Permalänk
Avstängd

3840x2160 eller 2560x1440 - GTX 1080

Hej

Jag insåg häromdagen att det är nästan tre år sen jag byggde min första dator och det har äntligen blivit dags för en uppgradering. Som det ser ut nu kommer ett GTX 1080 införskaffas för att byta ut mitt GTX 770 som sedan ett tag tillbaks haft det kämpigt på högre grafikinställningar i nyare spel. För att lyxa till det hela tänkte jag även byta upp mig från min 1080p 60Hz skärm till något finare och är därmed i behov av er hjälp då jag är helt vilsen i bildskärmsträsket. Mina huvudfrågor är angående G-sync, Hz och upplösningen. Vilket bör man prioritera när man har en budget att följa? Hade tänk mig lägga runt 8 000 - 9000 KR på antingen en lite bättre skärm eller två acceptabla skärmar. Det bör tilläggas att jag inte på något sätt är kräsen. Den 1080p 60hz TN skärm jag har idag har funkat mer än väl och jag har inget att klaga på så jag behöver inte nödvändigtvis en 4k 500Hz 40" IPS Panel med G-sync för 6 000 000 KR utan då tar jag hellre en lite sämre skärm och köper två utav dem. Angående upplösningen vet jag inte om man ska köra på 1440p eller om det är värt att satsa på 4k när jag bara tänkt köra med ett Gtx 1080. Lär ju få dra ner grafikinställningarna i de flesta spelen för att ligga på stabila 60 FPS i 4k med bara ett kort. Är medium grafikinställningar i 4k att föredra över höga grafikinställningar i 1440p? ...och hur är det med G-sync? Om jag nu är helt tillfredställd av den skärm jag har idag tror ni det är nödvändigt att lägga extra pengar för att få en skärm i 1440p 144hz med G-sync eller räcker en billigare skärm i 1440p 144hz utan G-sync?

Permalänk
Medlem

27" 1440p IPS Gsync hade jag valt.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Hjälpsam

Personligen föredrar jag 2560x1440 över 4K skärmar för gaming. Tycker inte man man får någt extra med den högre upplösta skärmen, med hög FPS lite AA så ser jag knappt någon skillnad med det krävs en massa extra resurser. I praktiken kan du spela nya mer krävande spel som kommer med åren på en 2560x1440 i native upplösning samt att skärmarna i sig ofta kostar mindre samt har högre prestanda (för kostnaden i alla fall).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat en 144hz ips gsync 1440p skärm. Både asus och acer har varianter omkring 7-8000kr.

Jag uppgraderade från en 120hz TN skärm till en acer xb270hu (144hz ips gsync 1440p).
Nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att använda en skärm utan Gsync. Det är så otroligt skönt att ha. Nu är iofs jag ganska kräsen när det gäller små hack, stuttering etc etc.

Sen min personliga åsikt är att jag hellre har en bra 1440p skärm och ett grafikkort som orkar driva runt det, än en 4k skärm med ett kort som knappt orkar det idag med vettiga grafikinställningar.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

Om de ska spelas mycket så skulle jag säga 1440p och 144hz på höga inställningar. Sen är det ju en lotteri med dessa dyra skärmar, därför jag har beslutsångestm känns halvsegt att köpa en skärm för 7k + för att sedan mötas med pixelfel och blödningar. Enligt mig att inte det okej för såpass dhra skärmar :/

Permalänk
Medlem

Troligen 1440p och 25-27". 4K om du orkar vänta på DP 1.3/1.4-skärmar med högre uppdateringsfrekvens. 4K har ju fördelen att allt är mycket skarpare även när du inte spelar och att du får mer yta, samt att du kan skala ner till 1080p om spelen blir för krävande. Motsvarande nedskalning för 1440p är 720p.

Permalänk
Medlem

Då kommer väl jag som det svarta fåret och rekommenderar 3440x1440 Utbudet är väl inte jättestort, men oj vad det är härligt med extra brett synfält i spel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

2560x1440 120Hz+ G-Sync hade jag valt utan tvekan!

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Då kommer väl jag som det svarta fåret och rekommenderar 3440x1440 Utbudet är väl inte jättestort, men oj vad det är härligt med extra brett synfält i spel

Hur funkar det i FPS-spel med begränsad FOV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Hur funkar det i FPS-spel med begränsad FOV?

Ingen aning, jag spelar inte FPS i den bemärkelsen. Det fungerar ypperligt i exempelvis Far Cry om det säger dig något? Det är väl endast Skyrim jag stött på som inte hade native stöd, men det ordnas lätt med programmet Flawless Widescreen som automatiskt justerar FOV och skalning på menyer osv.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Varför inte en 32 tum 1440 skärm? Samsungs variant https://www.dustinhome.se/product/5010958255/s32d850t?ssel=fa... ha väldigt bra bild även fast det är en va panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

ska ha väldigt bra bild även fast det är en va panel.

"Fast" det är en VA-panel? Om vi bortser från att betraktningsvinklarna inte är lika trevliga som på en IPS (fortfarande långt mycket bättre än TN) så tycker jag nästan att dess bättre svärta och högre kontrast än IPS gör att de nästan är på samma nivå. Beroende självklart vad man använder skärmen till.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sensuru:

3440x1440.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Jag tycker att det beror helt och hållet på vilka spel du vill köra.

Kör du fps eller bilspel så kan du ha så stor skärm du vill, fast som det verkar får even 1080:n problem att driva allt maxat i 4k upplösning.

Kör du strategi spel som typ Starcraft då vill du inte ha stor 4k skärm för där gäller det att röra musen så lite som möjligt för maximal multitasking och precision. Tävlingar verkar ske på 24" skärmar, och det är nog inte för att organisatörerna inte har råd med större skärmar.

Men generellt en 27" med g-sync bör räcka gått för en härlig upplevelse :).