HTC lovar leverera Vive inom tre dygn

Permalänk
Melding Plague

HTC lovar leverera Vive inom tre dygn

Lanseringarna av Oculus Rift och HTC Vive har präglats av långa leveranstider. Nu lovar dock HTC bättring och att utskick av VR-headsetet ska ske inom 72 timmar efter beställning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat HTC!

Permalänk
Medlem

Supporten om man får en trasig produkt ska inte vara lika bra, vad man har hört.

Permalänk
Medlem

Det här kan bli avgörande för att Vive vinner "formatkriget". Du kan ha en bra produkt på papper men är den dyr och svår att få tag på så skiter folk i det. Jämför t. ex VHS och BetaMAX.

Jag tycker personligen att det är rätt så konstigt att Facebook med sitt enorma kapital inte klarar av att leverera. Men det kanske finns en förklaring, och förhoppningsvis får det andra startups att tänka till innan de hoppar i säng med stora bolag bara för att de är kapitalstarka. Jag tycker inte synd om Occulus i alla fall. Det som händer nu är rätt åt dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här kan bli avgörande för att Vive vinner "formatkriget". Du kan ha en bra produkt på papper men är den dyr och svår att få tag på så skiter folk i det. Jämför t. ex VHS och BetaMAX.

Jag tycker personligen att det är rätt så konstigt att Facebook med sitt enorma kapital inte klarar av att leverera. Men det kanske finns en förklaring, och förhoppningsvis får det andra startups att tänka till innan de hoppar i säng med stora bolag bara för att de är kapitalstarka. Jag tycker inte synd om Occulus i alla fall. Det som händer nu är rätt åt dem.

Sålänge vi inte vet hur många enheter HTC och Oculus har sålt så kan vi inte dra några slutsatser alls

Har dom sålt lika mycket så ja riktigt kasst av Oculus att inte kunna leverera
Har Oculus sålt mycket mer ja då är det därför de har längre leveranstid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Sålänge vi inte vet hur många enheter HTC och Oculus har sålt så kan vi inte dra några slutsatser alls

Har dom sålt lika mycket så ja riktigt kasst av Oculus att inte kunna leverera
Har Oculus sålt mycket mer ja då är det därför de har längre leveranstid

Det förutsätter väl visserligen att de i förväg har samma produktionskapacitet med samma chokepoints och likadan komplexitet i produktionsstegen vilket inte heller är säkert ;).

Oavsett är det som du säger inte nå vidare bra underlag att dra långtgående slutsatser ännu (något Ozzed har gjort sedan dagen Facebook köpte Oculus ).
Vi får väl se vilket företag som haft bäst marginaler, marknadsföring och produkter längre fram. Blir säkert bra till sist.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Snabbare leveranser stämmer nog, min kompis testade mitt headset förr-förra lördagen, beställde på söndagen och veckan efter så var han inte hemma när DHL kom med ett paket från HTC

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att rubriken borde vara "HTC lovar skicka Vive inom tre dygn" istället för "HTC lovar leverera Vive inom tre dygn"?

Jag kan inte säga att leverera är direkt felaktigt iom att det faktiskt levereras till någon form av transportfirma. Men jag tolkade ändå rubriken som att det levereras till mig som slutkund på tre dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

HTC lovar leverera Vive inom tre dygn

...att utskick av VR-headsetet ska ske inom 72 timmar efter beställning....

Att leverera och att skicka är dock inte samma sak, trodde för ett ögonblick, pga rubriken, att HTC lovade att du skulle få din Vive 3 dagar efter beställning, vilket lät för bra för att vara sant.

Dock så är detta bra ändå, för de som funderar på att köpa

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk

"Fortsatt höga prislappen", man betalar ju för mer i HTC's paket, VR-kontroller, room-scale tracking, och möjlighet att spåra flera enheter. Så det är väl inte så konstigt? När Oculus kommer ifatt på den fronten så lär det nå samma pris-nivåer, medans HTC då lär kunna börja sänka sina priser och eventuellt ha något nytt och bättre på G efter drygt ett år på marknaden.

Att köpa Oculus för VR idag känns lite som att köpa en ratt utan pedaler för bilsimulator. Du får bara halva upplevelsen, och man betalar därefter.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det förutsätter väl visserligen att de i förväg har samma produktionskapacitet med samma chokepoints och likadan komplexitet i produktionsstegen vilket inte heller är säkert ;).

Oavsett är det som du säger inte nå vidare bra underlag att dra långtgående slutsatser ännu (något Ozzed har gjort sedan dagen Facebook köpte Oculus ).
Vi får väl se vilket företag som haft bäst marginaler, marknadsföring och produkter längre fram. Blir säkert bra till sist.

Oavsett vad så tror jag de flesta kan hålla med om att Rift fått överlägset mest negativ publicitet. Det kan också bli ett sänke tillslut. Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att jag dragit förhastade slutsatser heller, utan det handlar mer om en avvägning från min sida kan man säga. Vad jag tycker om Rift och hur jag tror det kommer gå för produkten är två olika saker som inte ska blandas ihop.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Lite fult skriven artikel. "Förseningar och extrema leveranstider har präglat den första vågen av dedikerade VR-headset från Facebook-ägda Oculus och Valve-partnern HTC"

Vi som beställde och det stod April så fick alla sina Vive i April, dem som beställde några dagar senare och det stod Maj fick sina i Maj. Inga förseningar här.

Var ju ett jävla gnäll i början när folk inte fick sina dagen på releasen men det hade inte heller HTC sagt. utan när man beställde stod det April och inte ett specifikt datum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

80 Euro i frakt? Kan väl inte väga så mycket.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vi som beställde och det stod April så fick alla sina Vive i April, dem som beställde några dagar senare och det stod Maj fick sina i Maj. Inga förseningar här.

Fick också Vive på utsatt tid.

Skrivet av Spawnbadboy:

Sålänge vi inte vet hur många enheter HTC och Oculus har sålt så kan vi inte dra några slutsatser alls

Har dom sålt lika mycket så ja riktigt kasst av Oculus att inte kunna leverera
Har Oculus sålt mycket mer ja då är det därför de har längre leveranstid

Gjort en poll här på forumet:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1427725-omrostning-ni-s...

Det ser ut som det säljs mer än dubbelt så många Vive's som Rift.

Hade varit oerhört intressant att få riktiga siffror. Har försökt spåna lite på steamspy också då jag vill veta lite hur stor marknaden är för programutveckling.

Permalänk

Sedan är ju frågan vem som vill lägga 9000kr när det finns så få bra spel i VR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Gjort en poll här på forumet:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1427725-omrostning-ni-s...

Det ser ut som det säljs mer än dubbelt så många Vive's som Rift.

Hade varit oerhört intressant att få riktiga siffror. Har försökt spåna lite på steamspy också då jag vill veta lite hur stor marknaden är för programutveckling.

genom en poll på sweclockers på 80 röstningar så får du ut att det säljer dubbelt så många vive?
Jag hoppas du förstår hur meningslös den pollen är för att bestämma försäljningssiffrorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

genom en poll på sweclockers på 80 röstningar så får du ut att det säljer dubbelt så många vive?
Jag hoppas du förstår hur meningslös den pollen är för att bestämma försäljningssiffrorna?

Tja, det är ju lika illa som dom flesta statistiska undersökningar. Men du kanske har bättre förslag annat än att gissa?

Från reddit:

Multiple surveys (over 5000 responses in some) indicate that the Vive has sold almost twice as well as the Rift.

Permalänk

Själv väntar jag på enheter som starvr så man får en ordentlig fov, sen skulle inte eye tracking vara helt fel så det blir mycket mer lättdrivet.

Skulle dock inte säga nej till ett vive men första gen för 9k är lite för saftigt för min plånbok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Är det bara jag som tycker att rubriken borde vara "HTC lovar skicka Vive inom tre dygn" istället för "HTC lovar leverera Vive inom tre dygn"?

Jag kan inte säga att leverera är direkt felaktigt iom att det faktiskt levereras till någon form av transportfirma. Men jag tolkade ändå rubriken som att det levereras till mig som slutkund på tre dygn

Skrivet av semmel:

80 Euro i frakt? Kan väl inte väga så mycket.

Inte omöjligt då de skickade min med Express Shipping. Strax under 24h mellan att de droppat av den hos DHL i Prague tills att jag hade den i mina händer. Vilket nog är varför jag gissar att frakten är såpass dyr. Det är delvis synd att man inte kan välja billigare frakt men samtidigt var det fantastiskt att få den så snabbt. Ytterlådan i sig är 69x51x32cm btw.

Permalänk
Medlem

Hade känts bättre om de kunde lova att man inte får döda pixlar istället. Inne på min andra Vive och väntar på tredje.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Min Vive levererades inte alls som utlovat. Det stod 'leverans i juni', och jag fick min i maj.

Permalänk
Medlem

Härligt att de klassar oculus på leveransfronten. Vill verkligen se en gemensam standard när det kommer till VR-headsets. Tycker det är orimligt att man ska behöva olika VR-headsets för olika spel och upplevelser.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Såg att komplett skulle få in 100st vive till 22 juni. Måste fått upp produktionen bra för att klara sådana leveranser till vanliga butiker. Om man nu får en rejäl volym så kanske det blir prisdropp efter semestern på några tusen lappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

"För den som väljer att beställa den sistnämnda idag dröjer det till augusti innan VR-headsetet dimper ned i brevlådan."

Hmm när jag beställde min Oculus i slutet på mars så fick jag först att den skulle levereras i Augusti vilket sedan vart försenat till September så att man skulle få headsetet i Augusti om man beställer idag låter ju konstigt.

Som tur var fick jag möjligheten att prova Viven hos en polare och upptäckte att room scale med VR kontroller var ett måste för mig så jag avbokade Oculus och beställde en HTC Vive i mitten på Maj och fick headsetet två veckor senare, tre veckor innan utlovad leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tja, det är ju lika illa som dom flesta statistiska undersökningar. Men du kanske har bättre förslag annat än att gissa?

Från reddit:

Multiple surveys (over 5000 responses in some) indicate that the Vive has sold almost twice as well as the Rift.

det finns bara gissningar tills företagen släpper försäljningsiffror det går inte att se på något annat sätt

Annars kan man bara ta random poll och dra statistik ur det, varenda en blir helt olika

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om detta faktiskt är sant så kommer jag nog köpa ett nu...

Men tänkte boka mig ett besök på @Inet och köpa från dem istället, även om det kostar några hundra mer.

VR är framtiden i nutiden!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Avbeställde min rift och köpte en vive istället. Eller jag har inte bekräftat min avbeställning från Oculus så jag hoppas att de inte håller på dryga med det. Hoppas bara på att spelutbudet blir lite vassare fram över på viven. Känns som att det mesta produceras till oculus just nu tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att de utlovade leveranstiderna stämde åtminstone i mitt fall. Jag beställde för någon vecka sen och det tog tre dagar, sen plingade DHL på dörren. Det var rätt oväntat, hade trott att jag skulle få vänta 2-3 veckor iallafall.

Men yay!