Steam Machines-försäljningen går trögt

Permalänk
Melding Plague

Steam Machines-försäljningen går trögt

SteamOS skulle vara Valves öppna Linux-baserade konkurrent till den dominerande plattformen Microsoft Windows. Men försäljningen ser inte ut att gå i raketfart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Tro fan det, priserna är verkligen uppe i det blå.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte svårt att gissa... Vem vill betala det priset? samt att det inte alls finns lika mkt spel som till vanliga Steam.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ingen kan väl vara förvånad? Totalt meningslösa produkter till dåliga priser..

Permalänk
Medlem

En Steam Machine är ju bara en färdigbyggd dator med Steam OS. Varför inte bygga själv?

Steam Machines var dödsdömda från dag ett.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Om de varit baserade på Windows 10 så kanske det hade gått bättre. Som tidigare sagt, man får en överprisad maskin som inte har i närheten av samma antal spel som finns i steam. GG Gabe.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

En Steam Machine är ju bara en färdigbyggd dator med Steam OS. Varför inte bygga själv?

Steam Machines var dödsdömda från dag ett.

Exakt! Går ju att bygga ihop ett billigt system i ett HTPC chassi, dra in en installation av SteamOS and bam -> Custom Steam Machine. Hjälper inte heller att inte alla spel som funkar på Windows funkar på SteamOS (eller Linux) utan en massa olika tweaks

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag vet fortfarande inte vem som är den tilltänkte köparen för en Steam Machine. Som Ars Technica skrev, "the idea looked a bit like a solution in search of a problem".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

En steam machine skulle ju funka utmärkt som VR maskin i vardagrummet.

Tips till tillverkare , tryck in 1070 eller 1080 i burken och sälj den med VR, komplett lösning för den som vill ha en VR burk.

Permalänk

@Lordsqueak: Det är väl inget som säger att det måste vara en steam machine? En vanlig kompakt dator fungerar väl lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

En steam machine skulle ju funka utmärkt som VR maskin i vardagrummet.

Tips till tillverkare , tryck in 1070 eller 1080 i burken och sälj den med VR, komplett lösning för den som vill ha en VR burk.

Sedan tar en annan tillverkare och säljer samma koncept fast med Windows och säljer 100 gånger bättre, vilket kommer vara typ 100 enheter istället för 1.

Varför ingen kommer göra det du säger: 15000kr burkar för vardagsrummet säljer inte som smör.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

En färdigbyggd dator med hutlös prislapp och det man får på köpet är...ett gratis OS och färre supportade spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det ligger fortfarande i SteamOS Beta, så inte undra på att fler hoppat på tåget.
Jag tankar hem det nu för att göra ett försök på en extradisk som jag har liggandes, verkade ju finnas en del intressanta inbyggda streaming-funktioner som kan vara värda att testa :-]

Skrivet av Lordsqueak:

En steam machine skulle ju funka utmärkt som VR maskin i vardagrummet.

Tips till tillverkare , tryck in 1070 eller 1080 i burken och sälj den med VR, komplett lösning för den som vill ha en VR burk.

VR-maskiner passar i princip bättre in i badrummet än vardagsrummet, där kan man åtminstone uträtta 'ärenden'.
Har man familj så är det dessutom måttligt uppskattat att ha en blind zombie mitt i vardagsrummet.

Ska man köra steams VR så är det ett extrarum/garage som gäller.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Dom skulle bara börjat med operativsystemet, och inte satsat på Steam Machines så tidigt, och dessutom så dyrt. Det ska dom ju satsa på när(om) SteamOS börjar få någorlunda många användare samt bra utbud av spel.

Permalänk
Medlem

Gör något vettigt som HL3 med VR istället för dessa meningslösa satsningar.

Permalänk
Medlem

Hade någon trott något annat?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@Lordsqueak: Det är väl inget som säger att det måste vara en steam machine? En vanlig kompakt dator fungerar väl lika bra?

Men den kommer ju inte matcha VR hjälmen ju. color clash , eeergh!

Skämt åsido så är det nog ganska många som inte är intresserade av att installera eller koppla grejor, utan vill kunna köpa något färdigt att köra.

Permalänk
Inaktiv

Steam Machines skulle sälja bättre om de inte var överprisade. Vem vill betala en premium för att få ett gratis OS?

Permalänk
Medlem

!Oväntat

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

De bakom Steam vill inte dela med sig av kakan, förstår varför de vill låsa in användarna i ett helt eget system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

ett gratis OS och färre supportade spel.

Med i de flesta fall sämre prestanda än samma spel under Windows, enda vettiga om man vill spela och köra Linux i grunden är en Win VM med gfx passtrough i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Huvudanledningen till att Valve tog fram konceptet var väl för att Microsoft försökte locka över alla utvecklare till konkurrerande Windows Store, och om Steam skulle göra sin "app" tillgänglig där så skulle Microsoft ta en del av försäljningskakan. Valve var föga intresserade av detta, givetvis.

Men eftersom Windows Store än så länge inte konkurrerar nämnvärt med Steam så har väl Valve inte haft så bråttom. Fast, UWP borde ju rimligen elda på Valve lite nu, åtminstone när funktioner som overlay och freesync/g-sync kommer på plats?

Just färdigbyggda Steam Machines är totalt ointressanta för min del (och handkontroller avskyr jag), men SteamOS är fortsatt intressant och i mina vilda fantasier dör DX ut och ersätts med Vulkan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Är föga förvånad. Vem är den tänkta målgruppen? De med konsol vill bara tuta och köra med ett färdigt paket för rimligt pris och ordentligt spelutbud. PC folket har ofta lite större intresse utöver det steam OS just nu bjuder på och vill ha tillgång till hela sitt steam bibliotek. Folk vill väl kunna lira med sina kompisar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar racet vara över för steam machines just nu, men Microsoft fick verkligen bråttom att göra klart dx12 och pressa ut win10 gratis för att ta tillbaka sin dominans inom gaming på pc-plattformen.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är intresserad av konceptet att ha en PC som spelkonsol under TVn. Däremot kände jag mig aldrig lockad av något premiummärke.

Är det någon som testat Steam Link? Har för mig jag läst någon positiv recension. Konsol är ju sällan till för spel som kräver snabba reaktioner. Inga 360NoScope där inte.

Permalänk
Medlem

Det är ju alldeles uppenbart att detta är en långtidssatsning. Det skulle kunna bli en riktig gamechanger om de får igång vulkan me bra drivers i linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Är det någon som testat Steam Link? Har för mig jag läst någon positiv recension. Konsol är ju sällan till för spel som kräver snabba reaktioner. Inga 360NoScope där inte.

Jag har en som jag använder i stort sett dagligen. Kör den mest med steam controller, men fungerar utmärkt med xbox-kontroll också.
Känner själv att steam link tog bort lite grann uspen med en steam machine, fungerar rätt sömlöst om man kör trådat nätverk.

Finns ett gäng spel som rullar lite sämre, exempelvis the division lider rätt mycket av ojämn framerate, men de absolut flesta spel flyter på hur bra som helst.

Skicka PM om det är något specifikt du funderar över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk

Personligen ser jag inget behov av en steam machine när jag har datorn med steam och skulle behov finnas att spela på tvn så är det inte så mycket jobb med att koppla in tv till datorn och köra med en xbox kontroll, men jag kan ha missat nåt med det har tro det eller ej hänt förr

Visa signatur

NZXT H440 Razer ||ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix ||Intel I7-6700K|| ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO ||Hyper X Fury DDR4 2133MHz 16GB || https://spelfokus.blogspot.se/

Permalänk
Medlem

Detta förvånar mig inte alls, när jag hörde om Steam Machines var min första fundering "Vem är kunden?" för jag kunde inte se att varken PC eller Console spelare i stort skulle attraheras av Steam Machines konceptet.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Hade inte ens någon aning om att försäljningen av Steam Machines hade inletts. Konceptet om en konsolliknande PC är det väl inget fel på. Dock så försvinner poängen när hårdvaran kan variera så kraftigt som det gör mellan olika modeller. Då kan man ju lika gärna köpa vilken färdigplockad dator som helst, och förmodligen komma undan billigare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi