Rykte: Sunset Overdrive på väg till PC – kan bli exklusiv Universal Windows Platform

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Sunset Overdrive på väg till PC – kan bli exklusiv Universal Windows Platform

Flera tidigare Xbox One-exklusiva spel har letat sig över till PC-plattformen. Nu gör nya uppgifter gällande att färgglada och humoristiska actiontiteln Sunset Overdrive står näst på tur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Just detta spelet är ingenting jag själv ser fram emot men jag gillar själva grejen att Microsoft nu fixar över spel som tidigare varit exklusiva för konsol. Nu är det bara problemen som ska fixas så kan detta bli riktigt bra! Det återstår att se hur många spel som kommer komma över men är det så viktigt att få över folk till Windows 10 som det verkar kan det nog bli ett rätt stort bibliotek av tidigare konsol exklusiva spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Älskar att Microsoft ta över spel till Pc Det var på tiden

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, Halo-serien nästa...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

När ska de komma till rätta med tillkortakommandet att alla tillkortakommanden beror på att det är en extremt styrd och kontrollerad plattform med syfte att låsa ner PC till samma låsta nivå som konsol i längden?

Permalänk
Medlem

Hoppas bara de fixar hela plattformen för just nu är det ingen höjdare, kolla bara på Quantum break. Går inte ens att maxa med ett 1080 kort i 60 fps på Ultra i 1080p.... riktig skitport. Däremot Gears Of War Ultimate Edition lyckades de ju fixa till. Hoppas också för SLI stöd som de skrev i sin blogg för inte så länge sedan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

"läskemedelsföretag" haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Riktigt nice, det är nog min favorittitel av det som hitills släppts till PS4 och Xbox One så blir dubbeldipp såvida spelet inte skulle bli crossplay eller liknande.

Hade hellre sett en ny del men detta är bra nog och förhoppningsvis får det fler att testa spelet dessutom.

Ryktas även om en ny Dead Rising-titel till Xbox One och PC med Frank West. E3 2016 kommer bli riktigt spännande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Just detta spelet är ingenting jag själv ser fram emot men jag gillar själva grejen att Microsoft nu fixar över spel som tidigare varit exklusiva för konsol. Nu är det bara problemen som ska fixas så kan detta bli riktigt bra! Det återstår att se hur många spel som kommer komma över men är det så viktigt att få över folk till Windows 10 som det verkar kan det nog bli ett rätt stort bibliotek av tidigare konsol exklusiva spel.

Indeed! Provade Forza Apex nyligen och det var riktigt najs att slippa behöva hosta upp pengar för en X one

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Permalänk
Medlem

Man fick det "gratis" via xboxlive nyligen men ok spel som är rätt roligt.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Fortfarande irriterande att jag inte "får" spela spelet för Microsoft. Jag spelade tomb raider 2013 på min laptop utan problem men i uwp så är den "för" svag för forza. Låt mig iallafall försöka. Jag tänker inte trycka in buggfesten w10 på den stora datorn för ett spel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fortfarande irriterande att jag inte "får" spela spelet för Microsoft. Jag spelade tomb raider 2013 på min laptop utan problem men i uwp så är den "för" svag för forza. Låt mig iallafall försöka. Jag tänker inte trycka in buggfesten w10 på den stora datorn för ett spel.

Buggfest? vad är de för buggar du har? kör Win 10 på alla mina burkar har nada problem med spel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Med andra ord så ska dom tvingas att skapa en produkt för en annan plattform bara för... att? Eller?
Och vem ska betala för att dom ska få ett spel gjort för t.ex. PC att ens rulla ordentligt på en konsol? Eller tvärtom för den delen.

Tänk dagen man måste porta WoW eller liknande MMO till konsol. Man kan ju undra vilken sörja det skulle sluta med för det skulle aldrig i standardutförande fungera bra att spela på t.ex. ps4 eller liknande konsoler. Och då måste ju dom ändra på spelet tills att det fungerar på alla plattformar så att de inte är plattformsexklusiva titlar, right?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Ok så tillverkar jag ex ett tillbehör till en specifik mobiltelefon (ex Iphone 6) så ska jag få EU efter mig eftersom jag hämnar konkurrensen? Ska man inte få ha någon frihet kvar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Larvigt att man måste ha Win10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Larvigt att man måste ha Win10...

Microsoft gör ju inte detta var att vara snälla emot pc-spelare utan för att folk ska uppdatera till Windows 10. Eftersom dom även vill visa sitt DX12 så är det inte heller larvigt utan ett måste att det måste ha 10an som krav.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Detta är lite som taktiken de körde när vissa titlar bara funkade i Windows Vista. Får se hur det håller denna gången....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

kommer la kosta 600kr, men det ät bättre en att inte finnas alls.

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara alla exklusiva titlar från Sony

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Vad snackar du om...

Hade man inte haft exklusiva titlar så hade ju konsoler varit helt värdelösa, varför ens lägga pengar på konsol om de inte finns något exklusivt du får till den? Hoppas verkligen inte EU gör något liknande, de kan däremot trycka dit steam med sin extremt dåliga costumer support och företag som inte tillåter folk att sälja sina accounts/spel efter dem köpt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Med andra ord så ska dom tvingas att skapa en produkt för en annan plattform bara för... att? Eller?
Och vem ska betala för att dom ska få ett spel gjort för t.ex. PC att ens rulla ordentligt på en konsol? Eller tvärtom för den delen.

Tänk dagen man måste porta WoW eller liknande MMO till konsol. Man kan ju undra vilken sörja det skulle sluta med för det skulle aldrig i standardutförande fungera bra att spela på t.ex. ps4 eller liknande konsoler. Och då måste ju dom ändra på spelet tills att det fungerar på alla plattformar så att de inte är plattformsexklusiva titlar, right?

Om Microsoft själva, eller hel/majoritetsägda studios gör ett spel till bara en plattform så får de väl göra det om de vill. Problemet är när det sluts avtal med fristående spelmakare om plattformsexklusivitet. Den enda som (eventuellt) tjänar på det är plattformsägaren - inte du och jag som spelare, framför allt om vi inte har "rätt" plattform.
Borde det vara förbjudet - näe, om vi bara var bättre på att rösta med plånboken så skulle sånna dumheter försvinna.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Vad snackar du om...

Hade man inte haft exklusiva titlar så hade ju konsoler varit helt värdelösa, varför ens lägga pengar på konsol om de inte finns något exklusivt du får till den? Hoppas verkligen inte EU gör något liknande, de kan däremot trycka dit steam med sin extremt dåliga costumer support och företag som inte tillåter folk att sälja sina accounts/spel efter dem köpt dem.

Det du får med en konsol är lättheten att bara koppla in konsolen, trycka in spelet och köra utan att bry sig om drivrutiner och liknande. Sedan behöver man inte fippla med inställningar utan det man får när man spelar är det man får.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Vilka plattformar ska innefattas då? Alla små linuxdistributioner? Om något kommer det helt döda indiemarknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Med andra ord så ska dom tvingas att skapa en produkt för en annan plattform bara för... att? Eller?
Och vem ska betala för att dom ska få ett spel gjort för t.ex. PC att ens rulla ordentligt på en konsol? Eller tvärtom för den delen.

Tänk dagen man måste porta WoW eller liknande MMO till konsol. Man kan ju undra vilken sörja det skulle sluta med för det skulle aldrig i standardutförande fungera bra att spela på t.ex. ps4 eller liknande konsoler. Och då måste ju dom ändra på spelet tills att det fungerar på alla plattformar så att de inte är plattformsexklusiva titlar, right?

Nej, dom ska inte vara tvungna att utveckla för annan plattform. Men konsoltillverkarna ska inte kunna få teckna ett exklusivitetsavtal med utvecklaren eller distributören. Utvecklaren/distributören ska få ha dörrarna öppna att eventuella porta spelet till andra konsoler om dom skulle vilja det.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok så tillverkar jag ex ett tillbehör till en specifik mobiltelefon (ex Iphone 6) så ska jag få EU efter mig eftersom jag hämnar konkurrensen? Ska man inte få ha någon frihet kvar?

Nej, så vida inte skrivit på något exklusivitetsavtal med Apple där du förpliktar dig att inte skapa en variant av din produkt för andra telefoner än iPhone.

Skrivet av Granter:

Vad snackar du om...

Hade man inte haft exklusiva titlar så hade ju konsoler varit helt värdelösa, varför ens lägga pengar på konsol om de inte finns något exklusivt du får till den? Hoppas verkligen inte EU gör något liknande, de kan däremot trycka dit steam med sin extremt dåliga costumer support och företag som inte tillåter folk att sälja sina accounts/spel efter dem köpt dem.

En konsol är ju enkel ett köpa och nyttja. Klart folk ändå skulle köpa spelkonsoler. Många köper ju inte en konsol för något specifikt spel utan efter vad deras vänner har för spelkonsol så dom kan spela tillsammans.
Konsolerna kan konkurrera på pris, prestanda, användarvänlighet, upplevelse, och tjänster, mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Vilka plattformar ska innefattas då? Alla små linuxdistributioner? Om något kommer det helt döda indiemarknaden.

Nej, nu är du förvirrad. Jag har aldrig hävdat att utvecklare ska vara tvungna att utveckla titlar för flera plattformar.
Jag säger bara att dom inte borde få ingå i något exklusivitetsavtal som förhindrar eventuella portningar till andra plattformar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatsDahlgren:

Om Microsoft själva, eller hel/majoritetsägda studios gör ett spel till bara en plattform så får de väl göra det om de vill. Problemet är när det sluts avtal med fristående spelmakare om plattformsexklusivitet. Den enda som (eventuellt) tjänar på det är plattformsägaren - inte du och jag som spelare, framför allt om vi inte har "rätt" plattform.
Borde det vara förbjudet - näe, om vi bara var bättre på att rösta med plånboken så skulle sånna dumheter försvinna.

Värt att tänka på är att det ofta handlar om spel som annars inte hade gjorts då studiorna behöver finansiwringen plattformsägarna erbjuder. Rise of the Tomb Raider hade troligen inte blivit av utan Microsoft då Squenix inte verkade villiga att finansiera ett nytt spel då TR 2013 inte sålde tillräckligt.

Antingen satsar utgivare och utvecklare mer på att lösa finansieringen själva eller tigger på någon crowdsource tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, nu är du förvirrad. Jag har aldrig hävdat att utvecklare ska vara tvungna att utveckla titlar för flera plattformar.
Jag säger bara att dom inte borde få ingå i något exklusivitetsavtal som förhindrar eventuella portningar till andra plattformar.

Eller så borde du lära dig skriva. Men jag håller givetvis inte med ändå, då jag gillar avtalsfrihet. Vill utvecklarna släppa spelet till fler plattformar så är det ju bara att inte skriva på något avtal.

Permalänk
Medlem

Microsoft slutade med Games for Windows Live? För att börja med detta Universal Windows Platform? Så bra det blev
Varför inte bara låta bli.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Nej, nu är du förvirrad. Jag har aldrig hävdat att utvecklare ska vara tvungna att utveckla titlar för flera plattformar.
Jag säger bara att dom inte borde få ingå i något exklusivitetsavtal som förhindrar eventuella portningar till andra plattformar.

Men en sådan lag skulle med stor sannolikhet t.ex. Rise of the Tomb Raider aldrig utvecklats. De senaste TR släppen ansågs inte tillräckligt framgångsrika och rebooten 2013 fanns verkligen på alla plattformar (PC, PS3, PS4, 360 och XBO). Microsoft gick då in med pengar och finansierade RoTR mot att det blev (tids)exklusivt på XBO.

Spel som Uncharted-serien måste i princip vara totalt exklusiva, d.v.s spel där utvecklingsbudget ligger på nivåer att det i praktiken inte finns någon chans att spelet i sig kan tjäna in sin egen kostnad. Läs vad man skriver om t.ex. Uncharted 4. Spelet anses av många vara det grafiskt mest fulländande spelet på någon plattform, det trots att PS4 idag har rätt meh nivå på maskinvaran jämfört med PC. Att man kan nå den här nivån har två huvudorsaker, dels kan man pressa maskinvaran till en helt annan nivå om det bara finns en enda konfiguration att ta hänsyn till, dels går budgeten att räkna hem då sådana här spel ökar försäljningen av konsolen och därmed andra titlar på samma plattform.

Då spel som Uncharted och Last of Us är bland det absolut bästa jag upplevt på någon plattform är jag mer än för att man ska få teckna plattformsexklusiva avtal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer