Permalänk
Medlem

Tufft val bildskärm

Tjena Sweclockers-medlemmar!

Jag har nyligen beställt en ny dator och går i tankarna om en ny skärm då jag för tillfället använder mig av en 60hz skärm. Först tänkte jag hålla mig till den skärmen jag hade men enligt min polare så var jag osmart som inte uppgraderar skärmen till något vassare. Det är nu ni kommer in då jag inte är överdrivet insatt i bildskämar.

Nya datorn hittar ni här:
http://www.webhallen.com/varukorgen/156212/
(Edit Jag har även 2 st SSD-diskar sedan tidigare dator jag kommer att använda mig av).

Bra att notera är att jag kommer att lira både mmorpg samt fps-spel samt att skärmen får max kosta 4-5000 kr

Har kikat på 144hz samt 1440p-skärmar men känner mig rätt kluven vad jag ska välja.

Vilken skärm tycker du skulle passa mig bäst?

Mer info
Permalänk
99:e percentilen

Om du inte redan har en SSD måste du se till att få in det i budgeten. Du kan inte ha en dator med 6600K och GTX 1080 utan SSD. Ett förslag på SSD är Samsung 850 250 GB för 799:-.

Din kompis har helt rätt: Uppgradering till 144 Hz är något av det bästa man kan göra. Tyvärr begränsar budgeten nog dig till ganska basic 1080p-skärmar med TN-panel. Där finns till exempel MG248Q (med FreeSync), VG248Q eller, något dyrare, XG270HUomidpx (med 1440p). De riktigt roliga skärmarna hittar man däremot i prisklassen 5 000 kr och uppåt.

Du kommer eventuellt bli rekommenderad XL2411Z. Det är förvisso en bra skärm, men den har inte DisplayPort, så köp inte den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om du inte redan har en SSD måste du se till att få in det i budgeten. Du kan inte ha en dator med 6600K och GTX 1080 utan SSD. Ett förslag på SSD är Samsung 850 250 GB för 799:-.

Din kompis har helt rätt: Uppgradering till 144 Hz är något av det bästa man kan göra. Tyvärr begränsar budgeten nog dig till ganska basic 1080p-skärmar med TN-panel. Där finns till exempel MG248Q (med FreeSync), VG248Q eller, något dyrare, XG270HUomidpx (med 1440p). De riktigt roliga skärmarna hittar man däremot i prisklassen 5 000 kr och uppåt.

Du kommer eventuellt bli rekommenderad XL2411Z. Det är förvisso en bra skärm, men den har inte DisplayPort, så köp inte den.

Varför rekommenderar du Freesync när han kör med Nvidia?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TR-8R:

Varför rekommenderar du Freesync när han kör med Nvidia?

Jag rekommenderade inte FreeSync.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TR-8R:

Varför rekommenderar du Freesync när han kör med Nvidia?

Troligen för att det är gratis och något som är en öppen standard, Nvidia kan välja att använda detta, men om de inte gör det så har han/hon inget att förlora.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag glömde notera att jag har två stycken SSD-diskar sedan tidigare samt att jag har ändrat min budget upp till 5000 kr.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bolten:

Jag glömde notera att jag har två stycken SSD-diskar sedan tidigare samt att jag har ändrat min budget upp till 5000 kr.

Det förändrar läget något. När du nu sitter med ett GTX 1080 känner man ju att en fin skärm vore på sin plats. Tyvärr ligger sådana fortfarande över budget, men man kan ju iallafall föreslå det, så får du avgöra själv.

MG279Q har en 1440p IPS-panel (och FreeSync). Ska du ha G‑Sync blir det ännu dyrare.

Om 5 000 kr är det absoluta taket kvarstår XG270HUomidpx som ett bra alternativ.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Låt säga att jag skulle öka upp budget till 7000 kr istället. Skulle du fortfarande rekommendera Asus MG279Q då? @Alling:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bolten:

Låt säga att jag skulle öka upp budget till 7000 kr istället. Skulle du fortfarande rekommendera Asus MG279Q då? @Alling:

Xb270hu eller xb271hu om du hittar bra pris.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bolten:

Låt säga att jag skulle öka upp budget till 7000 kr istället. Skulle du fortfarande rekommendera Asus MG279Q då? @Alling:

G‑Sync är att föredra för dig som har ett Nvidia-kort, men du kanske får väga det mot IPS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling @Lothbrok
Är det någon större skillnad på Acer 27" Predator XB270HUD och Acer 27" Predator XB271HUD med tanken på att XB271HUD är 1500 kr dyrare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bolten:

@Alling @Lothbrok
Är det någon större skillnad på Acer 27" Predator XB270HUD och Acer 27" Predator XB271HUD med tanken på att XB271HUD är 1500 kr dyrare?

271 har bättre design, tunna ramar. Och bättre gsync modul såvitt jag vet.

Om du inte bryr dig om IPS/TN osv så har du ju denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390738
https://www.komplett.se/product/882181/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Alling @Lothbrok
Anledningen till låg budget från början var på grund av köpet av nya datakomponenter vilket ni såg i varukorgen samt även inköp av HTC Vive. Det blev redan där rätt saftigt med pengar men ska man ha bra saker så får det smaka helt enkelt och kommer nu överväger de dyrare alternativen när det kommer till skärm, alltså XB270HUD, XB271HUD eller Dell S2716DG.

Tack för ert engagemang och trevlig sommar!