Permalänk
Inaktiv

Tänkte ta och uppdatera min post. Har migrerat det mesta från Microservern som nu mest agerar NAS till en Supermicro server med 2xE5645 och 48GB ram. Eftersom jag inte har något rack fick det bli en improviserad lösning. Står i ett serverrum med kylning

Kör:
Sophos UTM 9
Server 2012 R2 för diverse saker och fjärrskrivbord
Windows 10 maskin föra vissa specifika applikationer
CentOS Mailserver
CentOS Webserver
CentOS Owncloud
CentOS FTP
CentOS Jabber/XMPP
CentOS utvecklingmasking där jag testar olika projekt, mest python och html/php.

Som ni ser gillar jag CentOS och önskar att man kunde köra allt på det, tyvärr är det inte så härligt.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att använda denna som serverhall?

http://www.tradera.com/item/1210/243331030/ace-iii-container-...-

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Går det att få den skickad med Posten MyPack till närmaste ombud?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Går det att få den skickad med Posten MyPack till närmaste ombud?

"Tung, så krävs kranbil för att flytta denna."

Och den är minst 10-20k för dyr.....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Inte som serverHALL men kanske som en liten ofsite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Såhär har det sett ut i garderoben i någon vecka, medans vi spelat in YouTube-serien om Microserver Gen8. Översta servern har nu flyttat hem till ägaren så nu är min ensam kvar.

http://i.imgur.com/dLqlwN4.jpg

Uppgraderade med:
-Xeon E3-1230 V2
-16GB RAM

Ena servern har också en SSD som systemdisk. 4x3TB lagring i RAID10 -> 6TB / server.

I bild även RB2011UiAS-RM som tillsammans med en TP-Link gigabitswitch och en HP E-MSM460 utgör nätverket.

Vart hittade du dina Xeon E3-1230 V2 och vad fick du betala för dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Tänkte ta och uppdatera min post. Har migrerat det mesta från Microservern som nu mest agerar NAS till en Supermicro server med 2xE5645 och 48GB ram. Eftersom jag inte har något rack fick det bli en improviserad lösning. Står i ett serverrum med kylning

Kör:
Sophos UTM 9
Server 2012 R2 för diverse saker och fjärrskrivbord
Windows 10 maskin föra vissa specifika applikationer
CentOS Mailserver
CentOS Webserver
CentOS Owncloud
CentOS FTP
CentOS Jabber/XMPP
CentOS utvecklingmasking där jag testar olika projekt, mest python och html/php.

Som ni ser gillar jag CentOS och önskar att man kunde köra allt på det, tyvärr är det inte så härligt.
http://s33.postimg.org/678fuul67/2016_03_28_08_28_55.jpg

Gissar att detta inte är i hemmiljö eftersom det ser ut att vara en ganska fet fiber som kommer in genom väggen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallabaz:

Gissar att detta inte är i hemmiljö eftersom det ser ut att vara en ganska fet fiber som kommer in genom väggen?

Stämmer, jag får ha min server där med ett IP som gengäld för att jag hjälper företaget med diverse IT. Dock är hastigheten sämre än hemma men det gör mig inte så mycket, använder ingen bandbredd. Dessutom är det skönt att slippa ha massa saker hemma som låter..

Permalänk
Medlem

@hultron: Den som sitter i den äldre maskinen följde med när jag köpte den begagnad. Polaren som har den andra servern hade inte tålamod och beställde från Dustin. Annars är det väl eBay som gäller.

Permalänk
Medlem

* Synology DS212j. Används som backup
* HP Microserver Gen8, E3-1265L v2, 16gb ram. Används till Plex, AD, DNS, Lagring

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem

Nätverk
Juniper EX2200-12P
Fortigate 60D
Aruba IAP-225

Server
Supermicro X10SL7-F
Intel Xeon E3-1241V3 / 3.5 GHz
32 GB ECC RAM
5 X WD Red Pro 3TB,
Fractal Design R5

Som kör ESXI med Nas4Free och Windows Server 2012 Standard.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Dags för en uppdatering av routern, en gammal Vernier Networks AM6500 2U rackenhet.
Vet inte om jag skall kapa i fronten för att montera en 20x4 LCD, så jag överväger att beställa hem en 16x2 eller vilken storlek som passar. Tyvärr har jag förlagt orginaldisplayen.

Asrock Q1900M Micro ATX (J1900 Fyrkärnig Atom)
2x2gb DDR3
Dual port Intel Gbit pci-e 1x
Quad port Intel Gbit pci-e 4x
2.5" sata till pci-e 1x

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibby:

http://i.imgur.com/Zsp9kjZ.jpg

* Synology DS212j. Används som backup
* HP Microserver Gen8, E3-1265L v2, 16gb ram. Används till Plex, AD, DNS, Lagring

Jag har en likadan hp.
Har du någon ventilation i själva skåpet?
Tänkte att det kanske blirför varmt för servern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsgf:

Jag har en likadan hp.
Har du någon ventilation i själva skåpet?
Tänkte att det kanske blirför varmt för servern?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingen ventilation än, men jag ska montera in en fläkt, stänger jag dörren helt så blir det för varmt och min diskstation stänger av sig pga värme.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarnexx:

Nätverk
Juniper EX2200-12P

Pluspoäng för Juniper, mycket trevlig switch. Har faktiskt två som jag kör VC på (mest för labb) och en EX3300 + såklart vSRX bästa Firewallen ever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Pluspoäng för Juniper, mycket trevlig switch. Har faktiskt två som jag kör VC på (mest för labb) och en EX3300 + såklart vSRX bästa Firewallen ever.

Vad gör vSRX bättre än nåt annan? Ingen dömande, bara undrande

Föredrar Juniper absolut på jobbet men då är det ju MX mest.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moron:

Vad gör vSRX bättre än nåt annan? Ingen dömande, bara undrande

Föredrar Juniper absolut på jobbet men då är det ju MX mest.

Som vanligt är det väldigt subjektivt ..men vSRX kan du köra de flesta routingprotokoll out-of-box, dvs RIP, OSPF (även v3), BGP. Du kan ha routing-instanser (och separata routingtabeller)

Den går att integrera i Space precis som vilken JunOS device som helst. Du kan lätt uppgradera din bandbredd då det är en licens och ingen hårdvara. (upp till 4 Gigabit/s). vSRX supportar samma klusterteknik som vanliga SRX med Reth interface. Sen är det trevligt med samma syntax och slippa IOS Du får samma övervakning, jag kör Observium och det fungerar fint (förutom att Observium inte stödjer ospf i en routing-instans)

Kör en EX3300 som "core" L3 med ett par routing-instanser för att separera trafik från DMZ, Gästnät osv. Kör OSPF rakt av, även OSPFv3 för mina miljarder IPv6 adresser. Ett par säkerhetszoner i vSRX - allt fungerar rätt fint.

Har börjat skriva lite om det här http://www.direktorn.com/blog/2016/08/01/network-home-lab-ext...

Permalänk
Medlem

Serverrum

Tänkte visa upp mitt serverrum som jag har byggt ihop under semestern.

Hårdvaran.
Server 1.
HP Proliant DL380 G6 64GB minne 6x146GB sas i raid5 och 2st ssd 120GB i raid1 för till VM.
Dubbla processorer X5560 2.8GHz quad core.
Server 2.
HP Microserver gen8 16GB minne, 4x500GB Western Black (7år gamla) i raid10.
Processor, G1610T Dual core 2.3GHz

Sen har vi även lite tänk om färgerna på kablarna.
Vita kablar är till för servrarna. Både har 2st var för failover (mest för att testa)
Lila kablarna är till för ILO på HP-maskinerna.
Grön kabel är WAN.
Svart kabel går till alla uttag i rummen.

Då undrar ni säkert vad jag använder datorerna till och just nu så vet jag inte riktigt vad jag ska använda det till förutom att jag vill lära mig mer om nätverk och hur allt fungerar.
Just nu har jag 4st Windows 2k12r2 servrar, 2 filservers, domänkontrollant och en skrivarserver.
Sen har jag en plex VM som rullar på Ubuntu och routingen sköts med pfsense som tyvärr är virtuellt idag.
Funderar på att köpa en dator som går att rackmontera och ha pfsense endast på den så man slipper bli utan internet så fort man startar om en av labbmaskinerna.

För den som är intresserad så finns det lite fler bilder på uttagen som är uppsatta i rummen.

Ha det gött
/Danne

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Här kommer mina "skönheter"

HP DL380 G6 2xIntel xeon L5640, 40gb ram, 7x146gb 10k SAS i raid 5 samt 1x 250gb ssd för os
Supermicro 2xIntel xeon e5-2670 (8kärniga varianten med 3.4ghz turbo tror jag), 96GB ram, 4x3TB wd red

Burken i golvet är min pfsense låda

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Här är mitt bygge som just är påbörjat. Mer info och bilder i byggloggen

Permalänk
Medlem

Här kommer en Sneak Peak på minna två rack.

Kommer mer spec när allt är uppe och snurrar.
Har ännu ingen ström ner till källaren men det skall fixas, men måste byta ut min el-central först.

Ursäkta uppkopplingen

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

...
Sen har vi även lite tänk om färgerna på kablarna.
Vita kablar är till för servrarna. Både har 2st var för failover (mest för att testa)
Lila kablarna är till för ILO på HP-maskinerna.
Grön kabel är WAN.
Svart kabel går till alla uttag i rummen.

Jag skulle kört med röd kabel för WAN (eller rättare sagt, det gör jag) för att signalera DANGER!
Grön kabel för interna nätverket signalerar SAFE hehe

Lägg gärna upp bilder på uttagen!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX:

Hej

Här kommer det bild på uttaget samt dosan som jag har satt i väggen för att få uttagen infällda.
Idag har jag min WAN-kabel röd Den gröna var bara provisorisk tills jag fick hem min röda.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Här har vi rediga leksaker! Skönt att man kan ha dem ståendes remote, för jäklar va de väsnas...

Men kul att ha en egen LAB/Hostingmiljö som inte är kritisk

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

Här har vi rediga leksaker! Skönt att man kan ha dem ståendes remote, för jäklar va de väsnas...

Men kul att ha en egen LAB/Hostingmiljö som inte är kritisk

Det är ju så det ser ut hemma om man är 1337

Permalänk
Medlem

@Danne: haha tro mig hade jag inte haft en 2 på alldelles för få kvadrat, så hade jag haft de

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Min server som för tillfället står i köket, kändes mest naturligt med tanke på min planlösning.

Mjukvara:
Windows 10 (host)
Hyper-V för VMs
Stablebit Drivepool för att klumpa ihop alla lagringsdiskar till en enhet, 3 x Mirror på allt förutom media.
BitTorrent Sync
Plex, används flitigt av vänner och släkt
Deluge
SSH Server (SFTP och Remote Desktop)
Crashplan för backups, flera vänner och släkt som utnyttjar
OpenVPN (Ubuntu Server 16.04.1 VM #1)
Anslutning till OVPN & Proxy Server för datorer på LAN (Ubuntu Server 16.04.1 VM #2)

Hårdvara:
Datorbord från Jysk
Fractal Design Define Mini
MSI H97M-G43
Intel i5 4460
8 GB RAM
1 SSD HyperX Fury 120 GB (Host OS + program)
1 WD Red 4TB
3 WD Red 3TB
TP-LINK NIC för VMs, har beställt 2-port Intel NIC från Ebay så VMs slipper dela NIC

Backup:
APC Back-UPS 550 (drifttid cirka 16min, mest för att serven och NAS ska kunna stängas av riktigt)
Synology DS216j + Crashplan backup till dator som står hos mina föräldrar

Nätverk:
250/100 Mbit
Asus RT-AC66U med Asuswrt-Merlin Fork (beställt delar för att förvandla en liten Intel NUC till pfsense låda som kommer om ca 3-4 veckor)
Netgear GS105 5-port switch som server + NAS är kopplade till

Kommentarer:
Tips på ändringar jag kan göra, nya program och tjänster att testa uppskattas!
Tack till enoch85 för kommentar-template som jag snodde!

Permalänk
Medlem

Hur kunde du välja att inte vänta två timmar innan du knäppte kort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linkus:

Här har vi rediga leksaker! Skönt att man kan ha dem ståendes remote, för jäklar va de väsnas...
https://c7.staticflickr.com/8/7687/17278741814_aaa2d3dac8_k.jpg

Men kul att ha en egen LAB/Hostingmiljö som inte är kritisk

Ser ut som det är från något LAN event med tanke på bakgrunden.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: stämmer när jag inte har den och labbar med så lånas de ut till LAN här hemma vilket är två ggr per år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W