med din budget hade jag gått för en A4 Allroad eller en Subaru Outback.
Båda riktigt trevliga bilar

Visa signatur

Don't waste time doing things you hate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endrox:

Jag har bott i de "riktiga" fjällen i snart 4 år.
Kör själv en Audi A4 Avant Quattro 1.8T .04
Den duger till allt skulle jag vilja säga.
Jag är runda slängar 200cm jag med, får plats utan problem.
Går att åka fem pers i med skidorna på taket om man har vänner.

Fast med din budget hade jag gått för en A4 Allroad eller en Subaru Outback.
Båda riktigt trevliga bilar

Dyrare inköp o servicekostnader än mazda dock, fast fina bilar.
Jag har haft en audi a6, 3st vw passat och subaru forester alla med 4wd. Roligaste var subarun men den kostade mig också 430k 2.5T XT tror jag den hette med massa godis i :).

Jag hade valt en mazda eller honda, billigast i längden.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

BMW X1 alt X3?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

BMW X1 alt X3?

Måste ha råd med 1080 SLI också. Eventuellt mat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Dyrare inköp o servicekostnader än mazda dock, fast fina bilar.
Jag har haft en audi a6, 3st vw passat och subaru forester alla med 4wd. Roligaste var subarun men den kostade mig också 430k 2.5T XT tror jag den hette med massa godis i :).

Jag hade valt en mazda eller honda, billigast i längden.

Jo det är ju nackdelen med Audi.
Det blir dyrt varesig man vill eller inte.
Fast anser att om man ska långköra är det helt klart värt det.

Komforten och körglädjen i en Audi är enligt mig, alltid fenomenal!

Visa signatur

Don't waste time doing things you hate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Så.. Jag tog en omväg genom ett dike häromdagen. Bilen dömdes ovärd att reparera, och försäkringsbolaget ger mig 50000sek för den. Tur i oturen är väl att jag planerat köpa ny bil, men inte riktigt ännu... Förutom pengarna från försäkringsbolaget så har jag väl ytterligare 50k att pyttsa in i bilbudgeten.

Så vad ska jag ha för bil?

Jag är själv i hushållet, och kör normalt sett bara runt mig själv. Jag pendlar inte till jobbet. Utan bilen används främst till att köra från Norrland(tm) till södra Sverige för familjehändelser, samt att ta sig till och från skidbacken och fjällstugan under vinterhalvåret.

Det jag tror jag är intresserad av är en halvliten bil med fyrhjulsdrift som går bekvämt på motorvägar, men framförallt har god framkomlighet när det snöat mycket, den får gärna ha dragkrok och integrerade takräcken.

Det ska väl även sägas att jag är ca. 2 meter lång, så om det finns bra utrymme för förarens överdrivet långa ben så är ju det också bra....

Edit: Det jag tittat på hittils är så typ halvsuvar, som Nissan Qashqai, Suzuki Grand Vitara osv, men är nog egentligen mer intresserad av något lite mer behändigt, men det kanske det är med en qashqai, vem vet?

Alla bilar i Sverige med 4x4 och diesel mellan 50k - 100k som finns på bytbil.com
http://www.bytbil.com/bil?PriceRange.From=50000&PriceRange.To...

Permalänk

Skoda Yeti gillas av Jeremy Clarksson.. https://www.youtube.com/watch?v=E7kEJ-pHkWA
Jag gillar den men att få den för 100kkr?? Kanske.

edit: Annars är ju en Subba en riktig norrlandsklassiker. En beg Legacy eller Outback. Pålitliga grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Måste ha råd med 1080 SLI också. Eventuellt mat också.

Du får en BMW x3 från -07 för ca 100.000kr, var det inte det du hade som budget?
http://bytbil.se/skane-lan/personbil-x3-2-0d-2038-9154806

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Bra länk, tackar!

@mikegnorp: Ah, där är en modell jag inte ens övervägt. Ser ju att komma med många förmågor som jag vill åt. Måste provsittas!

Permalänk
Medlem

Frågan är vad har du för krav på bilen??
Har själv en Clio 4 2013 nästan fullt rustad
den är skön att åka i men är ingen racer man sitter bra i den
fynda min som demo för 134000 kr gått 80 min årets bil då
har skatt under 400 kr år billig försäkring se helt ok tycker jag .
Finns andra bra bilar med så kolla runt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Du får en BMW x3 från -07 för ca 100.000kr, var det inte det du hade som budget?
http://bytbil.se/skane-lan/personbil-x3-2-0d-2038-9154806

Där ser man, inte så pjåkigt. Kollade faktiskt bara på den som heter x1, och den verkar avsevärt dyrare, pga. brist på beggagnat, antar jag.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Ful som stryk.

Permalänk
Medlem

Du får inte mycket SUV / Crossover för 100k.
Kanske titta på en Yeti eller even Dacia Duster.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

@MacAllan: Bra länk, tackar!

@mikegnorp: Ah, där är en modell jag inte ens övervägt. Ser ju att komma med många förmågor som jag vill åt. Måste provsittas!

Yetin är en fin kärra. Jag tycker att den är snygg oxå. Riktigt prisvärd till skillnad från BMWn. Nu går jag på de tester jag läst och top gear natürlich ang BMW. Yetin har jag faktiskt kört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommendera inga franska bilar till pojken, inget kul med en bil som står mer på verkstaden än hemma.

Satsa på en audi a3 sportback med quattro kanske?
Den är lite halvstor.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Usch, det här är svårare än att välja chassi till datorn tycker jag.

@zeleni: Jo, det känns som det blir en med extremt många mil, eller väldigt dåligt utrustad.
@drotz2000: Hur är framkomligheten på en A3? Är det en bra vinterbil?

Rent allmänt då, finns det någon vits i att köpa en bil som börjar närma sig 15k mil? Börjar det inte bli många stora utgifter för reperationer då? Kanske ännu mer med 4wd?

Tittade lite snabbt på a3'or på blocket, och det verkar som man får ganska mycket för pengarna i varje fall, förhållandevis låga mil också.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Usch, det här är svårare än att välja chassi till datorn tycker jag.

@zeleni: Jo, det känns som det blir en med extremt många mil, eller väldigt dåligt utrustad.
@drotz2000: Hur är framkomligheten på en A3? Är det en bra vinterbil?

Rent allmänt då, finns det någon vits i att köpa en bil som börjar närma sig 15k mil? Börjar det inte bli många stora utgifter för reperationer då? Kanske ännu mer med 4wd?

Tittade lite snabbt på a3'or på blocket, och det verkar som man får ganska mycket för pengarna i varje fall, förhållandevis låga mil också.

Köper du en kvalitativ bil som inte är vårdslöst körd så är inte 15000 mil några problem. Om du kör långt så ska du definitivt sätta komforten i första hand. Provkör bilar och känn efter hur de är att sitta i. Det är givet vis svårt att tänka sig hur en bil blir i längden men att även bra bilar blir okomfortabla efter några timmar är inte ovanligt.

När det kommer till framkomlighet med AWD så finns det två lägen, äkta och oäkta. När jag menar oäkta så menar jag sån du hittar i alla Volvo som exempel. Den underlättar hävningen av en sladd men hjälper inte mycket om det väl börjar slira i porös snö. Äkta AWD å andra sidan är främst till för framkomlighet och kan fördela och effektivisera kraften mellan motorn och alla fyra hjulen på ett bättre sätt för att komma ur en svår situation.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

eftersom du kör lite så kan du bortse från soppaförbrukningen;
så en Jeep Grand Cherokee eller kanske en Cherokee kan ju bli bra.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Fyrhjulsdrift el inte är ju frågan. Det är viktigare med hög markfrigång än fyrhjulsdrift. En låg bil riskerar att slå i vid gropar/ojämnheter och dessutom stor risk att fastna i snö. Väghållningen på torr och fin väg är oftast bättre med lägre, men är det blött el slaskigt kan det bli rakt motsatt.
Fyrhjulsdriften ger en extra trygghet i vissa lägen vid halt underlag och där det är dåligt plogat, dvs för att minska risken att fastna. Men det är ju långt ifrån ett krav som en del gärna vill få en att tro.

För att veta hur bilarna känns att sitta i och hur de passar din längd måste du prova. Gå till nån bilfirma och känn efter. Beskriv din situation så får du kanske förslag som du sen kan undersöka bättre.

Har kollat på Suzuki SX4 tidigare, verkar inte så dumma även om de kanske kan upplevas som lite slöa och plastiga.

Kör en Yeti (-15, 4x4, diesel, 150Hk) på jobbet, helt ok bil och känns stabil på vägen. Hyfsat bra drag i den också samt att man sitter högt. Nu vet jag ju inte hur kvalitén är på dem när de börjar bli äldre då jag bara kört ca 1500mil med den (gått ca 1700 totalt).
Nackdelen är väl förbrukningen på knappa 0,8l/mil vid mestadels landsväg i hög fart och att den inte är så rymlig.

Finns rätt många att välja på så det kräver lite jämförelser m m för att hitta rätt för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu jävlar! Resultat är inne. Det slutade med en Nissan Qashqai, 08 med 4wd och ca. 9000mil, för strax över 80k.

Tackar tråden för god input.