Permalänk
Medlem

Skall leasa en billig stadsbil

Hej!

Nu har det blivit dags att leasa en liten smidig och framförallt snål och billig stadsbil!

Vilka skulle ni tipsa om och vilka återförsäljare har bäst villkor inom just leasing?

Månadskostnad får gärna landa på 2000kr HELST inte mer.

Mvh
Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Hej!

Nu har det blivit dags att leasa en liten smidig och framförallt snål och billig stadsbil!

Vilka skulle ni tipsa om och vilka återförsäljare har bäst villkor inom just leasing?

Månadskostnad får gärna landa på 2000kr HELST inte mer.

Mvh
Emil

Du förstår att du kommer gå minus på affären?

Permalänk
Medlem

Leasing bil med 2000kr inkl försäkring? Tyvärr.. Det går inte! Eller ja, kanske Dacia men vet inte hur deras villkor ser ut. Jag köpte själv bättre begagnat en bil för 140k med 1.2k till banken, 400 i försäkring sedan resten för eventuella rep kostnader, då blev det prick 2000

Permalänk
Medlem

Jag hyrde en Skoda Citigo i lördags, med en enorm motor på 60 hk, och var faktiskt positivt överraskad! Satt bra och kupén var väldigt rymlig för två personer, och då är jag ändå 191 cm lång. Inte jättetyst i motorvägsfart, men helt ok för egen del. Drog dessutom 0,42 under mina mil, som till 90% var motorväg i 80-120 km/h. Extremt smidig hur som helst! Har sett Seat Mii (samma bil, liksom VW Up) för 1299 i en annons på Blocket inkl. service och vinterdäck.jag

Hade även en Up! i Norge över en helg för några år sedan. Har aldrig växlat så mycket i hela mitt liv, men fram kom vi!

Länk: https://www.blocket.se/stockholm/SEAT_Mii_MPI_75_STYLE_By_Man...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hyr en en 2016 Skodia Rapid Spaceback med lite extrautrustning och det landade på 1995SEK+halvförsäkring. Mycket nöjd med bilen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Efta: Det gör man ju även om man köper en bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Du förstår att du kommer gå minus på affären?

Som de flesta andra bilar då med andra ord, så länge du inte köper någon Porsche i specialutgåva eller dylikt. Menar du att privatleasing är dyrare är det inte alltid en sanning.

En Skoda Fabia -13 med mindre än 4500 mil går att få under 80k kr hos bilhandlare.

En ny Fabia kostar 129 900 kr eller så kan du leasa bilen för 1595 kr i månaden.

Total leasingkostnad exkl serviceavtal = 1595*36 = 57 420 kr.

Nypris minus leasingkostnad = 129 900 - 57 420 = 72 480 kr.

Ha i åtanke att bilen ska sedan rekondas och bilhandlaren ska lämna garantier samt prutmån och samtidigt tjäna en hacka. Vad tror du då ditt inbytespris blir om handlaren ska annonsera ut bilen för 80 000 kr? Min spontana gissning är inte ett öre över 65 000 kr - och då kommer du bättre undan med att leasa.

Skrivet av Philippk:

Leasing bil med 2000kr inkl försäkring? Tyvärr.. Det går inte! Eller ja, kanske Dacia men vet inte hur deras villkor ser ut. Jag köpte själv bättre begagnat en bil för 140k med 1.2k till banken, 400 i försäkring sedan resten för eventuella rep kostnader, då blev det prick 2000

Jodå, det går alldeles utmärkt.

Skoda Fabia TSI 90 exempelvis, 1595:- + 100 kr för service lämnar 305 kr över till försäkring, vilket borde täcka in de flesta förare.

https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Fabia_COLOR_CONCEPT___...

Seat Ibiza 1495:- inkl service

https://www.blocket.se/goteborg/SEAT_Ibiza_TSI_90HK_65672187....

Personligen hade jag tagit Fabia framför Ibiza, ny modell och mer lull-lull.

Permalänk
Medlem

Tack tack tack för grymma svar!!

Ja jag tror nog att det går att komma undan runt 2000kr/mån...

Har även kollat på Ford fiesta, står för 1899kr/mån hos bilia.

Gällande lull-lull så är man väll glad ju mer sånt man kan få med, alltid tråkigt att köra en "bas" variant där det e kasst ljud i stereon t.ex

Fortsätt gärna att ge tips och länkar uppskattas massor !

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Som de flesta andra bilar då med andra ord, så länge du inte köper någon Porsche i specialutgåva eller dylikt. Menar du att privatleasing är dyrare är det inte alltid en sanning.

En Skoda Fabia -13 med mindre än 4500 mil går att få under 80k kr hos bilhandlare.

En ny Fabia kostar 129 900 kr eller så kan du leasa bilen för 1595 kr i månaden.

Total leasingkostnad exkl serviceavtal = 1595*36 = 57 420 kr.

Nypris minus leasingkostnad = 129 900 - 57 420 = 72 480 kr.

Ha i åtanke att bilen ska sedan rekondas och bilhandlaren ska lämna garantier samt prutmån och samtidigt tjäna en hacka. Vad tror du då ditt inbytespris blir om handlaren ska annonsera ut bilen för 80 000 kr? Min spontana gissning är inte ett öre över 65 000 kr - och då kommer du bättre undan med att leasa.

Jodå, det går alldeles utmärkt.

Skoda Fabia TSI 90 exempelvis, 1595:- + 100 kr för service lämnar 305 kr över till försäkring, vilket borde täcka in de flesta förare.

https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Fabia_COLOR_CONCEPT___...

Seat Ibiza 1495:- inkl service

https://www.blocket.se/goteborg/SEAT_Ibiza_TSI_90HK_65672187....

Personligen hade jag tagit Fabia framför Ibiza, ny modell och mer lull-lull.

Fabian var riktigt snygg och grym utrustning !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Fabian var riktigt snygg och grym utrustning !

Jag hade nog övervägt en Skoda jag med i ditt fall,
De brukar slänga med lite extra smålull utrustningsmässigt, de har ju lite mindre status än VW/Ådi, så känns som de kompenserar lite med sådant absolut bland de mer prisvärda alternativen.

Värt att tänka på att 1500mil på tre år är i... minsta laget om du kör lite mer.
För att jämföra är det samma miltal du får på en veteranförsäkrad veteranbil som i princip ska till bilträffar och nöjesåka till havet någon gång med (500mil/år)
en långresa t.ex Stockholm-Göteborg kommer förbruka 80-100 av de 500milen du har per år.

Ta en fundering på hur långt du faktiskt kommer åka, 15:- milen extra är INTE billigt, kan eventuellt vara värt att öka miltalet isåfall, eller iaf kolla på möjligheterna.,

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Jag hade nog övervägt en Skoda jag med i ditt fall,
De brukar slänga med lite extra smålull utrustningsmässigt, de har ju lite mindre status än VW/Ådi, så känns som de kompenserar lite med sådant absolut bland de mer prisvärda alternativen.

Jag håller med. Kör, som sagt, en Rapid Spaceback och är mycket nöjd över komforten. Är betydligt mycket lägre ljudvolym i kupén än vad jag väntat mig. Mycket schysta finesser också. Valde en variant med klimatanläggning (tillval 2016, hehe...), tonade rutor och svarta 16'', då fick jag med vinterdäck på originalfälgar också. 1995:-, då ingår service.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna med beslut och erfarenheter framöver, jag kommer antagligen stå i samma läge vid årsskiftet!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Fabian var riktigt snygg och grym utrustning !

Skodas nuvarande modellprogram är snygga att titta på och har bra utrustning. Personligen tycker jag byggkvalitén är sådär men komforten är riktigt bra.

Enda nackdelen är, som det nämnts tidigare, milbegränsningen som man inte bör gå över. Samtidigt beror det mycket på hur långt man har till/från jobbet och hur mycket saker man gör på helgerna samt om man ska resa runt i Sverige. Utlandsresor är väl inte det bästa man kan göra med en Leasingbil men småresor i landet bör gå fint om man planerar lite.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag hade slagit till på en Mini Cooper 1995kr/månaden + försäkring som Mini har, den kostar 345 om jag inte minns fel, oavsett ålder. Passar utmärkt som stadsbil när du ska parkera å dylikt.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Jag hade nog övervägt en Skoda jag med i ditt fall,
De brukar slänga med lite extra smålull utrustningsmässigt, de har ju lite mindre status än VW/Ådi, så känns som de kompenserar lite med sådant absolut bland de mer prisvärda alternativen.

Värt att tänka på att 1500mil på tre år är i... minsta laget om du kör lite mer.
För att jämföra är det samma miltal du får på en veteranförsäkrad veteranbil som i princip ska till bilträffar och nöjesåka till havet någon gång med (500mil/år)
en långresa t.ex Stockholm-Göteborg kommer förbruka 80-100 av de 500milen du har per år.

Ta en fundering på hur långt du faktiskt kommer åka, 15:- milen extra är INTE billigt, kan eventuellt vara värt att öka miltalet isåfall, eller iaf kolla på möjligheterna.,

Smart tänkt ! hade nog funderingar att gå upp till 2000mil per år !

Permalänk
Medlem

Köp en bil för 72 000 kronor istället. Äger du den i 3 år, lägger 15k på reparationer och sedan säljer så kommer det fortfarande bli en totalsumma mindre än 72k.

72k/2 = 36k-15k = 21k billigare

Dvs om bilen halveras i värde på dessa 3 år så blir det fortfarande billigare. Eller så köper du en bil för 100k, säljer efter 3 år för 50k, lägger 22k på reparationer, försäkring och skatt = 72k

Då kan du köra så långt du vill. Du kanske tröttnar på bilen efter 1 år, då kan du sälja, då har du förlorat ännu mindre än 72k.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tycker dock att leasing är smidigare där allt ingår och jag inte behöver oroa mig för minsta lilla!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Belarion:

Tycker dock att leasing är smidigare där allt ingår och jag inte behöver oroa mig för minsta lilla!

Inte innan du lämnar tillbaks bilen och firman du leasar av hittar en massa fel som inte bedöms som normalt slitage, nej.

Fanns en deal för några veckor sedan på en Fiat 500C inklusive service, försäkring, skatt, vinterhjul samt 2000 mil/år för 1798:- i månaden, inte säker på exakt vem. Blocket-annonsen är förstås utgången, det enda jag kan säga är att det var en annonsör i Halland.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Nej det där med " normalt slitage" skall man be att få specificerat har jag lärt mig samt vem som bedömer frågan, sedan skall man aldrig gå på niten "flex restvärde" utan INGET restvärde skall det vara

Permalänk
Medlem

har 2st offerter i handen
Ford Fiesta 100hk ac farthållare vinterhjul fri service 2209kr/mån (gratis försäkring 1 år) skatt ca360kr/år
Renault Clio 90hk AC farthållare navi fri service vinterhjul 2186kr/mån skatt ca360kr/år

Renault har ett snyggare utseende men fiestan känns som en större bil när man kör. Jag har inte bestämt mig än. (fram till torsdag ingår det fri försäkring 1 år på Renault)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

har 2st offerter i handen
Ford Fiesta 100hk ac farthållare vinterhjul fri service 2209kr/mån (gratis försäkring 1 år) skatt ca360kr/år
Renault Clio 90hk AC farthållare navi fri service vinterhjul 2186kr/mån skatt ca360kr/år

Renault har ett snyggare utseende men fiestan känns som en större bil när man kör. Jag har inte bestämt mig än. (fram till torsdag ingår det fri försäkring 1 år på Renault)

Spännande då även jag kikat på fiestan!

Hur var interiören, var det titanium modellen, sköna säten? haha ber om ursäkt för frågorna ;P ska iväg och kika i bilhallar på Torsdag !

Permalänk
Medlem

Har en Fiesta som jag leasar i två år, men jag missade helt att försäkringen bara ingick i ett år så det blir ju ~200kr mer i månaden efter år ett. Men det sagt så gillar jag den lilla forden förutom att jag inte har farthållare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Spännande då även jag kikat på fiestan!

Hur var interiören, var det titanium modellen, sköna säten? haha ber om ursäkt för frågorna ;P ska iväg och kika i bilhallar på Torsdag !

De har en bil som de anser är bästa valet för andrahands köparen (vilket blir bra för mig då bilhandlaren håller upp restvärdet)
Titanium är det som jag fick som förslag.
Jag tycker det är en trevlig bil men 10V väntetid ??? Clio kunde man få på 5 dagar............

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Har en Fiesta som jag leasar i två år, men jag missade helt att försäkringen bara ingick i ett år så det blir ju ~200kr mer i månaden efter år ett. Men det sagt så gillar jag den lilla forden förutom att jag inte har farthållare.

Skickades från m.sweclockers.com

Min säljare sa att han hade ringt upp en kund som hade en 2 år gammal bil och erbjöd en ny bil till samma månadskostnad Så kolla med din säljare om du kan göra det. inte fel att få köra ny bil redan efter 2 år

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

De har en bil som de anser är bästa valet för andrahands köparen (vilket blir bra för mig då bilhandlaren håller upp restvärdet)
Titanium är det som jag fick som förslag.
Jag tycker det är en trevlig bil men 10V väntetid ??? Clio kunde man få på 5 dagar............

Jäklarns 10 v haha ...

Hade du provkört båda bilarna? Clios interniör är rätt snygg den med faktiskt !

Permalänk
Medlem

Har leasat genom åren och det är väldigt sällan som reparationer ingår, bra att ha med i åtanke. Man räknar inte med att nya bilar skall gå sönder men det kan hända saker som det är bra att ha buffert för.

Skrivet av Belarion:

Tycker dock att leasing är smidigare där allt ingår och jag inte behöver oroa mig för minsta lilla!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har leasat genom åren och det är väldigt sällan som reparationer ingår, bra att ha med i åtanke. Man räknar inte med att nya bilar skall gå sönder men det kan hända saker som det är bra att ha buffert för.

Bra tips på ännu en sak att ta med till bilhandlaren!

Permalänk
Avstängd

Köp inte bilar med TSI-motorer från VAG-koncernen. Dessa motorer har defekter från fabrik. Bara ett tips. Läste om dessa problem när jag själv var ute efter en ny bil och fick då informationen om TSI-motorernas problem bekräftad av inte mindre än två olika bilförsäljare (som själva sålde dessa bilar) samt två olika serviceverkstäder.

För mig blev det till slut en Suzuki Swift och jag kunde knappast vara mer nöjd med bilen.

Permalänk
Medlem

Missade kanske något inlägg men leasing brukar alltid betyda begränsade mil per år.
Det kan vara bra att ha i åtanke även om du räknar på en privatägd bil om du skall göra kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Köp inte bilar med TSI-motorer från VAG-koncernen. Dessa motorer har defekter från fabrik. Bara ett tips. Läste om dessa problem när jag själv var ute efter en ny bil och fick då informationen om TSI-motorernas problem bekräftad av inte mindre än två olika bilförsäljare (som själva sålde dessa bilar) samt två olika serviceverkstäder.

För mig blev det till slut en Suzuki Swift och jag kunde knappast vara mer nöjd med bilen.

TSI-motorer från VAG-koncernen innebär vadå? kan inte så mkt