Colorful visar moderkort med integrerat Geforce GTX 1070

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Colorful visar moderkort med integrerat Geforce GTX 1070

Termen integrerad grafik är tillräckligt för att omgående släcka de flesta gamers intresse. Ett koncept från Colorful kan dock innebära nya prestandanivåer.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Syftet med denna är för extremt trånga utrymme som flygplan, tåg, arcadspel m.m eller? Det känns inget som vanliga konsumenter köper.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Synnerligen intressant faktiskt, skulle kunna bli en grym gamingdator i vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012

@Johan86c: htpc ... ?

Borde gå att göra en riktig consol killer.

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

En sådan här lösning vuill jag se i framtida konsoler. Det känns som om det skulle kunna bli rejält mycket bättre än APU-lösningar.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Precis vad jag har letat efter, perfekt att kyla passivt mot en stor kylfläns. Alla värmealstrande saker på samma sida utan några riser bryggor eller annat tjafs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Johan86c:

Syftet med denna är för extremt trånga utrymme som flygplan, tåg, arcadspel m.m eller? Det känns inget som vanliga konsumenter köper.

Förmodligen för laptops skulle jag gissa

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010

Inget nytt direkt.

Back at Computex 2012, ASUS showed a similar concept motherboard. They called it the ASUS X79 Zeus which featured the LGA 2011 socket, insane power delivery system and just like the B150-GP104, an on-board GPU solution but not just any GPU solution. The motherboard was equipped with dual HD 7970s on the same PCB. This motherboard had insane power requirements. Aside from the CPU delivery which was 8-Pin for the socket and 24-Pin ATX for the board, the GPUs required two 8+6 Pin configurations. The motherboard never hit retail but that is possible due to the much insane requirements featured on this product which would had led to a shockingly high price.

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Jag förstår inte vilka fördelar det har. Externt grafikkort är alltid bäst. Lätt att uppgradera. Jag kan förstå om moderkortet är till för laptops.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Nov 2007

So-dimm, skumt format och kontakter på flera sidor, jag tror att det är ett moderkort för laptops.

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Låter rätt dumt. Delvis har redan Skylake integrerad grafik som är förhållandevis kompetent.
Utöver det så förhindrar det ju eventuella framtida uppgraderingar av grafikkortet i systemet.,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Ozzed:

En sådan här lösning vuill jag se i framtida konsoler. Det känns som om det skulle kunna bli rejält mycket bättre än APU-lösningar.

Det är ju precis så forntida konsoler sett ut. Ta PS3 till exempel.

Ubuntu | 1440p | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Jonathanknet:

Inget nytt direkt.

Back at Computex 2012, ASUS showed a similar concept motherboard. They called it the ASUS X79 Zeus which featured the LGA 2011 socket, insane power delivery system and just like the B150-GP104, an on-board GPU solution but not just any GPU solution. The motherboard was equipped with dual HD 7970s on the same PCB. This motherboard had insane power requirements. Aside from the CPU delivery which was 8-Pin for the socket and 24-Pin ATX for the board, the GPUs required two 8+6 Pin configurations. The motherboard never hit retail but that is possible due to the much insane requirements featured on this product which would had led to a shockingly high price.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/06/ASUS-Zeus-2.jpg

Gillar att man kallar det "insane Power requirements" när det faktiskt handlar om TVÅ GPU:er på kortet. Sen tycker jag att kylningen verkar ganska underdimensionerad på det.

Kul grej med Colorful-kortet ändå. Kan man sätta på en vanlig tornkylare på GPU:n tror ni?

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2016

Vill gärna se RX480 i laptops, även i surfplattor också! skulle varit fint.

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av SteelSeries86:

Vill gärna se RX480 i laptops, även i surfplattor också! skulle varit fint.

Polaris-baserade lösningar lär synas en hel del framöver. Just Polaris 11 då, med en trolig förbrukning runt 50 W så kommer den kunn sitta i det mesta. Säkert skalas ner ytterliggare vid behov.

Förmodligen något Polaris-baserat Apple ryktas bygga in i nya högupplösta skärmar dessutom. Och som används i Apples andra datorer. Och i kommande konsoller. Samt alla färdiga system, såväl portabla som stationära.

Vad gäller konsoller så är det osannolikt att denna lösning från Colorful kommer användas till något sådant. Iallafall från Microsoft, Nintendo eller Sony. För dyrt helt enkelt, osannolikt att Nvidia skulle användas eller för den delen en socklad CPU. Möjligen del av ett devkit men tvivlar starkt på det med.

Intressant att se vad den möjligen kommer användas för.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Har fortfarande ett mobo i källaren med HD3250 integrerat. Det var tider det.

Spelburk: R5 1600 (3,5GHz) | GTX980 | 16GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Eftersom kortet inte implementerar någon standardiserad formfaktor (?) så behövs specialchassi, så om de inte tänkt sälja en komplett maskin eller barebone så antar jag att det inte är tänkt för konsumentmarknaden.

Ser för övrigt inte var strömförsörjningen till grafikdelen är placerad - är jag blind eller är det en halvfejkad ultraprototyp?

Eller så är det klossen högst upp i vänstra hörnet?

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STOCKHOLM
Registrerad
Aug 2007

Ser inte äkta ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av backfeed:

Eftersom kortet inte implementerar någon standardiserad formfaktor (?) så behövs specialchassi, så om de inte tänkt sälja en komplett maskin eller barebone så antar jag att det inte är tänkt för konsumentmarknaden.

Ser för övrigt inte var strömförsörjningen till grafikdelen är placerad - är jag blind eller är det en halvfejkad ultraprototyp?

Eller så är det klossen högst upp i vänstra hörnet?

Läste att ett alternativ kunde vara Byrohlaoda

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

För er som tror att det är till laptops så kan det se lite ut så men det är socket 1151 så det bör va riktat mot desktop marknaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@Cooling23:
Handlar snarare om någon slags kompakt dator, vardagsrumsdator eller dyl i speciellt chassi, kanske till och med en Steam machine?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Michaelo:

So-dimm, skumt format och kontakter på flera sidor, jag tror att det är ett moderkort för laptops.

Ett fullstort 1070 och en 1151 processor? Batteritiden kommer räknas i minuter.

Nänä, detta är tänkt för HTPC och mindre desktop-applikationer.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Efta:

Ett fullstort 1070 och en 1151 processor? Batteritiden kommer räknas i minuter.

Nänä, detta är tänkt för HTPC och mindre desktop-applikationer.

Ptja, det har ju redan gjorts fast utan integrering på moderkortet då.
https://www.youtube.com/watch?v=NC2blnl0WTE

"Släpbara" gaming-laptops siktar ju inte riktigt på batteritid, bara på att vara hyfsat mobila och kunna kopplas upp till närmaste eluttag

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Om detta kommer ut på marknaden är det väl bara en tidsfråga innan kidsen spelar VR-spel under rasterna i skolan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av str8forthakill:

@Cooling23:
Handlar snarare om någon slags kompakt dator, vardagsrumsdator eller dyl i speciellt chassi, kanske till och med en Steam machine?

Det har jag inte tänkt på. Kan vara så.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Kul när man vill uppgradera, eller inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av sniglom:

Det är ju precis så forntida konsoler sett ut. Ta PS3 till exempel.

Ja, och nog upplevdes det som att PS3 hade betydligt bättre grafik för sin tid jämfört med nuvarande generationer.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Ozzed:

Ja, och nog upplevdes det som att PS3 hade betydligt bättre grafik för sin tid jämfört med nuvarande generationer.

Handla mer om att produktionskostnaden för PS3 och till viss del 360 var skyhöga. Hade PS4 och Xbone haft samma omkostnader så hade vi haft konsoler av rang och pris därefter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Och vem är den tänkta kunden/beställaren här?

Det är ju inte en standardkomponent för vanliga hemmabyggare, den saken är klar.
Man kanske kan bygga nån väldigt liten kompakt vardagsrumsdator eller liknande om de släpper den på öppna marknaden förstås...

|[●▪▪●]| i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE |[●▪▪●]|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Ser skumt ut, tittar man i över vänstra hörnet så ser det mer ut som en nätadapter-plugg än en PS/2-kontakt. Dessutom finns det bara en SATA-port. Känns som att det inte går att placera riktigt. Tänker man sig en spelkonsol så blir det en enhet som bara startar live från skivor och i bästa fall sparar enklare inställningar i inbyggd flash. Som modern spelenhet så vill man nog ändå ha en hårddisk där man installerar spelet och kan spara mera.

Tänker man sig ett moderkort med inbyggd avancerad grafik i stället för expansionsplatser så borde åtminstone någon ATX-faktor, flera SATA-portar och minst en m.2 plats finnas.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 18.3 Cinnamon